12.6 C
Athens
Πέμπτη, 12 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΑΠΟΨΕΙΣΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ με τη NAVANTIA: Συνέντευξη με τον Abel Mendez, "4 F110, 2...

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ με τη NAVANTIA: Συνέντευξη με τον Abel Mendez, “4 F110, 2 A300 και εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ εντός προϋπολογισμού του ΠΝ”

Η ΠΤΗΣΗ ρωτά για την ισπανική υποψηφιότητα! Απαντήσεις σε δύσκολες ερωτήσεις!

Abel Mendez, International Commercial Director της Navantia

H ισπανική Navantia είναι μια από αυτές που μετέχουν στο πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού για τέσσερις νέες φρεγάτες πολλαπλών ρόλων, την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ 200HN και την παροχή «ενδιάμεσης λύσης». Η κρατική ισπανική εταιρία, όπως αποκαλύψαμε στους ιστοτόπους μας (ptisidiastima.com και navaldefence.gr), έχει υποβάλει προτάσεις με βάση την σχεδίαση F110 και Alpha 3000 για το πρώτο και τρίτο σκέλος των ελληνικών αναγκών, ενώ έχει επίσης καταρτήσει πλαίσιο για τον εκσυγχρονισμό των Φ/Γ κλάσης ΥΔΡΑ.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Παρουσίαση της ισπανικής φρεγάτας F110 της Navantia που έχει προταθεί στο ΠΝ

Η ισπανική πρόταση περιλαμβάνει επίσης πτυχές κατασκευής των πλοίων στην Ελλάδα και συνεργασίας με την ελληνική βιομηχανία, με προοπτική μεταφοράς τεχνογνωσίας και τεχνολογίας. Συνεχίζοντας την προσπάθεια ενημέρωσης πάνω στο άκρως ζωτικό εξοπλιστικό πρόγραμμα του ΠΝ εξασφαλίσαμε συνέντευξη με τον Abel Mendez, International Commercial Director της Navantia.

 

«Πτήση»: Θα μπορούσατε να μας δώσετε μια σύντομη περιγραφή της F110, εστιάζοντας ειδικά στα πλεονεκτήματα της σχεδίασης. Πόσο «σπονδυλωτή» είναι η σχεδίαση της φρεγάτας; Μπορεί να υιοθετήσει διαφορετικά ή περισσότερα όπλα και συστήματα από όσα θα διαθέτει η έκδοση του Ισπανικού Ναυτικού, όπως επιπλέον VLS Mk41, CIWS, ή υποδομή άμυνας με λέιζερ χωρίς ανασχεδίαση μεγάλης έκτασης και κατά συνέπεια κλιμάκωση του κόστους;

Abel Mendez: Ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα των F110 είναι τα ευρέα χαρακτηριστικά «σπονδυλωτής» σχεδίασης («modularity») και της χωρικής δυνατότητας να φιλοξενήσει όπλα και συστήματα, ώστε να εξυπηρετήσει τις ανάγκες διαφορετικών ναυτικών. Παράδειγμα των εύκολα διαμορφούμενων χαρακτηριστικών είναι ακριβώς οι VLS Mk41. Το Ισπανικό Ναυτικό αρκείται σε 16 θύλακες με δυο οκταπλούς εκτοξευτές, αλλά έχουμε ήδη αναπτύξει εξαγωγικές εκδόσεις με 32 θύλακες σε διπλάσιο αριθμό συγκροτημάτων Mk41.

Η εγκατάσταση CIWS ή δευτερεύοντος οπλισμού πυροβολικού είναι απολύτως δυνατή στο πίσω μέρος του πλοίου. Έχουμε ήδη την εμπειρία ολοκλήρωσης συστημάτων εγγύς άμυνας, όπως παραδείγματος χάριν Phalanx ή Millennium σε άλλες πλατφόρμες και πιστεύουμε ότι μπορούμε να αντιμετωπίσουμε με επιτυχία οποιαδήποτε σχετική πρόκληση. Αναφορικά με συστήματα άμυνας βασισμένα σε λέιζερ, ή άλλες υποδομές όπλων εφαρμογής υψηλής ενέργειας, η F110 για το Ισπανικό Ναυτικό διαθέτει προβλέψεις χώρου, βάρους και παροχής ηλεκτρικής ισχύος για την εγκατάσταση τους, που αναμένεται να γίνει στο μέλλον. Φρονούμε όμως ότι λόγω των ραγδαίων εξελίξεων στην σχετική τεχνολογία μια τέτοια επιλογή συστημάτων πρέπει να γίνει κοντά στην έναρξη κατασκευής. Η προσέγγισή μας διέπεται ακριβώς από αυτό το σκεπτικό.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Φρεγάτα Navantia A3000, η ισπανική “Ενδιάμεση Λύση” για το ΠΝ, αν επιλέξουμε τις F110

Αναφορικά με τους εκτοξευτές VLS, ποια έκδοση των Mk41 μπορεί να δεχθεί η F110, ειδικά στην πιθανότητα σημερινής ή μελλοντικής ενσωμάτωσης πυραύλων κρουζ Tomahawk;

Η σχεδίαση της F110 έχει πρόβλεψη για την υποδοχή VLS Mk41 «Strike Length», δηλαδή της έκδοσης με ικανότητα για δεχθεί BGM-109. Σημειώστε βέβαια ότι οι Mk41 είναι εκτοξευτές με δυνατότητα φιλοξενίας πολλών τύπων πυραύλων για πολλαπλές αποστολές, περιλαμβανομένων των Standard RIM-66, RIM-67, RIM-161, RIM-174, RGM-109 Tomahawk, RUM-139 VL-ASROC, RIM-7 Sea Sparrow και φυσικά RIM-162 ESSM.

Τι είδους σύστημα κύριου πυροβολικού μπορεί να τοποθετηθεί στις F110; Μπορεί να φιλοξενηθεί το OTO Melara 76 mm στην έκδοση Strales ή μεγαλύτερο πυροβόλο των 127 mm;

Η F110 για τις ισπανικές ανάγκες έχει σχεδιαστεί για να χρησιμοποιήσει το Leonardo 127/64 Lightweight (LW) στην έκδοση που βάλλει πυρομαχικά Vulcano, σύστημα που είναι πολύ πιο απαιτητικό σε χώρο και υποδομές, από ότι το μικρότερο πυροβόλο των 3 ιντσών της ίδιας εταιρίας, περιλαμβανομένης και της έκδοσης Strales. Σημειώστε ότι η F110 μπορεί να δεχθεί και το αμερικανικό πυροβόλο Mk45 των 5 ιντσών, εάν αυτό απαιτηθεί για λόγους ομοιοτυπίας με υπάρχον υλικό, όπως στην περίπτωση του Ελληνικού Ναυτικού.

A3000. H Navantia έχει προτείνει λύσεις με Φ/Γ Alfa 3000, Alfa 4000 και F110 για το πρόγραμμα νέων φρεγατών του ΠΝ ή ως «ενδιάμεση λύση» με επιλογές κατασκευής των πλοίων στην Ελλάδα.

Έχετε επιλέξει στο ραντάρ SPY-7. Μπορείτε να μας πείτε τον λόγο και τα πλεονεκτήματα που προσφέρει η επιλογή. Γιατί όχι το SPΥ-6 ή κάποια ευρωπαϊκή λύση;

Η συγκεκριμένη επιλογή έγινε λόγω συμβατότητας με άλλα συστήματα σε υπηρεσία με το Ισπανικό Ναυτικό. Το SPY-7 όμως είναι αποδεδειγμένης τεχνολογικής αξίας σε χρήση και υπεροχής σε αντιαεροπορικό αγώνα.

Οι Ισπανοί έρχονται με εκσυγχρονισμένες Santa Maria σαν εναλλακτική Ενδιάμεση Λύση για το ΠΝ;

Μπορείτε να μας δώσετε περισσότερα στοιχεία για το CATIZ CMS και ποια πλεονεκτήματα προσφέρει η επιλογή του;

Το CATIZ της Navantia είναι ένα σύγχρονο Σύστημα Διαχείρισης Μάχης με ανοικτή αρχιτεκτονική που επιτρέπει την εύκολη ολοκλήρωση αισθητήρων, συστημάτων και όπλων, όπως για παράδειγμα του ραντάρ SPY-7, στο οποίο αναφερθήκαμε προηγουμένως. Θα είναι έτσι μια ευέλικτη λύση στην ολοκλήρωση διαφορετικού ή επιπλέον εξοπλισμού και οπλισμού που το Ελληνικό Ναυτικό απαιτεί για τις μελλοντικές φρεγάτες του.

Προφανώς γνωρίζετε ότι η ελληνική κυβέρνηση ευνοεί στο πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού μια συμφωνία σε διακρατική βάση, δηλαδή G2G. Μπορεί η ισπανική κυβέρνηση να προσφέρει μια τέτοια λύση;

Η πρόταση της Navantia έχει την πλήρη και ισχυρή υποστήριξη της ισπανικής κυβέρνησης, περιλαμβανομένης και της συμφωνίας για το οικονομικό πλαίσιο μέσω του ισπανικού οργανισμού παροχής εξαγωγικής εγγυοδοσίας. Η υποστήριξη εκτείνεται φυσικά και στο Ισπανικό Ναυτικό, το οποίο είναι έτοιμο να βοηθήσει το Ελληνικό Ναυτικό, όπως για παράδειγμα sτην εκπαίδευση προσωπικού των πληρωμάτων των μελλοντικών F110, τόσο στην πλατφόρμα όσο και τα συστήματά τους.

H ισπανική έκδοση της F110. Μιλάμε για μια κορυφαία φρεγάτα πολλαπλών χρήσεων

Η F110 θεωρείται μια πολύ προηγμένη σχεδίαση. Θεωρείτε ότι ένα τέτοιο πλοίο θα μπορέσει να ναυπηγηθεί χωρίς προβλήματα στην Ελλάδα, όπως είναι η επιθυμία της ελληνικής κυβέρνησης. Έχετε κάνει κάποια προκαταρκτική μελέτη για την κατάσταση των ελληνικών ναυπηγείων; Αν ναι τι έχετε επισημάνει;

Η Navantia είχε επαφές με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας τον περασμένο χρόνο, αλλά η κατάσταση με την πανδημία COVID-19 έβαλε σοβαρά εμπόδια σε λεπτομερή, επιτόπου επιθεώρηση. Στις αρχές Απριλίου όμως μπορέσαμε επιτέλους να κάνουμε μια πρώτη επίσκεψη και η πλήρης αξιολόγηση των εγκαταστάσεων τόσο στην Ελευσίνα όσο και στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά θα ακολουθήσουν και θα ολοκληρωθούν τις επόμενες εβδομάδες.

Όταν υπάρξει αυτή η βιομηχανική αξιολόγηση, η Navantia θα έχει καλύτερη άποψη των δυνατοτήτων του κάθε ναυπηγείου και θα είναι σε θέση να υποβάλει μια σειρά προτάσεων για τις απαιτούμενες επενδύσεις ώστε να γίνει δυνατή η ναυπήγηση, τόσο των ελαφρών φρεγατών Alfa 3000, που έχουμε προτείνει ως «ενδιάμεση λύση», όσο και των F110. Η βιομηχανική αξιολόγηση περιλαμβάνει πολλές πτυχές των δυνατοτήτων των ναυπηγείων, περιλαμβανομένων των υποδομών τους, του προσωπικού, της Διοίκησης και Διαχείρισης κ.ά. Στόχος είναι ο συνυπολογισμός όλων αυτών των παραμέτρων για την εγχώρια ναυπήγηση των πλοίων, ειδικά των F110, βελτιστοποιώντας το πλαίσιο των απαιτούμενων επεμβάσεων και επενδύσεων, όπως και των αποτελεσμάτων που αναμένονται να επιτευχθούν.

Ως απόδειξη της δέσμευσης της Navantia προς την Ελλάδα και την ελληνική βιομηχανία διοργανώνουμε μια «Ημέρα Βιομηχανίας» (Industry Day) στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Μαΐου. Θα είναι μια μεγάλη ευκαιρία για ελληνικές εταιρίες να ενημερωθούν για τις απαιτήσεις σε εξοπλισμό, συστήματα και υλικά για την κατασκευή των φρεγατών και να ανοίξει έτσι την πόρτα της Navantia σε Έλληνες προμηθευτές. Οι ελληνικές εταιρίες, μετά από μια διαδικασία προεπιλογής, θα μπορέσουν να αποτελέσουν μέρος της αλυσίδας προμηθευτών μας και να αποκτήσουν πρόσβαση και σε άλλα διεθνή προγράμματα που έχουμε σε εξέλιξη ή επιδιώκουμε.

Σε συνέχεια της ενημερωτικής Industry Day θα προγραμματιστούν επί μέρους συναντήσεις με τα ενδιαφερόμενα μέρη, για κάθε μια από τις ελληνικές εταιρίες με Ισπανούς προμηθευτές για συνεννοήσεις σύμπραξης σε εγχειρήματα κατασκευής απαρτίων και συγκροτημάτων στην Ελλάδα ή και την μεταφορά τεχνολογίας με τον ίδιο στόχο. Η διαδικασία είναι σημαντική για την επίτευξη της αλυσίδας «Through Life Support», με άμεσα και σημαντικά ωφελούμενο το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. Τελικά ελληνικές εταιρίες θα αποκτήσουν την τεχνογνωσία κατασκευής ανταλλακτικών και την εμπειρία παροχής υπηρεσιών συντήρησης για όλη τη διάρκεια της επιχειρησιακής «ζωής» των φρεγατών, στο σύνολό τους στην Ελλάδα. Η Navantia υλοποίησε πέρυσι μια αντίστοιχη διοργάνωση στην Ινδία με αποτέλεσμα 1.500 αιτήματα ινδικών εταιριών και 300 επιμέρους επαφές στη συνέχεια, που εξασφάλισαν πολύ υψηλό ποσοστό εγχώριας συμμετοχής, άνω του 80%.

Ίσως γνωρίζετε ότι το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό είχε πολύ κακή εμπειρία με πολλά από τα παλαιότερα εξοπλιστικά του προγράμματα, όπως αυτό των υποβρυχίων και των πυραυλακάτων. Πως μπορείτε να διαβεβαιώστε την ηγεσία του ότι τα πλοία που επιδιώκει θα παραδοθούν έγκαιρα και εντός προϋπολογισμού;

Η Navantia έχει εμπειρία με διαφορετικά μοντέλα μεταφοράς τεχνογνωσίας/τεχνολογίας, αλλά ο στόχος είναι πάντα ο ίδιος, να παραδίδουμε τα πλοία εντός χρονοδιαγράμματος και προϋπολογισμού με την μέγιστη δυνατή εγχώρια προστιθέμενη αξία. Στην περίπτωση της Ελλάδας στοχεύουμε ώστε όλα τα πλοία να καθελκυστούν και να μπουν σε υπηρεσία από ελληνικά ναυπηγεία. Για να επιτύχουμε αυτό τον φιλόδοξο στόχο σχεδιάζουμε να συνεργαστούμε πολύ στενά με την εγχώριο συνεργάτη μας, με βάση την βιομηχανική αξιολόγηση που προανέφερα.

Η συνεργασία θα αφορά όλες τις πτυχές του προγράμματος από τα πολύ πρώιμα στάδιά του, περιλαμβανομένων των προτεινόμενων αναβαθμίσεων στους τομείς των επενδύσεων υποδομών και τις απαιτήσεις βιομηχανικής εκπαίδευσης. Έτσι θα διασφαλιστεί από την αρχή η πλήρης κατανόηση των διαδικασιών, του πώς και γιατί θα υλοποιούνται αποφάσεις, με πιο τρόπο θα παρέχεται το «πακέτο» των τεχνικών πληροφοριών και δεδομένων, πως θα καθορίζεται η βέλτιστη ναυπηγική στρατηγική, ή πως θα προσφέρεται η τεχνική βοήθεια στην διάρκεια της κατασκευής των πλοίων.

Οι παραπάνω επιδιώξεις θα αφορούν φυσικά και τα επόμενα στάδια των δοκιμών και της παράδοσης στον πελάτη, επεκτείνοντας την συνεργασία στην υποστήριξη των πλοίων κατά την επιχειρησιακή τους φάση και για όλο τον «κύκλο ζωής» τους. Με άλλα λόγια στόχος θα είναι όχι απλά η ανάπτυξη των εγχώριων δυνατοτήτων στην κατασκευή των φρεγατών αλλά και η ικανότητα της πλήρους υποστήριξης των F110 και των Alfa 3000 στην Ελλάδα.

Η Navantia σχεδιάζει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα Μεταφοράς Τεχνολογίας που θα ξεκινήσει με το σκέλος της «εκπαίδευσης κατά τη διάρκεια της εργασίας», το αποκαλούμενο OJT (On the Job Training) στις εγκαταστάσεις μας στην Ισπανία, περιλαμβάνοντας τεχνικό και επιστημονικό προσωπικό από τα ελληνικά ναυπηγεία που θα επιλεγούν για το έργο. Η αποτελεσματικότητα της διαδικασία μπορεί να επιτευχθεί τόσο μέσω προγραμμάτων που βρίσκονται υπό εξέλιξη στα ναυπηγεία μας για την «Ενδιάμεση Λύση» (Alfa 3000), όσο και τις ισπανικές F110. Έτσι οποιαδήποτε εργασία γίνει στην Ελλάδα, θα έχει προηγουμένως υλοποιηθεί και στην Ισπανία στο πλαίσιο της OJT, ώστε το ρίσκο της εγχώριας ναυπήγησης να ελαχιστοποιηθεί, ενώ ήδη εκπαιδευμένο προσωπικό θα είναι διαθέσιμο για την εγγύηση της ποιότητα των εργασιών και της τήρησης των χρονοδιαγραμμάτων.

Μόλις αποφασιστεί το ανάδοχο ναυπηγείο και οι απαιτούμενες επενδύσεις, η Navantia θα αποφασίσει και θα προτείνει το καλύτερο πλαίσιο μεθόδου κατασκευής των πλοίων, ξεκινώντας με μια λύση βασισμένη σε «kit of materials», δηλαδή «πακέτα» υλικών, κυριολεκτικά σε κοντέινερ, που θα περιέχουν όλα τα απαραίτητα για την συναρμολόγηση συγκροτημάτων με πολύ χαμηλό ρίσκο για το πρώτο πλοίο. Κάθε επόμενο πλοίο θα ναυπηγείται με αυξανόμενο ελληνικό ποσοστό έργου σε πολυπλοκότητα και όγκο, καθώς το ελληνικό ναυπηγείο θα εδραιώνει δεξιότητες και θα αποκτά εμπειρία. Σημειώστε ότι αυτές δεν θα περιορίζονται μόνο στο πρόγραμμα του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, αλλά θα αποτελέσουν παρακαταθήκη και για οποιαδήποτε μελλοντική ναυπήγηση.

Όλα τα παραπάνω θα αποτελέσουν εγγύηση για ένα πρόγραμμα χαμηλού ρίσκου, που θα τηρήσει τα χρονοδιαγράμματα και θα βρίσκεται εντός προϋπολογισμού.

F110 της Navantia. Ένα κορυφαίο πλοίο ανάμεσα στις φρεγάτες πολλαπλών χρήσεων

Έχετε προσφέρει ως «ενδιάμεση λύση» για τις άμεσες ανάγκες του ΠΝ την Alfa 3000. Η ναυπήγηση όμως των ελαφρών αυτών φρεγατών τοποθετείται σε τρία χρόνια και το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό χρειάζεται λύσεις νωρίτερα. Μπορεί το Ισπανικό Ναυτικό να προσφέρει κάποια διέξοδο με την παραχώρηση πλοίων;

Την στιγμή αυτή πέντε Alfa 3000 βρίσκονται υπό κατασκευή στην Ισπανία και καθελκύσαμε τρία πλοία με μεσοδιαστήματα έξι μηνών μεταξύ τους. Το τέταρτο πλοίο αναμένεται να ακολουθήσει τον τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, ενώ  έχουμε τοποθετήσει και την τρόπιδα για το πέμπτο.

Η πρόταση την οποία έχουμε κάνει για δυο Alfa 3000 σε 34 μήνες αφορά την ναυπήγησή τους στην Ελλάδα με μεταφορά τεχνολογίας και τεχνογνωσίας που θα εξυπηρετήσει την μετέπειτα κατασκευή των περισσότερο πολύπλοκων F110. Εάν το Πολεμικό Ναυτικό της Ελλάδας επιθυμεί να επιταχύνει το πρόγραμμα υπάρχει πάντα η δυνατότητα της εκμετάλλευσης της κατασκευαστικής δυνατότητας της Navantia στην Ισπανία. Σε μια τέτοια περίπτωση η πρώτη Alfa 3000 μπορεί να παραδοθεί σε 24 μήνες και η δεύτερη 10 μήνες αργότερα. Η λύση αυτή θα προσφέρει στο Ελληνική Ναυτικό καινούργια πλοία με προσδοκώμενη ζωή πολλών δεκαετιών, σε αντίθεση με τα μεταχειρισμένα πλοία που θα έχουν πολύ πιο σύντομη καριέρα.

Το παραπάνω χρονικό πλαίσιο των 24 μηνών για την πρώτη Alfa 3000, της διαμόρφωσης που κατασκευάζονται στην Ισπανία, είναι ανταγωνιστικά αντίστοιχο με την περίοδο που απαιτείται για τον προγραμματισμό απόσυρσης, αποδέσμευσης και παράδοσης ενός υπάρχοντος πλοίου σε χρήση από ένα ναυτικό, εάν υπολογιστεί και χρόνος για επισκευές ή τυχόν αναβάθμιση. Η μεγάλη διαφορά φυσικά είναι ότι στην πρώτη περίπτωση το πλοίο είναι καινούργιο.

Επιπλέον όμως των εγγενών πλεονεκτημάτων που έχει η απόκτηση ενός καινούργιου πλοίου έναντι παραχώρησης μεταχειρισμένων, η λύση των Alfa 3000 που προτείνουμε, εάν γίνει στην Ελλάδα, ενέχει και το μεγάλο όφελος της αναζωογόνησης της τοπικής ναυπηγικής βιομηχανίας και της άμεσης δημιουργίας θέσεων εργασίας, κάτι που σίγουρα μπορεί να εκτιμηθεί στην μετά την πανδημία  COVID-19 εποχή.

Εάν βέβαια προτιμηθεί μια λύση μεταχειρισμένων πλοίων, όπως οι φρεγάτες κλάσης Santa Maria, μετά από συμφωνία με την ισπανική κυβέρνηση, έχουμε να προτείνουμε και γι’ αυτές λύση εκσυγχρονισμού που θα μεγιστοποιήσουν την απόκτησή τους.

F110, η πίσω όψη με το πολύ μεγάλο υπόστεγο για το ελικόπτερο από και το UAV/UCAV.

Η Alfa 3000 είναι ένα ιδιαίτερα ικανό πλοίο. Γιατί δεν σκεφτήκατε να προτείνεται αυτή τη σχεδίαση στο ΠΝ αντί της F110;

Στην πραγματικότητα… το κάναμε! Το 2020 η Navantia υπέβαλε στο Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό πρόταση για τέσσερις Alfa 3000, με εναλλακτική για τέσσερις A4000, δηλαδή φρεγάτες των 4000 τόνων βασισμένες στην ίδια οικογένεια και πλατφόρμα. Η πρόταση για τις F110 έγινε σε συνέχεια της αντίληψης ότι το Ελληνικό Ναυτικό επιζητούσε πλοίο με κυρίαρχο χαρακτηριστικό την αυξημένη ικανότητα αντιαεροπορικού αγώνα. Το σύνολο των τριών προτάσεών μας βρίσκεται πάντα στο τραπέζι και εναπόκειται στην ελληνική πλευρά να επιλέξει αυτή που θεωρεί ότι ικανοποιεί τις ανάγκες της και ταυτόχρονα βρίσκεται εντός των διαθέσιμων χρονοδιαγραμμάτων και των υφιστάμενων προϋπολογισμών.

Και τώρα μια περισσότερο… «δύσκολη» ερώτηση. Προτείνετε μια από τις πλέον προηγμένες τεχνολογικά λύσεις στο Πολεμικό Ναυτικό, μια φρεγάτα με χαρακτηριστικά όπως ραντάρ SPY-7, «ηλεκτρική» πρόωση κ.α., ενώ ταυτόχρονα είναι και ένα από τα μεγαλύτερα πλοία (τόσο σε μήκος όσο και σε εκτόπισμα) στον κατάλογο των υποψηφιοτήτων. Σημαίνει αυτό ότι η πρότασή σας είναι και η ακριβότερη; Βρίσκεται το συνολικό «πακέτο» των τεσσάρων καινούργιων φρεγατών, των πλοίων «ενδιάμεσης λύσης» και του εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ εντός του ελληνικού προϋπολογισμού;

Η Navantia έχει προτείνει έξι φρεγάτες κατασκευασμένες στην Ελλάδα, τέσσερις F110 και δυο καινούργιες Alfa 3000 συν τον εκσυγχρονισμό των MEKO 200, μέσω συμφωνίας G2G, αφήνοντας «χώρο» και για αρχική υποστήριξη και φόρτους όπλων, όλα ένα «πακέτο» εντός του προϋπολογισμού που έχει ανακοινωθεί. Γι’ αυτό πιστεύουμε ότι η πρότασή μας είναι πολύ ανταγωνιστική στη σχέση κόστους-απόδοσης.

Μπορείτε να μας δώσετε περισσότερες λεπτομέρειες για το μέρος της πρότασης που αφορά στον εκσυγχρονισμό των MEKO 200HN και την ισχυρή ελληνική επιθυμία τα αναβαθμισμένα πλοία να έχουν ομοιοτυπία καινούργιων συστημάτων με τις νέες φρεγάτες.

Αν και τα αναφερόμενα πλοία είναι διαφορετικά (οι F110 εκτοπίζουν 6.000 τόνους, ενώ οι MEKO 200 είναι αρκετά μικρότερες και οι Alfa 3000 είναι ελαφρές φρεγάτες των 3.000 τόνων) στόχος της πρότασής μας είναι να υπάρχει ομοιοτυπία σε όλες τις μελλοντικές Φ/Γ του Ελληνικού Ναυτικού. Η Navantia δεν είναι μόνο σχεδιάστρια πλοίων και ναυπηγείο, αλλά επίσης και εταιρία που παρέχει υπηρεσίες ολοκλήρωσης/ενσωμάτωσης συστημάτων σε πλατφόρμες.

Στην πραγματικότητα είμαστε σχεδιαστές και κατασκευαστές -ΟΕΜ- Συστημάτων Διαχείρισης Μάχης, Ολοκληρωμένων Συστημάτων Επικοινωνιών, IPMS (Integrated Platform Management Systems), υποδομών γέφυρας πλοίων κ.ά. Τα αντίστοιχα συστήματα που θα τοποθετηθούν στα καινούργια πλοία ή θα χρησιμοποιηθούν στην αναβάθμιση θα είναι συνεπώς τα ίδια. Προφανώς τα οφέλη για το Ελληνικό Ναυτικό από αυτή την εξέλιξη θα είναι πολλά, με οικονομίες κλίμακας σε τομείς όπως η εκπαίδευση, η συντήρηση και η υποστήριξη και μάλιστα σε μακροχρόνια βάση.

Συνεχίζοντας τις… «δύσκολες» ερωτήσεις, υπάρχουν πολλοί στην Ελλάδα που εκφράζουν σκεπτικισμό, αν όχι και ανησυχία για τις στενές ισπανο-τουρκικές σχέσεις, ειδικά στον τομέα των ναυτικών εξοπλισμών. Τι έχετε να σχολιάστε επί αυτού;

Να υπενθυμίσω ότι σε επίπεδο χωρών, η Ισπανία, ως μέλος του ΝΑΤΟ, συνεργάζεται σε όλο το φάσμα των σκοπών και των δραστηριοτήτων της Συμμαχίας τόσο με την Ελλάδα όσο και με την Τουρκία. Απτό παράδειγμα την τρέχουσα περίοδο είναι η συνεργασία στη δύναμη  Standing NATO Maritime Group 2.

Σε βιομηχανικό επίπεδο το 2015 η Navantia επιλέχθηκε από το Τουρκικό Ναυτικό για την παροχή βοήθειας στη σχεδίαση ενός πλοίου αμφίβιων επιχειρήσεων. Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα η εταιρία μας είναι υπεύθυνη μόνο για την σχεδίαση του πλοίου, ενώ τα συστήματα μάχης, τα όπλα και μεγάλο μέρος του λοιπού εξοπλισμού παρέχεται από τουρκικές εταιρίες. Αυτό είναι ένα παράδειγμα της ανταγωνιστικότητας της Navantia στην διεθνή αγορά.

Η συνεργασία Ελλάδας και Ισπανίας υπάρχει ήδη στο πρόγραμμα EPC (European Patrol Corvette). Να σημειώσω ότι οι σχέσεις Ελλάδας-Ισπανίας έχουν μεγάλη προϊστορία και υφίστανται σε πολλούς τομείς. Να υπογραμμίσω επίσης ότι η Navantia είναι μια 100% κρατική ισπανική εταιρία και στις προτάσεις της προς την Ελλάδα έχει την πλήρη υποστήριξη της ισπανικής κυβέρνησης και του Ισπανικού Ναυτικού, ενώ η επιθυμία της για συνεργασία σε βιομηχανικό επίπεδο είναι αμέριστη.

 

Η Ισπανία είναι μια χώρα-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης με κοινά συμφέροντα με την Ελλάδα σε αυτό το πλαίσιο. Πείτε μας περισσότερα για τον τρόπο που μια συνεργασία στο ναυπηγικό πρόγραμμά του ΠΝ θα ενισχύσει περαιτέρω τις ελληνο-ισπανικές στρατηγικές σχέσεις.

Η Navantia είναι γνωστή για την «ανοικτή» της προσέγγιση σε επιδιώξεις που αφορούν τη δημιουργία νέων δραστηριοτήτων, την ανάπτυξη δυνατοτήτων και την εξέλιξη ικανοτήτων στον βιομηχανικό τομέα. Το πλαίσιο αυτό μπορεί να πάρει πολλές διαφορετικές μορφές, αναλόγως των απαιτήσεων του πελάτη και των προοπτικών απορρόφησής τους σε τοπικό επίπεδο. Από όσο γνωρίζουμε, είμαστε οι μόνοι που έχουμε υποβάλει πρόταση για την κατασκευή έξι φρεγατών στην Ελλάδα, αν και όπως προανέφερα υπάρχουν και άλλες επιλογές.

Υπάρχουν τρία πολύ καλά, πρόσφατα παραδείγματα για την ευελιξία της Navantia στην Μεταφορά Τεχνολογίας και την διεύρυνση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας, στη Σαουδική Αραβία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Αυστραλία.

Στη Σαουδική Αραβία δημιουργήσαμε μια κοινοπραξία με τη SAMΙ (Saudi Military Industries) για την ανάπτυξη, ολοκλήρωση και βιομηχανοποίηση προς διάθεση στη διεθνή αγορά του πρώτου σαουδαραβικού Συστήματος Διαχείρισης Μάχης, γνωστού ως HAZEM, μιας έκδοσης του CATIZ της Navantia. Η κοινοπραξία ονομάζεται SAMINavantia και έχει υπογράψει συμβόλαιο με την Navantia τον Σεπτέμβριο του 2019 για την παροχή και ολοκλήρωση του συστήματος σε πέντε κορβέτες που Βασιλικού Ναυτικού της Σαουδικής Αραβίας.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο η Navantia συνεργάστηκε με το ναυπηγείο Harland & Wolff, του Μπέλφαστ στη δημιουργία της «Team Resolute» με στόχο την επαναδραστηριοποίηση ναυπηγικών εργασιών στη Βόρειο Ιρλανδία. Η μεταφορά ψηφιακής ναυπηγικής τεχνολογίας  ενισχύει την προσπάθεια εκσυγχρονισμού της συγκεκριμένης βιομηχανικής μονάδας, τόσο στην επιδίωξη ενός συγκεκριμένου αμυντικού προγράμματος, όσο όμως και ευρύτερα.

Στην Αυστραλία η Navantia υπέγραψε συμφωνία στρατηγικής συνεργασίας με το Βασιλικό Αυστραλιανό Ναυτικό για τη δημιουργία ενός πρωτοπόρου πλαισίου, αποκαλούμενο «Ψηφιακό Πλοίο» (Digital Ship), μιας πλατφόρμας για να ενισχυθεί το επιχειρησιακό επίπεδο των τεσσάρων κλάσεων που χρησιμοποιεί το RAN. Η συμφωνία θα αποτελέσει εργαλείο για την ενσωμάτωση τοπικών τεχνολογιών στις υφιστάμενες μονάδες, ενώ θα προσφέρει και αυξημένη εξαγωγική πρόσβαση στη διεθνή αγορά για την τοπική βιομηχανία.

Ας σημειωθεί ότι τόσο στην Αυστραλία όσο και στη Σαουδική Αραβία η Navantia έχει δημιουργήσει θυγατρικές εταιρίες, που όχι μόνο εξυπηρετούν τα τοπικά προγράμματα, αλλά συμμετέχουν και σε συνεργατικές εξαγωγικές προσπάθειες στην περιοχή.

Η συνεργασία με την Ελλάδα για παράδειγμα μπορεί να επεκταθεί και σε άλλους τομείς, όπως η παραγωγή ενέργειας με φάρμες ανεμογεννητριών σε παράκτιες εγκαταστάσεις. Η Navantia είναι σημαντικός παίκτης στον συγκεκριμένο τομέα με πολλά τέτοια προγράμματα. Θα υπενθυμίσω απλώς την εγκατάσταση στο St. Brieuc, στη Γαλλία, όπου η εταιρία δημιούργησε κέντρο υποστήριξης στη Βρέστη με 250 θέσεις εργασίας υψηλής ειδίκευσης και την δέσμευση για την λειτουργία του για επτά χρόνια.

Τελειώνοντας να υπογραμμίσω ότι είμαστε ενθουσιασμένοι με την προοπτική συνεργασίας στην Ελλάδα και πραγματικά πιστεύουμε ότι η F110 είναι μια εξαιρετική φρεγάτα που θα καταστήσει την πρότασή μας λογική επιλογή.

 

 

 

Η πρόταση της Navantia για έξι φρεγάτες κατασκευασμένες στην Ελλάδα μέσω συμφωνίας G2G, και  «χώρο» για αρχική υποστήριξη και φόρτους όπλων, αφορούν ένα «πακέτο» εντός του προϋπολογισμού που έχει ανακοινωθεί.

 

 

 

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Εκσυγχρονισμός MEKO200HN, πάμε σε λύση “αυτεπιστασίας” από ένα Ναυτικό που χάνει στελέχη;

Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των φρεγατών κλάσης MEKO200HN του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ) έχει υπάρξει αντικείμενο έντονων συζητήσεων και αλλαγών πορείας τα τελευταία χρόνια. Και...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Σχεδιάζεται να μείνει το Πολεμικό Ναυτικό με μόλις 8 φρεγάτες;

Πληροφορίες της σελίδας μας αναφέρουν πως ο νέος σχεδιασμός των Ενόπλων Δυνάμεων προβλέπει τη μείωση των "οροφών" της Δομής Δυνάμεων όχι μόνο στην Πολεμική...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -