Υπάρχει μια ποδοσφαιρική “έκφραση”, που λέει πως “το ποδόσφαιρο είναι απλό άθλημα, 22 παίκτες κυνηγούν μια μπάλα για 90 λεπτά και στο τέλος κερδίζουν οι Γερμανοί” (Football is a simple game, 22 men chase a ball for 90 minutes and at the end, the Germans win). Το είπε ο Γκάρι Λίνεκερ, και για τους καλούς μας φίλους που ασχολούνται με το ποδόσφαιρο, έχει ισχύσει πολλές φορές.

Αυτό το έχουμε δει να συμβαίνει πολλές φορές και στις αμυντικές προμήθειες, και μάλιστα στις μεγάλες αμυντικές προμήθειες της χώρας (ΜΕΚΟ200ΗΝ, Leopard 2HEL, Type 214HN υποβρύχια) εκτός από τα αεροσκάφη (αν και πάλι εκσυγχρόνισαν τα F-4E, ενώ παραλίγο να μας πουλήσουν και 60+30 Eurofighter). Καθώς όλοι οι ενδιαφερόμενοι έρχονται πλέον με BAFO (Best And Final Offer) για το πρόγραμμα φρεγατών για το ΠΝ, οι Γερμανοί δεν θα μπορούσαν να αποτελέσουν εξαίρεση. Άλλωστε, η “καρδιά” του ΠΝ, οι φρεγάτες ΜΕΚΟ200ΗΝ είναι όπως είπαμε, Made in Germany (η μια, οι άλλες τρεις είναι Made in Greece).
Οι Γερμανοί λοιπόν επανήλθαν δυναμικά στο ΓΕΝ, φέρνοντας μια πρόταση που πολύ δύσκολα μπορεί να αγνοήσει το ΠΝ. Στην πραγματικότητα έφεραν πολλές προτάσεις που ξεκινούν από την “απλή” υπόθεση της ναυπήγησης 4 φρεγατών Α200 πολύ κοντά στις προδιαγραφές της αλγερινής ή της αιγυπτιακής έκδοσης (προφανώς όμως με ESSM αντί για Umkhonto) και φτάνουν στην “απόλυτη” πρόταση, που περιλαμβάνει τα “πάντα”.

Με λίγα λόγια, η γερμανική πρόταση περιλαμβάνει 4 φρεγάτες τύπου ΜΕΚΟ Α300 (επιμηκυμένη έκδοση της Α200), εκσυγχρονισμό των 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ από την “μητρική” εταιρεία με συστήματα όμοια με αυτά των ΜΕΚΟ Α300 (σίγουρα όμοιο CMS), και σαν επιπλέον, προτείνουν την κατασκευή δυο υποβρυχίων 214ΗΝ ακόμη, ή την αναβάθμιση δυο υποβρυχίων 209/1200 σε έκδοση “ΩΚΕΑΝΟΣ” (AIP, Air Independent Propulsion). Οι Γερμανοί τα προσφέρουν όλα αυτά με κόστος περίπου στα 5 δις ευρώ.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως οι Γερμανοί έχουν έρθει σε “συμβιβασμό” με το ΠΝ, και αυτή τη στιγμή το τελευταίο έχει στις αποθήκες υλικά για 2 υποβρύχια ΑΙΡ κόστους τουλάχιστον 100 εκ. ευρώ. Το λογικότερο είναι, προκειμένου να μην αχρηστευτούν τα συγκεκριμένα υλικά, να τοποθετηθούν σε νέα υποβρύχια, ή σε εκσυγχρονισμένα 209/1200 ΑΙΡ. Σε κάθε περίπτωση, η εταιρεία που μπορεί να κάνει τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ καλύτερα από όλες τις άλλες, είναι η κατασκευάστρια εταιρεία, που έχει στη διάθεσή της όλα απαραίτητα σχέδια και κατασκευαστικές λεπτομέρειες των πλοίων. Λογικά τα έχουν και οι Lockheed Martin Canada, αλλά και η Αυστραλία, καθώς και οι δυο εκσυγχρόνισαν ΜΕΚΟ200 ANZAC πρόσφατα (η LM της Νέας Ζηλανδίας, και η Αυστραλία τις δικές της).
Όλα τα πλοία θα έχουν σαν CMS το TACTICOS στην πλέον εξελιγμένη μορφή του, ενώ δεν έχουμε πληροφορίες για το ραντάρ των Α300 ή των ΜΕΚΟ200ΗΝ που θα εκσυγχρονιστούν. Οι ΜΕΚΟ Α300 πιστεύουμε πως θα μπορέσουν πολύ άνετα να προσφέρουν δυνατότητες αεράμυνας περιοχής στο ΠΝ, καθώς η έκδοση αυτή προσφέρθηκε από τους Γερμανούς ακριβώς γιαυτό τον λόγο, προκειμένου να μπορέσει το ΠΝ να τοποθετήσει περισσότερα όπλα από ότι σε μια φρεγάτα γενικής χρήσης όπως η Α200.
Ο εκσυγχρονισμός των τουρκικών MEKO 200 έρχεται ένα βήμα πιο κοντά!
Όπως λοιπόν διαπιστώνουμε, οι Γερμανοί άργησαν να μιλήσουν, αλλά μίλησαν και μάλιστα είπαν πολλά. Η πρότασή τους έρχεται να προσφέρει τα δικά της πλεονεκτήματα στο ΠΝ, και σίγουρα θα κερδίσει τις δικές της μάχες στην διαδικασία. Δεν γνωρίζουμε πολλές λεπτομέρειες για το πρόγραμμα, όπως η τελική διαμόρφωση των πλοίων, ενώ δεν είναι σαφές το που προσφέρεται η ναυπήγηση (θεωρούμε πως είναι στη Γερμανία για τα πλοία και Ελλάδα για τα υποβρύχια). Οι επόμενες εβδομάδες θα είναι αναμφίβολα ενδιαφέρουσες, καθώς το ΠΝ έχει καταφέρει πλέον να αποσπάσει πολύ καλές τιμές από πολύ σοβαρούς διεκδικητές του τίτλου. Αν θα κερδίσουν πάλι οι Γερμανοί στις καθυστερήσεις, απομένει να το μάθουμε!