27.9 C
Athens
Σάββατο, 27 Ιουλίου, 2024
ΑρχικήΑΠΟΨΕΙΣGowind HN: Eίναι τα πλοία που θα αντικαταστήσουν τις Kortenaer στο...

Gowind HN: Eίναι τα πλοία που θα αντικαταστήσουν τις Kortenaer στο ΠΝ;

Η απόφαση για την αγορά των φρεγατών FDI HN θεωρείται ως το σημείο καμπής της αλλαγής της ισορροπίας ναυτικής ισχύος στην Ανατολική Μεσόγειο. Η χώρα μας αποφάσισε να επενδύσει 3+ δις ευρώ, για αγορά, οπλισμό και υποστήριξη 3 υπερσύγχρονων φρεγατών  FDI HN, με προοπτική αγοράς ακόμη μιας εντός 18 μηνών από την υπογραφή της σύμβασης, στην ίδια τιμή.

ΚΟΣΜΟΓΟΝΙΑ στο ΠΝ, μετά τις FDI HN, τα MH-60R και τις τορπίλες, έρχονται M Class, Alkmaar και Gowind HN

Τα πλοία θα φέρουν το ραντάρ νέας γενιάς της THALES, Sea Fire, ενώ το πλοίο θεωρείται από τους Γάλλους σαν το απόλυτο “ψηφιακό” όπλο ναυτικού πολέμου, εξού και το @ στο “Belh@rra”. Μέχρι σήμερα, πολλές από τις λεπτομέρειες δεν είναι διαθέσιμες για το τι θα περιλαμβάνει η σύμβαση, και την τελική διαμόρφωση των πλοίων, αλλά έχουμε λόγους να πιστεύουμε πως το ΠΝ έχει κάνει το βέλτιστο συνδυασμό πάνω στην αρχική “γαλλική” FDI. To σύστημα ECM, θα έρθει αργότερα (ελπίζουμε) να συμπληρώσει ένα ήδη καλό πλοίo. Ωραία, πήραμε τις FDI HN, τώρα τι κάνουμε; Ανανεώθηκε το ΠΝ;

Πως φτάσαμε στις κορβέτες Gowind; Εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ200ΗΝ και Ενδιάμεση Λύση πυροδότησαν τις εξελίξεις

Οι FDI HN θα είναι οι ναυαρχίδες του Στόλου μας. Θα είναι επικεφαλής των Ομάδων Μάχης του ΠΝ, και η ειδοποιός διαφορά απέναντι στον Τουρκικό Στόλο. Όμως οι FDI HN θα είναι μόλις 3, έστω 4, δεν θα είναι ούτε 13 ούτε 14! Την ίδια στιγμή, ο Τουρκικός Στόλος θα είναι πολύ ισχυρότερος (σε αριθμό πλοίων), και θα μεταφέρει πολύ περισσότερο όπλα, ενώ φυσικά θα είναι δικτυωμένος χάρη στα τουρκικά CMS και τα συστήματα μεταφοράς δεδομένων.

ThinkOutOfThe Box: Αγορά μιας 5ης Gowind HN από το ΠΝ αντί του εκσυγχρονισμού των 2 ΜΕΚΟ200ΗΝ

Την ίδια στιγμή, το ΠΝ φαίνεται πως δεν θα επαναλάβει το λάθος (κάποια στιγμή πρέπει να το αποδεχτούμε πως ήταν τέτοιο) των Ρ-3Β με τις ΜΕΚΟ200ΗΝ. Δυο ή τρία από τα πλοία θα υποστούν έναν ελαφρύ εκσυγχρονισμό, και θα συνεχίσουν να υπηρετούν μέχρι την ηλικία των 40+ ετών. Οι φρεγάτες όμως Kortenaer, δεν έχουν μπροστά τους μεγαλύτερη διάρκεια ζωής. Έχουμε μηχανικούς “μάγους” στο ΠΝ, αλλά κάποια στιγμή τα “ξόρκια” αντιγήρανσης τελειώνουν. Ναι, κάποια πλοία θα φτάσουν να υπηρετούν έως και 50 χρόνια (υποψιαζόμαστε πως θα είναι το ΈΛΛΗ και το ΛΗΜΝΟΣ), αλλά δεν είναι ποτέ δυνατόν, ένα ναυτικό έθνος σαν το Ελληνικό να βασίζεται σε πλοία 50 ετών. Ούτε το ΑΒΕΡΩΦ δεν υπηρέτησε τόσο!

Ελληνικές Gowind: Σε 32 μήνες η πρώτη, πλήρως εξοπλισμένες, κόστος 1,6 δις ευρώ με FOS και όπλα, άδεια κατασκευής στην Ελλάδα

Το πρόβλημα είναι πως δεν είναι δυνατόν να αγοράσουμε, έστω και σε μεγάλο βάθος χρόνου, 14 φρεγάτες FDI HN. Αν και το πλοίο είναι σχεδιασμένο για χαμηλά κόστη χρήσης και συντήρησης, εντούτοις είναι πανάκριβο στην αγορά, ενώ είναι άγνωστο και πόσο θα στοιχίζει ετησίως η συντήρηση του state of the art εξοπλισμού του (σίγουρα πολλά). Μεταξύ μας, 14 FDI HN δημιουργούσαν το “απόλυτο” ΠΝ, αλλά ξέρουμε όλοι μας πως αυτό είναι αδύνατο. Και μάλλον, αχρείαστο. Ποια είναι η λύση;

Η Naval Group και το ΠΝ τα βρήκαν! Έρχεται αγορά 3 FDI που συνδυάζεται -επιτέλους- με Gowind;

Η λύση, που όλοι ξέρουμε πως σχεδίασε το ΠΝ, είναι η στροφή σε κορβέτες/ελαφρές φρεγάτες. Οι Γάλλοι μετά την επιλογή των FDI HN “έριξαν” πάνω στο “τραπέζι” τις Gowind, σε μια “ειδική” έκδοση για το ΠΝ, τις Gowind HN (έχουμε αναφορές πως τα πλοία θα είναι ανάμεσα στους 2.900 και 3.050 τόνους). Βέβαια, το ΠΝ, που έχει μάθει πλέον την τέχνη της διαπραγμάτευσης, δεν δίστασε να “προσκαλέσει” στη “μάχη” και την έτερη ελαφριά φρεγάτα, την εξαίρετη SIGMA 10514. Το αποτέλεσμα; Κέρδος για το ΠΝ και την Ελλάδα. Μακάρι να υπήρχε και τρίτη πρόταση (έτσι πέφτουν οι τιμές).

Το πρόγραμμα των Gowind 3100 θα προχωρήσει, λέει η κυβέρνηση της Μαλαισίας

Δεν θα μπούμε στη σύγκριση αυτή τη στιγμή μεταξύ των δυο πλοίων, δεν βοηθά, γιατί τα χαρτιά του το ΠΝ τα κρατά καλά κρυμμένα και γνωρίζει τι κάνει. Οι SIGMA 10514 ήρθαν πάντως στην τελική πρόταση, με όπλα της MBDA (VL MICA NG, Exocet Block IIIc) κι έτσι το ΠΝ μπορεί να διαπραγματευτεί εύκολα, με απλές συγκρίσεις επί των κορβετών. Οι SIGMA 10514 μπορούν να φέρουν και το πολυεργαλείο που λέγεται Mk41, αλλά μάλλον το ΠΝ, από τη στιγμή που επέλεξε τις FDI, λύσεις σαν τον Mk41 “πέταξαν” για πάντα; Ή μήπως όχι; Όλα είναι ανοιχτά, το έχουμε ξαναπεί.

ΑΠΟΨΗ: MICA NG σε συσκευασία Gowind, μια προσιτή λύση για το ΠΝ;

Η περίοδος αυτή για το ΠΝ είναι πολύ “περίεργη”, κι εξηγούμε. Πρέπει να σχεδιάσει το μέλλον του, για τα επόμενα 30 με 40 χρόνια. Αν αυτή τη στιγμή, επιλέξει για παράδειγμα, εκτός των ASTER 30, και τους ESSM Block 2, τότε θα έχει μια ακόμη ανάγκη για επιπλέον λογιστική γραμμή υποστήριξης. Το ίδιο θα συμβεί αν επιλέξει ASTER 30 και MICA NG. Αφήνει όμως ανοιχτό το θέμα, γιατί οι διαπραγματεύσεις δεν έχουν να κάνουν μόνο με όσα καταλαβαίνουμε εμείς, αλλά με όσα ξέρουν οι διαπραγματευτές.

Η Αίγυπτος αποκτά πυραύλους MICA NG για τις νέες της φρεγάτες!

Δηλαδή, εμείς βλέπουμε π.χ. εμβέλειες, ή ρυθμούς βολής (έχουμε διαβάσει πολλά και “περίεργα” για το θέμα), στο ΠΝ βλέπουν πρακτικότερα ζητήματα, όπως για παράδειγμα, διαθεσιμότητες. Αν οι MICA μπορούν να έρθουν νωρίτερα από τους ESSM τότε έχουν περισσότερες πιθανότητες να επιλεγούν. Αν η MBDA δεν δώσει το ποσοστό που έχει η Ελλάδα στους ESSM, πάλι μπορεί αυτό να βοηθήσει τους Ολλανδούς. Είναι μια πολυπαραμετρική εξίσωση η όλη κατάσταση, με παράγοντες που δεν μπορούμε, αλλά και δεν πρέπει να ξέρουμε οι “απέξω” από το ΠΝ.

Η Μαλαισία εξετάζει τρόπους να περισώσει το πρόγραμμα των Gowind 3100

Η Naval Group με την Ελλάδα πήρε μια “καλή” ρεβάνς από την AUKUS. Μπορεί το συμβόλαιο να μην έχει σχέση με το γιγάντιο της Αυστραλίας, αλλά το ΠΝ είναι πολύ δυνατό brand name, δυνατότερο της Αυστραλίας. Και το Ελληνικό ΠΝ είναι σε επιχειρήσεις εδώ και 45 χρόνια non stop, συνεπώς, χωρίς υπερβολή, όλος ο πλανήτης παρακολουθεί, το τι θα κάνει η Ελλάδα. Πως θα φαινόταν διεθνώς, αν το ΠΝ αγόραζε φρεγάτες από Γαλλία, αλλά για κορβέτες πήγαινε στην Ολλανδία; Για οποιονδήποτε λόγο και να γίνει αυτό, δεν κοιτάμε τη διαδρομή, αλλά το αποτέλεσμα.

ΑΠΟΨΗ: Και μετά τις 2 πρώτες Belh@rra, τι; Αγοράζουμε άλλες 2 ή πάμε σε περισσότερες Gowind, με κατασκευή στην Ελλάδα;

Οι Γάλλοι ξέρουν πολύ καλά πως το ΠΝ έχει ακόμη 2 δις να δαπανήσει. Και μέσα σε αυτά “χωρούν” 4 κορβέτες ή ελαφριές φρεγάτες Gowind HN. Δηλαδή, με τα 5 δις του προϋπολογισμού, προσφέρουν 7 ολοκαίνουργια πλοία, όλα μέχρι το 2026 περίπου (άντε, ίσως και το 2027), στο ΠΝ. Βέβαια, οι Ολλανδοί, με ένα “δυνατό” ναυπηγείο, που σαρώνει συμβόλαια παντού στον κόσμο (και τη Γερμανία), έχουν μια λύση επίσης φθηνή, με ηλεκτρική πρόωση. Και από όσο ξέρουμε, στον 1ο γύρο της άτυπης “κορβετιάδας”, οι Ολλανδοί ήταν φθηνότεροι (έτσι δουλεύει ο ανταγωνισμός, είναι ξεκάθαρη σπόντα για όσους ήθελαν πλοία “εδώ και τώρα” χωρίς να υπολογίσουμε τιμή).

Το ΠΝ εξετάζει τη συνέχεια της αγοράς 2 Belh@rra με ναυπηγικό πρόγραμμα 6 Gowind σε ελληνικά ναυπηγεία

Η γαλλική εταιρεία επέστρεψε όμως με “άγριες” διαθέσεις, αλλά και τον “αέρα του νικητή”, και οι πληροφορίες αναφέρουν πως προσφέρει ίδιες ή χαμηλότερες τιμές με τους Ολλανδούς, αλλά με περισσότερα έξτρα και περισσότερες υποδομές (πολύ χρήσιμες στο ΠΝ σε βάθος χρόνου). Επίσης, στο ΠΝ προτιμά ίσως την ομοιοτυπία με το SETIS, που θα γίνει το επόμενο CMS. Κάπου εδώ να πούμε πως το ΠΝ έχει εξασφαλίσει και τα σχέδια της Gowind HN, συνεπώς μπορεί να κατασκευάσει πλοία στην Ελλάδα, όταν υπάρχουν επιτέλους ενεργά ναυπηγεία. Βέβαια, αυτό μπορεί να το προσφέρουν και οι Ολλανδοί (ο ανταγωνισμός που λέγαμε από την πρώτη στιγμή…)

ΑΠΟΨΗ: Μήπως να αφήσουμε τις Belh@rra και να κοιτάξουμε τις Gowind αν δεν υπάρχουν πια τα χρήματα από τα ομόλογα;

Ας κάνουμε μια υπόθεση εργασίας, ότι τελικά το ΠΝ μπορεί να επιλέξει τις Gowind HN. Βέβαια, είμαστε ξεκάθαροι, το ΠΝ δεν θα πάρει τίποτα αν δεν “κλείσουν” οι συμβάσεις με τις FDI HN με όλες τις εμπλεκόμενες εταιρείες. Η ύπαρξη των FDI HN, αν αγοραστούν και οι Gowind HN, θα οδηγήσουν σε ένα σχετικά ομογενοποιημένο Πολεμικό Ναυτικό, με τις βασικές μονάδες να διαθέτουν το σύστημα μάχης SETIS. Το θέμα όμως του άρθρου μας είναι, το αν μπορούν οι Gowind να αντικαταστήσουν τις Kortenaer; Μπορούν να αντικαταστήσουν τις υπέργηρες φρεγάτες μας κάποιες κορβέτες (ή έστω ελαφριές φρεγάτες);

EXOCET MM40 BLOCK 3c: Το έτερο υπερόπλο των FDI HN και οι μοναδικές δυνατότητες που προσφέρει στο ΠΝ

Ας δούμε καταρχάς τη διαμόρφωση των πλοίων. Η βασική θα περιλαμβάνει ένα πυροβόλο Leonardo Super Rapido 76 mm, 16 αντιαεροπορικούς πυραύλους MICA NG, και 8 Exocet MM40 Block3c. Το RAM ενώ θα είναι ενσωματωμένο στις ρουτίνες του SETIS, εντούτοις η τοποθέτησή του είναι ακόμη υπό συζήτηση (για λόγους κόστους). Αν δεν τοποθετηθεί, τότε υπάρχει σοβαρή πιθανότητα το Super Rapido να γίνει STRALES. Αλλά όλα έχουν να κάνουν με το συνολικό κόστος κι ας μην αρχίσουν τυχόν αφορισμοί. Το ΠΝ λογικά θα εξετάζει και την πιθανότητα η εγκατάσταση RAM να γίνει σε δεύτερο χρόνο. Επίσης, πιστεύουμε πως οι Gowind HN από την πρώτη στιγμή θα φέρουν σύστημα EW (κάποιο σύγχρονο πλοίο πρέπει να φέρει, μέχρι να το λάβουν και οι FDI HN).

ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Οπλίζοντας τις νέες φρεγάτες του ΠΝ (Part 2), αγώνας επιφανείας, Harpoon Blk2 , Exocet MM40 Blk3, NSM, Gabriel MkV

Πριν αρχίσουμε τις “γκρίνιες”, ας δούμε λιγάκι τι δύναμη πυρός διαθέτει εν έτει 2021, μια Kortenaer. Αρχαιοπρεπείς Sea Sparrow, που τους ρίχνουμε σε ασκήσεις κυρίως εναντίον στόχων… επιφανείας. Ακόμη κι έτσι, μόνο ένας στόχος μπορεί να βληθεί λόγω του μοναδικού Fire Control Radar. Ενώ οι 16 VL MICA NG μπορούν να εκτοξευτούν και να εμπλέξουν 16 στόχους (το μέγιστο). Την κρίσιμη στιγμή, δεν θα χρειαστεί να πει ο κυβερνήτης, κυριολεκτικά το “βάστα Τούρκο να γεμίσω”, αλλά θα μπορεί να ρίξει και τους 16 πυραύλους εναντίον 8, 10 ή ακόμη και 16 στόχων. Κι αν φαίνονται λίγοι, ας πούμε, για μια ακόμη φορά, πως τα πλοία δεν πολεμούν μόνα τους. Δηλαδή, οι Gowind θα έχουν κοντά τους FDI HN, MEKO200HN, Ρουσσέν κ.ο.κ.

Naval Group SETIS: To Combat Management System των φρεγατών FDI HN που θα “κυριαρχήσει” στο ΠΝ τις επόμενες δεκαετίες

Με λίγα λόγια, η ισχύς πυρός μια Gowind, ακόμη και χωρίς STRALES, είναι ανώτερη μιας Kortenaer. Η τελευταία φέρει 1 ή 2 πυροβόλα των 76 χιλιοστών, αλλά το βασικό μοντέλο, όχι το Super Rapido. Επίσης, οι 16 VL-MICA NG είναι πολύ καλύτερο όπλο από τους απαρχαιωμένους NSSM, ενώ οι ψηφιακοί Exocet MM40Block3c θεωρούνται κλάσεις ανώτεροι των επίσης “αρχαίων” RGM-84A Harpoon. Οι τελευταίοι δύσκολα θα ξεφύγουν από την Α/Α άμυνα ενός σύγχρονου πλοίου, ενώ οι ΜΜ40 έχουν σχεδιαστεί να κάνουν ακριβώς αυτό, να πλήττουν το εχθρικό πλοίο υπό οιεσδήποτε συνθήκες.

ΕΞΕΛΙΞΗ: Damen Strikes Back, οι Ολλανδοί έφεραν πρόταση για 3 ή 4 ελαφριές φρεγάτες SIGMA 10514

Τέλος, και τα δυο πλοία μπορούν να φέρουν ελικόπτερο S-70B/B6- MH-60R, συνεπώς δεν τίθεται θέμα με τον ανθυποβρυχιακό πόλεμο. Τώρα, εκεί που η Gowind είναι απολύτως ανώτερη, είναι φυσικά τα ηλεκτρονικά. Οι Gowind HN θα φέρουν ραντάρ THALES NS100/110, sonar CAPTAS-2, ενώ πιστεύουμε πως το κόστος χρήσης περισσότερων των Gowind HN θα είναι πολύ μικρότερο από μια Kortenaer. Οι κορβέτες βασίζονται στους οικονομικότατους diesel, ενώ οι Kortenaer στους αξιόπιστους αλλά ενεργοβόρους αεριοστροβίλους. Τέλος, μια Gowind θα μπορεί να κινηθεί με το 1/3 ή έστω 2/5 του πληρώματος μιας Kortenaer.

ThinkOutOfTheBox: Αντί για 4η φρεγάτα FDI HN ας αγοράσουμε ένα LHD Mistral 140

Το τίμημα βέβαια των ντίζελ είναι η χαμηλή ταχύτητα, κάτι όμως που όπως “διαβάζουμε” από τις αποφάσεις του, το ΠΝ δεν το ενδιαφέρει πια. Αν υποθέσουμε πως οι FDI HN θα μπορούν να φτάνουν οριακά τους 27 κόμβους, τότε αυτό σημαίνει πως το ΠΝ εγκατέλειψε τη λογική των 30+ κόμβων. Για να καταλάβουμε τι σημαίνει, οι ελληνικές MEKO200HN έχουν 2 LM2500, ενώ οι παρόμοιες MEKO ANZAC μόλις έναν! Αυτές οι αποφάσεις πάρθηκαν από το ΠΝ για να έχουμε ταχύτατες ΜΕΚΟ200ΗΝ (και πράγματι είναι).

ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Φρεγάτες ANZAC για το ΠΝ. Ίσως η μόνη βιώσιμη και οικονομική λύση;

Αυτό αλλάζει δραματικά τον τρόπο διεξαγωγής των επιχειρήσεων για το ΠΝ, και σίγουρα θα είναι πολύ ενδιαφέρουσα η συνέχεια, ειδικά στον τρόπο αντιμετώπισης τορπιλικών επιχειρήσεων. Το πιθανότερο είναι το ΠΝ να προσανατολίζεται σε ενεργά αντίμετρα για τορπίλες, μια λύση που δεν μπορεί να αγνοήσει πλέον αφού απομακρύνθηκε, όπως φαίνεται, από το δόγμα επιχειρήσεων με μεγάλες ταχύτητες (δόγμα USN). Αν δεν προσανατολίζεται όμως, πρέπει να το κάνει άμεσα (να αγοράσει ενεργά συστήματα προστασίας από τορπίλες για τα νέα του πολεμικά πλοία).

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Η Γαλλία επέστρεψε με πολύ “δυνατή” πρόταση, οι Belh@rra χτυπούν την πόρτα του ΠΝ

Οι κορβέτες Gowind HN, ή οποιαδήποτε άλλη κορβέτα, θα ήταν ευχής έργο αν τελικά ενταχθούν τελικά στο Πολεμικό μας Ναυτικό, και ευτυχώς, το ΠΝ είναι ξεκάθαρο, θέλει κορβέτες! Δεν κρύβουμε πως θα θέλαμε τουλάχιστον για αυτές, αυξημένο κατασκευαστικό έργο για ελληνικές αμυντικές βιομηχανίες. Εκεί είναι που θα κριθεί η επιτυχία ή όχι του όποιου προγράμματος. Επίσης, καθώς οι Gowind είναι ένα σύγχρονο σχέδιο, μπορεί άνετα να συνεχίσει να κατασκευάζεται στην Ελλάδα για πολλά χρόνια στο μέλλον, αντικαθιστώντας όχι μόνο τις Kortenaer, αλλά αυξάνοντας την οροφή πλοίων για το ΠΝ.

Περί ASTER 30, MICA VL-NG, ESSM, και CAMM-ER/CAMM-EER, απαντάμε στα σχόλια, ενώ η MBDA προσφέρει ελληνική συμπαραγωγή στους CAMM!

Η οροφή των 14 πλοίων (τώρα 13) είναι αποτέλεσμα συμβιβασμών, με κυριότερο την απάντηση στις ερωτήσεις “πόσα πλοία μπορούμε να επανδρώσουμε και πόσα μπορούμε να συντηρήσουμε ικανοποιητικά σε υπηρεσία¨. Με τις FDI HN και τις Gowind HN, τα πράγματα αλλάζουν. Τα πλοία έχουν πολύ μικρές ανάγκες επάνδρωσης, και πολύ μικρά έξοδα κίνησης (και συντήρησης, αν φυσικά εμπλακούν ελληνικές εταιρείες). Έτσι, ο Στόλος του ΠΝ μπορεί πλέον από δυο Ομάδες να αποκτήσει και μια 3η ή και 4η. Με μια FDI HN σαν ναυαρχίδα, και 2 ή 3 Gowind ΗΝ (ή οποιαδήποτε άλλη κορβέτα), διασυνδεδεμένες μεταξύ τους. Στις Ομάδες θα μπορούν να προστεθούν και εκσυγχρονισμένες MEKO200HN αλλά και κάποιες Super Vita.

ThinkOutOfTheBox: CAMM/CAMM-ER ή MICA VL/NG αντί των ESSM Block 2 για τις νέες φρεγάτες του ΠΝ;

Έτσι, το ΠΝ μπορεί να μάχεται ταυτόχρονα σε πολλά μέτωπα, με μια Ομάδα στο Αιγαίο (που εκεί θα κυριαρχούν οι ΤΠΚ και τα υποβρύχια ούτως ή άλλως), μία ή δυο Ομάδες στην Ανατολική Μεσόγειο, αλλά και μια ακόμη δυτικά της Κρήτης. Μας κάνουν λοιπόν οι Gowind και οι κορβέτες; Προφανώς και μας κάνουν! Αρκεί, να αγοραστούν περισσότερες από 4 σε βάθος χρόνου.

 

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Κλάση Constellation για το ΠΝ: 5+1 κρίσιμα στοιχεία που ίσως δεν γνωρίζετε

Η κλάση φρεγατών του Αμερικανικού Ναυτικού Constellation, είναι ίσως το πιο χιλιοειπωμένο θέμα στο χώρο της Άμυνας στην Ελλάδα, από την εποχή της διαβόητης...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Μπορούμε να πάμε τώρα σε Ευρωκορβέτες αντί για Gowind/FCX-30!

Όταν έγινε η αγορά των 3 φρεγατών FDI HN στο Πολεμικό Ναυτικό (αντί 4 συν "ενδιάμεση λύση" μεταχειρισμένων σκαφών συν τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -