33.3 C
Athens
Κυριακή, 26 Ιουνίου, 2022
Αρχική ΑΠΟΨΕΙΣ ΕΚΤΑΚΤΟ: Το ΠΝ θα προχωρήσει στον εκσυγχρονισμό και των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ

ΕΚΤΑΚΤΟ: Το ΠΝ θα προχωρήσει στον εκσυγχρονισμό και των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ

Την περασμένη εβδομάδα είχαμε μια αρκετά σημαντική εξέλιξη σε ότι αφορά το πρόγραμμα ενίσχυσης και ανανέωσης των μεγάλων πλοίων του στόλου επιφανείας του Πολεμικού Ναυτικού. Μετά την επιλογή της FDI ως νέα φρεγάτα για το ΠΝ, σε ρόλο ουσιαστικά ναυαρχίδας των σχηματισμών κρούσης, το Ναυτικό προσανατολίζονταν προς το μη εκσυγχρονισμό των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ ΗΝ.

Ναύαρχος Κονιδάρης: Ο Εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ, υπερέχουν των κορβετών

Ο λόγος ήταν πως τα πλοία, κατά την άποψη ορισμένων επιτελών, ήταν αρκετά παλαιά και δεν άξιζαν την επένδυση. Αντίθετα, υπήρχε η άποψη να γίνει χρήση των προς διάθεση κονδυλίων στην αγορά κορβέτων, με επικρατέστερη λύση την Gowind, ενώ και η SIGMA 10514 παραμένει πάνω στο τραπέζι. Ο μη εκσυγχρονισμός των MEKO200HN ήταν και μια λύση «συμβατή» με τις Gowind, καθώς η Naval Group δεν έχει συμφέρουσα προσφορά για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ (για να μην πούμε πως ουσιαστικά δεν έχει πρόταση).

Μήπως πρέπει τελικά να εκσυγχρονίσουμε και τις 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ;

Μια ιδέα που έδειχνε να προχωρά ήταν ο παροπλισμός της παλαιότερης των ΜΕΚΟ200ΗΝ, δηλαής της “Ύδρας”, η μετατροπή ενός ακόμη πλοίου σε εκπαιδευτικό, και η διατήρηση των άλλων δυο σε υπηρεσία με όσο το δυνατόν μικρότερες επενδύσεις πάνω τους, όπως και “κανιβαλισμός” απαρτιών από το αποσυρμένο και το εκπαιδευτικό. Η ιδέα του εκπαιδευτικού πλοίου είναι κάτι που επικροτούμε, καθώς δεν γίνεται το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό να μην έχει ένα τέτοιο αξιόλογο για τα νέα στελέχη του. Αλλά στα υψηλά κλιμάκια του ΠΝ είχε πέσει και η ιδέα της μετατροπής μιας εκ των φρετατών S σε εκπαιδευτικό (από τη στιγμή που οι ΜΕΚΟ200ΗΝ θεωρούνται υπερπολύτιμα πλοία).

ThinkOutOfTheBox: Αγορά για το ΠΝ κορβετών Sa’ar 6, με οπλισμό αντιτορπιλικού. με παράλληλη αγορά των γερμανικών Κ130 κι εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200

Σε ανώτερα όμως πάλι κλιμάκια του ΥΠΕΘΑ, η ιδέα του παροπλισμού πλοίων αρκετά σύγχρονων, που κανένα άλλο πολεμικό ναυτικό παγκοσμίως δεν έχει αποσύρει, και η απαξίωση τους (υπάρχουν αναφορές πως το ΠΝ έχει σταματήσει τη ροή ανταλλακτικών προς αυτά), ήταν κάτι που δεν μπορούσε να γίνει εύκολα αποδεκτό. Επίσης, ο μη εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ, ουσιαστικά δεν δίνει κάποιο πλεονέκτημα στη γαλλική πρόταση, αλλά το αφαιρεί από όλες τις άλλες προτάσεις.

EKTAKTO: ‘Eχουμε Νικητή για τα πλοία του ΠΝ; Ήρθε η Babcock με “δυνατή” πρόταση, 4 ΑΗ-140ΗΝ/Type 31 και εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ200ΗΝ

Όπως έχουμε πει, οι Γάλλοι δεν μπορούν να κάνουν έναν cost effective εκσυγχρονισμό, σε αντίθεση με τους Ολλανδούς, Αμερικανούς, Βρετανούς, Γερμανούς αλλά και τους Ιταλούς που έχουν δείξει ενδιαφέρον. Έτσι μια κίνηση μη εκσυγχρονισμού, θα ήταν μια επιπλέον απόδειξη πως η Ελλάδα «ξανακλείνει» το μάτι στους Γάλλους. Κάτι όμως που δεν συμβαίνει ή δεν πρέπει να συμβεί.

ΑΝΑΛΥΣΗ: O αμερικανικός εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ (LoA Part 1)

Κάτι που έπαιξε σημαντικό ρόλο στην μελέτη του ζητήματος, είναι πως η λύση της αγοράς κορβετών προς αντικατάσταση των ΜΕΚΟ200ΗΝ, φαίνεται να αποδίδει πλοία με συγκρίσιμη επιχειρησιακή αξία, αλλά όχι υψηλότερη. Το πανίσχυρο πυροβόλο των ΜΕΚΟ200ΗΝ, τα δυο CIWS, το χαμηλό κόστος χρήσης και συντήρησης, δεν μπορούσε να τα ανταγωνιστεί  κανένα πλοίο που συζητείται. Και αυτό αν σκεφτούμε πως η διαμόρφωση των ΜΕΚΟ έγινε πριν από 35 σχεδόν χρόνια!

Εγκρίθηκε η επισκευή των μηχανών των φρεγατών ΜΕΚΟ

Επίσης, ακόμη χειρότερο ήταν το θέμα της μείωσης της οροφής των μεγάλων μονάδων του Στόλου. Αυτή τη στιγμή έχουμε 13 φρεγάτες, με περισσότερες από τις μισές στην ανοιχτή θάλασσα και σε αποστολές. Πως θα μπορούσαμε να αντικαταστήσουμε 13 μεγάλα πλοία με 8; Κι οκτώ τα υπολογίζουμε αν καταφέρουμε να αγοράσουμε 5 κορβέτες, κάτι δύσκολο με τα σημερινά δεδομένα. Ακόμη, αν πάμε μόνο σε δυο επαπομείνουσες ΜΕΚΟ200ΗΝ και δεν εκσυγχρονιστούν, αυτές πολύ γρήγορα δεν θα δεν θα μπορούν να προσφέρουν σε ένα σύγχρονο πεδίο ναυτικής μάχης. Οπότε μια τέτοια λογική σημαίνει πως δεν θα μπορούσαμε να τις υπολογίζουμε ως πλοία “πρώτης γραμμής”.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: 3+1 μεταχειρισμένες αμερικανικές LCS για το ΠΝ παράλληλα με εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ

Όμως η Δομή Δυνάμεων του Ναυτικού προβλέπει 12 φρεγάτες και 6 κορβέτες, δηλαδή 18 πλοία συνολικά και όχι βέβαια μόνο 8! Και όταν λέμε 12 φρεγάτες, εννοούμε φρεγάτες, όχι  πλοία των 2.500-3.000 τόνων. Το έχουμε ξαναπεί, ή θα αλλάξει επίσημα η διαμόρφωσή της Δομής Δυνάμεων ή θα πρέπει κάποιος να μας εξηγήσει τι θα γίνει με το Στόλο.

Πως φτάσαμε στις κορβέτες Gowind; Εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ200ΗΝ και Ενδιάμεση Λύση πυροδότησαν τις εξελίξεις

Συνεπώς, το ΠΝ κλήθηκε να αιτιολογήσει και να ανασκευάσει μια αρκετά αμφιλεγόμενη απόφασή του, αυτή της εγκατάλειψης των ΜΕΚΟ200ΗΝ. Οπότε, το αρχικό σχέδιο, περί αγοράς νέων κορβέτων και μετά, αφού δούμε τι έχει «περισσέψει», να κάνουμε κι ένα σχετικό «πασάλειμμα» στις ΜΕΚΟ200ΗΝ δεν περπατά. Πλεον, η κατεύθυνση που δόθηκε στο ΠΝ είναι ο κατά υψηλή προτεραιότητα εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ. Καθώς αυτός μπορεί να αποδώσει πλοία λειτουργικά για 20 ή 25 χρόνια ακόμη, και σε μαχητικό επίπεδο φρεγάτας και όχι κάποιου μικρότερου σκάφους.

ThinkOutOfThe Box: Αγορά μιας 5ης Gowind HN από το ΠΝ αντί του εκσυγχρονισμού των 2 ΜΕΚΟ200ΗΝ

Θα είμαστε όσο μπορούμε πιο ξεκάθαροι. Μια εκσυγχρονισμένη ΜΕΚΟ200ΗΝ είναι ανώτερη μιας Gowind HN ή μιας SIGMA 10514. Ακόμη κι αν το ΠΝ εφαρμόσει έναν εκσυγχρονισμό όχι επιπέδου 1 δις στα πλοία, αλλά περίπου στα μισά, και πάλι θα έχουμε αξιοπρεπή πλοία για τα επόμενα 20 τουλάχιστον χρόνια.

Πικρή αλήθεια #2: Οι ΜΕΚΟ200ΗΝ δεν αξίζει πλέον να εκσυγχρονιστούν, ας αντικατασταθούν με 4 ελαφριές φρεγάτες

Έτσι, από «ψηλά» πλέον αποσαφηνίστηκε πως το ΠΝ θα βασιστεί σε 3 φρεγάτες FDI, 4 εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ, και 4 κορβέτες (ή φρεγάτες) που θα αποφασιστούν το συντομότερο δυνατόν, κατά προτίμηση σε κοινή διαμόρφωση με εκείνη του εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ. Έτσι το ΠΝ θα φτάσει στην αυγή της επόμενης δεκαετίας με 11 σύγχρονα πλοία, και κάποιες από τις εκσυγχρονισμένες S.

ThinkOutOfTheBox: Μη εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ και αγορά των 2+2 μεταχειρισμένων φρεγατών Karel Doorman από Ολλανδία και Βέλγιο

- Advertisment -

Most Popular