26.5 C
Athens
Κυριακή, 13 Οκτωβρίου, 2024
ΑρχικήThink Out Of The BoxΑιγαίο, We Have a Problem… Επάκτιες πυροβολαρχίες ATMACA, μήπως τελικά δεν αρκεί...

Αιγαίο, We Have a Problem… Επάκτιες πυροβολαρχίες ATMACA, μήπως τελικά δεν αρκεί η “ανάστροφη” πλώρη των FDI ΗΝ;

 

Στην Ελλάδα μας αρέσει να ασχολούμαστε με ήσσονος σημασίας θέματα, όπως το κυριολεκτικά ανόητο Turkaegean, και να μην δίνουμε σημασία σε πραγματικά προβλήματα. Πριν λίγες μέρες, η τουρκική εταιρεία υψηλής τεχνολογίας ROKETSAN, δοκίμασε  μια νέα έκδοση του τουρκικής κατασκευής πυραύλου εναντίον πλοίων, ATMACA. Ουσιαστικά,  πρόκειται για τον πύραυλο που θα δούμε πάνω στις νέες τουρκικές φρεγάτας Instanbul Class. Το πύραυλο αυτό οι Τούρκοι θα τον τοποθετήσουν σε επάκτιες πυροβολαρχίες αντιπλοϊκών συστημάτων, και φυσικά θα τις αναπτύξουν πάνω στις μικρασιατικές ακτές. Αυτό είναι σοβαρό πρόβλημα, κι έτσι μπορεί τελικά να γίνει το Aegean, Turkaegean. Και δεν πρέπει να το “ξεπεράσουμε” έτσι απλά.

Τουρκία: Δοκιμή νέας έκδοσης του πυραύλου κατά πλοίων ATMACA

O ATMACA δεν είναι state of the art. Το πιθανότερο είναι να προέρχεται από κάποιο reverse engineering σε AGM-84A, και περαιτέρω εξέλιξη με τουρκικά υποσυστήματα. Έχει μια έκδοση του γαλλικού κινητήρα Safran Microturbo TRI-40, που όμως θα αντικατασταθεί από ένα τουρκικό αντίγραφο (μάλλον πάλι reverse engineering ή “διαρροή” των σχεδίων του γαλλικού κινητήρα έναντι αντιτίμου), τον Kale KTJ-3200. Κάτι που πρέπει να τονίσουμε είναι πως μιλάμε για ένα μικρό αεριωθούμενο, όχι για “πύραυλο”. Αυτό σημαίνει πως οι ανάγκες συντήρησης είναι ελάχιστες, και η διάρκεια ζωής επίσης πολύ μεγάλη (όπως άλλωστε συμβαίνει και με τον AGM-84 Harpoon).

H ROKETSAN έχει πολλή εμπειρία σε τέτοιου είδους συστήματα. Οι δοκιμές που έχει κάνει είναι όλες επιτυχημένες (εκτός αν υπήρξαν και αποτυχίες εκτός δημοσιότητας, αλλά δεν μπορούμε να το ξέρουμε), και το προϊόν έτοιμο για μαζική παραγωγή, με το πολύ χαμηλό κόστος παραγωγής που έχει η Τουρκία. Θεωρούμε πολύ επικίνδυνο όπλο τον ATMACA, δεν είναι ένα Paper Project όπως η σειρά αέρος-αέρος που ετοιμάζουν οι γείτονες, αλλά ένα υπαρκτό όπλο. Όχι κορυφαίο, όχι stealth ή υπερηχητικό, προφανώς κατώτερο των ΜΜ40, αλλά είναι Made in Turkey. Και φτάνουμε στο προκείμενο…

Έχουμε γράψει, από την πρώτη εποχή της φρεγατιάδας, το θέμα μας δεν είναι η αντιμετώπιση των τουρκικών αεροσκαφών σε μεγάλη απόσταση. Το πρόβλημα για τον Ελληνικό Στόλο είναι οι επιθέσεις κορεσμού. Θα θυμούνται οι φίλοι μας πως θεωρούμε Νο1 κίνδυνο, μετά τα υποβρύχια, τις επιθέσεις κορεσμού. Και ρωτάμε, τι αξία μπορεί να έχουν οι ASTER 30 απέναντι σε πυροβολαρχίες ATMACA, τοποθετημένες στην τουρκική ακτή; Κυριολεκτικά, καμία.

Εμφάνιση νέας έκδοσης του πυραύλου ATMACA από τη Roketsan

Θα θυμούνται οι φίλοι μας, όταν λέγαμε πως οι SM2 και οι ASTER 30, ναι μεν μπορούν να καταρρίψουν ένα εχθρικό αεροσκάφος που πετά ψηλά, σε μεγάλη απόσταση, αλλά τι αξία έχει αυτό; Η Γη δεν είναι επίπεδη, ο ορίζοντας είναι χαμηλά, και στην πραγματικότητα, κάτι με μεγαλύτερη ακτίνα από τον CAMM-ER είναι υπερβολή. Είναι υπερβολή, διότι σε ένα κελί SM-2 μπορούμε να βάλουμε 4 CAMM, ESSM Blk2, CAMM-ER. Το θυμάστε ελπίζουμε!

Όταν λοιπόν έχουμε να αντιμετωπίσουμε επιθέσεις κορεσμού, τότε χρειαζόμαστε πολλούς, μα πάρα πολλούς πυραύλους, χρειαζόμαστε προηγμένα συστήματα παραπλάνησης με ενεργητικά μέσα (πχ NULKA), και σίγουρα χρειαζόμαστε και ECM. Αυτό λέγαμε και ξαναλέγαμε, προκειμένου να γίνει κατανοητό, πως ένας μικρός αριθμός ASTER 30 ή SM-2 δεν είναι η λύση σε κανένα πρόβλημα. Αυτό βέβαια το λέγαμε εμείς. Τι να το κάνουμε το ότι μπορούμε να ρίξουμε το AKINCI ή το F-16C στα 100 ή 120 χιλιόμετρα, αλλά και τα δυο θα κάνουν άφεση των ATMACA από τα… 200;

ΑΠΟΨΗ: Ας (ξανα)μιλήσουμε για επιθέσεις κορεσμού στις φρεγάτες του ΠΝ και την καταύγαση στόχων

Τελικά, η FDI HN, όχι μόνο δεν φέρει αρκετούς πυραύλους, όχι μόνο δεν φέρει κάποιο προηγμένο σύστημα παραπλάνησης, όχι μόνο δεν φέρει, στο ορατό μέλλον, κάποιο προηγμένο ECM, αλλά δεν φέρει ούτε καν αερόφυλλα, το πιο απλό και φθηνό μέσο παραπλάνησης. Τα chaffs θα μπουν στο μέλλον, όταν θα μπουν οι επιπλέον 16 ASTER 30, το RAM 21cell, δηλαδή κάπου το 2028. Από το 2025, οι προηγμένες ψηφιακές φρεγάτες, χωρίς Link 16, θα πλέουν με 16 ASTER 30. Κι απέναντι θα υπάρχουν πλέον 200 με 300 ATMACA, με εμβέλεια αρκετή να “κλείσει” σχεδόν όλο το Αιγαίο για το ΠΝ. Κι αυτά, χωρίς καν να υπολογίσουμε το τουρκικό ναυτικό.

ΑΠΟΨΗ: Επιθέσεις κορεσμού και οι ελληνικές υποψήφιες φρεγάτες για το ΠΝ (Μέρος 2ο)

Κάποια στιγμή ο Ναύαρχος Κονιδάρης είχε γίνει «στόχος», όταν είπε πως “δεν θέλω πλοία εναέριας κυκλοφορίας”. Αυτό ακριβώς εννοούσε, πως πλοία με ένα state of the art ραντάρ, χωρίς όμως ικανό οπλισμό, είναι πλοία ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας. 16 ή 32 πύραυλοι δεν τα κάνουν πλοία αεράμυνας. Και δεν το έλεγε φανταζόμαστε μόνο για τις FDI, αλλά και για τις Bergamini ή τις HF2. Ουσιαστικά δεν έδειχνε πλοίο, έδειχνε τις ελάχιστες προδιαγραφές για κάποιο πλοίο.

Νέος ισραηλινός αντιπλοϊκός πύραυλος παρουσιάστηκε στη Σιγκαπούρη

Οι παράκτιες πυροβολαρχίες, ναι, θεωρητικά είναι εύκολος στόχος για το ελληνικό πυροβολικό, αλλά και την ΠΑ. Αλλά, δεν χρειάζεται να είναι κάποιος Γκουντέριαν ή Σβάρτσκοπφ για να καταλάβει πως οι Τούρκοι είναι πολύ εξυπνότεροι από όσο πιστεύουμε. Δεν πρόκειται να αφήσουν τις πυροβολαρχίες σε κοινή θέα, θα τις κρύψουν, ή θα την βάλουν σε υπόγεια καταφύγια με έξοδο προς ανατολάς, εντελώς απρόσβλητα από το Πυροβολικό μας. Θα τα προστατεύσουν με τους S-400 και τους HISAR. Και μια τοποθεσία με ATMACA, HISAR, S-400 δεν μπορεί να βουλιάξει. Αν δεν το καταλάβατε ακόμη, έχουμε σοβαρό πρόβλημα.

 

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: Oι υποψήφιες φρεγάτες του ΠΝ απέναντι σε επιθέσεις κορεσμού (βάσει αυτών που γνωρίζουμε), ΜΕΡΟΣ 1ο

Έτσι λοιπόν, μέσα στο Αιγαίο, ο Ελληνικός Στόλος μπορεί να είναι σε εχθρική περιοχή. Ναι, ξαναλέμε πως ο ATMACA δεν είναι state of the art, αλλά ο αντίπαλος θα έχει εκατοντάδες. Πόσους ΜΜ40 θα έχουμε εμείς; πόσους ΜΜ40 μπορεί να κατασκευάσει η MBDA το χρόνο, και πόσο μας κοστίζουν; Καταλαβαίνουμε πολύ εύκολα, πως η επένδυση των 3,3 δις ευρώ  που κάνουμε στις FDI, εξανεμίζεται ουσιαστικά πριν τη στιγμή που θα έρθουν τα πλοία στην Ελλάδα.

Μήπως να αφήσουμε τις φρεγάτες και να δούμε τις Sa’ar 6 με Α/Α βλήματα Barak MX και αεράμυνα μέχρι 70 χλμ; (Βίντεο)

Το ότι δεν είναι state of the art ο ATMACA, σημαίνει πως ο ανιχνευτής του πυραύλου θα είναι πιο επιρρεπής σε παρεμβολές, ενώ ευκολότερα θα μπερδεύεται από κάποιο σύστημα παραπλάνησης. Μα αυτό ακριβώς λέμε! Πως οι FDI δεν έχουν ECM (και δεν βλέπουμε να αποκτούν), δεν έχουν κάποιο σύστημα παραπλάνησης, κι αυτό δεν θα το αποκτήσουν στο ορατό μέλλον.

Δύο Έλληνες ναύαρχοι συζητούν τη βύθιση του Moskva και την απαξίωση του Ρωσικού Ναυτικού στην Ουκρανία

Το ότι δεν είναι state of the art, σημαίνει πως η αντιπυραυλική άμυνα θα τον καταρρίψει πιο εύκολα. Αλλά ένα RAM των 21 κελιών, μπορεί να καταρρίψει, στην καλύτερη περίπτωση, 21 πυραύλους. Ο Νο22 θα πέσει στο πλοίο και θα το καταστρέψει. Και ο ASTER 30 των 3,5 εκ. ευρώ, κάνει την ίδια δουλειά με έναν RAM RIM-116 του 1 εκ. ευρώ απέναντι σε έναν πύραυλο. Πόσο κάνει ένας ATMACA; Σίγουρα με 4 εκ. ευρώ παίρνεις 2 αν όχι 3 πυραύλους ATMACA, αν όχι και 4. Και σε αντίθεση με κάποιους “έξυπνους” που προωθούσαν το ανύπαρκτο «One Shot One Kill” ο ASTER 30 δεν ξαναγυρίζει στο πλοίο για να απονηωθεί προς νέα αναχαίτιση… Αντίθετα, για 100% χρειάζεται σίγουρα διπλή εκτόξευση εναντίον κάθε στόχου.

ThinkOutOfTheBox: Ελληνική κυριαρχία στο Αιγαίο με loitering munitions;

Το ότι δεν είναι state of the art, σημαίνει πως δεν θα κάνει αρκετούς ελιγμούς, κι έτσι ένα πυροβόλο STRALES θα χρειαστεί μόλις ένα άντε δυο πάμφθηνα βλήματα των 50.000 ευρώ (σε σχέση με 3,5 ASTER 30) για να τον καταρρίψει. Ναι, δεν έχουμε STRALES στις FDI, γιατί το πλοίο δεν μπορούσε να δεχτεί το σύστημα. Αν ισχύουν πληροφορίες που έχουμε, το ΠΝ δύσκολα κατάφερε να ενσωματώσει και μηχανισμό multi-feed.

ThinkOutOfTheBox: Φρεγάτα FDI HN με 50 ή 60 ASTER 30 και 10 ή περισσότερους SCALP Naval; Κι όμως, γίνεται!

Δεν θέλαμε STRALES, δεν θέλαμε CAMM-ER, δεν θέλαμε NULKA, δεν θέλαμε καν ECM πάνω στις νέες φρεγάτες μας. Πως θα αντιμετωπίσουμε τις επιθέσεις κορεσμού; Η ανάστροφη πλώρη κάνει το πλοίο να μοιάζει με τον Αβέρωφ, αλλά δεν είναι ο Αβέρωφ. Για να μην γκρινιάζουμε άλλο, συνοψίζουμε. Η ανάπτυξη των αντιπλοϊκών ATMACA από τις μικρασιατικές ακτές, σε συνδυασμό με τα δεκάδες Bayrakter TB2, AKINCI, ANKA-S είναι ένα τεράστιο πρόβλημα για το ΠΝ, χωρίς λύση αυτή τη στιγμή. Κανένα πλοίο του δεν θα μπορεί να πλησιάσει το Ανατολικό Αιγαίο, ακόμη κι αν η ΠΑ έχει αποκτήσει την αεροπορική υπεροχή.

Η νέα τουρκική απειλή στη θάλασσα: Πως μπορούμε να την αντιμετωπίσουμε;

Η μόνη λύση είναι η άμεση έναρξη προγράμματος επιλογής ECM κι άλλων συστημάτων παραπλάνησης για τις FDI HN, πριν να είναι αργά. Επίσης, να συμπληρωθούν άμεσα οι προδιαγραφές των νέων κορβετών, αλλά και του εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ με αντίστοιχα συστήματα, και σίγουρα με συστήματα ECM. Αλλιώς, δεν θα έχουμε πετάξει απλά 3,3 δις, θα έχουμε πετάξει γύρω στα 6 δις, και ταυτόχρονα, θα έχουμε θέση σε κίνδυνο τις ζωές χιλιάδων στελεχών του ΠΝ, και την εδαφική ακεραιότητα της πατρίδας μας.

Η νέα τουρκική απειλή στη θάλασσα: Πως μπορούμε να την αντιμετωπίσουμε;

Όταν πριν αρκετά χρόνια γράψαμε πως οι τότε υπό διαπραγμάτευση Belharra πρέπει να έχουν ESSM Blk2 αντί για ASTER 30, δεν το είχαμε γράψει έτσι «απλά». Αν μπορούσε να πιστοποιηθεί στο SETIS, και στη θέση των 4 Sylver A50 έμπαιναν 4 Mk41, ο φόρτος του πλοίου θα ήταν 128 ESSM. Τι πιστεύετε πως έχει μεγαλύτερη αξία σε επιθέσεις κορεσμού, 32 ASTER 30 ή 128 ESSM;

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Εκσυγχρονισμός φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ, ένα δράμα πολλών επεισοδίων

Καθώς υπάρχουν πολλοί αναγνώστες μας που δεν έχουν μια πλήρη εικόνα του τι έχει συμβεί με τον εκσυγχρονισμό των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ, παρότι και...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Η 4η FDI έρχεται θυσιάζοντας τον εκσυγχρονισμό των MEKO200HN;

H ανακοίνωση του υπουργού Αμύνης Νίκου Δένδια από τη Λοριάν της Γαλλίας, για την αγορά της 4ης φρεγάτας κλάσης "Κίμων" ήταν η μεγάλη και...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -