
Πριν λίγες μέρες αποφασίστηκε η αγορά 3 προηγμένων γαλλικών φρεγατών κλάσης FDI, για την ακρίβεια FDI HN. H ειδική ελληνική παραλλαγή, θα μπορούσε να ονομαστεί και Belh@rra Hellenique, καθώς σε σχέση με τα γαλλικά πλοία έχει τουλάχιστον τη διπλάσια ισχύ πυρός. Η αύξηση αυτή (+16 ASTER 30, STRALES, 21 RAM) έγινε κατόπιν απαίτησης του ΠΝ, που ζήτησε και πήρε ότι περισσότερο μπορούσε από τους Γάλλους.
Το θέμα όμως είναι, πως το ΠΝ επιτέλους αποφάσισε, ορθολογικά σκεπτόμενο, να μην προχωρήσει σε Εκσυγχρονισμό Μέσης Ζωής των φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ, αλλά σε έναν περιορισμένο εκσυγχρονισμό 2 εκ των πλοίων. Στη θέση του, θα αγοραστούν 4 ελαφριές κορβέτες Gowind, με 16-32 VL-MICA NG, RAM, Super Rapido, MH-60R, 8 MM40 Exocet Block3c. Μιλάμε για μια πλοία με ισχύ πυρός ανώτερη μιας ΜΕΚΟ200ΗΝ, και περιορισμένα κόστη χρήσης (λόγω υψηλού αυτοματισμού, τα πλοία έχουν περιορισμένο πλήρωμα και η χρήση diesel τα κάνει οικονομικότατα).
EXOCET MM40 BLOCK 3c: Το έτερο υπερόπλο των FDI HN και οι μοναδικές δυνατότητες που προσφέρει στο ΠΝ
Η ελληνική Gowind HN, αν αγοραστεί τελικά, θα έχει εκτόπισμα 2900 τόνων. Θα βασιστεί στην Gowind 2500, απλά θα οπλιστεί και θα εξοπλιστεί πολύ καλύτερα από την, για παράδειγμα, αιγυπτιακή έκδοση της Gowind 2500. Έτσι, θα είναι ένα ικανότατο πλοίο, που θα μπορεί να αναλάβει αποστολές που μέχρι σήμερα φέρνουν σε πέρας οι γερασμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ.
Η Naval Group και το ΠΝ τα βρήκαν! Έρχεται αγορά 3 FDI που συνδυάζεται -επιτέλους- με Gowind;
Το συνολικό πρόγραμμα, θα κοστίσει 4,6 δις ευρώ, με τις 3 FDI HN να φτάνουν τα 2,9 δις, και τις 4 Gowind HN τα 1,7 (σχεδόν) δις. Στο ποσό αυτό συμπεριλαμβάνεται και ένα ποσό απαραίτητο για την εκ των υστέρων τοποθέτηση συστήματος ECM στις FDI HN, απαραίτητο σύστημα για τις επιχειρήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο. Οι Γάλλοι είναι φειδωλοί για την ανάπτυξη του -άκρως απόρρητου- προγράμματος EW για τις FDI.
Νέα webinars της ΠΤΗΣΗΣ: Ανθυποβρυχιακός πόλεμος / UCAVs, η πρόκληση για την Ελλάδα
Με συνολικό κόστος 4,6 δις ευρώ, με τα οποία αγοράσουμε 7 ολοκαίνουργια πλοία, 3 βαριές και 4 ελαφρές φρεγάτες, δημιουργούμε ένα ΝΕΟ Πολεμικό Ναυτικό. Το ΠΝ απομακρύνεται από μεταχειρισμένα “ημίμετρα”, και αποκτά επιτέλους έναν ολοκαίνουργιο κορμό στόλου. Μπορεί τα 7 πλοία να είναι λίγα, αλλά υπάρχει η Option της συν 1 FDI HN και ακόμη 3 Gowind HN που μπορούμε να κατασκευάσουμε σε ελληνικά ναυπηγεία. Δηλαδή, 12 νέα πλοία, εκ των οποίων τα 7 μέχρι το 2026. Το 2026, πόσα νέα πλοία θα έχουν οι Τούρκοι κατασκευάσει; Αν εξαιρέσουμε τις μέτριας ισχύος ADA Class, να έχουν μια ή δυο το πολύ I Class φρεγάτες. Χωρίς καν λύση για αντιαεροπορική άμυνα.
ΑΠΟΨΗ: MICA NG σε συσκευασία Gowind, μια προσιτή λύση για το ΠΝ;
Το ΠΝ, με χρήση των 4,6 δις, του μένουν άλλα 400 εκ. ευρώ μέχρι το “όριο” των 5 δις που έχει συμφωνηθεί να πάρει. Με αυτά τα 400 εκ. ευρώ, θα εκσυγχρονίσει δυο από τα πλοία (αναμένουμε να δούμε αν θα πάρει TACTICOS ή SETIS, σίγουρα όμως θα δούμε κάποιο NS110), και με αυτά τα πλοία θα πορευθεί για αρκετά ακόμη χρόνια. Υπάρχει καλύτερη ιδέα; Προφανώς, και αυτή θα συζητήσουμε σήμερα.
Τα 400 εκ. ευρώ, είναι πολλά χρήματα. Ακόμη κι αν πέσουν στις νεότερες φρεγάτες, πάλι δεν είναι τελείως σίγουρο πως θα καταφέρουμε να παραμείνουμε στην οροφή των 400 εκ. ευρώ. Ο λόγος προφανής, όταν “ανοίξεις” ένα πλοίο, δεν μπορείς να ξέρεις τι είδους προβλήματα θα βρεθούν. Από οξειδώσεις, μέχρι συστήματα που είναι οριακά στην λειτουργία τους, και πρέπει να αλλαχθούν. Δεν είναι τόσο απλό, ειδικά για πλοία που τα εγκαταλείψαμε στη μοίρα τους, όπως κι όλο το Στόλο, για 10 χρόνια (το ρισκάραμε).
H Νaval Group παραδίδει το δεύτερο περιπολικό Gowind στην Αργεντινή
Δεν θα ήταν προτιμότερο, αυτά τα 400 εκ. ευρώ, με “κλειστή” και συμβασιοποιημένη τιμή, να τα μετατρέψουμε σε μια ακόμη Gowind HN; Ένα ακόμη υπερσύγχρονο πλοίο, με περιορισμένες ανάγκες σε πλήρωμα, με εξαιρετικά χαμηλό κόστος χρήσης και συντήρησης, και με πολύ υψηλότερη διαθεσιμότητα σε σχέση με 2 παλιές ΜΕΚΟ200ΗΝ. Δεν προτείνουμε να αποσύρουμε τις ΜΕΚΟ200ΗΝ, απλά συζητάμε να μείνουν οι δυο σε υπηρεσία, με προσπορισμό (να μην πούμε κανιβαλισμό) υλικών από τις άλλες δυο, και επιλεκτικές αντικαταστάσεις/αναβαθμίσεις συστημάτων.
Έτσι, το ΠΝ θα αποκτήσει συνολικά 8 σύγχρονα πλοία (3 FDI + 5 Gowind), θα διατηρήσει σε υπηρεσία 2 ΜΕΚΟ200ΗΝ, καθώς κι έναν αριθμό 4 εκσυγχρονισμένων Kortenaer. Έτσι, το ΠΝ θα μπορέσει να φτάσει το 2030 με 14 πλοία, 8 υπερσύγχρονα και 6 παλιά μεν, αλλά επιχειρησιακά δε. Οι 4 Kortenaer θα μπορούν να παίρνουν ανταλλακτικά από 5 πλοία που θα έχουν αποσυρθεί, κι έτσι θα καταφέρουν να μείνουν αρκετά χρόνια σε υπηρεσία. Οι δυο ΜΕΚΟ200ΗΝ θα έχουν τις άλλες 2 να τις τροφοδοτούν με ανταλλακτικά. Συνεπώς, θα λυθούν πλήρως τα προβλήματα διαθεσιμότητας για μια τουλάχιστον δεκαετία.
Αναγνωρίζουμε πως οι ΜΕΚΟ200ΗΝ έχουν μια στενή σύνδεση με τις καρδιές όλων μας. Και σίγουρα θα θέλαμε να τις δούμε να πλέουν για πολλά χρόνια ακόμη στις ελληνικές θάλασσες. Αλλά από τη στιγμή που αντί του εκσυγχρονισμού τους, επιλέξαμε να κάνουμε άλλα πράγματα (όχι στην Άμυνα), τώρα είναι πλέον αργά για δάκρυα. Το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να τις διατηρήσουμε με επιλεκτικές αναβαθμίσεις σε υπηρεσία. Πολύ φοβούμαστε, πως οι εκσυγχρονισμένες φρεγάτες κλάσης S θα παραμείνουν περισσότερα χρόνια σε υπηρεσία.
Η απόφαση έχει παρθεί από το ίδιο το ΠΝ. Το Πολεμικό μας Ναυτικό σε λίγα χρόνια θα πάψει να είναι γερμανο-ολλανδικό με αμερικανικά όπλα και θα είναι πλήρως γαλλικό. Συνεπώς, η διαιώνιση πολυτυπίας, μόνο επιπλέον προβλήματα θα φέρει στο Στόλο και στις ανάγκες εκπαίδευσης και συντήρησης. Πρέπει από σήμερα, να σκεφτούμε πως θα αντικαταστήσουμε τις τελευταίες υπηρετούντες ΜΕΚΟ200ΗΝ και τις εκσυγχρονισμένες Kortenaer, από το 2030. H λογικότερη επιλογή, έτσι όπως το βλέπουμε εμείς, θα είναι είτε η αγορά περισσότερων Gowind HN, είτε η εισαγωγή σε υπηρεσία με EPC Heavy HN, με SETIS και οπλισμό όμοιο με αυτό των FDI HN και των Gowind HN. Και γιατί όχι, και τον μελλοντικό Meteor VL (αν τελικά τον εξελίξει η MBDA).