16.2 C
Athens
Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΑΠΟΨΕΙΣΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πραγματικοί λόγοι που οι κορβέτες θα αποφασιστούν από το Νέο...

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πραγματικοί λόγοι που οι κορβέτες θα αποφασιστούν από το Νέο Έτος

 

Στο πρόσφατο ΚΥΣΕΑ, κάποιοι, για άγνωστους κι ακατανόητους λόγους, είχαν “διαρρεύσει” πως επρόκειτο να υπάρξουν αποφάσεις σχετικά με το πρόγραμμα των κορβετών. Ευτυχώς, δεν έπεσε στην αντίληψή μας κάτι σχετικά με το πρόγραμμα των ΜΕΚΟ200ΗΝ, παρά το γεγονός ότι συνεχίζονται οι συζητήσεις μεταξύ TKMS/THALES και ΠΝ. Βέβαια πρέπει να σημειώσουμε πως δεν έχει γίνει η πλήρης ενεργοποίηση του προγράμματος ακόμη, και σε κάθε περίπτωση η ωρίμανση του προγράμματος του εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ, υπολείπεται αυτής του προγράμματος των κορβετών.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Τελικές προσφορές για τις κορβέτες του Ναυτικού, δύσκολη η επιλογή, κοντά οι τιμές

Τελικά το ΚΥΣΕΑ δεν ασχολήθηκε καθόλου με τις κορβέτες, καθώς αυτό είχε γίνει πρόσφατα σε σύσκεψη πάλι υπό την προεδρία του Πρωθυπουργού. Αντίθετα, ασχολήθηκε περισσότερα με “άσχετα” θέματα, ενώ συζήτηση έγινε ξανά για το πρόγραμμα προμήθειας των SPIKE NLOS. Αλλά όπως σωστά τουίταραν πολλοί διαπιστευμένοι στο ΥΠΕΘΑ συντάκτες, οι κορβέτες ουδέποτε ήταν στο “μενού” του ΚΥΣΕΑ Δεκεμβρίου. Γιατί όμως; Τι μας κρύβουν; Ας τα ξεκαθαρίσουμε, διότι ξεκίνησαν και πάλι οι “διαρροές” και τα “τυχαία δημοσιεύματα” πως το πρόγραμμα “δεν θα γίνει”.

ΕΚΤΑΚΤΟ: Πέρασε από το ΑΝΣ o εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ, από ΣΑΓΕ οι κορβέτες!

Όπως πολλές φορές έχουμε γράψει, αυτή τη στιγμή μόνο δυο συμμετέχοντες είναι στην “τελική λίστα”, η Naval Group με την πασίγνωστη πλέον στην Ελλάδα Gowind HN, αλλά και η Fincantieri, με την FCx-30HN. H Damen, για τους δικούς της λόγους, αποφάσισε να απέχει από τη διαδικασία.

EKTAKTO: Οι κορβέτες του ΠΝ σήμερα στο Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο

Οι δυο εταιρείες, Naval Group και Fincantieri, έφεραν στο Πολεμικό Ναυτικό της Καλύτερη και Τελική Προσφορά εδώ και αρκετές μέρες (Best and Final Offer, BAFO). Η συζήτηση αυτή εξετάστηκε από τη ΔΕΞ/ΠΝ αλλά και τη ΓΔΑΕΕ, για να αποδειχτεί και για τις δυο πως απείχαν αρκετά από το να είναι … BAFO! Οι Ιταλοί, συνεχίζουν να είναι αρκετά “πίσω” σε ωριμότητα, ενώ οι Γάλλοι, αγνοώντας τις εισηγήσεις προς τη Γαλλία που έχει κάνει η τοπική ομάδα της εταιρείας, έφεραν μια πρόταση που ήταν πανομοιότυπη με αυτή των FDI HN.

Elettronica: Μνημόνιο Συνεργασίας με EAB – Προτείνει το σύστημα Ηλεκτρονικού Πολέμου Zeus στις κορβέτες

Όλα αυτά, δεν ικανοποίησαν κανένα στο ΥΠΕΘΑ, παρά το γεγονός υπάρχει γενική αποδοχή εντός ΠΝ πως η FCx-30 είναι κατά πολύ ανώτερη σαν πλοίο). Αυτά που προτείνουν οι Γάλλοι απαιτούν σοβαρές παραχωρήσεις από ελληνικής πλευράς, ενώ από τη δική τους πλευρά, οι Ιταλοί πρέπει να κάνουν πολύ μεγαλύτερη ανάλυση στα κόστη αλλά και στις λεπτομέρειες του προγράμματος.

ΕΞΕΛΙΞΗ: “Ζωντανές” οι κορβέτες για το ΠΝ, ανυπόστατες οι φήμες για ακύρωση του προγράμματος

Επίσης, και οι δυο εταιρείες δεν έχουν προτείνει τίποτα απολύτως στο θέμα του Κέντρου Πληροφοριών Μάχης (CMS). Οι Ιταλοί βέβαια έχουν τη δικαιολογία του ότι οι συζητήσεις ξεκίνησαν πριν λίγους μόνο μήνες, αν κι αυτό δεν τους “απαλλάσσει” από τις ελληνικές -δίκαιες- απαιτήσεις. Το ίδιο βέβαια συμβαίνει και με τους Γάλλους, που μιλούν με το ΠΝ από το 2017 για τις FTI/Belh@rra/FDI… To SETIS παραμένει ακόμη και σήμερα αποκλειστικά “γαλλική” υπόθεση, με το ΠΝ να μην έχει ουδεμία πρόσβαση στο σύστημα. Δεν θέλουμε καν να σκεφτούμε τι κόστος θα έχει στο μέλλον η υποστήριξή του, ειδικά αν συνεχίσει να γίνεται μέσω Γαλλίας, κι όχι με ελληνική εταιρεία (όπως η Signaal Hellas).

Κορβέτες: Ισχυρότερο πλοίο το βρετανικό, λογική επιλογή το ολλανδικό, επικρατέστερο το ιταλικό, στο τέλος κερδίζουν οι Γάλλοι;

Το ΠΝ έχει συνηθίσει από το TACTICOS, όπου η THALES προσέφερε απλόχερα πρόσβαση, ενώ δημιουργήθηκε και η Signaal Hellas για τις απαραίτητες παραμετροποιήσεις. H Signaal όχι μόνο μπορεί να γράφει “κώδικα” για τα TACTICOS των εκσυγχρονισμένων S, των ΤΠΚ Ρουσσέν, αλλά και των Κανονιοφόρων Μαχητής, αλλά πολλά από τα project που δημιούργησε για το ΠΝ εξήχθησαν! Το ΠΝ είχε μια γενική υπόσχεση για “ανάλογη” συμπεριφορά στο θέμα του SETIS, αλλά οι Γάλλοι ακόμη δεν έδωσαν οτιδήποτε το χειροπιαστό (εκτός από μια σύμβαση συναρμολόγησης για κονσόλες στην Ελλάδα, ουσιαστικά άνευ ουσίας). Με λίγα λόγια, όχι καλά τα νέα…

ΑΝΑΛΥΣΗ: Κορβέτες/φρεγάτες για το ΠΝ, η ναυμαχία των ναυπηγείων κορυφώνεται

Με λίγα λόγια, αν και οι δυο “ενδιαφερόμενοι” προφανώς και έχουν προχωρήσει αρκετά και προσφέρει ακόμη περισσότερα, αλλά είναι προφανές πως η ελληνική πλευρά θέλει κι άλλα, πέρα από τα προφανή. Το ότι το θέμα της τιμής “κυμαίνεται” στα επίπεδα των 1,65 δις ευρώ για κάθε πρόταση (3 πλοία, με κατασκευή των 2 στην Ελλάδα), δεν σημαίνει αυτόματα πως έχουν “κλείσει” κι όλες οι λεπτομέρειες.

ThinkOutOfTheBox: Gowind HN, πως μπορούν οι Γάλλοι να πάρουν και το πρόγραμμα των κορβετών;

Στο θέμα της εγχώριας βιομηχανικής/ναυπηγικής συμμετοχής, και οι δυο προσφέρουν την εγχώρια κατασκευή, αλλά και πάλι είμαστε αρκετά “μακρυά”. Για παράδειγμα, οι Ιταλοί ναι μεν έχουν υπογράψει με την ελληνική ΟΝΕΧ, αλλά όλα αυτά δεν έχουν αποσαφηνιστεί τι θα γίνει με τους άλλους μεγάλους “υπεργολάβους”, όπως η Leonardo και η Elettronica. H MBDA είναι μάλλον σαφής σχετικά με το τι προσφέρει, ενώ όπως έχουμε κατ’ αποκλειστικότητα γράψει, ενδιαφέρεται και για την αγορά της IDE.

Ποιά είναι η αρχική Ολλανδική πρόταση για 4 κορβέτες SIGMA 10514

Οι Γάλλοι, μέσω THALES και MBDA πάλι έχουν προσφέρει πλέον μια ελληνική προστιθέμενη αξία της τάξης του 30%, αλλά υπάρχει ένα μικρό “αγκάθι”. Η ελληνική πλευρά ζητά από τους Γάλλους να προσφέρουν το 30% και για το πρόγραμμα των FDI HN, που μέχρι σήμερα δεν έχουν προσφέρει παρά το σχεδόν “τίποτα”. Αυτό είναι αλήθεια πως ανέτρεψε τα γαλλικά σχέδια, που σχεδίασαν, παρά τις αντίθετες εισηγήσεις, συμμετοχή 30% μόνο για το πρόγραμμα των Gowind HN.

Παρωχημένο το SETIS, ανώτερο το TACTICOS, σύμφωνα με το Μαλαισιανό Ναυτικό (που δεν έχει δει ακόμη τις Gowind 3100)

Αντίθετα, έγινε μια προσπάθεια να επηρεαστεί η ελληνική Κοινή Γνώμη με δελτία τύπου για το 30% στο πρόγραμμα των Gowind HN. Αυτό όμως δεν φαίνεται να πείθει όμως το ΥΠΕΘΑ για να έρθει οριστικά η ζυγαριά προς τη Naval Group, ούτε βοηθά και η ξεκάθαρη προτίμηση από πλευράς ΠΝ για το πλοίο. Έτσι, η ελληνική πλευρά, έχει δώσει ένα μικρό “περιθώριο” και στους Γάλλους, αλλά και στους Ιταλούς να βελτιώσουν τις προσφορές ή να τις ξεκαθαρίσουν. Οι τελευταίοι δείχνουν πάντως πολύ πιο διατεθειμένοι να μοιραστούν βιομηχανικό έργο με την Ελλάδα, κι όχι άδικα.

Φρεγάτες FDI HN: Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα τους

Η Fincantieri είναι ιδιωτική, και σκοπός της είναι το κέρδος. Παρά το γεγονός ότι διατηρεί δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας στην Ιταλία, είναι έτοιμη να μεταφέρει τεχνογνωσία στο εξωτερικό, αρκεί να κερδίσει το συμβόλαιο. Η Naval Group από την άλλη πλευρά, σαν κρατική εταιρεία, έχει σαν κύριο στόχο της διατήρηση των θέσεων εργασίας στη Γαλλία. Συνεπώς, δεν πρέπει να “κακίζουμε” τους Γάλλους που δεν έχουν αρκετή διάθεση να κάνουν μεταφορά υποκατασκευαστικού έργου στην Ελλάδα, ή έστω, που δεν δείχνουν ιδιαίτερα διατεθειμένοι να το κάνουν.

ΑΝΑΛΥΣΗ: Leonardo ATHENA, το πιθανό νέο CMS του Πολεμικού μας Ναυτικού

Η ελληνική πλευρά γνωρίζει πως ένα πιθανό συμβόλαιο Gowind HN θα είναι το μόνο εξαγωγικό από γαλλικής πλευράς για πολύ καιρό, και θα διατηρήσει αρκετές θέσεις εργασίας, μέχρι να αποφασίσει το γαλλικό ναυτικό με τι είδους πλοίου θα αντικαταστήσει τις FDI που πουλήθηκαν στην Ελλάδα (με FDI πάλι ή με κάποιο άλλο πλοίο, FDI Advanced ή FREMM NG). Αντίθετα η Fincantieri είναι πλήρης σε παραγγελίες, και έχει πρόβλημα να ικανοποιήσει τη ζήτηση. Αυτός είναι και ο λόγος που είναι τόσο συνεργάσιμη, και έτοιμη να μεταφέρει σημαντικό έργο στην ΟΝΕΧ, αλλά και στα Ναυπηγεία Ελευσίνας.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Η Fincantieri έφερε «δυνατή» πρόταση για κορβέτες στο ΠΝ, η FCX-30 φθηνότερη όλων!

Έτσι, αναμένεται έστω και την έσχατη στιγμή, μια σκληρή σύγκρουση, όπου μόνο το ΠΝ και η Ελλάδα θα είναι κερδισμένη. Η “πίεση” που εντέχνως ασκείται από “διαφόρους”, σα στόχο δεν έχουν το ελληνικό κέρδος, αλλά την ταχεία επιλογή, και “κρύψιμο” των διαφόρων λεπτομερειών “κάτω από το χαλί”. Θα προτείνουμε να αφήσουμε τις διαδικασίες να κυλίσουν έτσι όπως πρέπει. Ας δώσουμε τη δυνατότητα στο ΠΝ και το ΥΠΕΘΑ να διαπραγματευτούν.

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ThinkOutOfTheBox: Τριμαράν LCS Independence, υπάρχουν κι αυτά!

Ο όρος LCS ή Littoral Combat Ship ή Πλοίο Παράκτιων Επιχειρήσεων είναι μάλλον προκλητικός για την ελληνική κοινή γνώμη. Μετά τη "σκληρή" φρεγατιάδα το...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

Amiral Ronarc’h: η πρώτη γαλλική FDI σε αγώνα δρόμου να «συρρικνώσει» τις καθυστερήσεις

Όπως χαρακτηριστικά έγραφε προ ημερών γνωστός γαλλικός ιστότοπος που ασχολείται με ναυτικά θέματα, υπήρξε «επιτέλους λευκός καπνός» για την πρώτη γαλλική FDI, την μελλοντική...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -