Η αποστολή του Letter of Request την περασμένη εβδομάδα από το ΥΠΕΘΑ στις ΗΠΑ (αφορά τις MMSC-HN κι όχι μόνο), για το πρόγραμμα ανανέωσης του Στόλου του ΠΝ, ήταν το αποτέλεσμα πολλών εβδομάδων “ζυμώσεων” μεταξύ της ηγεσίας του Υπουργείου, του ΠΝ, της ΓΔΑΕΕ και των Αμερικανών. Οι τελευταίοι, ίσως θορυβημένοι από την έλευση εξαιρετικών προτάσεων από ευρωπαϊκής πλευράς, έχουν δεσμευτεί στην απάντηση της LoR με μια ισχυρή προσφορά, που θα υπερκαλύπτει τις ανάγκες του ΠΝ. Αυτό μένει φυσικά να το δούμε, γιατί μέχρι τώρα δεν έχουμε μείνει “με ανοιχτό το στόμα”, με καμία πρόταση!
Μέχρι σήμερα, η όποια συζήτηση με το USN ήταν καθαρά σε θεωρητικό επίπεδο, με θέματα διαθεσιμότητας μέσων, λίστες πλοίων, διαθέσιμων υλικών και δυνατοτήτων. Η ελληνική πλευρά δεν θα είναι ικανοποιημένη με ημίμετρα (βλέπε O.H. Perry). Καθώς όμως το θέμα της Ενδιάμεσης Λύσης θα μας απασχολήσει και παρακάτω, το αφήνουμε για να δούμε όλες τις προτάσεις, σε αμέσως επόμενο άρθρο (θεωρούμε πως έχουμε κάποια ενδιαφέροντα στοιχεία πλέον για τους περισσότερους).
Καταρχάς, αυτή τη στιγμή υπάρχουν δυο ειδών προτάσεις στο ΠΝ, σε ότι αφορά το κόστος. Για να το πούμε “λαϊκά”, οι φθηνές και οι ακριβές. Κάπου εδώ να θυμίσουμε πως προτάσεις υπάρχουν, τελικές προσφορές για όλα δεν υπάρχουν. Το ότι έχει εμφανιστεί ένα ναυπηγείο και έχει φέρει μια πρόταση, δεν σημαίνει πως έχει δώσει λεπτομερή, αναλυτική προσφορά στο ΠΝ, που να περιλαμβάνει τα “πάντα”. Όσο κι αν κάποιοι, για δικούς τους λόγους, θεωρούν πως το ΠΝ έχει κάνει τη διαδικασία στο “πόδι”, σας λέμε πως όλα γίνονται πολύ σωστά, επιστημονικά, και οι Επιτελείς του ΠΝ έχουν κάνει μια εξαιρετική δουλειά.
Χρειαζόμαστε φρεγάτες με δυνατότητες Αεράμυνας ή Φρεγάτες Πολλαπλών Ρόλων;
Στην Ομάδα λοιπόν των “ακριβών” προτάσεων, βρίσκεται η γαλλική, ισπανική και ιταλική πρόταση. Από όλους αυτούς, μόνο οι Γάλλοι έχουν έρθει με πλήρη και κοστολογημένη προσέγγιση στο θέμα, και πως να μην το κάνουν άλλωστε, αφού συνομιλούν εδώ και πολλά χρόνια με το ΠΝ. Οι Ισπανοί έχουν ένα ικανότατο αλλά ακριβό πλοίο, ενώ οι Ιταλοί έχουν έρθει με τις FREMM. Δυστυχώς, δεν έχουμε περισσότερες πληροφορίες για τους Ιταλούς, καθώς μάλλον η προσφορά δεν έχει έρθει ακόμη (και δεν ξέρουμε να θα έρθει).
ΑΠΟΨΗ: Επιθέσεις κορεσμού και οι ελληνικές υποψήφιες φρεγάτες για το ΠΝ (Μέρος 2ο)
Στην Ομάδα των προτάσεων “χαμηλού κόστους” είναι η αμερικανική, βρετανική και ολλανδική πρόταση. Σαν πλοία, και τα τρία έχουν καταφέρει να βρίσκονται κάτω από τα 500 εκ. ευρώ, με τους Αμερικανούς να έχουν το ταχύτερο πλοίο, τους Βρετανούς το μεγαλύτερο, και τους Ολλανδούς το πλέον ισορροπημένο (και με CODLOG πρόωση). Έτσι, αυτές οι προτάσεις είναι και οι μόνες που “χωρούν” στον προϋπολογισμό του ΠΝ, που δεν θέλει με τίποτα να ξεπεράσει τα 5 δις. Προσοχή, το ΠΝ επιθυμεί στο “πακέτο” να υπάρξει Follow On Support, εκπαίδευση, εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ, και διασφαλίσεις καλής εκτέλεσης (διακρατική συμφωνία). Και οι τρεις αυτές προτάσεις, έχουν συνολικό κόστος για τα “πάντα όλα” κάτω από 5 δις (ως πολύ κάτω από τα 5 δις).
Το ότι οι Γάλλοι και οι Ισπανοί με την προσφορά θα εξαντλήσουν τον διαθέσιμο προϋπολογισμό, βάζει σε σκέψεις το ΠΝ, αν και αναμένεται πως Naval Group και Navantia, θα συμπιέσουν σοβαρά τις τιμές προ της τελικής ευθείας επιλογής. Και οι δυο προσφέρουν εξαιρετικά προηγμένα πλοία, στην κορυφή της τεχνολογίας, αλλά απέχουν παρασάγγας από τις οικονομικές δυνατότητες του ΠΝ. Υπάρχει βέβαια η σκέψη να αυξηθεί ο προϋπολογισμός του προγράμματος, αλλά μια τέτοια κίνηση θα έθετε σε κίνδυνο άλλα σημαντικά προγράμματα όπως τη ναυπήγηση τουλάχιστον άλλων δυο υποβρυχίων 214ΗΝ, αντικατάστασης των ΤΠΚ, προμήθειας νέων Παράκτιων Περιπολικών κοκ
Οι Γερμανοί, πραγματικά μια κατηγορία από μόνοι τους, εξακολουθούν να μην έχουν “διαρρεύσει” στοιχεία για την περίφημη ΜΕΚΟ Α300, αλλά ακόμη και η ΜΕΚΟ Α200 μάλλον θα βρίσκεται, οικονομικά μιλώντας, κάπου ανάμεσα στις δυο μεγάλες κατηγορίες. Οι Γερμανοί αν και έχουν κάνει πρόταση (μάλλον 6 διαφορετικές), αλλά δεν έχουν “επιστρέψει” με BAFO για να ξέρουμε τι τελικά προτείνουν. Σε κάθε περίπτωση, η γερμανική πρόταση, δεν πρέπει να λαμβάνεται “αψήφιστα”, καθώς έχουμε την πεποίθηση πως αν το επιθυμούν μπορούν να προσπεράσουν Γάλλους, Αμερικανούς και Ολλανδούς, χωρίς να το καταλάβουν…
Εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ
Όλες οι εταιρείες ανεξαιρέτως προσφέρουν εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, με διαφορετικά συστήματα η καθεμία φυσικά. Βέβαια, οι Γάλλοι, Ολλανδοί, Γερμανοί και Βρετανοί, έχουν σαν κοινή συνισταμένη το CMS TACTICOS της THALES. Το πρόβλημα είναι πως το TACTICOS μπορεί να μιλά, αλλά όχι να συνεργάζεται με το SETIS της FDI. Οι συνεργατικές επιχειρήσεις, όσο κι αν ισχυρίζονται κάποιοι τα δικά τους, δεν μπορούν να γίνουν απλά με ζεύξεις δεδομένων. Αν το ένα CMS δεν είναι φυσική συνέχεια του άλλου, δεν μπορεί να πάρει τον έλεγχο από απόσταση. Και ξεκάθαρα, είναι τελείως διαφορετικό να κάνει κάποιος βολή με τα στοιχεία/δεδομένα τρίτου, κι άλλο να κάνει βολή ο τρίτος με δικαίωμα επέμβασης στο πλοίο.
Οι Αμερικανοί ανέβηκαν “πίστα” προσφέροντας το COMBATSS-21 για τις ΜΕΚΟ200ΗΝ, “κλείνοντας” έτσι το μάτι και για περισσότερα πλοία με σύστημα AEGIS σαν Ενδιάμεση Λύση. Το ίδιο κάνουν και οι Ισπανοί με το CADIZ, που με εμπορικό hardware (όπως και το COMBATSS-21 της LM, για να είμαστε δίκαιοι), κάνει χρήση των ρουτινών του AEGIS.
Tο θέμα της Ενδιάμεσης Λύσης, που όπως φαίνεται, αποδεικνύεται το μεγαλύτερο “αγκάθι” για πολλούς. Αν εξαιρέσουμε τους Ολλανδούς και τους Ισπανούς, που έρχονται με δυο ολοκαίνουργια, χαμηλού κόστους πλοία, σε 29 ως 35 μήνες, οι υπόλοιποι δεν έχουν ξεκαθαρίσει τις προθέσεις τους. Έτσι, το ΥΠΕΘΑ, θα αποστείλει μια Επιστολή, αντίστοιχη της LoR που εστάλη στις ΗΠΑ, σε όλους τους Ευρωπαίους ενδιαφερόμενους. Έτσι, τα ναυπηγεία θα σταματήσουν να ρίχνουν το “μπαλάκι” στις Κυβερνήσεις, και το αντίστροφο.