18.7 C
Athens
Δευτέρα, 19 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΑΠΟΨΕΙΣΕΠΙΤΕΛΟΥΣ: To ΠΝ στον 21ο Αιώνα με 4 φρεγάτες MMSC, εκσυγχρονισμό των...

ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ: To ΠΝ στον 21ο Αιώνα με 4 φρεγάτες MMSC, εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, Ενδιάμεση Λύση με 2 πλοία A/A περιοχής, και συμμετοχή της Ελλάδας στο πρόγραμμα της FFG(X)!

 

LCS
Η LCS, όπου φαίνεται ξεκάθαρα πως το Combat Information Center (CIC) κάτω από τη γέφυρα, μέσα στο χαλύβδυνο σκάφος. Επίσης φαίνεται ξεκάθαρα πως μόνο το ελικοδρόμιο είναι στην αλουμινένια υπερκατασκευή, η γέφυρα και οι αισθητήρες.

Σε μια απόφαση σταθμό για την μελλοντική του εξέλιξη προχώρησε το Πολεμικό μας Ναυτικό σήμερα, επιλέγοντας να αποστείλεi άμεσα επίσημο Letter of Request (LOR) για  ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα εκσυχρονισμού και αναβάθμισης του στόλου επιφανείας. Ουσιαστικά πρόκειται για ενα στρατηγικό πρόγραμμα με 4 επιμέρους κομμάτια, που επιτρέπει με συντονισμένες κινήσεις να φέρει στο ναυτικό μοντέρνες λύσεις και δυνατότητες, με σχεδιασμό και βαθύ χρονικό ορίζοντα. Σε μία απρόσμενη κίνηση ματ, το ΠΝ θα ζητήσει 4 καινούργιες φρεγάτες, αναβάθμιση των ΜΕΚΟ με κοινή διαμόρφωση, Ενδιάμεση Λύση και εθνική βιομηχανική συμμετοχή στο αμερικάνικο Πρόγραμμα της νέα φρεγάτας FFG(X)! Μετά από αυτό το πρόγραμμα, οι ισορροπίες στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο θα αλλάξουν άρδην, καθώς θα υπάρχει μια ομοιογενής και συνεκτική δύναμη 8 υπερσύγχρονων φρεγατών (4 MMSC, 4 MEKO200HN UPG) που θα μοιράζονται κοινά υποσυστήματα, 2 πλοία αεράμυνας περιοχής (Ticonderoga ή Arleigh Burke), ενώ φρεγάτες Constellation Class θα αντικαθιστούν τις τελευταίες Kortenaer. Αν το σκεφτούμε λογικά, μιλάμε για κοσμογονία, με εξαιρετικά χαμηλό κόστος, καθώς με λιγότερα από 5 δις ευρώ, το ΠΝ θα αποκτήσει 10 νέα πλοία (4xMMSC, 4xMEKO200HN-UPG, 2xAB/Tico). Δεν έχει ξαναγίνει!

Οι 4 καινούργιες φρεγάτες θα είναι διαμόρφωσης Eνισχυμένης (Enhanced Lethality and Survivability) MMSC, που είναι ουσιαστικά βασισμένη στη σχεδίαση της γνωστής LCS Freedom. Πρόκειται να είναι ένα πολεμικό πλοίο του οποιου η διαμόρφωση θα είναι “κομμένη και ραμμένη” στα μέτρα του ΠΝ. Η επιλογή του δεν αφορά πια μόνο την έννοια “φρεγάτας”, αλλά ένα πλήρες οπλοσύστημα, που στόχο έχει την διεξαγωγή δικτυοκεντρικών επιχειρήσεων, μαζί με άλλα πλοία, ελικόπτερα, αεροσκάφη μαχητικά αλλά και ΑΦΝΕ, ενώ ταυτόχρονα θα μπορεί να αντιμετωπίσει όχι μόνο τις σημερινές απειλές, αλλά και τις μελλοντικές, σε αέρα, επιφάνεια, και κυρίως, κάτω από την επιφάνεια… Το άλμα που κάνει το ΠΝ είναι μεγαλύτερο από αυτό που έκανε το 1980, όταν από τα FRAM I/II πήγε στις Kortenaer.

MMSC και Ελλάδα, έννοιες ασύμβατες ή απλά πυροβολούμε τον πιανίστα;

Η αμερικανική πρόταση είναι αυτή που ξεχώρισε από τις υπόλοιπες, καθώς μπορεί να υλοποιηθεί μέσω διακρατικής συμφωνίας G2G ή FMS για τις ΗΠΑ, έχει μεγάλο χρόνο αποπληρωμής, ενώ τα πλοία θα έρθουν σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Πολεμικού μας Ναυτικού. Σε σχέση με τα αμερικανικά LCS αλλά και τις σαουδαραβικές MMSC, οι MMSC-HN θα διαθέτουν πυροβόλο 76 mm STRALES, πλήρως διασυνδεδεμένο με το COMBATSS-21. Σε ότι αφορά τους πυραύλους, το ΠΝ επιθυμεί κορυφαίους αντιπλοϊκούς πυραύλους (NSM ή Harpoon Block 2), σε δυο 4πλούς εκτοξευτές.

MMSC

Η MMSC όπως γνωρίζουμε από τη Σαουδική Αραβία εκτοξευτή Μk41. Εκ πρώτης ξέρουμε πως η MMSC-HN θα φέρει έναν Mk41 Tactical πίσω από το πυροβόλο των 76 χιλιοστών. Θα πρέπει να σημειώσουμε πως δεν έχει κλείσει η τελική διαμόρφωση, και υπάρχει η δυνατότητα προσθήκης περισσότερων καθετών εκτοξευτών Mk41 ή άλλου τύπου, αν το ΠΝ επιθυμεί επιπλέον cells. Μιλώντας για αντιαεροπορικούς πυραύλους, το ΠΝ θα εξετάσει όλα τα ενδεχόμενα, ακόμη και πέρα από τον ESSM Block2.

Το ΠΝ εξετάζει πρόταση για τη Ναυπήγηση στην Ελλάδα 4 MMSC με “πακέτο” τον εκσυγχρονισμό των MEKO200HN

Σε ότι αφορά τον ανθυποβρυχιακό πόλεμο, οι νέες MMSC θα φέρουν εναν ολοκληρωμένο πακέτο ASW hunter-killer με συστήματα που θα εμφανιστούν για πρώτη φορά στο Αιγαίο καθώς για πλοία επιπέδου φρεγάτας θα μπορούν να διεξάγουν επιθετικές επιχειρήσεις εναντίον υποβρυχίων, πριν αυτά καταφέρουν να θέσουν τις MMSC εντός παραμέτρων βολής τορπίλης (και δεν μιλάμε μόνο για τα ελικόπτερα MH-60R). Οι φρεγάτες θα συμμετέχουν στο δικτυοκεντρικό ανθυποβρυχιακό αγώνα που θα παίζουν το ρόλο τους οι MMSC, τα MH-60R, και, hopefully, τα Ρ-3Β/UGR.

TRS-4D Rotator, το ραντάρ των LCS και MMSC

Μιλώντας για ανθυποβρυχιακό αγώνα, θα πρέπει να πούμε μερικά πράγματα που μάλλον αγνοούν πολλοί από μας. Όσο κι αν ακουστεί “παράξενο”, η χρήση waterjets αντί για προπέλες, βοηθά σημαντικά στη μείωση του θορύβου κατά την διάρκεια επιχειρήσεων ASW. Έτσι, με το συρόμενο CAPTAS-4 που θα φέρουν τα πλοία, θα είναι πολύ αποτελεσματικότερα από μια άλλη σχεδίαση, με προπέλες. Και η έλλειψη σόναρ τροπίδος, αναμενόμενη σε μια σχεδίαση βελτιστοποιημένη για υψηλές ταχύτητες, δεν θα επηρρεάσει στο ελάχιστο τις ανθυποβρυχιακές ικανότητες των πλοίων, καθώς οι δυνατότητές του (του σόναρ στη γάστρα) είναι περιορισμένες στις σύγχρονες επιχειρήσεις. Με λίγα λόγια, δεν θα τους λείψει καθόλου το σόναρ τροπίδος.

Το πλέον ενδιαφέρον όμως είναι ότι το πλοίο θα είναι εξοπλισμένο με συστήματα άμυνας εναντίον εισερχομένων τορπιλών υποβρυχίων, και πάλι για πρώτη φορά σε πλοίο του ελληνικού πολεμικού ναυτικού. Το ΠΝ έχει σαν κύριο μέλημα την αντιμετώπιση των υποβρυχίων, Το πλοίο θα έχει επίσης ενα πλήρες ολοκληρωμένο σύστημα EW (EW suite) τελευταίας γενιάς. Την άμυνα του πλοίου θα συμπληρώνει πυραυλικό CIWS, που θα είναι είτε το γνωστό μας RAM, είτε το SeaRAM. Εδώ θα πρέπει να πούμε πως πολλές από τις λεπτομέρειες θα κλείσουν με τη συνεργασία του USN με το ΠΝ, καθώς το τελευταίο έχει υποβάλλει τις απαιτήσεις του στo LOR, και το USN θα εξασφαλίσει τις λύσεις για τις απαιτήσεις. Συνεπώς, πολλά χαρακτηριστικά θα αλλάξουν. Αξίζει να δείτε το παρακάτω βίντεο.

 

Το ΠΝ με τις MMSC κάνει ένα άλμα στο μέλλον, αγοράζοντας ένα πλοίο με τελείως διαφορετική φιλοσοφία από όσα γνώριζε μέχρι σήμερα, με υπερυψηλή ταχύτητα, πλήρως δικτυωμένο με Link 11/16/22, και ραντάρ TRS-4D υψηλών επιδόσεων. Δεν θα διστάσουμε να πούμε πως η ελληνική MMSC θα είναι μια από τις κορυφαίες φρεγάτες πολλαπλών ρόλων παγκοσμίως όταν πέσει στη θάλασσα, ειδικά σε αυτό το επίπεδο εκτοπίσματος. Θα πρέπει να θυμίσουμε πως το πλοίο θα έχει και ταχύτητες που θα ξεπερνούν -ίσως και κατά πολύ- τους 30 κόμβους.

Δεν λέγονται LCS οι φρεγάτες, αλλά MMSC, δεν είναι από αλουμίνιο αλλά από χάλυβα

Στην LOR το ΠΝ ζητάει και τον ταυτόχρονο εκσυγχρονισμό των φρεγατών MEKO200HN σε διαμόρφωση ανάλογη με αυτή των φρεγατών MMSC-HN, με κοινά interface στα Συστήματα Πληροφοριών Μάχης, το ραντάρ και άλλα ηλεκτρονικά. Έτσι τα 8 πλοία πολλαπλών ρόλων του ΠΝ θα μοιράζονται πάρα πολλά κοινά συστήματα, με ότι συνεπάγεται αυτό για την συντηρησιμότητα του Στόλου, και την επιχειρησιακή του ικανότητα. Για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ θα γράψουμε περισσότερα το συντομότερο δυνατό, σε ξεχωριστό άρθρο. Επίσης, θα επανέλθουμε στις φρεγάτες MMSC. Γνωρίζουμε πολύ πως το ΠΝ όχι απλά αποφάσισε με προσοχή, αλλά έπραξε σχεδιάζοντας σε βάθος 30ετίας. Η LOR περιλαμβάνει “εκπλήξεις” που θα επιτρέψει στο ΠΝ να κυριαρχήσει πλέον οριστικά και αμετάκλητα στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.

ThinkOutOfTheBox: CAMM/CAMM-ER ή MICA VL/NG αντί των ESSM Block 2 για τις νέες φρεγάτες του ΠΝ;

Το ΠΝ ζητά ταυτόχρονα και πλοία Ενδιάμεσης Λύσης, και ξεκαθαρίζουμε πως δεν ισχύουν όσα “διακινούνται” (για περιπολικά, LCS, O.H.Perry κοκ), αλλά θέλει πλοία Αεράμυνας Περιοχής, και μάλιστα δυο. Αυτό σημαίνει πως ζητά επίσημα, μέσω του προγράμματος, είτε δυο αντιτορπιλικά Arleigh Burke, είτε δυο καταδρομικά Ticonderoga. Κλείνοντας, θα τονίσουμε πως το ΠΝ με το πρόγραμμα των 4 MMSC, έχει ζητήσει η Ελλάδα να αποκτήσει βιομηχανική συμμετοχή στο πρόγραμμα των FFG(X) ή Constellation Class!  Άλλωστε, όπως έχει αποκαλύψει και ο Αμερικανός Πρέσβης, οι νέες φρεγάτες θα κατασκευαστούν στο μεγαλύτερο μέρος του προγράμματος, στην Ελλάδα. Ουσιαστικά, η πρώτη φρεγάτα θα κατασκευαστεί στις ΗΠΑ, αλλά τα υπόλοιπα 3 πλοία θα κατασκευαστούν στην Ελλάδα, που δίνει περισσότερο χρόνο για την καλύτερη επιλογή του σωστού ναυπηγείου. Δηλαδή το ΠΝ και το USN ελπίζουν ότι τα εγχώρια ναυπηγεία θα έχουν λύσει τα όποια προβλήματα σε ένα λογικό χρονικό διάστημα.

Αντιλαμβάνεστε, πως θα επανέλθουμε άμεσα στην ιστορική αυτή απόφαση του ΠΝ. Όταν λέγαμε και ξαναλέγαμε, “εμπιστευτείτε το ΠΝ”, κάτι ξέραμε και το λέγαμε. Ξέρουμε ότι πολλοί ειδικοί, που δεν είδαν να επιλέγεται η λύση που επιθυμούσαν (ή είχαν συμφέροντα) θα ξιφουλκήσουν κατά της απόφασης, ήδη μας έχουν στείλει πολλοί φίλοι μας διάφορα άρθρα να διαβάσουμε. Αλλά το ξαναλέμε, 4 φρεγάτες, εκσυγχρονισμός επιπέδου ANZAC για τις 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ, 2 πλοία αεράμυνας περιοχής, και συμμετοχή της Ελλάδας στο πρόγραμμα FFG(X). Τι άλλο πρέπει να ζητήσει το ΠΝ; Μείνετε μαζί μας, και κάντε ερωτήσεις στα σχόλια, θα προσπαθήσουμε να τις απαντήσουμε όλες σε νεότερα άρθρα!

9 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
guest
9 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Άσχετος
Άσχετος
4 years ago

Ωραία! αποφεύγουμε τους Γερμανούς και πάμε για ένα ολοκληρωμένο πακέτο.
Αν και δεν ήμουν ένθερμος υποστηρικτής των Μmsc το είχα πάρει απόφαση…εδώ και καιρό.
Καλή περίπτωση εντέλει νομίζω.

thanos
thanos
4 years ago

Αγαπητη Πτηση,

Ειμαι απο αυτους που δεν μου αρεσε η εμμονη στο προγραμμα MMSC.

Εντουτοις θα ηθελα να μου διευκρινησεις τα εξης:

α) Εισαστε σιγουροι οτι η ενδιαμεση λυση αφορα 2 πλοια αεραμυνας περιοχης και οχι λυσεις τυπου LCS; Θεωρω οτι εφοσον προσφερονται ενδιαμεσες λυσεις αυτου του επιπεδου , τοτε η επιλογη της MMSC ειναι μονοδρομος

β) Υπαρχει περιπτωση στο πλοιο να επιλεγει η εκδοση TRS-4D Fixed Panel αντι της Rotator;
γ) Η συμμετοχη στο προγραμμα FFGX ειναι καλοδεχουμενη. Δεν θεωρειτε ομως οτι το πλοιο ειναι πανακριβο για τα δεδομενα του ΠΝ;

Ευχαριστω πολυ

IP1970
IP1970
4 years ago

Ο τιτλος θα επρεπε να ειναι “το μεγαλυτερο εγκλημα” του 21ου αιωνα για το ΠΝ. Ελπιζω να βγω ψευτης και να μην χρειαστει να δουμε ολοι μας με οδυνηρο τροπο το ποσο λαθος ειναι αυτη η επιλογη.Κριμα.

ssof
ssof
4 years ago

το πρόγραμμα κρίνεται ανεπαρκές για να καλύψει τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού;

Το ΠΝ διαχρονικά στην αναζήτηση νέας σχεδίασης φρεγάτας είχε περιγράψει την απαίτηση για δυνατότητα «Άμυνας περιοχής» επιπλέον της όποιας απαίτησης για «Άμυνα σημείου» και «τελικής Τερματικής γραμμής Αμύνης», δηλαδή μία σειρά από 3 διαδοχικούς «κύκλους» για την μεγιστοποίηση της επιβιωσιμότητας του πλοίου φορέα των όπλων καθώς και την αντίστοιχη προστασία φίλιων μονάδων (ΠΑ και σχηματισμών του ΣΞ).

Η δεδομένη απαίτηση για «Άμυνα περιοχής» ήταν και η οδηγός δύναμη για την αναζήτηση λύσεως με απευθείας ανάθεση τόσο για τις FREMM το 2009 όσο και για τις Belhara πρόσφατα. Για τον ίδιο λόγο, διαδοχικές ηγεσίες του ΠΝ (συμπεριλαμβανομένης και της σημερινής) ζητούσαν επισταμένα από την εκάστοτε Αμερικανική κυβέρνηση την αποδέσμευση μεταχειρισμένων πλοίων τύπου Arleigh Burke.

Σήμερα η απαίτηση αυτή με δεδομένο τις πολλαπλές δυνατότητες Stand off Weapons του αντιπάλου γίνεται ακόμα πιο επιτακτική και παράλληλα θα πρέπει να αντιμετωπίζεται συνολικά στις απαιτήσεις «Άμυνας περιοχής» όλων των Ενόπλων Δυνάμεων. Δηλαδή, η όποια νέα Φ/Γ θα πρέπει να θεωρείται ως ένας «πλωτός» φορέας αεράμυνας που θα μπορεί να καλύψει ολόκληρες περιοχές όχι μόνο προς ίδιον όφελος αλλά και προς όφελος περιοχών ενδιαφέροντος ΠΑ και ΣΞ.

Τα πλοία που ζητά σήμερα το ΠΝ, δεν έχουν κανένα από τα ανωτέρω χαρακτηριστικά και είχαν χαρακτηρισθεί από προηγούμενες ηγεσίες του όπλου (πιθανότατα και από την σημερινή, μέχρι να αλλάξει γνώμη για άγνωστους λόγους), ως ακατάλληλα για το Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, όπου και διακυβεύονται τα κυριαρχικά μας δικαιώματα.

Πλατφόρμα MMSC και Ενδιάμεση Λύση

Η πλατφόρμα MMSC στηρίζεται στην αντίστοιχη LCS FREEDOM του Αμερικανικού Ναυτικού. Η συγκεκριμένη πλατφόρμα είναι σύμφωνα και με το Αμερικανικό Ναυτικό αλλά και το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ ένα αποτυχημένο εγχείρημα για την κατασκευή και επιχειρησιακή λειτουργία ενός παράκτιου πλοίου και φυσικά όχι φρεγάτας.

Το αρχικό πρόγραμμα προέβλεπε την κατασκευή 355 πλοίων εντός των επόμενων δεκαετιών, αλλά τελικά το πρόγραμμα διακόπηκε από το 2014 όταν και ο τελικός αριθμός των πλοίων ορίσθηκε στα 40 και κατέληξε σήμερα σε 16.

ssof
ssof
4 years ago

το Αμερικανικό ναυτικό δεν έχει ενδιαφερθεί, αλλά ούτε πρόκειται στο μέλλον. Το Αμερικανικό Ναυτικό αναγνωρίζοντας το λάθος με τις LCS, προχωρά ήδη από το 2017 στην σχεδίαση και κατασκευή μιας νέας πλατφόρμας γνωστή σε όλους (και στο ΠΝ) ως FFG (X), μια σύγχρονη φρεγάτα με δυνατότητες αεράμυνας περιοχής.

Dimitris
Dimitris
4 years ago

Υπάρχει πρόθεση προμήθειας και MQ-8C?

Κ Ν
Κ Ν
4 years ago

Αν και προσωπικά προτιμω γαλλικά όπλα για στρατηγικούς λογους και η Belh@rra με κατάλληλη διαμόρφωση θα ηταν μια ενδιαφέρουσα επιλογή …δεν πρεπει να ξεχνάμε ότι οι Γάλλοι έπαιξαν μονοι τους και έχασαν. Οταν ήθελαν να κερδίσουν το εδειξαν πχ με τα Rafale.

Ας δουμε τη διαμόρφωση MMSC Hellas:
-2 mk41 (ισως 3) σε 8 SM-2 (εως 180 km) & 32 ESSM (εως 50km) ή 64 ESSM!
-RAΜ Block2 ( εως 15km)
-Phalanx + seaRAM
-8 Exocet, NSN, Harpoon
-8 τορπίλες
-ειδικο σύστημα αντιμετώπισης τορπιλων ανεξάρτητο
-76 πυροβόλο
Το ραντάρ του ειναι αρκετο καλο οχι ομως κορυφαιο και εχει μονο συρόμενο σοναρ. Ερωτημα ειναι το σύστημα κίνησης (πλεονέκτημα ισχυρό στα αβαθή νερά, εύκολη συντήρηση αλλα πιθανον πιο συχνές βλάβες) και τα στοιχεία κατασκευής. Παντως τα τελευταία πλοία της σειράς δεν αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα προβλήματα. Θετικό ότι υπαρχουν πόλο θα ήδη σε λειτουργία και πιθανον στο μελλον επιπλεον με μικρά ποσα.
Πλεονέκτημα καλο δάνειο αποπληρωμής και πλοία ενδιάμεσα αν μάλιστα μιλαμε για Burke AB τοτε εχουμε αλλαγη του παιχνιδιού άμεσα στο Αιγαίο.

Belh@rra ελληνικής διαμόρφωσης:
-2 Α50+ Α70 συνολικά 24 ASTER 30
-RAΜ Block2 ( εως 15km)
-8 Exocet
-8 τορπίλες
-76 πυροβόλο
-2028 Scalp Naval οποτε διαμόρφωση 24 ΑSTER+8Scalp στρατηγικη κρούση δηλαδη,!!
Το ραντάρ του ειναι κορυφαιο και τροπιδας σοναρ και καλη κατασκευή πιθανώς.. Προβλημα είναι οτι πρόκειται για νεα πλοία και δεν είναι δοκιμασμένα …καθώς και για 4 οι οι παραδόσεις εως 2030 τουλάχιστον. Φυσικα το κοστος μεγαλύτερο, δάνεια όχι και όχι ενδιάμεση λυση.

Επισης, με λίγη τύχη οι Τούρκοι ουτε τα υποβρύχια θα πάρουν …οπως και τα F35

Δημήτριος Αναγνωστόπουλος
Δημήτριος Αναγνωστόπουλος
4 years ago

Εγώ κάνω το σταυρό μου, που, επιτέλους, πάρθηκε η απόφαση του τι μας χρειάζεται και (πάλι επιτέλους) μπορούμε να προχωρήσουμε στην υλοποίηση του προγράμματος, το οποίο είναι απαραίτητο για την επιβίωση του ΠΝ στον 21ο αιώνα. Το πόσο καλά είναι τα πλοία αναλύθηκε επί μακρόν από το site σας, το οποίο ξέρει καλά αυτά τα πράγματα. Αυτό που εγώ θα προσθέσω είναι πως, κατά τη φτωχή μου άποψη πάντα, το όλο πρόγραμμα στρατιωτικών προμηθειών είναι έξυπνο. Αεροπλάνα από τη Γαλλία, τορπίλες βαρέως τύπου από τη Γερμανία (που εσχάτως άρχισε να καταλαβαίνει κάποια πράγματα…) και, τέλος, το καλό πακέτο με τα πλοία, στους Αμερικάνους, που, κακά τα ψέματα, ήρθαν για να μείνουν σε αυτή τη χώρα και καλώς έτσι έγινε, για να έχουμε το κεφάλι μας (σε βάθος χρόνου) ΛΙΓΟ πιο ήσυχο. Κανένας από τους συμμάχους μας (ούτε φυσικά οι αγαπητοί μας Γάλλοι) δεν μπορούν να προσφέρουν τα όσα μας δίνουν οι Αμερικάνοι, για τον απλό λόγο πως δεν έχουν τη δυνατότητα να το κάνουν. Όταν λοιπόν είμαστε 10 εκ. ψυχές και απέναντί μας έχουμε 80 εκ (συν τους παρατρεχάμενους Πακιστανούς, Αζέρους κλπ. που ποτέ δεν ξέρεις τι ρόλο θα παίξουν σε μια ενδεχόμενη αναμέτρηση) επιλέγεις τη (σχετική) ΣΙΓΟΥΡΙΑ της σκιάς του γίγαντα και όλα τα άλλα είναι λόγια να αγαπιόμαστε. Αφήνω στην άκρη τη θετική επίδραση της συμφωνίας στην οικονομία, η οποία είναι αυτονόητη και δεν χρειάζεται άλλη ανάλυση. Μπράβο στο ΠΝ και στην κυβέρνηση.

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Το μη επανδρωμένο Blue Whale σε δράση στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο

Στην ελληνική αμυντική επικαιρότητα έχει μπει και το υποβρύχιο μη επανδρωμένο (UUV), Βlue Whale, που αναπτύχθηκε από την ισραηλινή Israel Aerospace Industries (IAI), καθώς...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

ΕΚΤΑΚΤΟ: Η Ελλάδα εξετάζει τις 2 Bergamini σαν βήμα για Constellation, 4η FDI σε διαπραγμάτευση

Στο πλαίσιο του 10ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, προχώρησε σε σημαντικές δηλώσεις που φωτίζουν το μέλλον του ελληνικού...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -