Δημοσιογραφικές πληροφορίες μας, αναφέρουν πως σήμερα στελέχη της Babcock, κατέθεσαν τελική προσφορά, πλήρη και κοστολογημένη, στο Πολεμικό Ναυτικό που αφορά την φρεγάτα ΑΗ140ΗΝ (η εξαγωγική έκδοση της Type 31HN) αλλά και τον εκσυγχρονισμό των 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ. Με την Babcock, και μετά την τελική προσφορά της Naval Group, το ΠΝ έχει πλέον στα χέρια του δυο πλήρεις προτάσεις, για να μπορέσει να συγκρίνει, και να αποφασίσει ποια είναι η βέλτιστη λύση για το μέλλον του Στόλου.
Η Babcock άρχισε την κατασκευή της πρώτης βρετανικής φρεγάτας Type 31
Η διαφορά της Babcock σε σχέση με τους Γάλλους, εκ πρώτης όψεως, εκτός φυσικά πως το πλοίο που προσφέρουν είναι μεγάλη φρεγάτα, είναι πως οι Βρετανοί έχουν λύσεις κυριολεκτικά για όλα, από την χρηματοδότηση (κάτι που πάλι δεν έχουν οι Γάλλοι), μέχρι κι εγγυήσεις και την υποστήριξη των πλοίων για μακρύ χρόνο. Θυμίζουμε πως το Βρετανικό Ναυτικό έχει ήδη παραγγείλει 5 Type 31 και θα συνεχίσει να παραγγέλνει (μάλλον σαν Type 32). Και επίσης, οι Βρετανοί έχουν φέρει πλήρη κοστολόγηση για κάθε έτος χρήσης των πλοίων (με κάλυψη από πλευράς τους με ανταλλακτικά).
H πρόταση της Babcock, που όπως έχουμε ήδη γράψει, συνοδεύεται από μια μορφή διακρατικής συμφωνίας μέσω Royal Navy, κοστολογείται στα 2,2 δις ευρώ, με τα 4 πλοία να κατασκευάζονται όλα στη χώρα μας. Ενώ περιλαμβάνουν πλήρες σετ όπλων (CAMM-ER, πυροβόλο 76 mm, αλλά και 2 πυροβόλα των 30 χιλιοστών). Καθώς οι φίλοι μας θα αναρωτιούνται, θα πούμε πως η πρόταση περιλαμβάνει 36 αντιαεροπορικούς πυραύλους, 18 CAMM & 18 CAMM-ER σε κάθε πλοίο. Οπότε συνολικά περιλαμβάνονται και 144 αντιαεροπορικοί πύραυλοι CAMM/CAMM-ER.
EKTAKTO: H Babcock έκανε συνάντηση στη ΓΔΑΕΕ για τις Type 31
Με τους διπλής χρήσης CAMM (Anti Air & CIWS), το πλοίο δεν χρειάζεται αυτή τη στιγμή κάποιο επιπλέον αντιπυραυλικό σύστημα (π.χ. RAM), ενώ οι Βρετανοί είναι πρόθυμοι να εγκαταστήσουν κάποιο παλαιότερο Phalanx αν το ζητήσει το ΠΝ. Στην προσφορά δεν περιλαμβάνονται αντιπλοϊκοί πύραυλοι, αν και η Babcock θα παραδώσει τα πλοία έτοιμα για την υποδοχή Exocet MM40 (το ΠΝ ανέφερε πως αυτός είναι ο προτιμώμενος πύραυλος για το πλοίο). Δεν τον έχουν συμπεριλάβει μέσα στην προσφορά τους, καθώς το ΠΝ μπορεί, αν παραστεί ανάγκη για λόγους κόστους να βάλει κάποιους από τους υπάρχοντες Harpoon των φρεγατών S.
Νέο εξαγωγικό συμβόλαιο για πυραύλους CAMM, αυτή τη φορά για τη Βραζιλία
Ο εξοπλισμός της ΑΗ140ΗΝ περιλαμβάνει το εξαιρετικό περιστρεφόμενο radar NS110 (της Thales), σόναρ τρόπιδος Kingklip Mk2 HMS, συρόμενο σόναρ CAPTAS-2 VDS, καθώς βέβαια και την τελευταία έκδοση του γνωστού στο ΠΝ συστήματος πληροφοριών μάχης, TACTICOS. Το πλοία έχει επίσης πλήρη EW Suite, αλλά δεν γνωρίζουμε κάτι περισσότερο επί του θέματος. Ουσιαστικά, είναι ένα πλήρες πολεμικό πλοίο, με μέγιστο εκτόπισμα 6.000 τόνων, με μεγάλες δυνατότητες εξέλιξης κι αναβάθμισης, και χαμηλό κόστος χρήσης και συντήρησης.
ΑΠΟΨΗ: Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία: Τι απαιτείται για να έχει μέλλον
H πρόταση περιλαμβάνει και κοστολογημένη αρχική υποστήριξη (ILS). Όλο το ποσό, που θα μας κοστίσει η αγορά, δηλαδή τα ίδια τα πλοία, αλλά και η συντήρηση ή τα πακέτα των ανταλλακτικών, βρίσκονται εντός του χρηματοδοτικού πακέτου που έχει προσφέρει η βρετανική κυβέρνηση. Η χρηματοδότηση είναι κάτι που μέχρι τώρα κανείς άλλος δεν έχει προσφέρει.
Σε ότι αφορά τις γερμανικής σχεδίασης ελληνικές φρεγάτες ΜΕΚΟ200ΗΝ, η εταιρεία συνεχίζει να προτείνει έναν “βαρύ” εκσυγχρονισμό με βάση την εμπειρία της από τις αυστραλιανές MEKO200 ANZAC, αλλά και την εμπλοκή της στις νεοζηλανδικές ίδιου τύπου. Εκεί λοιπόν φέρνει μια πρόταση “πλαίσιο”, όπου αντικαθίστανται κι εκσυγχρονίζονται “τα πάντα” κυριολεκτικά.
Νέο εξαγωγικό συμβόλαιο για πυραύλους CAMM, αυτή τη φορά για τη Βραζιλία
Έτσι οι εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ και οι ΑΗ140ΗΝ θα έχουν πλήθος κοινών συστημάτων: ραντάρ (NS110), CMS (TACTICOS), ESM, μέχρι και αρκετά ηλεκτρομηχανολογικά που πρέπει να αντικατασταθούν (ηλεκτρογεννήτριες, κλιματιστικά κ.ο.κ). Βέβαια, η βρετανική πρόταση για τον εκσυγχρονισμό σκαρφαλώνει στα 800 εκ. ευρώ σχεδόν, αλλά εγγυώνται ότι τα πλοία θα είναι σε υπηρεσία και μετά το 2040.
Βρετανικές φρεγάτες για το ΠΝ; Η Babcock μάλλον έχει και χρηματοδότηση εκτός από το μεγαλύτερο πλοίο
Δεν πρέπει να μας φοβίζει τυχόν θέματα διασύνδεσης των ΑΗ140ΗΝ με τις ελληνικές FDI HN, καθώς η εμπειρία του Βρετανικού Ναυτικού με τα αντιτορπιλικά Type 45 θεωρείται εγγύηση για την διασύνδεση των ASTER 30 των FDI HN στις ΑΗ140ΗΝ (που θα φέρουν CMS TACTICOS αντί για SETIS), ενώ όλος ο υπόλοιπος στόλος (Kortenaer, Super Vita) θα φέρουν TACTICOS.
Έτσι η βρετανική πρόταση κοστολογείται συνολικά περίπου στα 3,1 δις ευρώ, κι αυτό θα λέγαμε πως θεωρείται το “πλήρες” πακέτο. Από εδώ και πέρα το ΠΝ μπορεί να κάνει όποιες άλλες «εκπτώσεις» επιθυμεί (μαζί με την μεταφορά όπλων από παλαιότερα πλοία για παράδειγμα, όπως Harpoon, Mk15 Phalanx, Oto Melara κ.ο.κ. αν και παραμένει αυτό ως τελευταία επιλογή). Βέβαια, θα πρέπει να είμαστε σαφείς, πως η πρόταση των Βρετανών είναι συνολικά ακριβότερη από τη γαλλική. Οι Βρετανοί προσφέρουν όμως πλήρη εκσυγχρονισμό σε 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ, με ευθύνη του Royal Navy κι όχι του ΠΝ, ενώ νομίζουμε πως είναι κατανοητή η διαφορά μιας Type 31 με μια Gowind HN.
To σίγουρο είναι πως πλέον υπάρχει και δεύτερος σοβαρός παίκτης, και σίγουρα η βρετανική πρόταση είναι πολύ ενδιαφέρουσα για να αγνοηθεί. Η εταιρεία έχει ήδη προχωρήσει σε συμφωνίες με ελληνικές εταιρείες, για την μεταφορά όσο το δυνατόν περισσότερου κατασκευαστικού έργου στην Ελλάδα. Βασικός εταίρος θα είναι φυσικά η Thales, μια εταιρεία που το ΠΝ γνωρίζει πολύ καλά και εμπιστεύεται.
Απαντάμε στους μύθους για την Type 31HN, τη βρετανική πρόταση για το Πολεμικό Ναυτικό
Αν σκεφτούμε, πως το ΠΝ με κόστος κάπου στα 550 εκ. ευρώ μπορεί να αποκτήσει ένα πλοίο που θα φέρει CAMM-ER, με εκτόπισμα 6.000 τόνων, που μπορεί να κατασκευαστεί στην Ελλάδα, με χρηματοδότηση από τη βρετανική κυβέρνηση, με εγγύηση από το Royal Navy, περιμένουμε να δούμε τι καλύτερο μπορεί να προσφερθεί από άλλους ανταγωνιστές. Πάντως αναρωτιόμαστε, αν ήταν αυτή η τιμή εξαρχής, γιατί δεν επιλέγαμε 8 τέτοια πλοία, και να τελειώναμε!
Το ΠΝ δεν έχει κλείσει τους φακέλους των προτάσεων, καθώς αναμένεται εντός του Ιουνίου και η τελική ολλανδική, ενώ θα φέρουν κάποια αρκετά δυνατή και οι Ιταλοί. Οι Γερμανοί μάλλον κάνουν αγώνα δρόμου να προλάβουν να φέρουν κάτι ολοκληρωμένο. Αλλά η αλήθεια είναι πως η Babcock σήκωσε τον πήχυ.