28.3 C
Athens
Δευτέρα, 8 Αυγούστου, 2022
Αρχική ΑΠΟΨΕΙΣ Μάχη για Κορβέτες/Φρεγάτες στο ΠΝ: 5 Gowind από Γαλλία, 10 πλοία από...

Μάχη για Κορβέτες/Φρεγάτες στο ΠΝ: 5 Gowind από Γαλλία, 10 πλοία από ΗΠΑ, 8 ή 9 από Ηνωμένο Βασίλειο, με Ελευσίνα & ΟΝΕΧ οι Ιταλοί

 

Τελικά το “συμπληρωματικό” πρόγραμμα των 2 με 2,5 δις ευρώ, δεν φαίνεται να είναι ένα “ευκολάκι” συμβόλαιο για τη Naval Group, συμπληρωματικό των 3,27 δις που στοίχισαν οι πρώτες 3 FDI HN. Ενώ λοιπόν, θεωρητικά πάντα, οι Γάλλοι προηγούνταν, εντούτοις, όπως όλα δείχνουν, ο ανταγωνισμός δεν φαίνεται να “σκορπίζει”, πλην ίσως ελαχίστων εξαιρέσεων. Οι Γάλλοι βρίσκονται απέναντι σε σκληρούς κι αποφασισμένους ανταγωνιστές, κι αυτή τη φορά δεν έχουν ίσως την πολιτική αβάντα μιας ακόμη συμφωνίας στρατηγικής συνεργασίας. Η συμφωνία υπογράφτηκε, πάμε παρακάτω!

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Gowind HN, έτοιμη για νέα βελτιωμένη προσφορά η Naval Group προς το ΠΝ

Έτσι όπως το βλέπουμε εμείς, και κρίνοντας το σθένος των διεκδικητών, οι περισσότερες εταιρείες, ξέροντας το τι έχουν προσφέρει (στην πρώτη φάση, όπου κέρδισαν οι FDI), και σε τις τιμές, και διαβάζοντας στη Διαύγεια τις λεπτομέρειες της σύμβασης των FDI (πλοία μη ικανά για πόλεμο πριν το 2028 ή και πιο μετά, ελλείψει του ECM αλλά και του CIWS) συνειδητοποιούν πως η επιλογή των FDI έγινε από ένα συνδυασμό μιας Eπιλογής/Προτίμησης του ΠΝ για τους ASTER 30, αλλά και της προσφοράς μια Συμφωνίας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνδρομής από πλευράς Γαλλίας (με δώρο 3 φρεγάτες) σε πολιτικό επίπεδο. Έτσι, DAMEN, Fincantieri, LM, Babcock, βλέπουν τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού σαν τον ίδιο διαγωνισμό, απλά αντί για 5,5 δις στο “τραπέζι” έχουν μείνει τα 2,3 δις. Συγχωρέστε μας για την ποιητική/συγγραφική αδεία, προσπαθούμε να σας μεταφέρουμε το κλίμα.

Gowind HN: Eίναι τα πλοία που θα αντικαταστήσουν τις Kortenaer στο ΠΝ;

Απλά, οι εταιρείες γνωρίζοντας πως το ΠΝ έκανε “εκπτώσεις” στους Γάλλους, που αυτές δεν είχαν ευκαιρία ή και τη δυνατότητα να προσφέρουν, (STRALES, ECM, counter UAV capabilities, πίεση για πολλά “κελιά”, υψηλές επιδόσεις, κατασκευή υποχρεωτικά στην Ελλάδα, εκσυγχρονισμό ΜΕΚΟ200ΗΝ σε παρόμοια διαμόρφωση, μη ενσωμάτωση UAV), συνειδητοποιούν πως μιας και η αντιμετώπιση δεν ήταν η ίδια σε όλους, υπήρξε από “πίσω” κάτι άλλο. Κι αυτό είναι, όπως ξεκαθαρίσαμε, οι ASTER 30 αλλά και η Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνδρομής. Βέβαια υπάρχει και η Bergamini, φθηνότερη της FDI, δοκιμασμένη, με ASTER 30. Αλλά οι Γάλλοι υποσχέθηκαν πως θα φτάσουν τους ASTER 30 στους 32 (μένει να το δούμε να γίνεται το 2026) και φυσικά, τη Συμφωνία Αμοιβαίας Στρατιωτικής Συνδρομής.

ΚΟΣΜΟΓΟΝΙΑ στο ΠΝ, μετά τις FDI HN, τα MH-60R και τις τορπίλες, έρχονται M Class, Alkmaar και Gowind HN

Οι Γάλλοι, έχοντας ήδη ένα ώριμο κι εμπορικό σχέδιο στα χέρια τους, την Gowind, φρόντισαν να το “πουλήσουν” αρκετά καλά στο ΠΝ, βασιζόμενοι κυρίως στο ίδιο CMS, SETIS. Επίσης, προέβαλαν τον κοινό οπλισμό, αν και ουσιαστικά μιλάνε μόνο για τους MM40 Exocet Blk3c. Βέβαια, οι πληροφορίες μας αναφέρουν πως η MBDA δήλωσε μη δυνατότητα παράδοσης περισσότερων ΜΜ40 και για τις ελληνικές Gowind πριν το τέλος της δεκαετίας (με αποτέλεσμα μάλλον πολλά εγκεφαλικά στο Λοριάν). Τελικά, κάποια λύση πρέπει να βρέθηκε, με σκληρή παρέμβαση της Naval Group. Θυμίζουμε πως η Naval Group βρήκε και διαθέσιμους ASTER 30 για γρήγορη παράδοση στο ΠΝ, από τις παραγγελίες του Marine Nationale.

ΕΞΕΛΙΞΗ: Μόνο οι γαλλικές Gowind και οι ολλανδικές SIGMA 10514 στο “τραπέζι” για το ΠΝ, οι Ιταλοί δεν έχουν φέρει γραπτή πρόταση

Το θέμα είναι πως οι Γάλλοι, θα λέγαμε πως εκμεταλλεύτηκαν το φόβο του ΠΝ για εγχώριες ναυπηγήσεις (στην Ελλάδα) ίσως περισσότερο από όσο έπρεπε. Έτσι, το ΠΝ και η πολιτική ηγεσία δέχτηκαν οι 3 FDI να κατασκευαστούν στη Γαλλία (πράγμα που δεν γίνεται σε χώρες με ναυπηγική ιστορία σαν την Ελλάδα), αλλά οι Γάλλοι μάλλον τράβηξαν στο “σκοινί” προτείνοντας εξαιρετικές τιμές μεν για τις Gowind HN, αλλά επίσης κατασκευή στη Γαλλία. Ωραία όλα αυτά, ειδικά με το “ψυχολογικό τραύμα” των Super Vita. Αλλά αυτό δεν γίνεται, να κατασκευάζουμε, ναυτική/ναυπηγική χώρα, τα πλοία μας στο εξωτερικό.

ΕΚΤΑΚΤΟ: Η διαμόρφωση των ελληνικών FDI HN, θα έχουμε φρεγάτες Standard I & II

Ένα πρόβλημα που έχει αρχίσει να προβληματίζει το ΠΝ είναι πως η ίδια η Gowind, δεν έχει αγοραστεί από το Marine Nationale. Είναι ουσιαστικά ένα εμπορικό σχέδιο μεν, αλλά χωρίς γαλλική αποδοχή δε, και δεν πρέπει να ξεχνάμε, πως αντί για Gowind πάει στην EPC. Επίσης, το κύριο πυραυλικό σύστημα, που “ερωτευτήκαμε εσχάτως”, για άγνωστους σε εμάς λόγους, το MICA VL/MICA VL NG δεν είναι σε υπηρεσία στη Γαλλία (ναυτικό). Το Marine Nationale εμμένει στους ASTER 15/30 κι αγνοεί άλλες λύσεις. Αυτός είναι προφανώς κι ο λόγος που το ΠΝ δεν σκέφτηκε καν το ενδεχόμενο αντί για 32 ASTER 30 να πάει σε 16 ASTER 30 + 16 MICA VL.

Οι απογοητευμένοι Ολλανδοί και η SIGMA 10514HN

Από την άλλη πλευρά, οι Ολλανδοί προτείνουν αντίστοιχα, 4 κορβέτες ή ελαφριές φρεγάτες κλάσης SIGMA 10514HN. H 10514 ήταν η ολλανδική ενδιάμεση λύση, και προσφέρεται σε πολύ καλή τιμή. Το ΠΝ ζήτησε, αρχικά πάντα, σε οπλισμό/εξοπλισμό, στην ίδια διαμόρφωση με τη Gowind HN (NS100, MM40 Exocet, 16 MICA VL, 76 mm Leonardo), αν και υπήρξε, και αίτημα για τιμές με ESSM και NSM, όταν η MBDA δήλωσε πως δεν θα υπήρχαν διαθέσιμοι Exocet σε λογικές ημερομηνίες. Εντάξει, καταλαβαίνουμε όλοι πως δεν “μασάνε” πλέον στο ΥΠΕΘΑ με τέτοια…

ThinkOutOfTheBox: Αντί για 6 επιπλέον Rafale, ας αγοράσουμε μία ακόμη FDI HN

Οι τιμές που πρότειναν οι Ολλανδοί, χωρίς να γνωρίζουμε περισσότερα, ήταν πολύ καλές, και χαμηλότερες των Gowind HN υπό κάποιες προϋποθέσεις. Επίσης, λόγω της THALES Netherlands, προσέφεραν και πολύ καλή λύση για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ (αλλά στην αρχική φάση, τώρα δεν ξαναζητήθηκε, και δεν το ξαναπρότειναν). Πιστεύουμε πως 4 S10514 και ο εκσυγχρονισμός με κοινά συστήματα 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ, θα μπορούσαν να κοστίσουν γύρω στα 2 δις ευρώ.

ΕΞΕΛΙΞΗ: Damen Strikes Back, οι Ολλανδοί έφεραν πρόταση για 3 ή 4 ελαφριές φρεγάτες SIGMA 10514

Από ότι όμως αναφέρουν οι πληροφορίες που έχουμε συγκεντρώσει, οι Ολλανδοί δείχνουν να έχουν πειστεί, από την περιρρέουσα ατμόσφαιρα, και τα συνεχή σχετικά δημοσιεύματα, πως η “δουλειά” έχει κλείσει ακόμη μια φορά υπέρ των Γάλλων. Αυτό είναι κάτι, που πολλές φορές έχουμε γράψει, πως δεν ισχύει. Προφανώς και κάποιοι θέλουν να προκαταβάλουν τις αποφάσεις του ΠΝ, αλλά δεν υπάρχει ακόμη απόφαση.

Οι Ιταλοί, η ΟΝΕΧ και ο Γόρδιος Δεσμός της Ελευσίνας

Οι Ιταλοί προσφέρουν ένα πραγματικά υπέροχο πλοίο, δεν μπορούμε να το κρύψουμε, όπως δεν κρύψαμε και την συμπάθειά μας για τις Bergamini. Έχουν δε συνασπιστεί πίσω από την ΟΝΕΧ, και προσφέρουν κάτι που πολιτικά μπορεί να αποδειχτεί game changer. Η λύση του Γόρδιου Δεσμού της Ελευσίνας, θα ήταν μια μεγάλη ανάσα σε ένα μείζον οικονομικό και πολιτικό θέμα. Το πρόβλημα είναι πως μια λύση στην Ελευσίνα, απαιτεί τη διαγραφή χρεών εκ μέρους του ΠΝ και του ΥΠΕΘΑ, ύψους τουλάχιστον 200 εκ. ευρώ. Αυτό είναι αδύνατο να γίνει, παρά τις παραστάσεις διαμαρτυρίας των εργαζομένων στη Μεσογείων.

ΑΠΟΨΗ: Είμαστε έτοιμοι να δεχτούμε ένα ΠΝ με μόλις 3 φρεγάτες και 4 ή 5 κορβέτες;

Ξαναγυρίζοντας στο πλοίο, η FCX-30 είναι ένα ικανότατο πλοίο, το οποίο μπορεί να οπλιστεί είτε με MICA VL, είτε με ASTER 30. Βέβαια οι ASTER 30 θα αύξαναν κατακόρυφα το ήδη υψηλό κόστος της ιταλικής λύσης. Επίσης, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως οι ASTER 30 έχουν κι ένα υψηλότατο κόστος συντήρησης, καθώς απαιτούν επαναπιστοποίηση κάθε 3 έτη.

Ναύαρχος Κονιδάρης: Ο Εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ, υπερέχουν των κορβετών

Άλλο αδύναμο σημείο των Ιταλών είναι η μη δυνατότητα εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ. Στην αρχική φάση, δεν είχαν προτείνει εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ. Βέβαια, μιλάμε για τη Fincantieri, ένα ναυπηγικό κολοσσό, και πρέπει να είμαστε προσεκτικοί όταν περιορίζουμε λεκτικά τις δυνατότητές της. Δηλαδή, αν ανατεθεί στη Fincantieri ο όποιος εκσυγχρονισμός, θεωρούμε πως μπορεί να τον φέρει εις πέρας.

Παραδόθηκε στο Ναυτικό του Κατάρ η πρώτη κορβέτα κλάσης Doha

Οι Αμερικοί, οι αλουμινότρατες, οι μεταχειρισμένες LCS, τα Ticonderoga και η LoA

Ας μην κρυβόμαστε, η αμερικανική πρόταση θα είχε το μεγαλύτερο πολιτικό κόστος σε περίπτωση επιλογής HF2. Το mediaκό “θάψιμο” που έχει δεχτεί η αρχική σχεδίαση, είναι τόσο “βαρύ”, και σχεδόν κάθε “μέσο” φρόντισε για αυτό. Δεν θα ξαναγυρίσουμε στις παλιές μας συζητήσεις, ξαναγράφουμε πως η προτεινόμενη HF2 ήταν ένα πολύ καλά οπλισμένο/εξοπλισμένο πλοίο, χωρίς κάποιες ελλείψεις. H HF2 είναι πλέον παρελθόν, και το ΠΝ δεν το επέλεξε.

Τι προτείνουν Fincantieri-Onex για Ελευσίνα και κορβέτα για το Πολεμικό Ναυτικό

Αυτό όμως δεν σημαίνει πως δεν ήρθε τελικά Letter of Offer and Acceptance (LOA) για τις HF2. Φυσικά οι Αμερικανοί και η Lockheed Martin δεν είναι ηλίθιοι (όσο κάποιοι εδώ ισχυρίζονται), και προσπάθησαν να εκμεταλλευτούν το δεύτερο μέρος της διαδικασίας. Το πως θα το εκμεταλλευτούν είναι κάπως δύσκολο, καθώς το αμερικανικό πλοίο δεν ήταν φθηνό. Με τις προσθήκες των SCL (Single Cell Lauchers), του STRALES, των επιπλέον ενδιαιτήσεων, του ELTA Scorpius-N EW Suite, ASROC, την εγχώρια κατασκευή (1+3) κλπ η HF2 ακρίβυνε αρκετά, τόσο ώστε να ξεπεράσει τα 700 εκ. ευρώ το κάθε σκάφος. Ήταν το μόνο πλοίο με κορυφαίο EW Suite, MH-60R integration αλλά και ASROC δυνατότητες.

Τι λέμε «κορβέτα»; Και τελικά ταιριάζει για το Πολεμικό μας Ναυτικό;

Τώρα, οι Αμερικανοί έχουν αλλάξει την τακτική τους, και πλέον δεν μιλάνε για μια HF2, αλλά για μια ελληνική LCS, κοντά στις απαιτήσεις πλοίου επιφανείας-κορβέτας. Θα βασιστεί στην LCS-31, και ότι επιπλέον επιλέξει το ΠΝ μέσα από τη LOA για διαμόρφωση «κορβέτας». 2 τέτοια πλοία θα είναι σαφως πιο φτηνά από μια υπέρ-εξοπλισμένη HF2 και θα περιλαμβάνουν κάποιο ILS (Ούτως ή άλλως, το ΠΝ έδειξε πως δεν θέλει τελικά το εκτεταμμένο FOS που προσέφεραν οι Αμερικανοί στην πρόταση με τις HF2).

Την ίδια στιγμή, η Αμερικανική κυβέρνηση είναι ανοιχτή σε πλοία EDA Tico, 3 ή και 4 μεταχειρισμένες LCS (Hot Transfer), που θα μπορέσουν να γίνουν upgunned με λογικό κόστος. Έτσι μπορουν να τοποθετήθουν 8 NSM, EW, Mk41 κλπ. Ταυτόχρονα, οι Αμερικανοί προτείνουν τον εκσυγχρονισμό των 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ, με την εμπειρία των νεοζηλανδικών ΜΕΚΟ200 ANZAC, σε μια κοινή διαμόρφωση με τις 2 νεότευκτες LCS HN, αλλά και τις δυνητικά upgunned LCS. Έτσι, το ΠΝ, με κόστος πάνω αλλά όχι μακρυά από τα 2 δις, θα αποκτήσει έως και 10 πλοία με AEGIS, ικανά να αντικαταστήσουν όλο σχεδόν το Στόλο, συμπληρωματικα με τις 3 FDI.

Type 31HN, μια πρόταση από τη Babcock που δεν μπορούμε να αρνηθούμε

H Babcock θα λέγαμε πως είναι ίσως από τις εταιρείες, που ένοιωσε περισσότερο από όλες τις άλλες, πως ηττήθηκε για γεωπολιτικούς λόγους. Όχι βέβαια γιατί η Μεγάλη Βρετανία στηρίζει την Τουρκία (η πρόσφατα ανακοίνωση του βρετανικού ΥΠΕΞ για τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, είναι αρκετά σαφής, όπως και η προτίμηση των Βρετανών να στέλνουν τα αεροσκάφη τους πάνω από το Αιγαίο, αντί της Τουρκίας, από το Ακρωτήρι της Κύπρου στην Ουκρανία), αλλά γιατί δεν μπορούσε να ανταγωνιστεί την ελληνογαλλική συμφωνία. Δεν της ζητήθηκε κάτι τέτοιο, οι άνθρωποι έφεραν πλοίο, όχι άλλα “κόλπα”.

EKTAKTO: H Type 31 προτείνεται στο ΠΝ από τη Babcock, νέος διεκδικητής που κερδίζει!

Η ΑΗ140 θα μπορούσε να είναι το απόλυτο πλοίο για την Ανατολική Μεσόγειο, μεταλλασσόμενη σε ένα Iver Huifeld Gen2, αλλά τελικά το ΠΝ επέλεξε τις FDI. Τώρα, οι Βρετανοί έρχονται πολύ διαφορετικά, με την ολοκληρωμένη σχεδιαστικά Type 31. H AH140HN, ήταν μια modular πρόταση, που όμως, περιέργως, το ΠΝ αντιμετώπισε πολύ “χαλαρά”. Αν ήθελε για παράδειγμα τον ASTER 30, η ΑΗ140ΗΝ θα ήταν η ιδανική πλατφόρμα. Αν ήθελε SM-2/SM-6, πάλι τα ίδια. Αν ήθελε τα πάντα, η ΑΗ140 ήταν η απάντηση.

Απαντάμε στους μύθους για την Type 31HN, τη βρετανική πρόταση για το Πολεμικό Ναυτικό

Αντίθετα, η σκέψη του ΠΝ ήταν, πάλι περιέργως, πως το πλοίο, η ΑΗ140ΗΝ δεν ήταν πολύ “ώριμο” σχέδιο, με 2 Absalon, 2 Iver Huitfeld στο νερό, και 5 Type 31 σε παραγγελία. Έτσι, οι Βρετανοί δεν το διακινδύνευσαν, και αυτή τη φορά, έφεραν όχι την ΑΗ140 αλλά την ίδια τη Type 31 Royal Navy. Με τον ίδιο ηλεκτρονικό εξοπλισμό (που συμπεριλαμβάνει και πλήρη EW Suite, με ECM), αλλά οπλισμό πλήρως customizable με νέα όπλα, ή/και χρήση παλιών.

Στην τελική ευθεία ο πολωνικός διαγωνισμός φρεγατών: Type 31 ή MEKO A300;

Το θέμα όμως είναι πως οι Βρετανοί έχουν ένα πολύ φθηνό σχέδιο, σε εξαιρετική τιμή. Το πλεονέκτημά του είναι η εμπορική μέθοδος κατασκευής, αλλά με Military Standards. Οι Βρετανοί πιστεύουν πως η κατασκευή στην Ελλάδα θα κοστίσει φθηνότερα από ότι στη Σκωτία, συνεπώς και τα 4 πλοία μπορούν να κατασκευαστούν στο Σκαραμαγκά, όπως επίσης και εκεί να γίνει ο εκσυγχρονισμός των 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ με ίδια υποσυστήματα. Κι όλα αυτά, με εντυπωσιακά χαμηλό κόστος.

ΕΞΕΛΙΞΗ: Οι Αμερικανοί επιστρέφουν, προσφέρουν εκσυγχρονισμό MEKO200HN, LCS και νέες HF2

Με όπλα και πακέτο ILS (Initial Logistic Support) Babcock έχει αφήσει να εννοηθεί πως το κόστος θα μείνει στα 2 δις ευρώ. Αν το ΠΝ επιλέξει μάλιστα όπλα από τις παλιές S, τότε το κόστος συμπιέζεται περισσότερο, ενώ αν πάμε σε 4 Type 31 και 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ εκσυγχρονισμένες, το κόστος δεν θα ξεπεράσει τα 2,2 με 2,3 δις. Θα τολμήσουμε να πούμε πως στο κόστος 4 Gowind, οι Βρετανοί προσφέρουν 3 Type 31 και 4 εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ. Να πούμε πως μιλάμε για ILS κι όχι FOS, διότι το ΠΝ επέλεξε ουσιαστικά πακέτο ILS κι όχι κάποιο “βαρύ” FOS για τις FDI.

Συμπέρασμα

Αυτή τη φορά, οι Γάλλοι δεν έχουν να κάνουν πλέον περίπατο. Οι Ολλανδοί έχουν μια πολύ καλή πρόταση, αλλά δείχνουν απογοητευμένοι. Οι Ιταλοί φαίνεται να έτοιμοι να δώσουν λύση στην Ελευσίνα (καλή ή κακή, ας το αποφασίσει η κυβέρνηση), ενώ οι Αμερικανοί φαίνεται να έχουν λύση-πακέτο για 10 πλοία, με όσα χρήματα έχουν απομείνει (ενώ συνεχίζει να παίζει και το επιπλέον, αν το θέλουμε πια, τυράκι, για Ticonderoga). Τέλος, οι Βρετανοί φαίνεται να εμφανίστηκαν από το “πουθενά” με μια πρόταση που απλά δεν γίνεται να αγνοήσουμε (δικαιολογίες τέλος). Αν θέλαμε να κατατάξουμε τις προτάσεις, προς μεγάλη στεναχώρια όσων πιστεύουν ακόμη πως τα αμερικανικά είναι “τράτες” (και θέλουν ρυμουλκά, και βουλιάζουν με λίγο κύμα, και αποσύρονται και τα κάνουν κατσαρόλες κλο), θα βάζαμε πρώτους τους Βρετανούς, αλλά με τους Αμερικανούς να ακολουθούν. Εκτός, κι αν καλύπτονται με 4 ή βία, 5 πλοία.

 

- Advertisment -

Most Popular