31.6 C
Athens
Δευτέρα, 1 Αυγούστου, 2022
Αρχική Εκσυγχρονισμός του Στόλου ΑΝΑΛΥΣΗ: Κορβέτες/φρεγάτες για το ΠΝ, η ναυμαχία των ναυπηγείων κορυφώνεται

ΑΝΑΛΥΣΗ: Κορβέτες/φρεγάτες για το ΠΝ, η ναυμαχία των ναυπηγείων κορυφώνεται

Χθες το πρωί, σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, κλιμάκιο του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, με επικεφαλή τον ΥΕΘΑ, μαζί με τον ΑΓΕΕΘΑ και τον ΑΓΕΝ, παρουσίασαν στον πρωθυπουργό τη μέχρι σήμερα αξιολόγηση που έχει κάνει το Πολεμικό Ναυτικό, η ΓΔΑΕΕ κι άλλες υπηρεσίες, για τη 2η φάση επιλογής νέου πλοίου για το Στόλο.

Ιταλική επέλαση: Το πρώτο PPA μπορεί να είναι στην Ελλάδα εντός 2022, το κόστος στα 500 εκ. ευρώ

Η αρχική επιλογή των 3 φρεγατών FDI HN έχει δώσει λύσεις στο θέμα της αεράμυνας περιοχής, επιτρέποντας έτσι στο Ναυτικό να επιχειρεί σε σημεία που μέχρι σήμερα δεν μπορούσε, μακρυά από τις βάσεις της Πολεμικής Αεροπορίας. Όμως, 3 φρεγάτες δεν έλυσαν το κρίσιμο πρόβλημα της γήρανσης του Στόλου, και της πιεστικότατης ανάγκης αντικατάστασης 9 φρεγατών κλάσης S, και του εκσυγχρονισμού των 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ.

Όταν η Naval μας βάζει σε πειρασμό… Τι να κάνουμε κι εμείς με τη Φρέντα; Άνθρωποι είμαστε!

Ειδικά οι ΜΕΚΟ200ΗΝ έχουν μια καθυστέρηση περίπου 10 ετών στην έναρξη της αναβάθμισης, κάτι ανεπίτρεπτο, αν όχι απαράδεκτο. Το ΠΝ σήμερα δεν θα ήταν «με την πλάτη στον τοίχο» αν οι ΜΕΚΟ200ΗΝ ήταν τώρα στο τέλος του εκσυγχρονισμού τους, κι όχι ούτε καν στην αρχή. Η καθυστέρηση αυτή μπορεί να συγκριθεί μόνο με τη επίσης εξωφρενική περί αγοράς νέων τορπιλών για τα υποβρύχια 214ΗΝ.

ΕΞΕΛΙΞΗ: Η SIGMA 10514HN είναι “εδώ” με TACTICOS, η μόνη επιλογή αν το ΠΝ επιθυμεί ESSM Block 2

Η παρουσίαση περιελάμβανε την απόρρητη αξιολόγηση που έχει γίνει πάνω στις προτάσεις 5 ναυπηγείων, Naval Group, Damen, Fincantieri, Babcock, TKMS, ενώ υπάρχει και συμπληρωματική εμπλοκή εταιρειών «κολοσσών» όπως η Thales & IAI.

Αγοράζουμε κορβέτες, φρεγάτες ή ένα οικοσύστημα νέων πλοίων; Ο κίνδυνος της «κουρελούς»

Κάπου εδώ πρέπει να πούμε πως οι εταιρείες εκτός από «ένα πλοίο» και τεχνικά χαρακτηριστικά και τιμές, δίνουν και πολλές άλλες παραμέτρους, τεράστιο ποσοστό από τις οποίες είναι απόρρητες. Με λίγα λόγια, εμείς εδώ έξω πιάνουμε μερικές «κουβέντες», στο ΠΝ έχουν να μελετήσουν τόμους με δεδομένα, και να τα ταιριάξουν στα σενάρια εμπλοκής.

EKTAKTO: Η Ιταλία προσφέρει στο ΠΝ τις δυο πρώτες φρεγάτες PPA (Thaon di Revel) στο ΠΝ αν επιλέξουμε την πρότασή τους

Για παράδειγμα το ΠΝ έχει συγκεκριμένα σημεία ανεφοδιασμού των πολεμικών του. Επιλεγμένα προσεκτικά, μακρυά από βολές της Τουρκίας, προστατευμένα φυσικά ή στρατιωτικά, κινητά ή ακίνητα. Πως «ταιριάζουν» τα πλοία αυτά με τα σημεία ανεφοδιασμού; Πόσο γρήγορα φτάνουν εκεί, ή ακόμη χειρότερα, φτάνουν τα καύσιμα για να σπεύσουν εκεί με μέγιστη ταχύτητα; Ή, αρκούν τα πλοία για να προστατεύσουν τα εν λόγω σημεία;

Η Babcock επιμένει στην ολοκληρωμένη πρόταση της για AH140 και αναβάθμιση MEKO

Η παρουσίαση χθες δεν ήταν λίστα κατάταξης, ήταν περισσότερο μια παρουσίαση των προτάσεων που περνούν τον πήχυ του ΠΝ. Υπάρχουν δυο λίστες, μια με κορβέτες/ελαφριές φρεγάτες και μια με φρεγάτες. Η πρώτη περιλαμβάνει τις Gowind HN, FCΧ-30, SIGMA 10514HN, και η άλλη την μοναδική ΑΗ140ΗΝ. Οι Βρετανοί προσφέρουν φρεγάτα σε κόστος κορβέτας. Συνεπώς, και η ΑΗ140ΗΝ είναι μέσα, καθώς όχι μόνο δεν υπάρχει λόγος να κοπεί, το αντίθετο, μάλιστα.

ThinkOutOfTheBox: Οι νέες φρεγάτες του ΠΝ πρέπει να έχουν δυνατότητα ανακατάληψης εθνικού εδάφους

Θα πρέπει να ομολογήσουμε πως το Πολεμικό Ναυτικό φέρεται έξυπνα στη διαδικασία επιλογής. Φροντίζει να μην είναι δογματικό σε κανένα τύπο πλοίου, απλά σε κάθε ένα, εξηγεί τι ακριβώς χρειάζεται. Έτσι προσφέρει ενημέρωση στον πρωθυπουργό, ώστε αν χρειαστεί να κάνει ο ίδιος και μια πολιτική διαπραγμάτευση με τις χώρες-έδρες των ναυπηγείων, μεγιστοποιώντας τα οφέλη για την Ελλάδα. Αυτό το είδαμε ξεκάθαρα και με την αγορά των γαλλικών φρεγατών, όταν υπογράψαμε Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας με τη Γαλλία.

Κορβέτες για το ΠΝ: Eπικρατέστερες προτάσεις Gowind HN και FCΧ-30HN, η Arrowhead 140HN πιο ολοκληρωμένη

Αυτό είναι ένα δείγμα πως οι ένοπλες δυνάμεις δεν είναι αποκομμένες από τον πραγματικό κόσμο. Χωρίς να υποτιμούν ούτε στο ελάχιστο τις επιχειρησιακές δυνατότητες που απαιτούν από τα νέα πλοία, εξυπηρετούν και τους απαραίτητους βαθμούς ελευθερίας για την πολιτική ηγεσία. Με λίγα λόγια, το Πολεμικό Ναυτικό έχει διασφαλίσει πως θα πάρει ικανά νέα πλοία, αλλά ταυτόχρονα και η πολιτική ηγεσία θα καταφέρει να πάρει επιπλέον ανταλλάγματα.

ΑΠΟΨΗ: Η Ελλάδα και το ΠΝ χρειάζονται πυραύλους Made In Greece

Αντιλαμβανόμαστε πως οι φίλοι μας θέλουν να διαβάσουν πως «προηγείται το τάδε» ή «είναι καλύτερο το δείνα». Δεν μπορούμε να τα γράψουμε αυτά, θα γράψουμε προσωπικές εκτιμήσεις με βάση τη λογική. Η Gowind HN παραμένει το φαβορί, κάτι απολύτως κατανοητό. Από τη στιγμή που αγοράσαμε 3 FDI HN, η επιλογή της Gowind είναι η λογική επόμενη αγορά. Έχει το μειονέκτημα του μονοδιάστατου οπλισμού, δηλαδή του MICA VL, αλλιώς, αν είχε τον ESSM, το πλοίο θα είχε ήδη επιλεγεί.

Για μας επίσης φαβορί είναι η ολλανδική SIGMA 10514. To TACTICOS είναι το Σύστημα Μάχης των περισσοτέρων πλοίων του ΠΝ, μπορεί να τοποθετηθεί και στις ΜΕΚΟ200ΗΝ, μπορεί να οπλιστεί με ESSM Block 2 και οποιοδήποτε άλλο όπλο, και είναι ολλανδικό. Μετά τους Αμερικανούς, οι Ολλανδοί είναι αυτοί που έφτιαξαν τα πλοία με τη μεγαλύτερη διάρκεια υπηρεσίας στο ΠΝ. Και είναι πλοία πάνω στα οποία το ΠΝ στήριξε την υπεροχή του.

To ΠΝ χρειάζεται όχι μόνο 2 αλλά 3,5 δις ευρώ, για 4η FDI, 4 νέες φρεγάτες κι εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ

Με λίγα λόγια η πιο συμβατή επιλογή για νέα κορβέτα στο Πολεμικό Ναυτικό είναι η 10514, οπλισμένη με αμερικανικούς πυραύλους για την Α/Α άμυνα, κι οποιονδήποτε πύραυλο εναντίον πλοίων. Η «έξοδος» από το consortium ESSM πρέπει να γίνει με σοβαρά ανταλλάγματα, κι όχι κάποια σημαία ή πύραυλο «ευκαιρίας». Το ΠΝ και η Ελλάδα έχουν επενδύσει δεκαετίες εκπαίδευσης και πολλά χρήματα στον ESSM.

ΑΠΟΨΗ: Έτσι θα αποκτήσει το Πολεμικό Ναυτικό Μη Επανδρωμένα συστήματα (UAS/UAV)

Η Ιταλική πρόταση της FCΧ-30 εμφανίστηκε από το πουθενά αλλά σκαρφάλωσε ψηλά. Το πλοίο, που μπορεί να κατασκευαστεί στην Ελλάδα στην Ελευσίνα από την ΟΝΕΧ, έχει σύμφωνα με τις πληροφορίες μας ίσως και την χαμηλότερη τιμή σε σχέση με τους ανταγωνιστές του. Έχει δυνατότητες οπλισμού με πολύ μεγαλύτερη ευελιξία σε σχέση με τη γαλλική πρόταση, και δυνατότητες εξέλιξης. Το σημαντικότερο είναι πως μπορεί να δεχτεί ακόμη και ASTER 30, κάτι που φανερώνει το περιεκτικό της σχεδίασης.

ΕΚΤΑΚΤΟ: Το Πολεμικό μας Ναυτικό αγοράζει 1+2 επιπλέον ελικόπτερα MH-60R, ο στόλος των Romeo θα φτάσει τα 10!

Η βρετανική Arrowhead 140HN είναι μάλλον η μεγάλη αδυναμία μεγάλου μέρους των αναγνωστών μας. Αν και κυκλοφορούν διάφορες φήμες πως «το πλοίο είναι πολύ μεγάλο», ελπίζουμε να είναι απόψεις κληρωτών κι όχι μονίμων ανωτέρων ή ανωτάτων αξιωματικών, καθώς δεν έχουν λογική. Οι ανάγκες σε πλήρωμα των ΑΗ140ΗΝ είναι ίδιες με αυτές μιας κορβέτας, οι ανάγκες σε καύσιμα ή συντήρηση παρεμφερείς. Η αίσθησή μας είναι πως η Babcock έχει πολλά πλεονεκτήματα, τα οποία θα μετρήσουν.

FCX-30 για το ΠΝ, έρχεται με RAM αλλά και STRALES!

Η γερμανική Sa’ar 6 δυστυχώς δεν έχει έρθει έγκαιρα, και η πρόταση είναι πολύ «ελλιπής» για να αξιολογηθεί σε βάθος από το ΠΝ. Το πλοίο είναι μικρότερο των άλλων, αλλά αυτό μπορεί να αλλάξει. Το θέμα είναι πως οι Γερμανοί δεν είχαν τις απαραίτητες απαντήσεις στα ερωτήματα ΓΕΝ/ΔΕΞ-ΠΝ/ΓΔΑΕΕ και δεν είναι καθόλου σίγουρο πως θα τις έχουν λίαν συντόμως.

Με λίγα λόγια. Η επόμενη εβδομάδα είναι μια άτυπη «αρένα» για ακόμη πιο βελτιωμένες προτάσεις από όλους τους ενδιαφερόμενους. Αναμένεται ένα «χτύπημα» από τους Γάλλους, οι οποίοι σύμφωνα με πληροφορίες μας έφεραν χρηματοδότηση πολύ κοντά σε αυτή των Βρετανών. Οι Βρετανοί έχουν να προσφέρουν πολλά σε επίπεδο βιομηχανικής και ναυπηγικής συνεργασίας, οι Ιταλοί «μπαίνουν» στην Ελευσίνα… Γενικά, οι επισκέψεις στη Μεσογείων μάλλον θα αυξηθούν τις επόμενες μέρες. Μείνετε συντονισμένοι!

- Advertisment -

Most Popular