Η αγορά των 3 φρεγατών FDI HN ήταν μάλλον η αγορά της δεκαετίας για τις Ένοπλες Δυνάμεις. Θεωρούμε δεδομένο πως η αγορά αυτή θα συμπληρωθεί από 4 κορβέτες Gowind 2900, καθώς η τιμή που έχει διαπραγματευτεί το ΠΝ είναι τόσο χαμηλή, που άνετα “χωρούν” μαζί με τις φρεγάτες στον σχετικό προϋπολογισμό.
Η Naval Group και το ΠΝ τα βρήκαν! Έρχεται αγορά 3 FDI που συνδυάζεται -επιτέλους- με Gowind;
Σε ότι αφορά αυτόν, υπάρχουν αρκετές “διαμορφώσεις”. Όσοι παρακολουθούν τη φρεγατιάδα από την αρχή, θα θυμούνται πως ο προϋπολογισμός στην αρχή είχε εκτιμηθεί σε 5,5 δις ευρώ. Χωρίς καμία άλλη ενημέρωση, σε όλες τις ανακοινώσεις τους τελευταίους μήνες, το ποσό αυτό έχει περιοριστεί στα 5 δις. Θα σας πούμε, μετά λόγου γνώσεως, πως το ποσό ήταν από την αρχή αυτό, απλά κάποια στιγμή υπήρξε μια προσπάθεια αύξησης στα 5,5 δις.
ΕΞΕΛΙΞΗ: Gowind ΗΝ, θα ανακοινωθούν μαζί με την επιλογή των FDI ΗΝ από το ΠΝ;
Η προσπάθεια δεν έχει εγκαταλειφθεί απλά θα πρέπει να δει η ηγεσία του ΥΠΕΘΑ, μαζί με το υπουργείο Οικονομικών τον όποιο δημοσιονομικό χώρο. Μην ξεχνάμε, πως μετά το ΠΝ πρέπει να πάρει σειρά ο Στρατός, ενώ το ίδιο το ΠΝ έχει κι άλλες προτεραιότητες. Ας μην μιλήσουμε όμως τώρα για τα υποβρύχια, τις πυραυλακάτους, τα παράκτια περιπολικά και πάει λέγοντας. Θα τα δούμε ένα ένα στους επόμενους μήνες.
ThinkOutOfThe Box: Αγορά μιας 5ης Gowind HN από το ΠΝ αντί του εκσυγχρονισμού των 2 ΜΕΚΟ200ΗΝ
Τώρα ας λάβουμε ως δεδομένο πως ο προϋπολογισμός είναι 5 δις. Θεωρώντας πως οι 3 FDI HN, με όπλα (φόρτος μεγαλύτερος του 1), με Follow On Support, εκπαίδευση και υποδομές, κοστίζουν 2,9 δις ευρώ (πραγματικά εξαιρετική τιμή), έχουμε ακόμη 2,1 δις. Αν οι πληροφορίες μας από το περασμένο καλοκαίρι ευσταθούν, τότε ένα ποσό 100 εκ. ευρώ, πρέπει να υπολογιστεί για το σύστημα ECM που θα φορέσουν οι φρεγάτες σε δεύτερο χρόνο. Σύνολο λοιπόν 3 δις (το οποίο επιβεβαιώνεται από αρκετές πηγές). Για την ακρίβεια, το κόστος είναι περίπου 3,04 δις για “όλα”.
ΑΠΟΨΗ: MICA NG σε συσκευασία Gowind, μια προσιτή λύση για το ΠΝ;
Τι κάνουμε με τα 2 εναπομείναντα δις; το ΠΝ αυτή τη στιγμή προσπαθεί να επαναλάβει το “θαύμα” των FDI HN με τις Gowind. Έτσι, η κάθε ελληνική Gowind με όπλα (πάλι φόρτος μεγαλύτερος του 1), με FOS, εκπαίδευση και υποδομές (σε πολλά κοινές με τις FDI HN), κοστίζουν λίγο πάνω από 400 εκ. ευρώ (ας πούμε 410 εκ,). Μια απίστευτη τιμή, αν σκεφτούμε πως τόσο μας έχει κοστίσει σχεδόν η 7η Super Vita, και μάλιστα χωρίς ορατή ημερομηνία περάτωσης.
La Tribune: «Η Ελλάδα διστάζει μεταξύ κορβετών ή 4ης φρεγάτας» ή μήπως όχι;
Έτσι, 3 ελαφριές φρεγάτες (επιμένουμε να τις λέμε έτσι, γιατί άλλο η κορβέτα, άλλο η ελαφριά φρεγάτα), θα κοστίσουν περίπου 1,25 δις ευρώ, ενώ 4 Gowind HN θα κοστίσουν περίπου 1,65 δις ευρώ. Συνεπώς, με “οροφή” τα 5 δις έχουμε “περίσσευμα” 300 με 400 εκ. ευρώ (αν αγοράσουμε 4 Gowind αντί για 3). Με αυτά τα χρήματα, μπορούμε να κάνουμε κι έναν αξιοπρεπή εκσυγχρονισμό σε 2 ΜΕΚΟ200ΗΝ, ή να αγοράσουμε μια 5η Gowind HN (με μειωμένους φόρτους όπλων). Ακόμη καλύτερα (σχήμα λόγου, μια ακόμη επιλογή είναι), μπορούμε να αγοράσουμε τις 4 μεταχειρισμένες φρεγάτες Karel Doorman από Ολλανδία και Βέλγιο.
ThinkOutOfTheBox: Ελικοπτεροφόρα San Giorgio αντί φρεγατών αντιαεροπορικού πολέμου; πάμε καλά;
Γιατί όμως η κυβέρνηση μίλησε για 4η FDI HN; Ένα πλοίο, από τη στιγμή που είναι option αγοράς, θα έχει “κλειδωμένη” ίδια ακριβώς τιμή με τα πρώτα 3 πλοία. Έτσι το ΠΝ μπορεί να αποκτήσει μια FDI HN με 1 δις ευρώ, με όλα μαζί, αρκεί να την παραγγείλει μέχρι 18 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Δηλαδή, αν υποθέσουμε ότι υπογράφουμε το Δεκέμβρη του 2021, μέχρι το καλοκαίρι του 2023.
Μέχρι τότε θα ξέρουμε αν η οικονομία μας θα έχει σταθεροποιηθεί, κι αν τα ποσοστά αύξησης του ΑΕΠ, που θα φέτος προβλέπονται στο 6% θα επαληθευτούν. Αν το 2022 και το 2023, μαζί με το 2021, έχουμε μια αύξηση του ΑΕΠ συνολικά στο 15-20%, τότε σημαίνει πως το ποσοστό του χρέους μας προς το ΑΕΠ θα έχει μειωθεί ανάλογα. Ας μην μπλέξουμε όμως με οικονομικούς όρους περαιτέρω.
ΕΚΤΑΚΤΟ: Η Γαλλία προτείνει FDI HN με 32 πυραύλους Aster, αυτή είναι η συνολική πρόταση!
Αν λοιπόν το 2023 παραγγελθεί μια ακόμη FDI HN, τότε αυτή δεν χρειάζεται να είναι από αυτές του Γαλλικού Ναυτικού, αλλά να είναι ακόμη και η τελευταία στη σειρά παραγωγής. Έτσι, θα αποδοθεί το 2030 περίπου, που σημαίνει ότι μέχρι τότε, αν έχουμε αυξήσεις του ΑΕΠ πάνω από 5% ετησίως, θα έχουμε μια άνευ προηγουμένου μείωση του χρέους σαν ποσοστό επί του ΑΕΠ. Συνεπώς, ναι, την αντέχουμε, αν όλα πάνε καλά.
Εκεί λοιπόν ακριβώς, ερχόμαστε να θέσουμε ένα νέο θέμα συζήτησης. Οι 3 ελληνικές FDI HN θα φέρουν 96 πυραύλους ASTER 30, ένα διόλου ευκαταφρόνητο νούμερο, ειδικά αν σκεφτούμε πως το ΠΝ θα επιχειρεί σε αγαστή συνεργασία με τα Rafale της ΠΑ και τους εκπληκτικούς Meteor. Συνεπώς, ναι μεν θα ήταν μια καλή εξέλιξη οι 96 να γίνουν 128. Υπάρχει άλλη επιλογή; Θεωρούμε πως ναι.
Μην ξεχνάμε, πως μετά τις 3 FDI HN & 4 Gowind HN, το ΠΝ γίνεται “γαλλικό”, και η Naval Group έχει το ΠΝ σαν τον μεγαλύτερο πελάτη της, εκτός του Γαλλικού φυσικά. Έτσι μπορούμε να δούμε αντί μιας 4ης FDI, το ΠΝ να αποκτήσει ένα LHD, δηλαδή ένα ελικοπτεροφόρο! Και δεν προτείνουμε να αποκτήσει ένα τεραστίων διαστάσεων Mistral 210 σαν αυτά που υπηρετούν με τα γαλλικό και αιγυπτιακό ναυτικά, αλλά ένα μικρότερο και “μαζεμένο” Mistral 140, που έμφορτο φτάνει τους 14.000 τόνους.
Το ΠΝ δυστυχώς στερείται ένα πλοίο σαν τα LHD Mistral. Δεν αποκλείεται, οι ΗΠΑ να μας προσφέρουν κάποιο από τα υπό απόσυρση LPD τους, αλλά και πάλι, θα μιλάμε για μεταχειρισμένα πλοία, που θα απαιτούν και ένα ικανό πλήρωμα για να μπορούν να επιχειρούν. Η σχεδίαση των Mistral είναι τόσο προηγμένη, που δεν πρέπει να ξεχνάμε πως την επέλεξαν μέχρι και οι. Ρώσοι. Το ότι τα δυο πρώτα ρωσικά Mistral κατέληξαν στην Αίγυπτο, είναι θέμα συγκυριών, καθώς τα πλοία είναι από τα πλέον κορυφαία του είδους τους.
Η επιτυχία των Mistral, οδήγησε τη Naval Group στη σχεδίαση κι ενός μικρότερου πλοίου, του Mistral 140. To αρχικό μετονομάστηκε σε Mistral 210, καθώς φτάνει τους 21.000 τόνους έμφορτο. Ενώ το Mistral 140, είναι μόλις 13.500 τόνους, αλλά χωρίς σημαντική απώλεια από τις δυνατότητες του “μεγάλου” αδελφού.
Το πλοίο μπορεί να αναλάβει τεράστιο φάσμα αποστολών, ενώ ταυτόχρονα, μπορεί να οπλιστεί ισχυρά. Για παράδειγμα, μπορεί να λάβει ραντάρ NS100/110 όπως και οι κορβέτες Gowind, σε συνδυασμό με MICA NG, ενώ θα μπορούσε να ακολουθηθεί το παράδειγμα της Fincantieri και του Kalaat Beni Abbes (L-474) που φέρει συνδυασμό MFRA 3D AESA radar, μαζί με 16 ASTER 15/32! Με λίγα λόγια, θα μπορούσαμε να επιλέξουμε το μοντέλο των παλιών σοβιετικών ελικοπτεροφόρων, που ήταν οπλισμένα σαν κύριες μονάδες στόλου.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: Κλάση γαλλικών φρεγατών La Fayette, οι πρώτες φρεγάτες Stealth
Στην περίπτωση βέβαια του Mistral 140, το ΠΝ θα μπορούσε να επιλέξει το ραντάρ SeaFire, σε συνδυασμό με εκτοξευτές Sylver A50. Ένα τέτοιο πλοίο θα μπορούσε όχι μόνο να αυτοπροστατευθεί, αλλά και να προστατεύσει και άλλα πλοία της Task Force που θα το συνόδευαν (όπως για παράδειγμα τις κορβέτες Gowind HN, που θα φέρουν μόνο VL MICA NG).
To κόστος αγοράς ενός τέτοιου πλοίο δεν είναι τόσο υψηλό όσο νομίζουμε. Καθώς δεν διαθέτει πολλά από τα υποσυστήματα μιας φρεγάτας, όπως για παράδειγμα το sonar (πανάκριβη συσκευή) ή πυραύλους επιφανείας-επιφανείας, το κόστος του μπορεί να είναι συγκρίσιμο, ακόμη και χαμηλότερο από μια FDI HN. Άλλωστε, η ίδια η Αίγυπτος αγόρασε σε λογική τιμή τα δικά της Mistral, ενώ το συμβόλαιο (προ δεκαετίας) για 2 ρωσικά Mistral ήταν “μόλις” 1,4 δις ευρώ περίπου.
Το ΠΝ θα μπορούσε να επιδιώξει ομοιοτυπία με τις FDI HN, ή έστω, με τις Gowind HN σε επίπεδο όπλων και αισθητήρων. Το πλοίο θα ήταν η ιδανική βάση για ελικόπτερα MH-60R, ενώ θα μπορούσε να φιλοξενήσει και αριθμό ελικοπτέρων ΑΗ-64Α/D Apache, εξοπλισμένα με Hellfire/SPIKE NLOS. Ας σκεφτούμε τι είδους δυνατότητες μπορεί να προσφέρει ένα τέτοιο πλοίο στο ΠΝ, στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, αλλά και στην Κύπρο.
Think Out Of the Box: Επιχειρήσεις των OH-58D Kiowa Warrior από φρεγάτες κι άλλα πλοία του ΠΝ
Ας φανταστούμε ένα Mistral στην Ανατολική Μεσόγειο, προστατευμένο από υποβρύχια χάρη στο στόλο των S-70B/B6 και των MH-60R, με συνοδεία μιας ή δυο FDI HN και 2 ή 3 άλλων σκαφών (Gowind HN, MEKO200HN-UGR, Kortenaer), να συντονίζει τη δράση των πλοίων του ΠΝ. Έτσι μπορείς να αποκτήσεις το πάνω χέρι στην Ανατολική Μεσόγειο.
Κάποια στιγμή, θα πρέπει να πάψουμε να έχουμε τη νοοτροπία του “φτωχού” συγγενή. Το ΠΝ έχει πλέον αλλάξει μέτωπο επιχειρήσεων. Δεν θα πλεύσει μόνο ανάμεσα στα νησιά του Αιγαίου, θα πρέπει να πολεμήσει από τη Λιβύη μέχρι και το Ισραήλ. Εκεί χρειάζονται νέες δυνατότητες, που δεν μπορούν να προσφερθούν μόνο από τις νέες φρεγάτες ή κορβέτες. Αντί λοιπόν το δήλημμα που ανακάλυψε η LaTribune, Περί 4ης FDI HN ή 3 κορβετών, εμείς θέτουμε το δίλημμα 4η FDI HN ή ένα Mistral 140 HN.