Tο Πολεμικό μας Ναυτικό αποδεικνύει για μια ακόμη φορά πως ο τρόπος με τον οποίο σκέπτεται είναι τελείως διαφορετικός, από τον τρόπο με τον οποίο συζητάμε εμείς οι “κοινοί θνητοί” τα του Ναυτικού. Σε μια κίνηση που πραγματικά ήταν πέραν όσων γνωρίζαμε μέχρι τώρα (ή καλύτερα, όσων είχαμε δημοσιεύσει μέχρι τώρα), το ΠΝ προχωρά στην παραγγελία λίαν συντόμως, άλλων 3 MH-60R. Για την ακρίβεια, αγοράζει άλλο ένα MH-60R σε προνομιακή τιμή (όπως τα πρώτα 4), ενώ έχει και option για άλλα 2. Εξηγούμε αμέσως τους λόγους.
Thales: Συμβόλαιο για σόναρ ALFS ελικοπτέρων MH-60R, στους αποδέκτες η Ελλάδα
Όπως γνωρίζουμε το ΠΝ έχει ένα Στόλο 11 S-70B/B6. Τα τελευταία αυτή τη στιγμή υφίστανται σχεδόν εργοστασιακή συντήρηση από τη Sikorsky, με το έργο να έχει ανατεθεί σε ελληνική ιδιωτική εταιρεία. Η λύση αυτή, όπως πολλές φορές έχουμε γράψει, εξηγεί γιατί το ΠΝ έχει διαθέσιμα ελικόπτερα, ενώ για παράδειγμα τα Super Puma της ΠΑ “λιάζονται” στην ΕΑΒ. Το ΠΝ πέτυχε το ακατόρθωτο, και υψηλές διαθεσιμότητες των ελικοπτέρων, αλλά και έργο με 100% ελληνική προστιθέμενη αξία.
Το κλιμάκιο της Sikorsky και του USN, που επιθεώρησαν τα ελικόπτερα στο Κοτρώνι, διαπίστωσε πως 3 από το στόλο των S-70B/B6, ήταν σε μακροχρόνια εγκατάλειψη, αποτέλεσμα της πολιτικής εγκατάλειψης των Ενόπλων Δυνάμεων. Όταν η νυν ηγεσία ήρθε, αντέδρασε έγκαιρα, και λίαν συντόμως, μπήκε σε εφαρμογή το σχέδιο για την άμεση επαναφορά των μέσων σε ενεργή υπηρεσία. Δηλαδή, το ΠΝ απέφυγε τις παλινωδίες της ΠΑ και του ΕΣ στα ιπτάμενα μέσα, κι αυτό είναι άμεσα ορατό.
Όταν όμως έφτασε στο ΓΕΝ η έκθεση με το κόστος επαναφοράς των 3 εγκαταλελειμμένων ελικοπτέρων σε υπηρεσία, τότε το ΓΕΝ σκέφτηκε τελείως OutOfTheBox (όπως μας αρέσει να λέμε εδώ), και ζήτησε τιμές για επιπλέον 3 ελικόπτερα ΜΗ-60Ρ. Οι Αμερικανοί της Sikorsky, διαπραγματεύτηκαν με το ΠΝ, και έφεραν πολύ καλές τιμές. Τότε, το ΠΝ, συγκρίνοντας τις τιμές για την “αναπαλαίωση” των 3 Bravo, έκανε μια μελέτη κόστους-οφέλους. Και αντί να στείλει ένα ουσιαστικά “κουφάρι” ελικοπτέρου προς γενική επισκευή, επέλεξε την παραγγελία ενός νέου!
Πρέπει να γίνει κατανοητό, πως το ΠΝ δεν πρόκειται να ξανακάνει λάθη επιπέδου Ρ-3Β, αν και τα Ρ-3Β, όταν τα παραλάβει, πάλι θα τα αξιοποιήσει. Έτσι, προτιμά να διαγράψει ένα S-70B. Και παραγγέλνει ένα νέο MH-60R, σε τιμές USN, με χρηματοδότηση FMS. Φυσικά, τα νέα MH-60R θα υπηρετούν για τα επόμενα 40 χρόνια τουλάχιστον. Τιμές δεν μπορούμε να πούμε, αλλά ξέρουμε πως με αυτή την κίνηση, το ΠΝ “γλύτωσε” από έξοδα “συντήρησης” και επαναφοράς σε υπηρεσία, αρκετά εκατομμύρια ευρώ από όλους εμάς τους φορολογούμενους.
Έκτακτο: Έως 7 (!) ελικόπτερα MH-60R εγκρίνουν οι ΗΠΑ για πώληση στην Ελλάδα
Ας δώσουμε λίγη προσοχή στον τρόπο που διαπραγματεύεται το ΠΝ. Ζήτησε 3 ελικόπτερα, πήρε τιμές που ήθελε, και παραγγέλνει μόνο ένα, με option για άλλα δυο. Αν τελικά η επαναφορά των 2 ακόμη S-70B6 συμφέρει, θα την κάνει. Αλλιώς, έχει κλειδωμένη τιμή, για τα επόμενα 2, καθώς και χρονοδιαγράμματα υλοποίησης. Ταυτόχρονα, έχει εξασφαλισμένη υποστήριξη για τα επόμενα 40 χρόνια από το USN.
Αντιλαμβανόμαστε πως πολλοί θα “γκρινιάξουν” και θα αρχίσουν διάφορες θεωρίες, π.χ. να πάνε τα χρήματα σε επιπλέον κορβέτες κ.ο.κ. Το ποσό είναι συγκριτικά μικρό, και η κάθε κορβέτα, φρεγάτα, αντιτορπιλικό ή και καταδρομικό, μπορεί να εξαφανιστεί από μια εύστοχη τορπίλη. Αν το ΠΝ δεν λύσει το πρόβλημα των τουρκικών υποβρυχίων 214ΤΝ, τότε τίποτα δεν μας σώζει. Μπορεί όλοι μας να κοιτάμε “φοβισμένοι” τα τουρκικά TB2 Bayraktar, αλλά στο ΠΝ γνωρίζουν πως ο κίνδυνος θα έρθει από “κάτω”. Από πάνω, είτε έχουν λύση, είτε θα βρουν. Κι αν ισχύουν κάποιες τελευταίες πληροφορίες που έχουμε, τότε το ΠΝ θα βάλει τα “γυαλιά” σε όλους, για μια ακόμη φορά.