H έκθεση Αμυντικού Υλικού MSPO στην Πολωνία, ήταν ένα γεγονός που συγκέντρωσε τα βλέμματα της διεθνούς αμυντικής βιομηχανίας. Η έκθεση ήταν αρκετά μεγάλη, και οι Αμερικανοί δεν έχασαν ευκαιρία να επιδείξουν ότι μπορούσαν. Για παράδειγμα μπορεί στη δική μας DEFEA 2021 να είχαν ένα Μ1117 ως έκθεμα, αλλά στην Πολωνία οι επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά έως και ένα “μάχιμο” άρμα Μ1Α2.
Φυσικά από μια αμυντική έκθεση στην Πολωνία δεν θα μπορούσε να λείπει η Lockheed Martin. Η πώληση των F-35A στη χώρα δεν είναι μικρό πράγμα, ούτε φυσικά το γεγονός ότι η τοπική αεροπορία βασίζεται στα F-16. Βέβαια, η Πολωνία έχει κι άλλο κοινό με την Ελλάδα. Ένα πρόγραμμα φρεγατών σε εξέλιξη. Μιας λοιπόν και στην Ελλάδα διεκδικητής είναι η Lockheed Martin, θα μπορούσε να μην ήταν στην Πολωνία; Απλά στο περίπτερό της, αντί για τη MMSC/HF2, υπήρχε μια τεράστια… F110 της Navantia!
Ποιοι είναι οι τρεις “δελφίνοι” για το νέο πρόγραμμα φρεγατών της Πολωνίας;
To σοκ ήταν μεγάλο για όλους. Αμέσως άρχισαν οι κατηγορίες πως η LM κατεβάζει σοβαρό πλοίο στους Πολωνούς, αλλά στους “begars” έρχεται με αλουμινότρατα! Τι άλλο θέλαμε να δούμε για να πιστέψουμε πως οι Αμερικανοί θέλουν να πάρουμε πλοία έτοιμα να αυτοβυθιστούν, προκειμένου επιτέλους να μας κερδίσουν και οι Τούρκοι σε μια ναυμαχία, που δεν το έχουν κάνει τα τελευταία 1000 χρόνια; Ορίστε οι αποδείξεις.
Η αλήθεια είναι πως κι εμάς μας έκανε εντύπωση. Καταρχάς, για τον πολύ απλό λόγο πως η LM έχει επικεντρωθεί στον ελληνικό διαγωνισμό, καθώς αν κερδίσει εδώ αυτό θα ανοίξει τις πόρτες άλλων ναυτικών σε όλο τον κόσμο. Άλλωστε, ποιο ναυπηγείο, πλην του ιταλικού, δεν έχει έρθει θεωρώντας θέμα τιμής της επικράτηση στον ελληνικό διαγωνισμό;
Τι δουλειά είχε όμως η F110 στο περίπτερο; Αρχικά, σχεδόν το 30% του κόστους της είναι της Lockheed. Εκτοξευτές, ραντάρ κ.α. είναι αμερικανικά. Αλλά οι Πολωνοί ψάχνουν να αγοράσουν χωριστά μερικά συστήματα, με βασικότερο το CMS! Δηλαδή, άλλη η ναυτική πλατφόρμα, που θα είναι είτε Navantia, είτε Babcock είτε TKMS (αυτές οι τρεις έχουν προκριθεί), και χωριστά το σύστημα μάχης που έχουν έρθει πολλοί περισσότεροι να το προτείνουν.
Συνεπώς, η LM πήγε στην Πολωνία για να πουλήσει το COMBATSS-21. Είπαμε πως η ισπανική φρεγάτα είναι σε μεγάλο ποσοστό αμερικανική, οπότε αν οι Αμερικανοί πουλήσουν και το COMBATSS-21, η LM θα εχει πολύ μεγάλο έσοδο, καθώς πλέον σε ηλεκτρονικά και λογισμικό επενδύεται το πιο σημαντικό κομμάτι της παραγγελίας ενός πλοίου και όχι στις λαμαρίνες. Και βέβαια ακολουθεί και η συντήρηση του CMS τα επόμενα 30 χρόνια.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Παρουσίαση της ισπανικής φρεγάτας F110 της Navantia που έχει προταθεί στο ΠΝ
Άρα η LM δεν προωθεί τη F110 στην Πολωνία ή όπου άλλου. Λάθος κατά την άποψή μας, γιατί αν είχε έρθει στην Ελλάδα με μια αμερικανοποιημένη F110 (με το COMBATSS-21) τώρα μάλλον θα την είχαμε αγοράσει. Επέλεξε όμως την MMSC/HF2: επίσημα γιατί αυτή υπηρετεί στο Αμερικανικό Ναυτικό, ανεπίσημα όμως, γιατί μια F110/COMBATSS-21 θα ήταν ένα πλοίο ανταγωνιστικό της FFG-62 (της νέας αμερικανικής φρεγάτας), στην οποία η εταιρία έχει εκτός των άπειρων συστημάτων, και το 20% του ναυπηγείου που την κατασκευάζει. Με την ευκαιρία, αυτό που κάνουν οι Πολωνοί δεν είναι τόσο λάθος. Ας το σκεφτούμε λίγο…