Γαλλικό πυρηνικό υποβρύχιο (SSN) «βύθισε» υποθετικό στόχο χωρίς καν να χρειαστεί όπλα, απλώς και μόνο με τους αισθητήρες του. Το επιθετικό υποβρύχιο κλάσης Rubis που συνόδευε την Ομάδα Κρούσης TF 473 του αεροπλανοφόρου Charles de Gaulle (R91) στην αποστολή ‘Foch’, στον βόρειο Ατλαντικό, εντόπισε το «στόχο» και από περισκοπικό βάθος μετέδωσε σε πραγματικό χρόνο τις πληροφορίες σε αεροσκάφος E-2C Hawkeye μέσω τακτικού δικτύου ζεύξης L11.
Παραλαμβάνοντας τα δεδομένα, το Hawkeye τα διαβίβασε σε αεροσκάφη Rafale M στην περιοχή τα οποία στην συνέχει «έπληξαν» τον στόχο. Η στοχοποίηση πλοίου από υποβρύχιο για αεροπορική προσβολή μέσω Ε-2C Hawkeye κατέδειξε όχι μόνο τον καίριο ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν σε επιχειρήσεις τα υποβρύχια αλλά και πώς τα αεροσκάφη έγκαιρης προειδοποίησης Ε-2C λειτουργούν ως πολλαπλασιαστές ισχύος.
Το ραντάρ AN/APS-145 των Hawkeye του Γαλλικού Ναυτικού δύναται να παρακολουθεί περισσότερα από 1.500 ίχνη-στόχους σε πραγματικό χρόνο, με τις πληροφορίες να μοιράζονται με άλλα assets, αεροσκάφη ή μονάδες επιφανείας, σε ακτίνα σχεδόν 200 ναυτ. μιλίων. Στην συγκεκριμένη άσκηση τύπου ‘linkex’ το E-2C πετούσε κάπου 150 ναυτ. μίλια από την περιοχή που βρισκόταν το πυρηνικό υποβρύχιο.
Υπενθυμίζεται ότι το Ε-2C είναι ικανό να παραμείνει στον αέρα για τέσσερεις και πλέον ώρες ενώ από τους στόχους που «πιάνει» το ραντάρ το πλήρωμα μπορεί να ελέγχει την αναχαίτιση 40 εξ αυτών. Η Aeronavale αποτελεί τον μοναδικό χρήστη εκτός του αμερικανικού Ναυτικού που επιχειρεί με ιπτάμενα ραντάρ του τύπου από αεροπλανοφόρο. Όλα τα γαλλικά E-2C Hawkeye 2000 φέρουν πλέον τις οκτάφυλλες, ψηφιακώς ελεγχόμενες, έλικες Hamilton Sundstrand NP2000 από σύνθετα υλικά ενώ έχει υποβληθεί αίτημα στις ΗΠΑ για την αναβάθμιση των αεροσκαφών με νέο σύστημα IFF (Mode 5/S).
Αλέξανδρος Θεολόγου
Υπάρχει δυνατότητα και για τα ελληνικά υποβρύχια 214 να κάνουν κάτι ανάλογο σε συνεργασία με τα P-3HN και να μεταβιβάσουν δεδομένα στα Μ-2000 για αποστολή ΤΑSMO??
Το θέμα είναι να μπορούν με τα EMB-145
Αν το “L11” του άρθρου σημαίνει Link 11, τότε μάλλον ναι: https://www.naval-technology.com/projects/type_212/
Καλά το υ/β ανίχνευσε το στόχο κι έστειλε άλλο, τρωτότερο asset εναντίον του; Πειραιάς-Χανιά μέσω Σουέζ;
Ακόμα και αν υποθέσουμε (που είναι αμφίβολο) ότι το Rafale είναι πιο τρωτό, τι είναι προτιμότερο να τεθεί σε κίνδυνο, ένα πυρηνικό υποβρύχιο ή μια τετράδα Rafale;
Το θέμα είναι πως το SSN βρίσκεται εξαρχής σε πολύ χαμηλότερο ρίσκο. Αν μπορεί άλλωστε να υψώνει κεραίες τηλεπικοινωνιών για να εκπέμψει με omnidirectional (να με συμπαθάτε αλλά δεν είμαι σίγουρος για την ελληνική μετάφραση του όρου, νομίζω πως είναι “πολυκατευθυντική”) ζεύξη δεδομένων, πόσο υψηλό μπορεί να είναι το ρίσκο για το ίδιο; Χωρίς να θίξουμε φυσικά πως είναι ο πιο αποδοτικός ship-killer που υπάρχει (είναι το μόνο μέσο που ανοίγει την τρύπα κάτω από την ίσαλο γραμμή). Και τέλος, υπάρχει και το ζήτημα της φθοράς. Στο αεροπλανοφόρο τους, τα Rafale…δεν περισσεύουν…
Άπαξ και επιτεθεί , το υ/β θα δεχτεί αντεπίθεση . Θεωρώ ότι τα Rafale αν δεν έχουν περισσότερες πιθανότητες επιβίωσης , έχουν σίγουρα μικρότερο κόστος υλικό και ανθρώπινο σε περίπτωση απώλειας.
Όλα τα σενάρια πρέπει να διερευνώνται. Μάλλον δεν είδες το Midway με τον cowboy που προσγειωνόταν με σβηστούς κινητήρες στο BIG E 🙂
Έτυχε να την δω χθες 🙂 και όντως έχεις δίκιο!
Όλα πρέπει να διερευνώνται!
Για την Ελλαδα υπαρχει και μια αλλη λυση για εναερια εγκαιρη προειδοποιηση, εκτος των EMB-145 erieye. Eιναι η αποκτηση ρανταρ σε αεροστατο, οπως τα Αμερικανικα TARS (Tethered Airborne Radar System) η τα Ισραηλινα EL/M-2083.
Τα ρανταρ αυτα μπορουν να υψωθουν σε υψος 4.5 χιλιομετρων για ολοκληρους μηνες καθε φορα, και εχουν εμβελεια 400 χιλιομετρων.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tethered_Aerostat_Radar_System
Mε τετοια συστηματα θα επιτυγχανεται εγκαιρη προειδοποιηση για τις κινησεις των αντιπαλων χωρις να γινεται καταπονηση των ΕΜΒ-145 erieye
Δεν είναι κάπως εύκολος στόχος; Αλλά για περίοδο “ειρήνης” όπως η παρούσα όντως θεωρώ θα πρόσφερε
Δεν χρειαζεται να τοποθετηθουν στα συνορα, μπορουν να ειναι πιο πισω. Εχουν 400 χιλιομετρα εμβελεια. Επισης, η θεση τους στον αερα αλλαζει αναλογα με την κατευθυνση των ανεμων.