10.3 C
Athens
Τετάρτη, 15 Ιανουαρίου, 2025
ΑρχικήΔΙΕΘΝΗΟι πολωνικές φρεγάτες T31 "φορτώνουν" τα πάντα

Οι πολωνικές φρεγάτες T31 “φορτώνουν” τα πάντα

Περισσότερες πληροφορίες γύρω από τον οπλισμό και εξοπλισμό των φρεγατών Τ31 Miecznik (Ξιφίας) της Πολωνίας, έρχονται στο φως, ένα μήνα πριν την έναρξη ναυπήγησης. Σε σχετική συνέντευξη Τύπου, που πραγματοποιήθηκε στην πόλη Γκντύνια -στα εκεί ναυπηγεία θα ξεκινήσει το χτίσιμο- στις 14 Ιουλίου, έγιναν γνωστές οι λεπτομέρειες του τρίτου παραρτήματος αναθεώρησης του προγράμματος, έπειτα από την υπογραφή του στις 30 Ιουνίου και την υποβολή του σε ελεγκτικές διαδικασίες.

Νέα πολωνική φρεγάτα η Arrowhead 140, σημαντική επιτυχία για τους Βρετανούς

Έτσι το πρωτότυπο πλοίο της κλάσης θα είναι πλήρως οπλισμένο και εξοπλισμένο με όλα τα συστήματα που έχουν επιλεγεί, ενώ τα επόμενα δύο θα είναι ικανά να δεχτούν όλα τα συστήματα, συν ότι αποφασιστεί σε επόμενα παραρτήματα. Πάντως θα φέρουν εξαρχής σύστημα διαχείρισης μάχης, συστήματα ναυτιλίας, επικοινωνιών και υποβρύχιου εντοπισμού, στη λογική να μην υπάρξει μελλοντικά καμία βαριά παρέμβαση στο σκάφος του πλοίου, κάτι που θα μπορούσε να επιβαρύνει το πρόγραμμα με επιπλέον κόστη αλλά και να προκαλέσει ανεπιθύμητα τεχνικά ζητήματα. Έτσι για παράδειγμα το σόναρ γάστρας BlueHunter (Kingklip Mk2, το ίδιο με τις FDI), o βαθυμετρικός αισθητήρας και το Υδρόφωνο TUUM-6, θα είναι εγκατεστημένα εξαρχής.

Η διαμόρφωση των τριών πλοίων και οι διαφορές τους, Αρχική πηγή PGZ-MIECZNIK με μετάφραση

Ξιφίες με ισχύ

Το σύστημα διαχείρισης μάχης αν και τυπικά δεν έχει επιλεγεί ακόμη, αναμένεται να είναι κάποια έκδοση του TACTICOS της Thales και θα περιλαμβάνει στο σύνολο 20 κονσόλες, εκ των οποίων οι δύο θα τοποθετηθούν στο χώρο που θα φιλοξενείται το επιτελείο εν πλω. Στην ανάπτυξη του συστήματος μάχης θα συμμετέχει και τo εγχώριο Ναυτικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογίας 0B-R, που εδρεύει στη Γκντύνια.

Το παράρτημα Νο3 ξεδιαλύνει και τις όποιες ασάφειες υπήρχαν σχετικά με τον οπλισμό των Τ31. Το πλοίο επίσημα πλέον θα φέρει τέσσερις εκτοξευτές Mk41 των οκτώ κελιών, με τον πύραυλο CAMM να αποτελεί την επιλογή για την αντιαεροπορική άμυνα. Ο CAMM τοποθετείται σε τετράδες ανά κελί με το δυνητικό αριθμό των διαθέσιμων πυραύλων ανά σκάφος, να φτάνει τον εντυπωσιακό αριθμό των 128! Αν και η εμβέλεια του πυραύλου είναι μικρή, μόλις 25χλμ., η επιλογή έγινε με βάση την άμεση διαθεσιμότητα και ομοιοτυπία μιας και ο CAMM ήδη έχει επιλεγεί για το επίγειο σύστημα αεράμυνας της χώρας. Παρόλα αυτά το παράρτημα προβλέπει τόσο τη μελλοντική χρήση των CAMM-ER εμβέλειας 45+ χλμ., όσο και των CAMM-MR εμβέλειας 100+ χλμ., μόλις ολοκληρωθεί η ανάπτυξή τους.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: O CAMM-ER, μπαίνει κανονικά Quad-Pack σε Mk41, υπάρχουν σχέδια για έκδοση αεράμυνας περιοχής, CAMM-EER!

Για την προσβολή στόχων επιφανείας έχει επιλεγεί ο πύραυλος RBS-15 Mk3E της Σουηδικής SAAB, με τέσσερις διπλούς εκτοξευτές (σύνολο 8 βλήματα) ως στάνταρ τοποθέτηση και με πρόβλεψη για άλλους τέσσερις διπλούς. Εδώ να επισημάνουμε πως οι γνωστές εκδόσεις του πυραύλου ναυτικής κρούσης RBS-15, είναι οι Mk3 και Mk4, επομένως ίσως η αναφερόμενη ως Mk-3E να αποτελεί μια προσπάθεια απόκρυψης της έκδοσης Mk4 Gungnir που παρέχει αυξημένη εμβέλεια, δικτυοκεντρικές ικανότητες και δυνατότητα προσβολής στόχων εδάφους.

Next generation RBS15 Mk4 Gungnir anti-ship missile system

Στα πυροβόλα οι Πολωνοί ακολούθησαν τη σύγχρονη τάση που προβλέπει συστήματα με υψηλή αποτελεσματικότητα κατά επιθέσεων κορεσμού από εναέρια και θαλάσσια drones, περιφερόμενα πυρομαχικά κ.τ.λ. Έτσι λοιπόν στη σύνθεση έχουμε το γνωστό OTO Melara στην έκδοση Strales των 76χιλ., συν δύο πυροβόλα OSU-35K των 35χιλ. της Πολωνικής PIT-Radwar, με δυνατότητα χρήσης πυρομαχικών εναέριας εκτόνωσης (ΑΒΜ) και τέλος τέσσερα πυροβόλα των 12,7χιλ. εκ των οποίων τα δύο σε χειροκίνητους έστορες και τα άλλα δύο σε μη επανδρωμένο πυργίσκο (RWS) της Πολωνικής ZM Tarnow. Εγκατεστημένοι θα είναι επίσης και δύο διπλοί τορπιλοσωλήνες B515/2V της Leonardo για ελαφρές τορπίλες 324 χιλ. αν και δεν έχει επιλεγεί ακόμη συγκεκριμένη τορπίλη.

Τα πυροβόλα των 12,7χιλ. που θα τοποθετηθούν στις νέες φρεγάτες του Πολωνικού Ναυτικού. Αριστερά σε Remote Weapon Station επί μη επανδρωμένου οχήματος και δεξιά σε επανδρωμένο έστορα, πηγή tarnow.pl

Ηλεκτρονικός εξοπλισμός

Οι Πολωνοί κι εδώ προσπάθησαν να επιλέξουν την καλύτερη δυνατή σύνθεση για το πλοίο, ώστε να παρέχεται πλήρης επιτήρηση και των τριών πεδίων δράσης, με την Thales να ανταποκρίνεται στο μεγαλύτερο μέρος του εξοπλισμού. O “Ξιφίας” λοιπόν θα είναι εξοπλισμένος με το πολλαπλών λειτουργιών και μακράς εμβέλειας ραντάρ Sea Master 410, συνεπικουρούμενο από το ραντάρ μέσης εμβέλειας NS50, ενώ το STIR 1.2 EO Mk2 θα εκτελεί χρέη ραντάρ ελέγχου πυρός.

SeaMaster 400 Block2, πηγή thalesgroup.com

Η Thales θα προμηθεύσει επίσης τόσο το σύστημα IFF, με την επιλογή να αποτελούν τα TSA6000 Interrogator και TSC-4000 Transponder όσο και το σόναρ γάστρας BlueHunter, το συρόμενο σόναρ CAPTAS-2, τον βαθυμετρικό αισθητήρα και το υδρόφωνο TUUM-6, ενώ το σόναρ εντοπισμού δυτών DDS-03 θα το παρέχει η SEAS. Εδώ να πούμε, προλαβαίνοντας την ερώτηση ”μα γιατί CAPTAS 2;” ότι το μέσο βάθος της Βαλτικής Θάλασσας είναι τα 55 μέτρα, επομένως δεν απαιτείται ισχυρότερο σύστημα όπως το CAPTAS 4 που τοποθετείται στις δικές μας φρεγάτες FDI.

Η Πολωνική βιομηχανία έχει φροντίσει να ”βάλει το χέρι της” και στα ηλεκτρονικά του πλοίου, με την PIT-Radwar να παρέχει τα δύο ηλεκτροοπτικά συστήματα που προορίζονται για την υποστήριξη των πυροβόλων 35 χιλ. και την PGZ Stocznia Wozenna να παρέχει ολοκληρωμένα συστήματα ναυτιλίας και ηλεκτρονικού πολέμου που βασίζονται σε συστήματα της Καναδικής OSI. Η PGZ θα προμηθεύσει και το ολοκληρωμένο σύστημα επικοινωνιών, που αποτελεί προϊόν συνανάπτυξης με την Rohde & Schwarz.

RWS OSU-35K, πηγή pitradwar.com

Η Τ31 Miecznik θα έχει μήκος 139 μέτρα, πλάτος 20 και βύθισμα 5,5 μέτρα περίπου, πλήρωμα 100-120 ατόμων, μέγιστη ταχύτητα 28 κόμβους και εμβέλεια 8000 ν.μ. με 18 κόμβους ταχύτητα, ενώ αναμένεται να εκτοπίζει 7.000 τόνους. Από το μέγεθος του πλοίου και την ευελιξία στη διαμόρφωσή του, είναι αντιληπτό πως η όποια συζήτηση γίνεται για την προσθήκη ή όχι επιπλέον συστημάτων έχει ως μόνη συνάρτηση το επιπλέον κόστος.

Πολεμικά πολλαπλών χρήσεων, αλλάζοντας ρόλο μέσω modules όπλων-εξοπλισμού

Άρα, ως τελικό συμπέρασμα, το παράρτημα Νο3, ήρθε για να ακυρώσει κάθε φήμη περί ελαφρά οπλισμένων ή και υποεξοπλισμένων πλοίων. Ειδικά δε έπειτα από την τοποθέτηση 4 εκτοξευτών Mk41, δεν είναι λίγες οι φωνές που μιλούν για δυνατότητα τοποθέτησης πυραύλων cruise στο προσεχές μέλλον, κάτι που ο εκτοξευτής μπορεί να υποστηρίξει καθώς αποτελεί την Strike Length έκδοσή του. Άλλωστε στην φαρέτρα του Mk41 ετοιμάζεται να προστεθεί και ο Patriot Pac3 MSE.

Διάγραμμα των δυνατοτήτων του πλοίου, καθώς και μελλοντικών βελτιώσεων, Αρχική πηγή PGZ-MIECZNIK με μετάφραση

Η πολωνική μέθοδος

Οι απαρχές του προγράμματος Miecznik θα πρέπει να αναζητηθούν στο 2012, όπου εκδηλώθηκε ενδιαφέρον για την προμήθεια νέων σκαφών επιφανείας για το Πολωνικό Ναυτικό. Πρακτικά όμως ως ημερομηνία έναρξης της διαδικασίας είναι η 15η Μαρτίου 2021, κατά την οποία ξεκίνησε η διαγωνιστική διαδικασία επιλογής φρεγατών με προϋπολογισμό περίπου 2 δις ευρώ.

Μόλις ένα έτος μετά, το Μάρτιο του 2022 ανακοινώνεται ως νικήτρια σχεδίαση, η πρόταση της Babcock για μια έκδοση της φρεγάτας T31, με κόστος προγράμματος περίπου 1,6 δις ευρώ. Κατά τις διαπραγματεύσεις που ακολούθησαν εξασφαλίστηκε τόσο η συμμετοχή της εγχώριας πολεμικής βιομηχανίας, όχι μόνο σε συστήματα βασικής τεχνολογίας, αλλά και σε αιχμής όπως οι επικοινωνίες, ο ηλεκτρονικός πόλεμος, τα μη επανδρωμένα πυροβόλα κ.τ.λ.

Η δομή των συμμετεχόντων στο πρόγραμμα, αρχική πηγή PGZ-MIECZNIK με μετάφραση

Προφανώς πρέπει να αναφερθεί η συμμετοχή του εγχώριου Ναυπηγείου PGZ Stocznia Wojenna στην κατασκευή και των 3 πλοιών, έπειτα από τις απαραίτητες επενδύσεις σε αυτό με την βοήθεια της Babcock. Με το πρώτο κόψιμο μετάλλου να έχει προγραμματιστεί στις 16 Αυγούστου 2023, μόλις 17 μήνες από την απόφαση και 9 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης!

125 εκατ. δολάρια η αμερικανική πίστωση στην Οnex για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας

Το πρώτο πλοίο αναμένεται να καθελκυστεί το 2026 και να ενταχθεί σε υπηρεσία, έπειτα και από τις απαιτούμενες δοκιμές μεταξύ 2028-2030. Για το δεύτερο πλοίο αναφέρεται καθέλκυση το 2027 και ένταξη σε υπηρεσία το 2030 και για το τρίτο το 2028 και το 2031 αντίστοιχα.

Αντιναύαρχος ε.α. Δ. Καβουλάκος: Υπάρχει και “άλλο ενδεχόμενο” για το Πολεμικό Ναυτικό

Αξίζει να κρατήσουμε το εξής: Το πολωνικό Ναυτικό χωρίς να διαθέτει κάποια αξιόλογη σύγχρονη ναυτική παράδοση ή και ισχύ, κατόρθωσε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα να σχεδιάσει ένα πρόγραμμα βαριά οπλισμένης φρεγάτας “ραμμένης” στα μέτρα του, ενώ έχει εμπλέξει με επιτυχία και την ήδη μεγάλη και αποδοτική εγχώρια αμυντικά βιομηχανία με τα οικονομικά και τεχνολογικά οφέλη να είναι σημαντικά. Και όλα αυτά με ένα συμβόλαιο αρχικής αξίας 1,6 δις ευρώ συν τις όποιες προαιρέσεις από τα επιπλέον παραρτήματα.

Πολωνία: Ετοιμάζεται για πόλεμο, με “ποταμό” εξοπλισμών διεκδικώντας νέο ρόλο στην Ευρώπη

 

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

EKTAKTO: Το προηγμένο υποβρύχιο VICTA θα ναυπηγείται στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, υπεγράψε Μνημόνιο

Την Τρίτη 14 Ιανουαρίου τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά υπέγραψαν με τη βρετανική εταιρεία προηγμένης θαλάσσιας τεχνολογίας SubSea Craft (SSC) Μνημόνιο Κατανόησης (MOU) με τα Ναυπηγεία...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

Ινδονησιακό αποβατικό βάλλει με RM-70 εναντίον εχθρικής ακτής, μια ακόμη ιδέα για το ΠΝ!

Tο Ινδονησιακό Πολεμικό Ναυτικό εκτέλεσε στις αρχές Δεκεμβρίου 2024, μια ενδιαφέρουσα άσκηση, όπου -ανάμεσα σε άλλα- το παλαίμαχο, ναυπήγησης 1961, αποβατικό πλοίο KRI Teluk...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -