Κάποια στιγμή πρέπει να ακουστούν μερικές αλήθειες, καθώς η επικαιρότητα, με την καταιγιστική εξέλιξη των νέων που φτάνουν σε εμάς, τείνει να μας αποπροσανατολίζει από όσα ξέραμε και θεωρούμε ως σταθερές. Ποιες είναι οι σταθερές για το Πολεμικό μας Ναυτικό; Αυτό που ονομάζουμε Δομή Δυνάμεων. Πάνω σε αυτή τη Δομή, που έχει σχεδιαστεί μετά από σοβαρές μελέτες, βασίζονται και προγραμματίζονται οι μελλοντικές αγορές, προσλήψεις προσωπικού, προϋπολογισμοί κ.ο.κ.
Ποια είναι λοιπόν η Δομή Δυνάμεων του Στόλου; Καταρχάς, ένα “κομμάτι” της το βλέπουμε απευθείας. Δεκατρείς μεγάλες μονάδες επιφανείας, 13 φρεγάτες (για όσους δεν το κατάλαβαν). Θυμίζουμε, πως είχαμε 14 αλλά μία αποσύρθηκε (η “Μπουμπουλίνα”). Ας μην σας κουράζουμε, η Δομή Δυνάμεων προβλέπει 14 φρεγάτες και 4 κορβέτες. Άρα, οι κύριες μεγάλες μονάδες είναι φρεγάτες και επικουρικά οι κορβέτες (που αναφέρονται αλλά δεν υπάρχουν φυσικά σήμερα).
EKTAKTO: H Type 31 προτείνεται στο ΠΝ από τη Babcock, νέος διεκδικητής που κερδίζει!
Το Πολεμικό Ναυτικό, διαχρονικά, έχει αποφασίσει, πως για να βγάλει σε πέρας τις αποστολές του, χρειάζεται τα μεγάλα πλοία. Αρκετά ισχυρά οπλισμένα, από τα οποία να επιχειρεί ελικόπτερο 10 τόνων με κακή θάλασσα. Που μπορούν να πάνε παντού, με πιθανότητες επιτυχίας. Αυτό απαιτεί, σύμφωνα με το ΠΝ, σκάφη με ικανότητα πλου πολλών ημερών, σε δύσκολες καιρικές συνθήκες, να φτάσουν Κύπρο, να μπορούν να σταθούν απέναντι από το Καστελόριζο.
Ξεκινά φέτος η ναυπήγηση της πρώτης βρετανικής φρεγάτας Type 31
Το πρόγραμμα των φρεγατών που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός το Σεπτέμβριο του 2020, αφορούσε τέτοια σκάφη. Οι κορβέτες, ως έννοια, ακούστηκαν για πρώτη φορά από τους Ολλανδούς, όταν προσέφεραν, σαν ενδιάμεση λύση, τις SIGMA 10514, κατασκευασμένες γρήγορα στο εξωτερικό, αλλά και από τους Ισπανούς, που προσέφεραν τις ALFA 3000.
Όπως πολλές φορές έχουμε γράψει, οι “αριθμοί” που επιθυμούσε το Πολεμικό Ναυτικό θα συμπληρωνόντουσαν με τις 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ και με δυο πλοία Ενδιάμεσης Λύσης (2 ή 2+2 τύπου Μ από Ολλανδία/Βέλγιο, ή 2+ Type 23 από Ηνωμένο Βασίλειο, ή 2 Ticonderoga από ΗΠΑ). Έτσι, το πρόγραμμα θα έφτανε τουλάχιστον τα 10 πλοία, μεγάλου μεγέθους με 4 νέα, 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ, 2+ Ενδιάμεσης Λύσης.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: Κλάση Ticonderoga, η ενδιάμεση λύση ισχύος για το ΠΝ;
Η επιλογή των γαλλικών FDI, εκτός του ότι έφερε 3 αντί για 4 φρεγάτες, δεν έχει ούτε Ενδιάμεση Λύση, ούτε φυσικά πρόβλεψη εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ, ούτε κι Ελληνική Προστιθέμενη Αξία. Αντίθετα, το ΠΝ, προκειμένου να πάρει τις FDI, δέχτηκε την πιθανή αγορά κορβετών Gowind HN μέγιστης ταχύτητας 25 κόμβων, με ηλεκτρική πρόωση, με μοντέλο τη 2500 (2800 με 2900 τόνους εκτόπισμα στην ελληνική διαμόρφωση). Όλα αυτά, χωρίς φυσικά εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ.
Πόσο κοστίζει η κάθε Belh@rra, MMSC, Sigma 11515 για το Πολεμικό Ναυτικό; Οι πραγματικές τιμές
Έτσι, οι Gowind HN, δεν είναι η πρώτη επιλογή του Πολεμικού μας Ναυτικού, αλλά μια λύση ανάγκης. Αλλιώς, το μελλοντικό ΠΝ θα ήταν με 3 μόλις νέα πλοία. Όσοι νομίζουν, πως οι ΜΕΚΟ200 θα υπηρετούν χωρίς εκσυγχρονισμό για πολύ ακόμη, πλανώνται πλάνην οικτράν. Συνεπώς, αν δεν κάναμε κάτι, μετά το 2030 θα είχαμε 3 FDI, και λίγες Kortenaer (από τις εκσυγχρονισμένες). Για να μην παίζουμε λοιπόν με τις λέξεις…
Φρεγάτες κλάσης “ΥΔΡΑ”: Οι απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού για το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού
Η επιλογή αγοράς κορβετών από το ΠΝ, είναι λύση λόγω αναγκών, και δυστυχώς δεν έχουμε Δόμη με μόνο 3 φρεγάτες και 4 κορβέτες. Συνεπώς, ας αφήσουμε το ΠΝ να επιλέξει το μέλλον του. Στην τελική, αν θέλει να γίνει έτσι, ας αλλάξει τη Δομή Δυνάμεων.
ΑΠΟΨΗ: Μπορούν δυο “κούκοι” από τη Γαλλία (Belh@rra) να φέρουν την Άνοιξη στο ΠΝ;
Οπότε ας αφήσουμε τους Βρετανούς, να έρθουν και να αυξήσουν τον ανταγωνισμό. Στην τελική, ας έρθουν και οι Γερμανοί με τις Α200 ή όποιος άλλος θέλει. Ο προϋπολογισμός είναι συγκεκριμένος. Και κανείς δεν πρέπει να “κοροϊδεύει” τους Βρετανούς που φέρνουν ένα αξιοπρεπές πλοίο, μέσα στον προϋπολογισμό μας…