23.5 C
Athens
Σάββατο, 21 Μαΐου, 2022
Αρχική Think Out Of The Box Μήπως πρέπει τελικά να εκσυγχρονίσουμε και τις 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ;

Μήπως πρέπει τελικά να εκσυγχρονίσουμε και τις 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ;

Η ιστοσελίδα μας είναι η πρώτη, που συζήτησε ανοιχτά το ενδεχόμενο να μην εκσυγχρονιστούν οι φρεγάτες ΜΕΚΟ200ΗΝ. Οι απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού από τις υποψήφιες εταιρείες ήταν τόσες πολλές, που το κόστος εκτοξεύτηκε στο 1 δις ευρώ. Κι αυτό δεν ήταν προσφορά μόνο μια εταιρείας. Οι Αμερικανοί ήταν κάπου οι -οριακά- φθηνότεροι, για να ακολουθούν οι Ολλανδοί, οι Βρετανοί και οι Γάλλοι (ουσιαστικά η THALES Hellas, προσφορά από το Naval Group δεν ήρθε για τις ΜΕΚΟ200ΗΝ).

EMZ MEKO 200HN: το πρόγραμμα του 2019 με αναγωγή στο σήμερα

Κάποια στιγμή είχαμε γράψει μάλιστα πως το “σπάσιμο” Ενδιάμεσης Λύσης και εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ, βόλευε περισσότερο της γαλλική και ιταλική πρόταση. Τελικά, οι Γάλλοι κέρδισαν έναντι της Ενδιάμεσης λύσης, δίνοντας νέα “γαλλικά” πλοία, και ολοκληρώνοντας την ελληνική παραγγελία σε χρόνο ρεκόρ, αν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις, το 2025 και 2026. Αυτή τη στιγμή πάντως το πρόγραμμα των FDI πάει “σφαίρα”, και το 1ο πλοίο είναι εντός χρονοδιαγραμμάτων.

Πικρή αλήθεια #2: Οι ΜΕΚΟ200ΗΝ δεν αξίζει πλέον να εκσυγχρονιστούν, ας αντικατασταθούν με 4 ελαφριές φρεγάτες

Η ΠΤΗΣΗ έχει γράψει ξεκάθαρα, πως αν πρόκειται να εκσυγχρονίσουμε τις MEKO μας με κόστος 1 δις, τότε, ας βάλουμε και κάτι παραπάνω, κι ας πάρουμε 3 νέες κορβέτες. Ουσιαστικά λοιπόν προτείνουμε και εμείς αυτό που προσπαθεί να κάνει το ΠΝ, αλλά με διαφορετικό, πιο “επιθετικό” τρόπο. Δηλαδή, προτίθεται να υπογράψει συμβόλαιο για 5 κορβέτες (προηγούνται οι Gowind αυτή τη στιγμή), με κόστος που πολύ θα ήθελε να είναι ακόμη και κάτω από τα 1,8 δις με όπλα και FOS.

ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟ: TRS-4D, το ραντάρ των υποψήφιων ελληνικών MMSC και των MEKO200HN, vs Artisan 997 vs NS-100

Αυτό σημαίνει πως το Πολεμικό Ναυτικό, με συνολικά 5 δις ευρώ, ή αν προτιμάτε, 5 και κάτι, βαδίζει να αποκτήσει 3 φρεγάτες FDI, και 5 κορβέτες. Σύνολο δηλαδή 8 νέα πλοία. Για όσους έχουν καλή μνήμη, το πρόγραμμα προέβλεπε την αγορά 4 φρεγατών, και τον εκσυγχρονισμό των 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ. Σύνολο και πάλι 8 πλοία. Καλά δεν τα λέμε; Δυστυχώς, όχι, τελικά κάναμε (εμείς, εδώ, σαν ΠΤΗΣΗ) λάθος υπολογισμούς.

Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των MEKO200HN θα κοστίσει 400 εκ. ευρώ, η ραχοκοκαλιά του ΠΝ αναβαθμίζεται σοβαρά πλέον…

Το πρόγραμμα του ΠΝ, αν προχωρούσε όπως επιθυμούσε, τότε θα απέδιδε όχι 8, αλλά 10 πλοία. Δηλαδή, 4 νέες φρεγάτες, 4 εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ, και 2 (τουλάχιστον) πλοία της περίφημης Ενδιάμεσης Λύσης. Βέβαια, στην περίπτωσή μας, το ΠΝ είναι σε διαπραγματεύσεις για 2 φρεγάτες κλάσης Μ από την Ολλανδία. Εδώ έχουμε, για πρώτη φορά να κάνουμε δυο παρατηρήσεις.

Το ΠΝ εξετάζει πρόταση για τη Ναυπήγηση στην Ελλάδα 4 MMSC με “πακέτο” τον εκσυγχρονισμό των MEKO200HN

Η πρώτη είναι πως ναι μεν τα ολλανδικά πλοία έχουν εκσυγχρονιστεί, αλλά ο βασικός τους εξοπλισμός, παραμένει της δεκαετίας του ’90. Δηλαδή, έχουν το ραντάρ SMART-S Mk1 (ούτε καν το SMART-S Mk2 που φέρουν όλα σχεδόν τα πλοία του τουρκικού ΠΝ), ένα ραντάρ 40 ετών. Η δεύτερη είναι πως το βασικό αντιαεροπορικό σύστημα είναι ο πύραυλος NSSM (Sea Sparrow) κι όχι ο ESSM. Μπορεί να φέρει λοιπόν τον εκτοξευτή Mk48, αλλά δεν είναι εκσυγχρονισμένος να “ρίχνει” τους ESSM (όπως αυτοί των ΜΕΚΟ200ΗΝ). Δηλαδή, αν πάρουμε τις Μ, θέλουν αναβάθμιση (στον εκτοξευτή), ενώ χρειάζονται και μετατροπή οι γηραιοί Sea Sparrow του ΠΝ, για κάθετη εκτόξευση (Mk29 vs Mk48).

Το ΠΝ σκέφτεται εκτενέστερο εκσυγχρονισμό των MEKO200HN, σαν "αντισταθμιστικά" για την πιθανή αγορά 4 φρεγατών MMSC

Θα στεναχωρήσουμε τους αναγνώστες μας (αφού πρώτα έχουμε προβληματιστεί κι εμείς οι ίδιοι, δεν το κρύβουμε), αν πούμε πως το Mk48 των ολλανδικών Μ όπως φαίνεται δεν μπορεί να εκσυγχρονιστεί για να βάλλει τους ESSM. Αυτό το οποίο πρέπει να γίνει είναι να αντικατασταθεί από κάποιον νεότερο εκτοξευτή (Mk56 ή κάποια Single Cell Launchers). Επίσης, το ελληνικό απόθεμα των NSSM δεν μπορεί να μετατραπεί σε Vertical Lauch Sea Sparrow, καθώς απαιτείται μια προσθήκη στον πύραυλο, που δεν είναι πλέον διαθέσιμη εμπορικά. Η μόνη λύση θα ήταν η παραχώρηση του ολλανδικού αποθέματος πυραύλων Sea Sparrow (που σημαίνει πως το ΠΝ θα συλλέξει πυραύλους αρχαιολογικής αξίας εν έτει 2024-2025).

Η Naval Group ενδιαφέρεται για τον εκσυγχρονισμό των MEKO200HN, επίσκεψη σε φρεγάτα

Αυτός είναι κι ο λόγος, που μάλλον θα επιμείνουμε στην άποψη, πως η καλύτερη Ενδιάμεση Λύση, αν εξαιρέσουμε τα Ticonderoga, ήταν, και παραμένουν, οι βρετανικές φρεγάτες Type 23. Τις τελευταίες από όσο γνωρίζουμε, το ΠΝ τις απέρριψε λόγω “διαφορετικής φιλοσοφίας”, ενώ την ίδια στιγμή επέλεξε γαλλικά πλοία! Που εκεί και αν έχουμε αλλαγή φιλοσοφίας επιπέδου “πάμε σε άλλο πλανήτη”. Οπότε η καλύτερη Ενδιάμεση, αν αγοραστούν τελικά οι Gowind, παραμένει η προμήθεια των La Fayette ώστε έτσι να κρατηθεί μια γαλλική ομοιοτυπία σε όλα τα καράβια που θα πάρει το Ναυτικό (είτε είναι νέας κατασκευής είτε μεταχειρισμένα). Εδώ θα επανέλθουμε με νέο άρθρο.

ΘΕΜΑ: Φρεγάτες MEKO 200HN, με χαμηλό κόστος μπορούμε να έχουμε αυξημένη αποτελεσματικότητα

Ας επιστρέψουμε στις ελληνικές ΜΕΚΟ. Μιλάμε για ένα πλοίο, που ουσιαστικά δεν του λείπει τίποτα. Ακόμη και με τον υπάρχοντα οπλισμό, είναι μια εξαιρετική φρεγάτα πολλαπλών ρόλων. Πυροβόλο 127 χιλιοστών (που τα γαλλικά πλοία δεν έχουν), 2 συστήματα Phalanx, 8 Harpoon, με μόνο μειονέκτημα τους 16 πυραύλους ESSM Block 1. Την ίδια στιγμή έχουν ένα παλιό μεν, με προβλήματα συντήρησης δε, EW Suite, με δυνατότητες ESM KAI ECM!

ThinkOutOfTheBOx: Φρεγάτες Type 31 αντί κορβετών για το Ναυτικό

Ειδικότερα το πυροβόλο των 127 χιλιοστών των ΜΕΚΟ200ΗΝ, δεν μπορούμε να το προσπεράσουμε έτσι “χαλαρά”. Θα θυμίσουμε – γιατί κάποιοι δεν θέλουν να το λένε- πως το ΠΝ αν είχε εκφράσει επιφυλάξεις για τις FDI κάποτε, ήταν και λόγω της μη δυνατότητας τοποθέτησης πυροβόλου 127 χιλιοστών. Η λύση που προκρίθηκε τότε ήταν η τοποθέτηση ενός STRALES, που θα προσέφερε ποιότητα κι ακρίβεια βολής, έναντι της ισχύος πυρός ενός πεντάιντσου πυροβόλου.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: 3+1 μεταχειρισμένες αμερικανικές LCS για το ΠΝ παράλληλα με εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ

Πλοία με 5άρι δεν “εμφανίστηκαν” πολλά στο διαγωνισμό, αν εξαιρέσουμε τις ΜΕΚΟ Α200 και τις Arrowhaed 140. Οι FREMM-IT ήταν τελικά με δυο πυροβόλα STRALES 76mm, ενώ η HF2 είχε ήδη φτάσει τα όριά της με το δικό της STRALES. H SIGMA 11515 θα έπρεπε να γίνει 12615 για να μπορέσει να σηκώσει κάποιο 5άρι. Εμείς λοιπόν, από τη στιγμή που έχουμε ήδη την ισχύ πυρός των Mk45, θέλουμε να την απωλέσουμε; Πάντως το 5άρι Mk45, θεωρούμε πως αν εκσυγχρονιστεί με νέα κάννη (απαραίτητο μετά από τις τόσες βολές) σε Mod4, τότε μπορεί να πλήττει στόχους σε μεγάλες αποστάσεις με κατευθυνόμενα βλήματα, κάτι που ίσως είναι πιο χρήσιμο από το να αλλάξουμε τους RGM-84 με MM40 Exocet.

ΑΝΑΛΥΣΗ: O αμερικανικός εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ (LoA Part 1)

Τα πλοία, μας τώρα, αν εξαιρέσουμε το “ΥΔΡΑ”, είναι 22 με 24 ετών έκαστο. Δηλαδή, με έναν εκσυγχρονισμό, θα μπορούσαν να υπηρετήσουν άλλα 20 τουλάχιστον έτη. Άλλωστε, και οι S, αναμφίβολα θα κλείσουν 50 έτη σε υπηρεσία. Συνεπώς, ναι μεν θα ρίχναμε χρήματα σε πλοία που θα αποσύρονταν σε 20 ή παραπάνω έτη, ενώ οι νέες κορβέτες, όποιες κι αν είναι αυτές, θα υπηρετήσουν 40-50 έτη! Αλλά είπαμε πως σήμερα θα κάνουμε το συνήγορο των φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ.

ΕΞΕΛΙΞΗ: Οι ΗΠΑ προσφέρουν τεράστιο “πακέτο” με HF2 και εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ στο ΠΝ, σε απάντηση της ελληνικής LoR

Οι πληροφορίες μας αναφέρουν πως τα πλοία είναι σε καλή κατάσταση μηχανολογικά. Δηλαδή, τα μηχανοστάσια των πλοίων είναι φροντισμένα, ενώ οι αεριοστρόβιλοι LM2500 έχουν λίγες ώρες, καθώς τα πλοία συνήθως πλέουν κυρίως με τους κινητήρες diesel για έλεγχο της κατανάλωσης. Οι diesel με τη σειρά τους είναι αξιόπιστοι και δεν παρουσιάζουν προβλήματα, ενώ συντηρούνται εύκολα. Συνεπώς, όπως λένε στο ΠΝ, είναι “αμαρτία να ξεχάσουμε” τα καλύτερά μας πλοία, ενώ την ίδια στιγμή θα μένουν σε υπηρεσία οι φρεγάτες S!

Gowind HN: Eίναι τα πλοία που θα αντικαταστήσουν τις Kortenaer στο ΠΝ;

Με την ευκαιρία να πούμε πως οι ΜΕΚΟ200ΗΝ, μπορούν να πιάσουν άνετα 30+ κόμβους και μάλιστα έμφορτες και για αρκετή ώρα. Πληρώματα από τις ΜΕΚΟ200ΗΝ, θα μπορέσουν να σας διηγηθούν ιστορίες που η φρεγάτα απέφευγε για ώρα τις εκπαιδευτικές τορπίλες SUT, με μέγιστη ταχύτητα και στροφές όλο αριστερά ή όλα δεξιά. Είναι ο τρόπος που είχε επιλέξει το ΠΝ για την αντιμετώπιση τορπιλών. Σκεφτείτε να το κάνει αυτό πάλι, αλλά με προσθήκη αντιμέτρων, π.χ. με CANTO.

Naval Group SETIS: To Combat Management System των φρεγατών FDI HN που θα “κυριαρχήσει” στο ΠΝ τις επόμενες δεκαετίες

Η αλήθεια είναι πως στα προηγούμενα άρθρα μας, δεν είχαμε αναρωτηθεί πως “ξέφυγε” τόσο πολύ το κόστος στις ΜΕΚΟ200ΗΝ. Το 2018, το ΠΝ έπρεπε να εκσυγχρονίσει τα πλοία με μόλις 100 εκ. ευρώ (για όλα μαζί). Με πολλή πίεση, το κονδύλι ανέβηκε στα 140, για να φτάσει στα 160 εκ. Μάλιστα, το ΠΝ έκανε διαδικασία ανταγωνιστική, όπου φάνηκε πως μάλλον η SAAB είχε μια πλήρη προσφορά. Με βασικά “υλικά”, αλλά πλήρη!

ΚΟΣΜΟΓΟΝΙΑ στο ΠΝ, μετά τις FDI HN, τα MH-60R και τις τορπίλες, έρχονται M Class, Alkmaar και Gowind HN

Με την ωρίμανση της προσφοράς για 4 LCS, το ΠΝ μπήκε στη λογική της “πλήρους” αναβάθμισης, με κόστος περίπου στα 400 εκ. ευρώ. Ήταν ο προϋπολογισμός που είχε ξαναεμφανιστεί το 2014 για τον εκσυγχρονισμό των πλοίων. Βέβαια, όταν έφτασαν οι εταιρείες στο ΓΕΝ, στα πλαίσια της διαπραγμάτευσης για τις νέες φρεγάτες, το Ναυτικό προέβαλε σημαντικές απαιτήσεις για τον εκσυγχρονισμό. Έτσι το κόστος σκαρφάλωσε πολύ άνετα στο 1 δις!

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Το ΠΝ συνεχίζει να ενδιαφέρεται για μεταχειρισμένες Karel Doorman από Ολλανδία και Βέλγιο, “κλείνουν” και τα Alkmaar

Υπάρχει εδώ το ερώτημα: Χρειάζονται οι ΜΕΚΟ όντως 1 δις για τόσο “δυνατό” εκσυγχρονισμό, ή μας αρκούν περίπου 500 εκατομμύρια; Πηγές στο ΠΝ αναφέρουν πως ένας πιο βασικός εκσυγχρονισμός, με βάση ένα νέο CMS, νέο 3D radar, νέο EW Suite, και πολλά υποσυστήματα, “άνετα” χωρούν σε ένα σφικτό κόστος, κάπου εκεί στο μισό δις ευρώ.

Πως φτάσαμε στις κορβέτες Gowind; Εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ200ΗΝ και Ενδιάμεση Λύση πυροδότησαν τις εξελίξεις

Οι Ολλανδοί και οι Βρετανοί αυτό το θεωρούν σίγουρο (για τον έλεγχο του κόστους), ενώ και οι δυο προτείνουν τις εργασίες να γίνουν στο Σκαραμαγκά. Οι Αμερικανοί, είχαν προτείνει οι εργασίες να γίνουν εντός του Ναυστάθμου Σαλαμίνας ή στον Σκαραμαγκά. Το ΠΝ στις τελευταίες του σκέψεις είναι πως το πρόγραμμα θα έχει κάποιο τεχνολογικό ρίσκο. Δηλαδή, δεν γνωρίζει αν μπορεί να γίνει επιτυχημένα στην Ελλάδα. Αν και ήδη συζητείται στο Νάυσταθμο να γίνουν άλλες εργασίες…

ThinkOutOfTheBox: Μη εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ και αγορά των 2+2 μεταχειρισμένων φρεγατών Karel Doorman από Ολλανδία και Βέλγιο

Σε κάθε περίπτωση, οι 4 εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ θα είναι πλοία ισχυρών δυνατοτήτων σε σχέση με τις 4 κορβέτες, όποιες κι αν είναι αυτές, είτε οι Gowind HN, είτε οι SIGMA 10514. Επίσης, αν οι Doha Class δεν είναι ίδιες με αυτές του Κατάρ, επίσης οι ΜΕΚΟ200ΗΝ θα είναι ανταγωνιστικές, και σε ισχύ πυρός, και σε ταχύτητα. Και βέβαια πρόκειται για πλοία που τα ξέρει πολύ καλά το ΠΝ.

ΑΡΘΡΟ του Αντιναυάρχου Σπ. Κονιδάρη για τις Νέες Φρεγάτες του ΠΝ: Ανάγκη λήψης ορθολογιστικής απόφασης μακριά από «οπαδικές» πιέσεις

Επίσης αν τελικά επιλέγαμε να τα εκσυγχρονίσουμε, είτε στο Σκαραμαγκά είτε στο Ναύσταθμο, οι εργασίες θα γίνουν με τα πληρώματά τους παρόντα. Έτσι, θα λυθούν και πιθανές ατέλειες που υπάρχουν, ή και συνόδευαν τα πλοία από την αρχή της καριέρας τους.

Το 2022 βγαίνουν εκτός υπηρεσίας από το USN, 2 καταδρομικά Ticonderoga ηλικίας 27 και 28 ετών, όσο η Φ/Γ ΥΔΡΑ. Μας κάνουν;

Το πρόβλημα είναι, όπως έχουμε γράψει και παλιότερα, ο χρόνος που τα πλοία χρειάζονται για να εκσυγχρονιστούν καθώς το ΠΝ δεν μπορεί να “χάσει” πάνω από 1 κάθε φορά. Για μια στιγμή! Το ΠΝ την περίοδο 2025-2026, προγραμματίζει να παραλάβει 3 νέα πλοία (FDI HN). Επίσης, μπορεί να παραλάβει μεταχειρισμένα. Για παράδειγμα, οι δυο φρεγάτες Μ θα είναι διαθέσιμες μετά το 2024, ενώ αν προκριθούν (ελάχιστες οι πιθανότητες) οι μεταχειρισμένες LCS, τότε μιλάμε για άμεση παραλαβή. Οπότε, γιατί να μην βγουν οι ΜΕΚΟ δυο-δυο, προκειμένου να μειωθεί ο χρόνος εκσυγχρονισμού;

Φρεγάτες κλάσης “ΥΔΡΑ”: Οι απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού για το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού 

Κλείνοντας θα πούμε πως το ΠΝ “κλείνει” στο να μην εκσυγχρονίσει τις ΜΕΚΟ200ΗΝ σε εκτεταμένο βαθμό. Μάλιστα, υπάρχει η πιθανότητα να μην τις εκσυγχρονίσει καθόλου, και να αφαιρέσει λειτουργικά συστήματα από τις ΥΔΡΑ και ΣΠΕΤΣΑΙ για να κάνει απόλυτα λειτουργικές τις άλλες δυο (ΨΑΡΑ και ΣΑΛΑΜΙΣ).

ΑΠΟΨΗ: Η λύση στα προβλήματα του ΠΝ λέγεται Eurorean Patrol Corvette

Χρειάζεται η δεύτερη σκέψη; Κατά την άποψή μας, μάλλον. Διότι τελικά, αν δεν μιλάμε για 1 δις, αλλά για 500 ή και 600 εκ. ευρώ, τότε το αποτέλεσμα 4 αναβαθμισμένων φρεγατών πολλαπλού ρόλου θα είναι ανώτερο των κορβετών, καμία αμφιβολία πάνω σε αυτό, και με κάτω του μισού κόστους. Αλλά το ΠΝ σκέφτεται κι άλλες παραμέτρους, όπως κόστος ανά έτος υπηρεσίας, ανά πλοίο. Αν δηλαδή μια εκσυγχρονισμένη ΜΕΚΟ200ΗΝ κάνει 150 εκ. ευρώ για να εκσυγχρονιστεί, και υπηρετήσει 20 χρόνια, τότε κοστίζει περισσότερο από μια κορβέτα με κόστος 300 εκ. ευρώ που θα υπηρετήσει 45 χρόνια.

Πικρές αλήθειες για το πρόγραμμα των φρεγατών του Πολεμικού μας Ναυτικού

To θέμα είναι αν οι 4 κορβέτες, θα δώσουν ισχύ πυρός ίδια ή ανώτερη με μια ΜΕΚΟ200ΗΝ-Upgraded. Η απάντηση είναι όχι. Αν πρέπει να κάνουμε ή όχι τον εκσυγχρονισμό; θα το δει το ΠΝ. Ξέρει καλύτερα από εμάς.

- Advertisment -

Most Popular