Η σελίδα μας έχει παρουσιάσει τις προτάσεις που αφορούν το δεύτερο μέρος της διαδικασίας για την επιλογή νέων πλοίων για το Πολεμικό μας Ναυτικό. Βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως αρκετά πρόσφατα, το ΠΝ αποφάσισε να κινηθεί προς την κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ, κατά απόλυτη προτεραιότητα, και μετά της αγοράς κι άλλων φρεγατών ή κορβετών.
Όπως γράψαμε και πολύ πρόσφατα, η Damen δεν έφερε τελικά Best and Final Order για το Πολεμικό μας Ναυτικό. Είναι λυπηρό, καθώς η εταιρεία θα λέγαμε πως είχε πρόταση με σοβαρές πιθανότητες. Η SIGMA 10514HN είναι δοκιμασμένο πλοίο, με πολλά αντίτυπα να επιχειρούν στη θάλασσα. Επίσης, η Damen έχει μια εξαιρετική μέθοδο κατασκευής των πλοίων της, ενώ ποτέ δεν κρύψαμε πως η SIGMA 10514HN είναι ο εγγονός της Kortenaer, που θα μπορούσε να αντικαταστήσει τα πλοία του ΠΝ επάξια.
ΑΠΟΨΗ: Οι Ολλανδοί ήρθαν με “λάθος” πλοίο. Αντί για 4 SIGMA 11515HN, καλύτερα 10 SIGMA 10514!
Η φρεγάτα SIGMA 10514 των 107,5 μ. εκτοπίσματος 3.000 τόνων, διαθέτει σύγχρονους αισθητήρες και προηγμένο οπλισμό, υποστηρίζοντας πλήρως την ικανότητα διεξαγωγής επιχειρήσεων ASW, ASuW και AAW. Την αναφέρουμε φρεγάτα γιατί αυτό την χαρακτηρίζει καλύτερα, αν και στον τίτλο του άρθρου την γράφουμε ως “κορβέτα” γιατί μετέχει στην τρέχουσα διαδικασία επιλογής κορβετών (που κι αυτή έχει μπλεχθεί, με κάθε κατασκευαστή να προτείνει κορβέτα, ελαφριά φρεγάτα, μεγάλη φρεγάτα κ.λπ.).
ΕΞΕΛΙΞΗ: Damen Strikes Back, οι Ολλανδοί έφεραν πρόταση για 3 ή 4 ελαφριές φρεγάτες SIGMA 10514
Ας δούμε τι ξέρουμε για το πλοίο από την πρώτη φάση της “φρεγατιάδας”. Οι Ολλανδοί ήταν οι πρώτοι που αντί για Ενδιάμεση Λύση, πρότειναν την κατασκευή, με χαμηλό κόστος, δύο 10514ΗΝ. Αυτές θα μπορούσαν να παραδοθούν σε διάστημα 30 μηνών η πρώτη και 38 μηνών η δεύτερη από την υπογραφή της σύμβασης (κατασκευασμένες εκτός Ελλάδας), λειτουργώντας παράλληλα και ως πλοία εκπαίδευσης και μεταφοράς τεχνογνωσίας για τις προτεινόμενες τότε SIGMA 11515HN. Όπως όλοι ξέρουμε, η 11515ΗΝ δεν επιλέχτηκε από το ΠΝ.
Ποια είναι όμως η διαμόρφωση μιας «10514» για το Πολεμικό μας Ναυτικό: Οι “ελληνικές” 10514 προτείνονται με πυροβόλο Super Rapido των 76 mm (με δυνατότητα για STRALES), CIWS τύπου RAM 21 πυραύλων, δύο τριπλούς τορπιλοβλητικούς σωλήνες Mk32 ή αντίστοιχους, δύο τετραπλούς εκτοξευτές Exocet Block BlockIIIC, έναν κάθετο εκτοξευτή τύπου Mk56 για 16 ESSM Block 2 (ή αντίστοιχα εκτοξευτή για 16 MICA VL), ένα πυροβόλο SEASNAKE των 30mm και πολλαπλούς έστορες για πολυβόλα.
To συγκρότημα ηλεκτρονικών της «10514HN» θα αποτελείται από R-ESM VIGILE, C-ESM & COMINT ALTESSE-H, L-ESM και R-ECM SCORPION 2, ενώ η φρεγάτα ενσωματώνει συρόμενο σόναρ CAPTAS 2 και κύτους Kingklip Mk2. Φέρει δύο ραντάρ κατεύθυνσης βλημάτων τύπου STIR 1.2 EO Mk2, ενώ σε περίκλειστο ιστό έχει ραντάρ AESA NS110 με ενσωματωμένο IFF. Το σύστημα ηλεκτρονικών αντιμέτρων είναι το C-Guard της Τerma, που περιλαμβάνει επίσης ASW αντίμετρα τύπου CANTO. Το πλοίο δύναται να φιλοξενήσει ελικόπτερο MH-60R μαζί με ένα UAS και έχει δύο φουσκωτά των 6 μέτρων. Φυσικά μπορεί να δεχτεί κι οποιοδήποτε ECM σύστημα επιλέξει το ΠΝ.
ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ: Εκσυγχρονισμός MEKO200HN, νέες φρεγάτες/κορβέτες, και μερικές “αποκλειστικότητες”
Δυστυχώς, αυτή είναι πάνω κάτω η περιγραφή για το πλοίο που προτείνουν οι Ολλανδοί στο ΠΝ από τον περασμένο Δεκέμβριο. Η Damen έπρεπε να στείλει και προσφορά για ενισχυμένη ελληνική προστιθέμενη αξία, κάτι όμως που δεν έκανε. Θεωρήσαμε όμως χρέος μας να παρουσιάσουμε, έστω και για τελευταία φορά, την ολλανδική πρόταση. Ακόμη κι αν αυτή ποτέ δεν ήρθε ολοκληρωμένη.