27.9 C
Athens
Σάββατο, 27 Ιουλίου, 2024
ΑρχικήΑΠΟΨΕΙΣΕΞΕΛΙΞΗ: Νέο αίτημα για παραχώρηση 4 Freedom LCS, 2 Ticonderoga και συμμετοχή...

ΕΞΕΛΙΞΗ: Νέο αίτημα για παραχώρηση 4 Freedom LCS, 2 Ticonderoga και συμμετοχή στο πρόγραμμα Constellation!

Όπως όλα δείχνουν, το δημοσίευμα στη σημερινή “Real News” του Χ. Μαζανίτη περί αιτήματος προς τις ΗΠΑ για παραχώρηση σκαφών LCS, επιβεβαιώνεται. Kαθώς το Πολεμικό Ναυτικό, μετά από μια εντατική έρευνα στην παγκόσμια αγορά μεταχειρισμένων πλοίων, προσανατολίζεται στο Αμερικανικό Ναυτικό για αναζήτηση άμεσα διαθέσιμων πολεμικών πλοίων. Και φαίνεται πως υπάρχει ελληνική διερεύνηση παραχώρησης “επισκευασμένων” LCS κλάσης Freedom, από αυτά δηλαδή που έχουν δεχθεί (ή θα δεχθούν) την επιδιόρθωση στο σύστημα μετάδοσης.

Αμερικανικό Ναυτικό: Θέλει να πουλήσει 6 πλοία LCS, ενδιαφέρεται κανείς;

Θα πρέπει να σημειώσουμε πως το ΠΝ έκανε προσεκτική έρευνα διεθνώς και απέρριψε άλλες προτάσεις, όπως για παράδειγμα τα LCS κλάσης Independence (δηλαδή την άλλη υποκατηγορία των αμερικανικών Littoral Combat Ships). Tα LCS κλάσης Independence, είναι ενδιαφέρον σχέδιο, με δυνατότητα μάλιστα να δεχτεί ελικόπτερο τύπου CH-47D Chinook (στην ελληνική περίπτωση μια τέτοια δυνατότητα θα εξυπηρετούσε τη διακλαδικότητα), εντούτοις είναι εξολοκλήρου κατασκευασμένα από αλουμίνιο. Έτσι, τα υπηρετούνται πλοία έχουν μικρορωγμές, και το ΠΝ δεν θέλει να “μπλέξει” σε περίπλοκες επισκευές στο μέλλον. Αντίθετα, τα LCS Freedom είναι χαλύβδινου κύτους, με την υπερκατασκευή να είναι από αλουμίνιο (με δομικά στοιχεία χάλυβα και θωράκιση κέβλαρ).

Το ΠΝ εξέτασε από την αρχή του χρόνου ξανά όλες τις λύσεις που είχαν απορριφθεί στο παρελθόν, όπως για παράδειγμα τις βρετανικές φρεγάτες Type 23. Δυστυχώς όμως, τα περισσότερα πλοία δεν ήταν καν διαθέσιμα, αλλά απαιτούσαν πλέον και σημαντικό κόστος εισαγωγής σε υπηρεσία. Επίσης οι ολλανδικές Μ είχαν μακρινό ορίζοντα αποδέσμευσης.

Το πρόβλημα για το ΠΝ είναι πως τα LCS κλάσης Freedom δεν είναι διαθέσιμα, καθώς τα πλοία πρέπει να έχουν “δεσμευτεί”, από τρίτες χώρες. Υποψιαζόμαστε την Ταϊβάν, την Ουκρανία ως πυρήνα του νέου Ναυτικού της μετά τη λήξη του πολέμου, ή και την Αίγυπτο (για αντικαταστάτες των O.H.Perry). Να θυμίσουμε πως παρότι το ΠΝ ήθελε το 2020 τις LCS, και ζήτησε επίσημα με LoA την οπλισμένη παραλλαγή τους (αυτή που αργότερα είδαμε ως MMSC/HF2), το 2022 απέρριψε πρόταση για 4 μεταχειρισμένες και αναβαθμισμένες οπλικά LCS Freedom. Έτσι οι ΗΠΑ διαπραγματεύονται τα πλοία με άλλες χώρες.

Η Αίγυπτος κοντά σε αγορά φρεγατών LCS/MMSC;

Οπότε είναι πολύ δύσκολο ως αδύνατο να πειστεί η αμερικανική κυβέρνηση να “πάρει πίσω” τις διαπραγματεύσεις της, κι αυτό είναι κάτι που θα δυσκολέψει πολύ το νέο υπουργό Εθνικής Αμύνης και τους ΑΓΕΕΘΑ και ΑΓΕΝ. Και οι δυο τελευταίοι πιέζουν εδώ και καιρό για να αποσπάσουν πλοία από το Αμερικανικό Ναυτικό, καθώς όπως φαίνεται, είναι η μόνο επιλογή για άμεση ενίσχυση του ΠΝ. Με στόχο τη συμπλήρωση της απαραίτητης οροφής των 18 κύριων μονάδων επιφανείας.

(U.S. Navy photo/Released)

Το ισχυρό χαρτί πάντως από πλευρά μας, είναι η ελληνοαμερικανική αμυντική συμφωνία, καθώς και η ελληνική συνδρομή στο ΝΑΤΟ, ειδικά μέσω του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης. Έτσι, πιέζουν προκειμένου το ΠΝ να αποκτήσει έναν ισχυρό επιχειρησιακό βραχίονα στην Ανατολική Μεσόγειο καθώς η Ελλάδα είναι ο μόνος αξιόπιστος εταίρος στην περιοχή.

Πρέπει να τονιστεί πως η αναμενόμενη αγορά κορβετών (3 συνολικά στον αριθμό) δεν θα βελτιώσει και πολύ την κατάσταση στην Ανατολική Μεσόγειο, καθώς αυτές δεν μπορούν να επιχειρήσουν αποδοτικά στην περιοχή με μόλις 16 πυραύλους αντιαεροπορικής άμυνας. Θυμίζουμε πως οι LCS παρά τον “παράκτιο” χαρακτήρα τους, ως πλοία έχουν ικανότητα για ωκεάνια ταξίδια, όχι όμως και επιχειρήσεις λόγω έλλειψης οπλισμού. Το τελευταίο δείχνει πως η χώρα μας πρέπει -εφόσον της παραχωρηθούν τα συγκεκριμένα πλοία- να κάνει και μια σοβαρή “άσκηση” αναβάθμισης τους με περισσότερα οπλικά συστήματα.

Καθώς η Ελλάδα πρέπει να είναι έτοιμη για ανακήρυξη ΑΟΖ και συμμετοχή στο εγχείρημα του EastMed, η έλλειψη πλοίων δρα ενάντια στα εθνικά συμφέροντα. Μόνο με ισχυρή παρουσία στην Ανατολική Μεσόγειο μπορεί να γίνει ανακήρυξη ΑΟΖ, αλλά και προστασία της Κύπρου. Αυτός είναι και ο λόγος που η ελληνική πλευρά έχει επανέλθει και πιέζει για παραχώρηση 2 καταδρομικών κλάσης Ticonderoga. Έτσι, το αρχικό “αίτημα” αφορά 4 LCS Freedom και 2 Ticonderoga. Με αυτά τα πλοία, το ΠΝ θα αποσύρει 5 φρεγάτες κλάσης S, εξοικονομώντας περίπου 700 άτομα πληρώματα, ώστε να έχει διαθέσιμο προσωπικό για τις παραχωρήσεις.

Ρωγμές στις LCS Independence, όχι LCS Freedom/MMSC, “κουσούρια” και οι δυο, αλλά ας μην μπερδεύουμε τις δυο κλάσεις!

Το πλέον όμως ενδιαφέρον είναι πως η Ελλάδα ζητά επίσημα και συμμετοχή στο πρόγραμμα FFG-62 Constellation, δηλαδή της νέας αμερικανικής φρεγάτας. Ο λόγος είναι πως μετά το 2030 η χώρα μας θα πρέπει να αντικαταστήσει πολλές μονάδες του Στόλου λόγω ηλικίας. Οπότε με τις Constellation να κατασκευάζονται στην Ελευσίνα (ή τουλάχιστον αυτή να είναι η προοπτική), και με δεδομένο ότι η κλάση θα παραμείνει σε υπηρεσία με το Αμερικανικό Ναυτικό για τα επόμενα 50 έτη τουλάχιστον, θα ήταν περίεργο να μην ζητήσουμε συμμετοχή. Η Constellation είναι άλλωστε ως σχέδιο αυτό που ήθελε το ΠΝ εδώ και πολλά χρόνια (καθώς αποτελεί εξέλιξη της ιταλογαλλικής FREMM).

Ticonderoga: Μειονεκτήματα και πλεονεκτήματα ενός πλοίου ναυτικής κυριαρχίας, του Αρχιπλοιάρχου ε.α. E. Νικολάου

Πρέπει εδώ να πούμε πως στο ελληνικό αίτημα εμπεριέχεται η άμεση αποδέσμευση 2 LCS Freedom, ώστε το Πολεμικό Ναυτικό να καταφέρει να “δέσει” 2 ΜΕΚΟ200ΗΝ για να τις εκσυγχρονίζει ταυτόχρονα.

Αντιλαμβανόμαστε πως η είδηση γεννά πολλά ερωτήματα, τα οποία δεσμευόμαστε να απαντήσουμε άμεσα με νεότερη αρθρογραφία μας. Πρέπει να γίνει κατανοητό, πως γίνεται μια τιτάνια προσπάθεια από το ΠΝ προκειμένου να διορθωθούν επιλογές του παρελθόντος, και να υπάρξουν λύσεις που θα του επιτρέψουν να επιχειρήσει στις νέες του αποστολές. Τονίζουμε πως δεν έχει κλείσει ακόμη τίποτα, και πρέπει να υπάρξει μια τεραστίων διαστάσεων πολιτική και διπλωματική πίεση προς την Ουάσινγκτον.

Επίσης, “μαγικές” λύσεις δεν υπάρχουν. Μακάρι να μπορούσαμε να αγοράσουμε άλλες 10 FDI HN αλλά δεν είναι εφικτό. Άρα, ανάμεσα στο “μικρό ΠΝ” και στο “ισχυρό ΠΝ”, η ηγεσία επιλέγει το δεύτερο. Και οφείλουμε να γράψουμε, για πολλοστή φορά, πως η σημερινή εικόνα είναι πως δεν υπάρχουν διαθέσιμα πλοία LCS Freedom για την Ελλάδα, ενώ πλέον ούτε και τα Ticonderoga είναι στο “τραπέζι”. Άρα η όλη προσπάθεια συνεχίζεται.

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Κλάση Constellation για το ΠΝ: 5+1 κρίσιμα στοιχεία που ίσως δεν γνωρίζετε

Η κλάση φρεγατών του Αμερικανικού Ναυτικού Constellation, είναι ίσως το πιο χιλιοειπωμένο θέμα στο χώρο της Άμυνας στην Ελλάδα, από την εποχή της διαβόητης...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Μπορούμε να πάμε τώρα σε Ευρωκορβέτες αντί για Gowind/FCX-30!

Όταν έγινε η αγορά των 3 φρεγατών FDI HN στο Πολεμικό Ναυτικό (αντί 4 συν "ενδιάμεση λύση" μεταχειρισμένων σκαφών συν τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -