H “ναυμαχία” για το πρόγραμμα των νέων κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού έχει μόλις ξεκινήσει. Η απόφαση, σοφή κατά την ταπεινή μας άποψη, του ΠΝ, να μην προχωρήσει σε πλήρη εκσυγχρονισμό και των 4 φρεγατών κλάσης ΜΕΚΟ200ΗΝ, και στη θέση τους να αγοράσει 4 κορβέτες, είναι αυτή που έφερε ανακατατάξεις σε όλα τα επίπεδα. Φυσικά, το ρόλο των ναυαρχίδων του Στόλου θα παίξουν οι φρεγάτες FDI, πλοία με πυραύλους ASTER 30 (ως 32), που αποτέλεσαν την επιλογή του ΠΝ για σύγχρονα πλοία.
Δεν είναι ανάγκη να κρυβόμαστε, το έχουμε πει πολλές φορές, οι Γάλλοι βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση για το ταχέως εξελισσόμενο πρόγραμμα των κορβετών του Πολεμικού μας Ναυτικού. Όχι τόσο γιατί θα φέρουν κάποιο όπλο όμοιο με αυτό των FDI HN (οι Gowind HN θα έχουν τους VL MICA NG), αλλά λόγω του κοινού συστήματος μάχης (CMS), του SETIS. To SETIS, έχει όλα τα “προσόντα” να γίνει το CMS του μέλλοντος για το Ναυτικό μας, αντικαθιστώντας σε βάθος χρόνου το TACTICOS σε όλες τις παραλλαγές του.
Βέβαια, το έχουμε ξαναπεί, το ΠΝ δεν παίζει, ούτε αγοράζει “γουρούνι στο σακί”. Έχουμε υπερτονίσει τις οικονομικές διαπραγματεύσεις που έχει κάνει η ΔΕΞ/ΠΝ για τις νέες φρεγάτες, δεν περιμέναμε τίποτα λιγότερο για τις νέες κορβέτες. Έτσι, ενώ λογικά η Naval Group έχει το “πάνω χέρι” λόγω FDI HN, και φυσικά λόγω SETIS αλλά κι άλλων υποσυστημάτων, το ΠΝ δεν δίστασε να βάλει στο “παιχνίδι” και την εξαιρετική κορβέτα DAMEN SIGMA 10514. Στην τελική, η SIGMA 10514 μπορεί να πάρει ακόμη και Mk41/ESSM, μειώνοντας την πολυτυπία στους πυραύλους. Βέβαια, στο ΠΝ ζήτησαν αρχικά προσφορά με MICA VL, προκειμένου να συγκρίνουν απευθείας μόνο σε επίπεδο τιμής τα δυο πλοία.
Το αποτέλεσμα ήταν να έρθουν οι Γάλλοι με ακόμη ανταγωνιστικότερη πρόταση, ρίχνοντας απόλυτα την τιμή στις Gowind HN. Κι όχι μόνο αυτό, αλλά βελτίωσαν ακόμη περισσότερο το σχέδιο, ανατρέποντας τα περισσότερα πλεονεκτήματα των Ολλανδών. Και σαν να μην έφτανε αυτό, όταν οι Ιταλοί είδαν φως και μπήκαν, δεν δίστασαν να δεχτούν προσφορά για την Doha Class. Η τελευταία είναι ακριβότερη όλων των πλοίων, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως είναι κακό να υπάρχει μια ακόμη πρόταση στο τραπέζι. Ξέρουμε, χαλάει πολλούς εδώ στην Ελλάδα ο ανταγωνισμός, αλλά ευνοεί το ΠΝ, τον Έλληνα φορολογούμενο, και την χώρα μας.
ΕΞΕΛΙΞΗ: Damen Strikes Back, οι Ολλανδοί έφεραν πρόταση για 3 ή 4 ελαφριές φρεγάτες SIGMA 10514
H έκπληξη ήρθε από την Ιταλία, με την κατάθεση πρότασης για 4 κορβέτες κλάσης Doha. Οι Ιταλοί έχουν κάνει αλλαγές στη διαμόρφωση, και στη θέση των ASTER 30 έχουν τοποθετηθεί MICA VL. Αν και το ιταλικό σχέδιο είναι μεγαλύτερο σαν πλοίο από τους αντιπάλους του στην Ελλάδα (θα λέγαμε πως είναι ελαφριά φρεγάτα), και έχει ένα εξαιρετικό ραντάρ, εντούτοις είναι και αρκετά ακριβότερο κι από τους δυο. Δυστυχώς οι Ιταλοί προσφέρουν τα πλοία χωρίς οπλισμό, ενώ Γάλλοι και Ολλανδοί έχουν δώσει “κλειστές” τιμές.
Φυσικά, στο τραπέζι, θεωρητικά πάντα, είναι και η απάντηση των Αμερικανών, που θα έρθει με τη μορφή Letter of Acceptance. Εκεί, ναι μεν περιγράφεται μια ισχυρά οπλισμένη φρεγάτα HF2, αλλά η βάση του σχεδίου είναι η σαουδαραβική MMSC. Η τελευταία, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί σαν κορβέτα, αν και το κόστος της “ξεφεύγει” σε σχέση με τις Gowind HN και SIGMA 10514, αλλά οι Αμερικανοί προσφέρουν μέχρι και 4 μεταχειρισμένες LCS. Έτσι, μια αγορά 2 HF2, συνδυασμένη με 4 LCS, θα μπορούσε να αποδώσει στο ΠΝ 6 συνολικά πλοία LCS/MMSC στο κόστος 4 κορβετών (ακόμη κι αν το ΠΝ εκσυγχρονίσει τα πλοία με τοποθέτηση ενός Mk41).
Εμείς όμως σήμερα ερχόμαστε να προτείνουμε κάτι τελείως διαφορετικό. Από την αρχή της περίφημης “φρεγατιάδας”, πολύ πριν η κυβέρνηση αποφασίσει για το πρόγραμμα των 5 δις, η σελίδα μας είχε γράψε, ουκ ολίγες φορές, για την κλάση Iver Huitfeld. H συγκεκριμένη συμμετείχε σε διαγωνισμό του Βρετανικού Ναυτικού και επιλέχθηκε ως νέα φρεγάτα γενικών καθηκόντων με κωδικό Type 31. Το ενδιαφέρον στην κλάση αυτή, είναι η εξαιρετικά χαμηλή τιμή της. Για όσους θυμούνται, το κόστος για 5 φρεγάτες, αυτής της κλάσης, φτάνει το 1,25 δις λίρες (250 εκ. λίρες ανά πλοίο).
Θα ρωτήσει κανείς εύλογα, γιατί δεν επιλέχτηκε το πλοίο αυτό για το ΠΝ. Οι πληροφορίες μας αναφέρουν πως οι Βρετανοί δεν είχαν όλες τις απαντήσεις για το θέμα του εξοπλισμού, και θα συνέχιζαν την ανάπτυξη του σχεδίου μετά την ελληνική απόφαση. Αντίθετα, η FDI HN ήταν σε φάση παραγωγής. Τα μόνα σχέδια που υπήρχαν ήταν αυτά της ελαφρά οπλισμένης Type 31, που όμως παραπέμπει ναι μεν σε φρεγάτα, αλλά με οπλισμό κορβέτας. Για μισό λεπτό! Κορβέτες δεν ψάχνουμε;
Α/Α πύραυλοι CAMM θα προστατεύουν τις βρετανικές φρεγάτες Type 31
Η Type 31 είναι φρεγάτα, ή καλύτερα ένα πλοίο σε μέγεθος μεγάλης φρεγάτας. Το εκτόπισμά της, ακόμη κι αν υπολογίσουμε την ελαφριά εξοπλισμένη Type 31, φτάνει σχεδόν του 6.000 τόνους (5.700). Οι λόγοι που την επέλεξε το Royal Navy, εκτός της χαμηλής της τιμής, είναι σαφές πως έγινε για λόγους μεγάλης αυτονομίας, ενώ επιτρέπει τις επιχειρήσεις ειδικών δυνάμεων χάρη στους άπλετους χώρους της. Μην ξεχνάμε, πως ο πρόγονος της Iver Huitfeld, είναι η -αγαπημένη της ΠΤΗΣΗΣ, το λέμε- κλάση Absalon, ένα υβρίδιο φρεγάτας και πλοίου ειδικών επιχειρήσεων.
Τώρα, πολλοί έχουν “θέμα” με τον πολύ ελαφρύ οπλισμό της Type 31. Λογικό, αφού επίσημα, το πλοίο θα φέρει μόλις ένα πυροβόλο των 57 χιλιοστών της BAeSystems, και 24 πυραύλους CAMM. Φυσικά, έχει χώρο για να δεχτεί τουλάχιστον 8 πυραύλους Harpoon (ή τον αντικαταστάτη του στο Royal Navy), αλλά και άλλα όπλα, όπως ένα CIWS. Ας μείνουμε λίγο στην τιμή, για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις.
Η Δανία στέλνει τη φρεγάτα ‘Absalon’ σε αντιπειρατική περιπολία
Το κόστος των 1,25 δις λιρών για 5 πλοία, περιλαμβάνει τα πάντα, πλην όπλων. Έτσι, περιλαμβάνει και το ραντάρ NS-110 της THALES, στάνταρ εξοπλισμό των υποψήφιων κορβετών του ΠΝ μας. Το CMS είναι το πολύ γνωστό και ικανότατο TACTICOS στην τελευταία και πλέον εξελιγμένη του έκδοση. Αν θέλετε λίγο να δούμε τι “λείπει” από το 1,25 δις, λείπει το σύστημα EW, το sonar, και ίσως κάποιο σύστημα εγγύς προστασίας (CIWS). Οι Βρετανοί όμως έχουν υπολογίσει, πως με 2 δις λίρες, θα έχουν 5 πλήρεις φρεγάτες. Αυτός είναι κι ο λόγος που το Royal Navy επέλεξε τη σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου της ELTA (αυτό που πρότεινε το US Navy στις ελληνικές HF2), προφανώς εντός προϋπολογισμού. Πάμε όμως στο σημερινό ThinkOutOfTheBox.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: Arrowhead 140, o βρετανός ιππότης για το ΠΝ, απόγονος των Absalon/Iver Huitfeld
Ας υποθέσουμε πως το ΠΝ επιλέγει όχι τις Arrowhead 140 (δηλαδή την έκδοση με βαρύ οπλισμό), αλλά τις Type 31. Όχι μια ενισχυμένη Type 31, με 2 εκτοξευτές Mk41 και με 8 ή 16 αντιπλοϊκούς, αλλά ακριβώς την Type 31. Αντί της τοποθέτησης του πυροβόλου BAe 57 mm επιλέγει να τοποθετήσει ένα από τα παλαιότερα OtoMelara που έχει στις υπάρχουσες φρεγάτες του, αναβαθμισμένο σε Super Rapido, με νέα κάννη. Την ίδια στιγμή, μεταφέρει τους 8 Harpoon από τις παλαιότερες φρεγάτες του στα πλοία.
Ο οπλισμός των 24 CAMM παραμένει, και δεν γίνεται επιλογή τοποθέτησης κάποιου Mk41. Οι 24 πύραυλοι είναι περισσότεροι από τους 16 MICA VL σε κάθε περίπτωση. Και τέλος, επιλέγεται, το ακριβότερο κομμάτι του πλοίου, ένα sonar CAPTAS-2, που φυσικά ολοκληρώνεται πολύ εύκολα στο CMS TACTICOS. To κόστος του πλοίου, ακόμη κι αν αγοραστούν 4 μονάδες, με CAPTAS-2, δεν θα ξεπεράσει με όπλα το 1,5 δις ευρώ, ενώ θα έχει και τη σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου (EW) της ELTA. Ουσιαστικά, το κόστος για 4 πλοία 5.700 τόνων, θα είναι ίδιο ή μικρότερο από το κόστος 4 κορβετών των 3.000 τόνων.
Οι FDI HN ήρθαν στη Βουλή, τι συμβαίνει με το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου και το STRALES;
Την ίδια στιγμή, η κατασκευάστρια εταιρία Babcock θα μπορούσε να προχωρήσει σε ένα “μίνι” εκσυγχρονισμό των 2 από τις 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ, με τοποθέτηση του TACTICOS, και άλλων κοινών υποσυστημάτων, προσφέροντας έτσι, με συνολικό κόστος 2 δις ευρώ, 4 ελαφριά οπλισμένες φρεγάτες Type 31, 2 εκσυγχρονισμένες φρεγάτες ΜΕΚΟ200ΗΝ, ενώ το ΠΝ θα μπορούσε “άνετα” να συνδυάσει και τις 2 ολλανδικές Μ, που φέρουν ένα CMS πολύ κοντά στο TACTICOS.
Δυστυχώς οι Βρετανοί δεν επανήλθαν μετά την “ήττα” στην ελληνική διαδικασία, για να μην πούμε καλύτερα πως “εξαφανίστηκαν”, προτιμώντας να επικεντρωθούν σε άλλες αγορές. Αλλά αν σκεφτούμε πως το ίδιο το Royal Navy έχει επιλέξει μια λύση High-Low Mix στις φρεγάτες του, επιλέγοντας τις πανίσχυρες Type 26 και τις ελαφρά οπλισμένες Type 31, θα μπορούσε να κάνει το ίδιο και το ΠΝ, με το ρόλο των Type 26 να το παίζουν οι FDI HN και των Type 31 οι… Type 31!
Μια Type 31 όμως λόγω μεγάλου εκτοπίσματος έχει τεράστιες δυνατότητες εξέλιξης στο μέλλον. Έτσι, αν το ΠΝ αποφασίσει στο μέλλον να τοποθετήσει όπλα Laser, ή κάτι άλλο επίσης εξωτικό, όπως πυραύλους cruise, η Type 31 είναι το ιδανικό πλοίο για επεκτάσεις/αναβαθμίσεις. Αντίθετα, μια κορβέτα, έχει περιορισμένο χώρο, και δύσκολα θα μπορέσει να κάνει κάτι περισσότερο από αυτό που σχεδιάστηκε αρχικά.
Το laser HELIOS θα δοκιμάσει φέτος το Αμερικανικό Ναυτικό σε Arleigh Burke
Το αν θα ξανάρθουν οι Βρετανοί, προσφέροντας την Type 31 αυτή τη φορά, δεν το ξέρουμε. Δεν ξέρουμε ούτε πως θα έβλεπε μια τέτοια εξέλιξη το ΠΝ. Αυτό που ξέρουμε, είναι πως ωφελημένο από την όλη διαδικασία θα ήταν το ΠΝ κι όχι οι εταιρείες. Όσο περισσότεροι ανταγωνιστές, τόσο καλύτερες τιμές.