Τελικά η ολλανδική Damen υπέβαλλε προσφορά, που περιλαμβάνει και ελληνική κατασκευή, για τις ελαφριές φρεγάτες κλάσης Sigma 10514. Οι Ολλανδοί άργησαν αρκετά να την καταθέσουν (οπότε είχαμε πιστέψει πως άτυπα αποσύρονται). Η αργοπορία ίσως οφείλεται σε εσωτερικές διαδικασίες τους, ή ίσως και να δίσταζαν να εμπλακούν ξανά στην Ελλάδα, και να υπάρξει μια νέα “ήττα”. Ήττα που βέβαια δεν οφείλεται σε χειρότερη πρόταση, αλλά σε πολιτικές αποφάσεις.
Ποιά είναι η αρχική Ολλανδική πρόταση για 4 κορβέτες SIGMA 10514
Η αρχική πρόταση των Ολλανδών, που είχε φτάσει σε δυο ξεχωριστές προσφορές, είχε κατατεθεί στα τέλη του 2021. Το ενδιαφέρον είναι πως είχαν καταθέσει και πρόταση με αμερικανικό εξοπλισμό, δηλαδή πυραύλους ESSM Block 2 σε εκτοξευτή Mk56, όπως και αντιπλοϊκούς NSM. Φυσικά, υπήρχε και Sigma 10514 βασικής έκδοσης με αντιαεροπορικούς MICA VL και αντιπλοΙκούς ΜΜ40. Σε όλες τις προσφορές οι Ολλανδοί ήταν φθηνότεροι των Γάλλων, αλλά οι Γάλλοι προσέφεραν άλλα πράγματα (π.χ. εγκαταστάσεις εκπαίδευσης).
ΕΞΕΛΙΞΗ: Damen Strikes Back, οι Ολλανδοί έφεραν πρόταση για 3 ή 4 ελαφριές φρεγάτες SIGMA 10514
Από τον Ιανουάριο του 2022, που ξεκίνησαν απανωτά δημοσιεύματα που έγραφαν “θα αγοράσουμε Gowind, έχει κλείσει”, οι Ολλανδοί έχασαν το ενδιαφέρον τους και προτίμησαν να ασχοληθούν με άλλες αγορές. Άλλωστε, το ότι προτιμήθηκε η FDI HN από τη Sigma 11515, ένα πλοίο φθηνότερο από το γαλλικό και πολύ ισχυρό ως σχεδίαση, ήταν δείγμα για τους ίδιους πως η “μάχη έχει κριθεί από το Σεπτέμβριο του 2021”. Οι μνήμες που έχουν πρόσφατες, με το ΠΝ να ζητά τα πάντα από αυτούς (ECM, STRALES, επιπλέον κελιά, επιπλέον ραντάρ, 30άρια πυροβόλα αντί για 20άρια, κ.ο.κ.) και τελικά όλα αυτά να μην τα έχει ο “νικητής”, τους είχε μάλλον ενοχλήσει.
ΑΠΟΨΗ: Οι Ολλανδοί ήρθαν με “λάθος” πλοίο. Αντί για 4 SIGMA 11515HN, καλύτερα 10 SIGMA 10514!
Τελικά έπρεπε να υπάρξουν διαβεβαιώσεις σε πολύ υψηλό επίπεδο πως όσα γράφονται δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα, και πως όλα είναι ανοιχτά στον 2ο γύρο. Βέβαια, δεν αποφάσισαν να έρθουν να κάνουν νέες μελέτες και διαπραγματεύσεις, ούτε να ωριμάσουν μια πρόταση στο επίπεδο των Γάλλων. Η Naval Group έχει ενεργό συμβόλαιο στην Ελλάδα, συνεπώς χρηματοδοτεί από κέρδη πλέον χωρίς ρίσκο τις προτάσεις της στο ΠΝ, η Damen συνεχίζει να ρισκάρει. Το ίδιο βέβαια ρισκάρουν και οι Βρετανοί (που έχουν ρίξει πολλή δουλειά για το ΠΝ).
Τελικά η Damen έφερε πρόταση, και ίσως δεν είναι αυτό που θέλαμε ή αυτό που περιμέναμε. Αν η κατασκευή των πλοίων σε δικά της ναυπηγεία θα κοστίσει όσο και μια Gowind 2500 στο Λοριάν, αυτό σημαίνει πως το χτίσιμο στην Ελλάδα έχει τελικά μεγάλη επιβάρυνση. Έτσι, 4 Sigma 10514 θα κοστίσουν 1,8 δις ευρώ αν γίνουν στην Ελλάδα, συν το κονδύλι των όπλων. Συνεπώς, μάλλον η ολλανδική πρόταση έρχεται οριακά ακόμη και ακριβότερη από τη γαλλική Gowind. Ίσως, πάλι οριακά, με ένα πλοίο στο εξωτερικό (όπως προτείνουν οι Γάλλοι) και 3 στην Ελλάδα, οι δυο προτάσεις “ισοφαρίζουν”. Άρα, η Gowind HN κερδίζει στα σημεία, από τη στιγμή που έχει το ίδιο CMS με τις FDI HN.
ΕΚΤΑΚΤΟ: Το ΠΝ θα προχωρήσει στον εκσυγχρονισμό και των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ
EKTAKTO: Οι Γάλλοι… ξανάρχονται, «χτυπούν» εκσυγχρονισμό ΜΕΚΟ200ΗΝ και προσφέρουν Gowind
Bέβαια η Damen έχει έναν κρυφό άσσο στο μανίκι της. Και περισσότερους δηλαδή… Το πλοίο εκτιμάται ως πολύ ανταγωνιστικό της Gowind HN και το ΠΝ ξέρει το καλό παρελθόν των Kortenaer. Οπότε δεν μπορεί εύκολα να προσπεράσει τις 10514. To σχέδιό τους είναι δοκιμασμένο, και ειδικά οι ινδονησιακές έχουν απόδοση στον Ειρηνικό, στο πιο απαιτητικό δηλαδή θαλάσσιο περιβάλλον.
Ο άλλος άσσος της Damen λέγεται σύστημα μάχης TACTICOS. To SETIS μπορεί να είναι καινούργιο, αλλά το TACTICOS υπάρχει σε όλο το στόλο, στις εκσυγχρονισμένες Kortenaer, στις Super Vita, σε κανονιοφόρους κ.ο.κ. Συνεπώς, το SETIS είναι το παράταιρο, όχι το TACTICOS. Και η DAMEN προσφέρει την τελευταία έκδοση του, ένα σύστημα που έχει τοποθετηθεί στα περισσότερα πλοία παγκοσμίως. Μπορεί να μην είναι Fabriqué en France, αλλά λειτουργεί σε σχεδόν 200 πολεμικά πλοία σε 25 ναυτικά!
Ναύαρχος Καβουλάκος για Κορβέτες: Επιλογή πλοίου και συστημάτων αλλά με ESSM
Και να μην ξεχνάμε και την εξτρά συμβατότητα με την ελληνική πραγματικότητα που λέγεται πύραυλος ESSM ΙΙ. Αν μάλιστα η Damen κάνει και τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, τότε μιλάμε για μια προσφορά με μοναδικά πλεονεκτήματα.
ΞΕΚΑΘΑΡΑ: Το Πολεμικό Ναυτικό εξετάζει κορβέτες σαν λύση ανάγκης και όχι από επιχειρησιακή επιλογή
Αν μπορούσαν οι Ολλανδοί να έρθου και με με έναν ή δυο εκτοξευτές ExLS, όπου θα τοποθετηθούν 16 ESSM Blk2 και 2 ASROC-VL, μπορεί να παρουσιάσουν μια κορυφαία νέα φρεγάτα για το ΠΝ. Όπως και να έχει η Damen διαθέτει και ένα τεράστιο κομμάτι εμπορικών κατασκευών, πολύ σημαντικό για το Σκαραμαγκά, ενώ διαθέτουν προς παραχώρηση (αν το επιθυμούν) και 2 φρεγάτες τύπου Μ (συν δύο ίδιες από το Βέλγιο). Επίσης έχουν ένα επιθυμητό σκάφος υποστήριξης αποβάσεων, LPD, που επίσης χρειαζόμαστε… Προβλέπεται θερμό καλοκαίρι!