10.4 C
Athens
Δευτέρα, 28 Νοεμβρίου, 2022
ΑρχικήΑΠΟΨΕΙΣΟι Αμερικανοί αποσύρουν τα σκάφη ειδικών επιχειρήσεων Mark VI, ευκαιρία για την...

Οι Αμερικανοί αποσύρουν τα σκάφη ειδικών επιχειρήσεων Mark VI, ευκαιρία για την Ελλάδα

Το Αμερικανικό Ναυτικό ξεκίνησε την απόσυρση των σκαφών ανορθόδοξου πολέμου Mark VI, μόλις επτά χρόνια από την είσοδό τους σε υπηρεσία. O γνωστός δημοσιογράφος αμυντικών θεμάτων Chris Cavas σε δημοσίευσή του στο twitter παρέθεσε φωτογραφίες που απεικονίζουν Mark VI που έχουν εναποτεθεί στην ξηρά στο Newport News της Βιρτζίνια.

Ο λόγος απόσυρσής είναι οικονομικός, μιας και το USN έχει ξεκινήσει να εφαρμόζει μια σειρά μέτρων για την περιστολή των δαπανών του και την ανακατεύθυνση του διαθέσιμου προϋπολογισμού του σε άλλα προγράμματα, είτε εκσυγχρονισμού και βελτίωσης υπαρχόντων σκαφών είτε ανάπτυξης νέων, όπως οι φρεγάτες κλάσης Constellation και τα αντιτορπιλικά που θα προκύψουν από το πρόγραμμα DDG(X).

DDG(X): Η επόμενη γενιά αμερικανικών αντιτορπιλικών, ελπίδα να μη γίνουν τα ίδια λάθη

Αυτό βέβαια που προκαλεί εντύπωση είναι ότι τα σκάφη δεν έχουν χρησιμοποιηθεί εκτενώς και είναι σε πολύ καλή κατάσταση.

Ο ρόλος τους στο Αμερικανικό Ναυτικό

Τα Mark VI αναπτύχθηκαν με σκοπό να αντικατασταθούν τα σκάφη ανορθόδοξου πολέμου Mark V που χρησιμοποιούσε η Διοίκηση Ειδικών Επιχειρήσεων των Ηνωμένων Πολιτειών (USSOCOM), έπειτα από παρατηρήσεις που προέκυψαν από την επιχειρησιακή τους εκμετάλλευση σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Mε κύρια εξ’ αυτών να είναι η υπερβολική καταπόνηση των επιβαινόντων, κατά την πλεύση σε κυματισμό με υψηλή ταχύτητα, με συνέπεια κόπωση και τραυματισμούς.

Mark V της ΔΥΚ. Η προσθήκη των ικανότερων Mark VI θα αύξανε σημαντικά τις δυνατότητες της Διακλαδικής Διοίκησης Ειδικών Επιχειρήσεων

Αν και τα Mark V εκσυγχρονίστηκαν σημαντικά με σκοπό να καταπολεμηθούν τα προβλήματα διαθεσιμότητας, κόστους χρήσης και βεβαίως τα προβλήματα καταπόνησης, θεωρήθηκε αναγκαία η λύση ανάπτυξης ενός νέου σκάφους με αρκετά αυξημένες δυνατότητες.

Με αυτό το σκεπτικό αποφασίστηκε η κατασκευή 48 σκαφών Mark VI, για τον εφοδιασμό των μονάδων πλωτών της USSOCOM υποστηρίζοντας κατά κύριο λόγο τους Navy Seals του Αμερικανικού Ναυτικού. Εντέλει κατασκευάστηκαν μόλις 12, καθώς στην πορεία θεωρήθηκαν “μικρά” για τις μελλοντικές αποστολές ειδικών επιχειρήσεων.

U.S. Sailors with Bravo Company, Maritime Expeditionary Security Squadron TWO, pull up alongside dock-landing ship USS Ashland (LSD 48) during a refueling operation in the Philippine Sea, Feb. 25, 2021. This refueling operation is the first time the USS Ashland (LSD 48) has refueled a Mark VI patrol boat while at sea. The 31st MEU is operating aboard ships of the Amphibious Squadron 11 in the 7th fleet area of operations to enhance interoperability with allies and partners and serve as a ready response force to defend peace and stability in the Indo-Pacific region. (U.S. Marine Corps photo by Lance Cpl. Brienna Tuck)

Ας μην ξεχνάμε πως η μετατόπιση του πεδίου ενδιαφέροντος στη Ν.Α. Ασία απαιτεί σκάφη που θα έχουν τη δυνατότητα να πλέουν σε μεγάλες αποστάσεις και σε δύσκολες θάλασσες, μακριά από σημεία ανεφοδιασμού. Οπότε χρειάζονται μεγαλύτερα μητρικά σκάφη με δυνατότητα εξαπόλυσης μικρότερων μέσων, όπως σκάφη ειδικών επιχειρήσεων CCA, jet-ski και RHIB. Υπό το πρίσμα επαναπροσδιορισμού των αναγκών σε πλωτά μέσα, τα 12 σκάφη αποδόθηκαν στη Διοίκηση Παράκτιων και Παραποτάμιων Σκαφών.

Μητρικά πλοία ειδικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα; Το παράδειγμα των US Navy Seals

Έτσι η επιχειρησιακή τους δράση είναι αρκετά μικρή και περιορίστηκε σε καθήκοντα προστασίας ναυστάθμων, κυρίως σε Μπαχρέιν, στον Περσικό Κόλπο και στο Γκουάμ.

Χαρακτηριστικά και δυνατότητες

Κάθε Mark VI κόστισε 15 εκατομμύρια δολάρια και έχει σημαντικά περισσότερες δυνατότητες από τον προκάτοχό του. Είναι μεγαλύτερο, έτσι ώστε να μπορεί να φέρεται επιπλέον οπλισμός και εξοπλισμός, εκτοπίζει 72 τόνους  (58 το Mark V) και απαιτεί πλήρωμα δέκα ατόμων (4 το V). Διαθέτει προηγμένη θωράκιση σε επιμέρους σημεία και είναι πλήρως δικτυωμένο με μια σουίτα διοίκησης, ελέγχου, επικοινωνίας και υπολογιστών, επιτήρησης και πληροφοριών(C4SI), εξασφαλίζοντας τακτική επίγνωση της κατάστασης, υποστήριξη πολλαπλών αποστολών και αυξημένη επιβιωσιμότητα.

Τα σκάφη μπορούν να ανταποκριθούν σε ένα μεγάλο εύρος αποστολών που κυμαίνονται από την εξουδετέρωση ναρκών έως την άμυνα έναντι επιθέσεων με σμήνη drone, ενώ φυσικά διατηρούν στο ακέραιο την ικανότητα υποστήριξης ειδικών επιχειρήσεων.

VIRGINIA BEACH, Va. (May 17, 2019) Sailors assigned to Coastal Riverine Squadron 4 monitor screens in the pilot house of a Mark VI patrol boat during an underway training evolution. The Coastal Riverine Force is a core Navy capability that provides port and harbor security, high value asset security, and maritime security operations in coastal and inland waterways. (Navy photo by Mass Communication Specialist 2nd Class Cat Olaes)

Ο οπλισμός τους αποτελείται από δύο τηλεχειριζόμενα πυροβόλα Mk38 Mod2 των 25 χιλ. και έξι πολυβόλα M2 των 12,7 χιλ. Ανάλογα με τις ανάγκες της αποστολής, μπορούν να τοποθετηθούν σε βάσεις οπλισμού πολυβόλα M240 των 7,6 2χιλ., περιστροφικά εξάκαννα M134 των 7,62 χιλ. ή εκτοξευτές βομβίδων Mk19 των 40 χιλ. Επιπλέον, το Mark VI είναι εξοπλισμένο με δύο τηλεχειριζόμενους πυργίσκους οπλισμού (RWS), MK50 Sea Protector των 12,7 χιλ. μια αμερικάνικη έκδοση του RWS M153 CROWS II της νορβηγικής Kongsberg. Παράλληλα υπάρχει η υποδομή για την τοποθέτηση κατευθυνόμενων πυραύλων όπως ο BGM-176B Griffin.

Εξαπόλυση drone και βολή Stinger από σκάφος Mark VI, πηγή dvidshub.net

Η πρόωσή του εξασφαλίζεται από δύο πετρελαιοκινητήρες MTU 16V2000M94 συνδεδεμένους με waterjet, εξασφαλίζοντας έτσι ταχύτητα ανώτερη από 35 κόμβους και μέγιστη εμβέλεια 600 ν.μ. Το πίσω κατάστρωμα και η πρύμνη είναι έτσι σχεδιασμένα ώστε να γίνεται εξαπόλυση και να ανάκτηση μικρών σκαφών, μη επανδρωμένων εναέριων οχημάτων (UAV) και μη επανδρωμένων υποθαλάσσιων οχημάτων (UUV). Ο κύριος ιστός του σκάφους μπορεί να χαμηλώνει για να μειωθεί το συνολικό ύψος επιτρέποντάς του να επιχειρεί από πλοία αμφιβίων επιχειρήσεων.

U.S. Marines with Combat Logistics Battalion 31, 31st Marine Expeditionary Unit (MEU) and U.S. Sailors with Bravo Company, Maritime Expeditionary Security Squadron TWO, test expeditionary refueling capabilities with a Mark VI patrol boat during a refueling operation on the pier of U.S. Naval Base Guam, Feb. 21, 2021. Refueling in port is a proof-of-concept exercise that demonstrates the Mark VI’s ability to get fuel from a non-traditional expeditionary support platform, allowing for an extended sustainment while at sea. The 31st MEU is operating aboard ships of the Amphibious Squadron 11 in the 7th fleet area of operations to enhance interoperability with allies and partners and serve as a ready response force to defend peace and stability in the Indo-Pacific region. (U.S. Marine Corps photo by Lance Cpl. Brienna Tuck)

Η προοπτική για την Ελλάδα

Εδώ και δύο χρόνια έχει ξεκινήσει η επιχειρησιακή εκμετάλλευση των μεταχειρισμένων σκαφών Mark V, τέσσερα από τα οποία παρέλαβε το Πολεμικό Ναυτικό για λογαριασμό της Διοίκησης Υποβρυχίων Καταστροφών. Τα σκάφη εξαρχής σχεδιασμένα για την υποστήριξη ειδικών επιχειρήσεων, έδειξαν τις αρετές τους και μάλιστα πριν λίγες ημέρες έφτασαν να επιχειρήσουν μέχρι την Κύπρο.

Σε εξέλιξη βρίσκεται και η διαδικασία ενίσχυσης του εξοπλισμού και οπλισμού τους με πιο σημαντικό τον εφοδιασμός τους με κατευθυνόμενα βλήματα της οικογένειας Spike, πιθανότατα ER2 ή NLOS.

ΑΠΟΨΗ: To ΠΝ γράφει εκ νέου Ιστορία με τους SPIKE NLOS στις κανονιοφόρους του

Με την κίνηση αυτή καλύφθηκαν σε μεγάλο ποσοστό οι πάγιες ανάγκες της ΔΥΚ σε Σκάφη Ανορθόδοξου Πολέμου Ταχείας Μεταφοράς (ΣΑΠ-ΤΜ), ενώ επιχειρησιακά σε σχέση με τα όσα υπήρχαν ήδη είναι η μέρα με τη νύχτα.

Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε όμως πως πέρα από τη ΔΥΚ, υπάρχουν και οι ανάγκες των υπολοίπων δυνάμεων ειδικών επιχειρήσεων, οι οποίες είχαν σχεδιαστεί να καλυφθούν με ξεχωριστό πρόγραμμα που προέβλεπε την απόκτηση σκαφών συνοδείας, παράλληλα με την απόκτηση σκαφών ταχείας αντίδρασης. Εντέλει ως σκάφη ταχείας αντίδρασης (ΣΑΠ-ΤΑ), αποκτήθηκαν 41 Viking Norsafe Munin S1200, με τις παραδόσεις να αναμένονται άμεσα, όμως το πρόγραμμα σκαφών συνοδείας δεν προχώρησε.

Munin-S1200

Μιας και το USN έχει ήδη αποσύρει τα Mark VI και όπως αναφέραμε ήδη, είναι σε πάρα πολύ καλή κατάσταση, θα έπρεπε η χώρα μας να κινηθεί άμεσα για την απόκτηση του συνόλου των σκαφών. Η ισχύς πυρός τους και η ευελιξία τους στην διαχείριση όποιας αποστολής και να τους ανατεθεί τα κάνει ιδανικά για την κάλυψη των αναγκών των μονάδων ειδικών επιχειρήσεων. Το μικρό μέγεθος και η δυνατότητα εξαπόλυσης UAV και UUV, σε απόκρυψη είναι πολύτιμα χαρακτηριστικά, ενώ η αυτοάμυνά τους δεν είναι αμελητέα.

180317-N-LQ799-085
PACIFIC OCEAN (March 17, 2018) Boatswain’s Mate 2nd Class Octavius Meadows, assigned to the amphibious transport dock ship USS San Diego (LPD 22), directs a Mark VI patrol boat assigned to Coastal Riverine Squadron (CRS) 3 as it enters the well deck of the ship. San Diego is conducting routine operations at sea in preparation for a maintenance period. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 1st Class Lewis Hunsaker/Released)

Εφόσον δε ευοδωθεί και η προσπάθεια απόκτησης σκάφους αμφιβίων επιχειρήσεων, θα είναι εφικτή η χρήση του ως μητρικό σκάφος των Mark VI που θα προσφέρουν προστασία σε μια αμφίβια δύναμη κρούσης. Μέχρι σήμερα οι Έλληνες Πεζοναύτες επιχειρούν από αποβατικές ακάτους (ΑΒΑΚ) του B’ Παγκοσμίου Πολέμου. Οπότε η ενίσχυσή τους με τα αμφίβια τεθωρακισμένα AAV7 θα μπορούσε να είναι ακόμη μεγαλύτερη με την προσθήκη και των Mark VI, σε ρόλο υποστήριξης, αναγνώρισης, ταχείας πρόσβασης σε ακτή κ.λπ. Άλλωστε οι αποβατικές επιχειρήσεις σήμερα -εξ ορισμού πολύ δύσκολες- απαιτούν ποικιλία μέσων.

210221-N-UM706-1146 SANTA RITA, Guam (Feb. 21, 2021) Sailors recover a Mark VI aboard the amphibious dock landing ship USS Ashland (LSD 48). Ashland is a Whidbey Island class ship, part of the America Amphibious Ready Group, along with the 31st Marine Expeditionary Unit, is operating in the U.S. 7th Fleet area of responsibility to enhance interoperability with allies and partners, serving as a ready response force to defend peace and stability in the Indo-Pacific region. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Madysson Anne Ritter)

Εκτιμούμε δε ότι σε περίπτωση που όντως τα σκάφη αυτά μας ενδιαφέρουν, θα πρέπει να εξασφαλιστούν το συντομότερο δυνατό καθώς οι ενδιαφερόμενοι είναι πολλοί, με πρώτη την Ουκρανία που είχε παραγγείλει 12 λίγο πριν την έναρξη του πολέμου. Με γνωρτή τη διάθεση των Η.Π.Α. για τη στρατιωτική ενίσχυση της Ουκρανίας, δεν είναι απίθανο τα Mark VI να σταλούν σύντομα στο Κίεβο.

Σκάφη Mark VI. Είνια ευδιάκριτη η κεκλιμμένη ράμπα για την εξαπόλυση σκαφών. Εδώ λείπει το πρυμναίο πυροβόλο MK38, πηγή dvidshub.net

Οπότε έχοντας ως δεδομένο την πρόθεση ενίσχυσης της Διακλαδικής Διοίκησης Ειδικών Επιχειρήσεων, όπως αυτή προκύπτει τα τελευταία χρόνια, το Mark VI πρέπει να εξεταστεί άμεσα από εμάς ως λύση, ειδικά όταν στην αντίπαλη πλευρά οι αντίστοιχες δυνάμεις εξοπλίζονται διαρκώς.

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΕΞΕΛΙΞΗ: Κοντά ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ, σε Thyssen/Thales το συμβόλαιο

Ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ φαίνεται να οδεύει προς αίσιο τέλος με μια προσφοράςπου καλύπτει πλήρως το Πολεμικό Ναυτικό. Μια «περιπέτεια», που ξεκίνησε το… 2009...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

ΕΚΤΑΚΤΟ: Πέρασε από το ΑΝΣ o εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ, από ΣΑΓΕ οι κορβέτες!

  Το «μεθ’ ορμής ακαθέκτου...» είναι μέσα στο DNA του Πολεμικού μας Ναυτικού, δεν εξηγείται αλλιώς! Μέσα σε λίγες μέρες, το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο ενέκρινε σήμερα...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -