18.1 C
Athens
Κυριακή, 8 Μαΐου, 2022
Αρχική ΑΠΟΨΕΙΣ ThinkOutOfTheBOx: Φρεγάτες Type 31 αντί κορβετών για το Ναυτικό

ThinkOutOfTheBOx: Φρεγάτες Type 31 αντί κορβετών για το Ναυτικό

H “ναυμαχία” για το πρόγραμμα των νέων κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού έχει μόλις ξεκινήσει. Η απόφαση, σοφή κατά την ταπεινή μας άποψη, του ΠΝ, να μην προχωρήσει σε πλήρη εκσυγχρονισμό και των 4 φρεγατών κλάσης ΜΕΚΟ200ΗΝ, και στη θέση τους να αγοράσει 4 κορβέτες, είναι αυτή που έφερε ανακατατάξεις σε όλα τα επίπεδα. Φυσικά, το ρόλο των ναυαρχίδων του Στόλου θα παίξουν οι φρεγάτες FDI, πλοία με πυραύλους ASTER 30 (ως 32), που αποτέλεσαν την επιλογή του ΠΝ για σύγχρονα πλοία.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Το χρονοδιάγραμμα για τις FDI HN, υπογραφές και προκαταβολή πριν το τέλος του έτους (αυτό θέλει το ΥΠΕΘΑ)

Δεν είναι ανάγκη να κρυβόμαστε, το έχουμε πει πολλές φορές, οι Γάλλοι βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση για το ταχέως εξελισσόμενο πρόγραμμα των κορβετών του Πολεμικού μας Ναυτικού. Όχι τόσο γιατί θα φέρουν κάποιο όπλο όμοιο με αυτό των FDI HN (οι Gowind HN θα έχουν τους VL MICA NG), αλλά λόγω του κοινού συστήματος μάχης (CMS), του SETIS. To SETIS, έχει όλα τα “προσόντα” να γίνει το CMS του μέλλοντος για το Ναυτικό μας, αντικαθιστώντας σε βάθος χρόνου το TACTICOS σε όλες τις παραλλαγές του.

Naval Group SETIS: To Combat Management System των φρεγατών FDI HN που θα “κυριαρχήσει” στο ΠΝ τις επόμενες δεκαετίες

Βέβαια, το έχουμε ξαναπεί, το ΠΝ δεν παίζει, ούτε αγοράζει “γουρούνι στο σακί”. Έχουμε υπερτονίσει τις οικονομικές διαπραγματεύσεις που έχει κάνει η ΔΕΞ/ΠΝ για τις νέες φρεγάτες, δεν περιμέναμε τίποτα λιγότερο για τις νέες κορβέτες. Έτσι, ενώ λογικά η Naval Group έχει το “πάνω χέρι” λόγω FDI HN, και φυσικά λόγω SETIS αλλά κι άλλων υποσυστημάτων, το ΠΝ δεν δίστασε να βάλει στο “παιχνίδι” και την εξαιρετική κορβέτα DAMEN SIGMA 10514. Στην τελική, η SIGMA 10514 μπορεί να πάρει ακόμη και Mk41/ESSM, μειώνοντας την πολυτυπία στους πυραύλους. Βέβαια, στο ΠΝ ζήτησαν αρχικά προσφορά με MICA VL, προκειμένου να συγκρίνουν απευθείας μόνο σε επίπεδο τιμής τα δυο πλοία.

ΣΥΖΗΤΗΣΗ: ESSM Blk1/2 vs CAMM/CAMM-ER vs MICA VL NG

Το αποτέλεσμα ήταν να έρθουν οι Γάλλοι με ακόμη ανταγωνιστικότερη πρόταση, ρίχνοντας απόλυτα την τιμή στις Gowind HN. Κι όχι μόνο αυτό, αλλά βελτίωσαν ακόμη περισσότερο το σχέδιο, ανατρέποντας τα περισσότερα πλεονεκτήματα των Ολλανδών. Και σαν να μην έφτανε αυτό, όταν οι Ιταλοί είδαν φως και μπήκαν, δεν δίστασαν να δεχτούν προσφορά για την Doha Class. Η τελευταία είναι ακριβότερη όλων των πλοίων, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως είναι κακό να υπάρχει μια ακόμη πρόταση στο τραπέζι. Ξέρουμε, χαλάει πολλούς εδώ στην Ελλάδα ο ανταγωνισμός, αλλά ευνοεί το ΠΝ, τον Έλληνα φορολογούμενο, και την χώρα μας.

ΕΞΕΛΙΞΗ: Damen Strikes Back, οι Ολλανδοί έφεραν πρόταση για 3 ή 4 ελαφριές φρεγάτες SIGMA 10514

Arrowhead 140

H έκπληξη ήρθε από την Ιταλία, με την κατάθεση πρότασης για 4 κορβέτες κλάσης Doha. Οι Ιταλοί έχουν κάνει αλλαγές στη διαμόρφωση, και στη θέση των ASTER 30 έχουν τοποθετηθεί MICA VL. Αν και το ιταλικό σχέδιο είναι μεγαλύτερο σαν πλοίο από τους αντιπάλους του στην Ελλάδα (θα λέγαμε πως είναι ελαφριά φρεγάτα), και έχει ένα εξαιρετικό ραντάρ, εντούτοις είναι και αρκετά ακριβότερο κι από τους δυο. Δυστυχώς οι Ιταλοί προσφέρουν τα πλοία χωρίς οπλισμό, ενώ Γάλλοι και Ολλανδοί έχουν δώσει “κλειστές” τιμές.

Πως φτάσαμε στις κορβέτες Gowind; Εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ200ΗΝ και Ενδιάμεση Λύση πυροδότησαν τις εξελίξεις

ArrowHead 140

Φυσικά, στο τραπέζι, θεωρητικά πάντα, είναι και η απάντηση των Αμερικανών, που θα έρθει με τη μορφή Letter of Acceptance. Εκεί, ναι μεν περιγράφεται μια ισχυρά οπλισμένη φρεγάτα HF2, αλλά η βάση του σχεδίου είναι η σαουδαραβική MMSC. Η τελευταία, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί σαν κορβέτα, αν και το κόστος της “ξεφεύγει” σε σχέση με τις Gowind HN και SIGMA 10514, αλλά οι Αμερικανοί προσφέρουν μέχρι και 4 μεταχειρισμένες LCS. Έτσι, μια αγορά 2 HF2, συνδυασμένη με 4 LCS, θα μπορούσε να αποδώσει στο ΠΝ 6 συνολικά πλοία LCS/MMSC στο κόστος 4 κορβετών (ακόμη κι αν το ΠΝ εκσυγχρονίσει τα πλοία με τοποθέτηση ενός Mk41).

ΕΞΕΛΙΞΗ: Οι ΗΠΑ προσφέρουν τεράστιο “πακέτο” με HF2 και εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ στο ΠΝ, σε απάντηση της ελληνικής LoR

Type 26

Εμείς όμως σήμερα ερχόμαστε να προτείνουμε κάτι τελείως διαφορετικό. Από την αρχή της περίφημης “φρεγατιάδας”, πολύ πριν η κυβέρνηση αποφασίσει για το πρόγραμμα των 5 δις, η σελίδα μας είχε γράψε, ουκ ολίγες φορές, για την κλάση Iver Huitfeld. H συγκεκριμένη  συμμετείχε σε διαγωνισμό του Βρετανικού Ναυτικού και επιλέχθηκε ως νέα φρεγάτα γενικών καθηκόντων με κωδικό Type 31. Το ενδιαφέρον στην κλάση αυτή, είναι η εξαιρετικά χαμηλή τιμή της. Για όσους θυμούνται, το κόστος για 5 φρεγάτες, αυτής της κλάσης, φτάνει το 1,25 δις λίρες (250 εκ. λίρες ανά πλοίο).

Τι είπε ο Δρ. Γρηγόριος Κουτσογιάννης, στη συνέντευξη του για τη φρεγάτα HF2: σημαντικές λεπτομέρειες…

Θα ρωτήσει κανείς εύλογα, γιατί δεν επιλέχτηκε το πλοίο αυτό για το ΠΝ. Οι πληροφορίες μας αναφέρουν πως οι Βρετανοί δεν είχαν όλες τις απαντήσεις για το θέμα του εξοπλισμού, και θα συνέχιζαν την ανάπτυξη του σχεδίου μετά την ελληνική απόφαση. Αντίθετα, η FDI HN ήταν σε φάση παραγωγής. Τα μόνα σχέδια που υπήρχαν ήταν αυτά της ελαφρά οπλισμένης Type 31, που όμως παραπέμπει ναι μεν σε φρεγάτα, αλλά με οπλισμό κορβέτας. Για μισό λεπτό! Κορβέτες δεν ψάχνουμε;

Α/Α πύραυλοι CAMM θα προστατεύουν τις βρετανικές φρεγάτες Type 31

Η Type 31 είναι φρεγάτα, ή καλύτερα ένα πλοίο σε μέγεθος μεγάλης φρεγάτας. Το εκτόπισμά της, ακόμη κι αν υπολογίσουμε την ελαφριά εξοπλισμένη Type 31, φτάνει σχεδόν του 6.000 τόνους (5.700). Οι λόγοι που την επέλεξε το Royal Navy, εκτός της χαμηλής της τιμής, είναι σαφές πως έγινε για λόγους μεγάλης αυτονομίας, ενώ επιτρέπει τις επιχειρήσεις ειδικών δυνάμεων χάρη στους άπλετους χώρους της. Μην ξεχνάμε, πως ο πρόγονος της Iver Huitfeld, είναι η -αγαπημένη της ΠΤΗΣΗΣ, το λέμε- κλάση Absalon, ένα υβρίδιο φρεγάτας και πλοίου ειδικών επιχειρήσεων.

ThinkOutOfTheBox: Αντί για Iver Huitfeld ή [email protected], χρειαζόμαστε περισσότερο τα Absalon, και το εννοούμε!

CAMM turnover

Τώρα, πολλοί έχουν “θέμα” με τον πολύ ελαφρύ οπλισμό της Type 31. Λογικό, αφού επίσημα, το πλοίο θα φέρει μόλις ένα πυροβόλο των 57 χιλιοστών της BAeSystems, και 24 πυραύλους CAMM. Φυσικά, έχει χώρο για να δεχτεί τουλάχιστον 8 πυραύλους Harpoon (ή τον αντικαταστάτη του στο Royal Navy), αλλά και άλλα όπλα, όπως ένα CIWS. Ας μείνουμε λίγο στην τιμή, για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις.

Η Δανία στέλνει τη φρεγάτα ‘Absalon’ σε αντιπειρατική περιπολία

200606-N-NO901-1003
BALTIC SEA (June 7, 2020) The Royal Danish Navy HDMS Esbern Snare (L17) sails in the Baltic Sea during the start of BALTOPS 2020. BALTOPS is the premier annual maritime-focused exercise in the Baltic region, enhancing flexibility and interoperability among allied and partner nations. (Photo courtesy of the Lithuanian navy/Released)

Το κόστος των 1,25 δις λιρών για 5 πλοία, περιλαμβάνει τα πάντα, πλην όπλων. Έτσι, περιλαμβάνει και το ραντάρ NS-110 της THALES, στάνταρ εξοπλισμό των υποψήφιων κορβετών του ΠΝ μας. Το CMS είναι το πολύ γνωστό και ικανότατο TACTICOS στην τελευταία και πλέον εξελιγμένη του έκδοση. Αν θέλετε λίγο να δούμε τι “λείπει” από το 1,25 δις, λείπει το σύστημα EW, το sonar, και ίσως κάποιο σύστημα εγγύς προστασίας (CIWS). Οι Βρετανοί όμως έχουν υπολογίσει, πως με 2 δις λίρες, θα έχουν 5 πλήρεις φρεγάτες. Αυτός είναι κι ο λόγος που το Royal Navy επέλεξε τη σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου της ELTA (αυτό που πρότεινε το US Navy στις ελληνικές HF2), προφανώς εντός προϋπολογισμού. Πάμε όμως στο σημερινό ThinkOutOfTheBox.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: Arrowhead 140, o βρετανός ιππότης για το ΠΝ, απόγονος των Absalon/Iver Huitfeld

ATLANTIC OCEAN (August 16, 2019) The U.S. Navy Arleigh Burke-class guided-missile destroyer USS Gravely (DDG 107) transits behind the Royal Danish navy Absalon-class command and support ship HMDS Absalon (L 16) during a passing exercise (PASSEX) off the coast of Greenland. Gravely is underway to conduct Arctic operations as part of a 7-month deployment. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 2nd Class Jessica L. Dowell/Released)

Ας υποθέσουμε πως το ΠΝ επιλέγει όχι τις Arrowhead 140 (δηλαδή την έκδοση με βαρύ οπλισμό), αλλά τις Type 31. Όχι μια ενισχυμένη Type 31, με 2 εκτοξευτές Mk41 και με 8 ή 16 αντιπλοϊκούς, αλλά ακριβώς την Type 31. Αντί της τοποθέτησης του πυροβόλου BAe 57 mm επιλέγει να τοποθετήσει ένα από τα παλαιότερα OtoMelara που έχει στις υπάρχουσες φρεγάτες του, αναβαθμισμένο σε Super Rapido, με νέα κάννη. Την ίδια στιγμή, μεταφέρει τους 8 Harpoon από τις παλαιότερες φρεγάτες του στα πλοία.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: 3+1 μεταχειρισμένες αμερικανικές LCS για το ΠΝ παράλληλα με εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ

Ο οπλισμός των 24 CAMM παραμένει, και δεν γίνεται επιλογή τοποθέτησης κάποιου Mk41. Οι 24 πύραυλοι είναι περισσότεροι από τους 16 MICA VL σε κάθε περίπτωση. Και τέλος, επιλέγεται, το ακριβότερο κομμάτι του πλοίου, ένα sonar CAPTAS-2, που φυσικά ολοκληρώνεται πολύ εύκολα στο CMS TACTICOS. To κόστος του πλοίου, ακόμη κι αν αγοραστούν 4 μονάδες, με CAPTAS-2, δεν θα ξεπεράσει με όπλα το 1,5 δις ευρώ, ενώ θα έχει και τη σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου (EW) της ELTA. Ουσιαστικά, το κόστος για 4 πλοία 5.700 τόνων, θα είναι ίδιο ή μικρότερο από το κόστος 4 κορβετών των 3.000 τόνων.

Οι FDI HN ήρθαν στη Βουλή, τι συμβαίνει με το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου και το STRALES;

Την ίδια στιγμή, η κατασκευάστρια εταιρία Babcock θα μπορούσε να προχωρήσει σε ένα “μίνι” εκσυγχρονισμό των 2 από τις 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ, με τοποθέτηση του TACTICOS, και άλλων κοινών υποσυστημάτων, προσφέροντας έτσι, με συνολικό κόστος 2 δις ευρώ, 4 ελαφριά οπλισμένες φρεγάτες Type 31, 2 εκσυγχρονισμένες φρεγάτες ΜΕΚΟ200ΗΝ, ενώ το ΠΝ θα μπορούσε “άνετα” να συνδυάσει και τις 2 ολλανδικές Μ, που φέρουν ένα CMS πολύ κοντά στο TACTICOS.

Karel Doorman (M class) για το ΠΝ, ίσως η καλύτερη και εκσυγχρονισμένη “ενδιάμεση λύση” που υπάρχει αυτή τη στιγμή, αλλά και η πιο “μακρινή”

170315-N-JC445-244
GULF OF ADEN (March 15, 2017) The Royal Danish navy frigate HDMS Peter Willemoes (F362) transits the Gulf of Aden. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Mario Coto/Released)

Δυστυχώς οι Βρετανοί δεν επανήλθαν μετά την “ήττα” στην ελληνική διαδικασία, για να μην πούμε καλύτερα πως “εξαφανίστηκαν”, προτιμώντας να επικεντρωθούν σε άλλες αγορές. Αλλά αν σκεφτούμε πως το ίδιο το Royal Navy έχει επιλέξει μια λύση High-Low Mix στις φρεγάτες του, επιλέγοντας τις πανίσχυρες Type 26 και τις ελαφρά οπλισμένες Type 31, θα μπορούσε να κάνει το ίδιο και το ΠΝ, με το ρόλο των Type 26 να το παίζουν οι FDI HN και των Type 31 οι… Type 31!

Οι Βρετανοί συνεχίζουν δυνατά στη “μάχη” των φρεγατών για το ΠΝ με πρόταση την ArrowHead 140 κι όχι την Type 31!

RED SEA (April 15, 2019) The Royal Danish Navy frigate HDMS Niels Juel (F 363), operating as part of France’s Charles de Gaulle Carrier Strike Group, is underway in the Red Sea, April 15, 2019. The John C. Stennis Carrier Strike Group is deployed to the U.S. 5th Fleet area of operations in support of naval operations to ensure maritime stability and security in the Central Region, connecting the Mediterranean and the Pacific through the western Indian Ocean and three strategic choke points. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist Seaman Joshua L. Leonard/Released)

Μια Type 31 όμως λόγω μεγάλου εκτοπίσματος έχει τεράστιες δυνατότητες εξέλιξης στο μέλλον. Έτσι, αν το ΠΝ αποφασίσει στο μέλλον να τοποθετήσει όπλα Laser, ή κάτι άλλο επίσης εξωτικό, όπως πυραύλους cruise, η Type 31 είναι το ιδανικό πλοίο για  επεκτάσεις/αναβαθμίσεις. Αντίθετα, μια κορβέτα, έχει περιορισμένο χώρο, και δύσκολα θα μπορέσει να κάνει κάτι περισσότερο από αυτό που σχεδιάστηκε αρχικά.

Το laser HELIOS θα δοκιμάσει φέτος το Αμερικανικό Ναυτικό σε Arleigh Burke

Το αν θα ξανάρθουν οι Βρετανοί, προσφέροντας την Type 31 αυτή τη φορά, δεν το ξέρουμε. Δεν ξέρουμε ούτε πως θα έβλεπε μια τέτοια εξέλιξη το ΠΝ. Αυτό που ξέρουμε, είναι πως ωφελημένο από την όλη διαδικασία θα ήταν το ΠΝ κι όχι οι εταιρείες. Όσο περισσότεροι ανταγωνιστές, τόσο καλύτερες τιμές.

- Advertisment -

Most Popular