H Damen ήταν ένα από τα περίπτερα με το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, ίσως μετά από αυτό της Naval Group. Ποιος θα ερχόταν άλλωστε στην έκθεση και δεν θα ήθελε να δει έστω κι το μοντέλο της SIGMA 11515HN; Μεταξύ μας, και αν υπάρχει διαφορετική άποψη ευχαρίστως να την διαβάσουμε στα σχόλια, ποιος δεν κοίταξε αμέσως στην πλώρη, να “τσεκάρει” για τους 4 (!!!) Mk41; Mιλάμε για πραγματικό “ποίημα”, ενώ πάνω από τη γέφυρα “δέσποζε” ο ιστός με το APAR2 και το SM400. Μεταξύ μας, ένα εξαιρετικό πλοίο, αντάξιο της κλάσης S που τόσα χρόνια υπηρετεί “πιστά” το Πολεμικό μας Ναυτικό.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: Η τελική διαμόρφωση της SIGMA 11515HN και της SIGMA 10514 που προτείνει η Damen στο ΠΝ
Το ότι το πλοίο μπορεί να δεχτεί 4 εκτοξευτές Mk41 το ξέραμε χάρη στα ρεπορτάζ του Δημήτρη Μητσόπουλου (@d_mitch) που δημοσιεύσαμε στο περιοδικό και στις ιστοσελίδες μας. Βέβαια, οι Ολλανδοί, που φημίζονται για την ευελιξία και την πετυχημένη εμπορική πολιτική τους, προκειμένου να παραμείνουν εντός των ορίων του προϋπολογισμού του ΠΝ, προσέφεραν το πλοίο με 2 Mk41, αλλά η δυνατότητα για τους 4 παρέμεινε. Συνεπώς, ασχέτως του τι είδαμε στη DEFEA 2021, ισχύουν όσα έχουμε γράψει στις παρουσιάσεις και τις συνεντεύξεις που έχουμε γράψει.
Ας πάμε λιγάκι στα όσα μάθαμε στη DEFEA. Καταρχάς, επιβεβαιώσαμε πως το ΠΝ δεν θα είναι ο μόνος χρήστης του APAR2, καθώς θα το “φορέσουν” και οι νέες γερμανικές F126 που τις κατασκευάζουν οι … Ολλανδοί! Ναι, το ξαναλέμε, το γερμανικό ναυτικό επέλεξε την Damen για τα νέα του πλοία. Και την THALES Netherlands για τo νέo του ραντάρ. Με την ευκαιρία, μαζί με το APAR2 η F126 θα φορέσει και το “ανεπαρκές” για πολλούς (πραγματικά όμως, άσχετους), TRS-4D Fixed Panel.
Αποκάλυψη τώρα: Φρεγάτα SIGMA 11515 Hellenic Navy, η ολλανδική πρόταση στο ΠΝ!
Οι Γερμανοί δεν θα είναι όμως οι μόνοι χρήστες του APAR2, όπως και η SIGMA 11515HN δεν θα είναι το μόνο πλοίο με συνδυασμό APAR2/SM400. H ASWF θα φέρει επίσης το συνδυασμό αυτό! Η ASWF είναι φρεγάτα πολλαπλών χρήσεων, που θα αντικαταστήσει τις M, συνεπώς μπορούμε να πούμε πλέον ότι αν επιλεγεί η 11515ΗΝ, θα φέρει κοινά συστήματα με τις ASWF.
Πήραμε και μια ενδιαφέρουσα απάντηση σχετικά με την ASWF. Σε ερώτηση γιατί το Ολλανδικό Ναυτικό προτιμά την εξέλιξη μας φρεγάτας από το Μηδέν, και δεν πηγαίνει σε μια 11515NL ή κάτι αντίστοιχο, η απάντηση που μας έδωσε όχι η Damen, αλλά ο εξαιρετικός συνάδελφος του MarineShieppen.nl είναι πως το ολλανδικό ναυτικό ποτέ δεν έχει αγοράσει εμπορικό σχέδιο, και σχεδιάζει ΜΟΝΟ του τα πλοία που επιλέγει! Δηλαδή και η S Class, και η M, και η L και πάει λέγοντας, είναι πλοία που τα σχέδια τα έκανε το ολλανδικό ναυτικό μόνο του, και απλά τα κατασκεύασε η Damen!
ΑΠΟΨΗ: Η SIGMA 11515HN είναι ένα ώριμο σχέδιο, τα περί paper project είναι fake news
H Damen, κάνει χρήση της εμπειρίας της και σχεδιάζει πολεμικά πλοία για άλλα ναυτικά. Η 11515ΗΝ μπορεί να μην είναι η ASWF, αλλά θα φέρει το ίδιο σύστημα αισθητήρων. Έτσι, και η THALES θα προσφέρει για πολλά χρόνια συντήρηση και υποστήριξη, και το ΠΝ θα επωφελείται από τυχόν αναβαθμίσεις. Αυτά τα ολίγα για την πολύ ενδιαφέρουσα SIGMA 11515HN.
Ας μη το καθυστερουμε αλλο. Το ΠΝ τις εχει ηδη επιλεξει…
24 κελλια θα ηταν πιο σωστο για το μεγεθος της φρεγατας. Eccm ,Asroc KAI RAM (ετσι μπορει να μπει πυροβολο στην θεση του). Και αντι 2 10414, 2 11515 (η και περισσοτερες) στην βασικη εκδοση με Otomelara, Harpoon kai 2 Phalanx απο τις S για μειωση κοστους.
ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ ΠΛΟΙΟ ΜΕ ΟΛΑ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΘΕΛΕΙ ΤΟ Π.Ν. ΜΑΣ (ΚΑΙ 4 ΜΚ41 ΑΝ ΘΕΛΟΥΜΕ).ΓΕΝΙΚΑ ΕΜΠΟΡΟΙ ΟΙ ΟΛΛΑΝΔΟΙ ΜΕ ΚΑΛΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΔΟΚΙΜΑΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΤΟ ΝΑΥΤΙΚΟ ΜΑΣ (S).
Οι Κάτω Χώρες είναι τόσο βαρύς αγοραστής γερμανικού εξοπλισμού, ώστε η γερμανική αγορά είναι σίγουρα κυρίως πολιτική. Ταυτόχρονα, τα γερμανικά ναυπηγεία χάλασαν εντελώς το F125 (δεν έγινε αποδεκτό από το γερμανικό ναυτικό).
Εάν το SIGMA είναι τόσο καλό, τότε γιατί η Ινδονησία άλλαξε στην ιταλική FREMM, μετά από δεκαετίες με τον Damen; Γιατί το αμερικανικό ναυτικό επέλεξε το FREMM και όχι το SIGMA; Το SIGMA εξετάστηκε ακόμη και στην Αίγυπτο, την Αυστραλία, τον Καναδά κλπ;
Πού είναι η ευελιξία αυτού του σχεδιασμού εάν είναι μόνο 4400t σε πλήρες φορτίο;
H FREMM είναι εδώ περισσότερα χρόνια έχει ήδη χρήστες έχει παίξει σε διαγωνισμούς, η SIGMA είναι νεώτερη σχεδίαση.
Αυτός είναι ο λόγος των πελατών που έχει και όχι η έλλειψη ευελιξίας του σχεδίου sigma.
Το πλοίο είναι εξαιρετικά εξοπλισμένο σε ορισμένα σημεία υπερέχει της FREMM. Οπότε το τονάζ που γράφεις δεν παίζει κανένα ρόλο.
Το εντυπωσιακό είναι ότι αυτή την υπερπλήρη πρόταση δεν στην έχει κατεβάσει η Καμπότζη που λες εντάξει θέλουν να πάρουν την πρώτη δουλειά τους οι άνθρωποι και ξεβρακώνονται. Στην έχει κατεβάσει η Ολλανδία, με την σοβαρότατη αμυντική και ναυπηγική της βιομηχανία, με την πληθώρα πελατών και με την αψεγάσιαστη ιστορία της με το ΠΝ. Και είναι και μέλος της ΕΕ. Τι άλλο θέλουμε δε μπορώ να καταλάβω.