H επιλογή των 3 φρεγατών γαλλικής κατασκευής FDI HN ήταν μάλλον μια έκπληξη από τους περισσότερους που δεν γνωρίζουν πως σκέπτεται το Πολεμικό μας Ναυτικό. Και λέμε έκπληξη, καθώς το ΠΝ ποτέ δεν σκέφτεται την… Αεροπορία. Αν η ΠΑ αγόρασε 12, 18 ή 24 Rafale, τι σχέση μπορεί να έχει αυτό με το ΠΝ; Γιατί αυτό να απαγορεύει στο Ναυικό να αγοράσει FDI, Gowind ή ακόμη και Barracuda; Δηλαδή ο ΕΣ δεν μπορεί να αγοράσει γαλλικά οχήματα;
Ευτυχώς, με αντίστοιχο τρόπο σκέφτεται και η πολιτική ηγεσία. Είναι χαρά μας να διαπιστώνουμε πως οι εποχές των ΕΜΠΑΕ και των λογικών “πήραμε από τους Αμερικανούς και τους Γερμανούς, ας πάρουν κάτι και οι Γάλλοι ή οι Ρώσοι” ευτυχώς έχουν παρέλθει. Αγοράζουμε ότι μας συμφέρει, από εκεί που μας συμφέρει. Και δεν χρειάζεται να χρυσοπληρώσουμε μήπως και στεναχωρηθούν κάποιοι.
Φρεγάτες κλάσης “ΥΔΡΑ”: Οι απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού για το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού
Η αλήθεια είναι πως με πραγματικούς αριθμούς, η ολλανδική πρόταση ίσως να ήταν καλύτερη, αλλά την τελική επιλογή να την έκριναν τα αντιαεροπορικά όπλα (ASTER 30) όπως και η μεγάλη έκπτωση που έκαναν (χάρη στους Αυστραλούς) οι Γάλλοι την τελευταία στιγμή. Δεν αφήνεις ένα συμβόλαιο με ένα Ναυτικό όπως το Ελληνικό, για μερικές δεκάδες ή και εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.
Πολλοί έσπευσαν να πουν πως οι Ολλανδοί “τσαντίστηκαν”, “θύμωσαν”, και άλλα τέτοια ωραία. Λογικά τότε, μας έχουν κόψει την καλημέρα, οι Αμερικανοί, Ιταλοί, Γερμανοί και Βρετανοί, οι δε Ισπανοί λογικά θα στέλνουν ήδη το Στόλο τους να βομβαρδίσει τον Πειραιά. Τα πράγματα είναι πιο απλά. Το ΠΝ πέτυχε την καλύτερη τιμή, πράγματα που οι άλλοι δεν μπορούσαν να δώσουν, και με χώρα που η πολιτική ηγεσία σχεδίασε και υλοποίησε κάτι άλλο, δηλαδή την αμυντική συμφωνία. Πολλοί τρέχουν, ένας όμως βγαίνει πρώτος.
Συνεπώς, οι Ολλανδοί πάλι καλά μας βλέπουν. Στην τελική ξέρουν, πως οι “τρελοί Γαλάτες”, σε περίπτωση που γίνει κάτι στην Ανατολική Μεσόγειο, θα στείλουν ένα αεροπλανοφόρο, μερικές FREMM, κάμποσα Rafale στην 114 ΠΜ, ενώ αυτοί δεν μπορούν, και ίσως δεν θέλουν να το κάνουν. No hard feelings.
Δεν θα μας τιμωρήσουν όμως, μη δίνοντάς μας κάτι άλλο, που θα είχε αξία γι’αυτούς να το δώσουν, και για εμάς να το αγοράσουμε. Δεν μιλάμε μόνο για τα ναρκοθηρευτικά Alkmaar, αλλά και για τις φρεγάτες Karel Doorman. Οι Ολλανδοί μαζί με τους Βέλγους σχεδιάζουν τον αντικαταστάτη της Karel Doorman, δηλαδή την κλάση ASWF. Το πλοίο αυτό θα μπει σε υπηρεσία το 2027, και λογικά, ένα τουλάχιστον χρόνο νωρίτερα, θα έχει αποσυρθεί η πρώτη φρεγάτα κλάσης Μ. Το έχουμε ήδη γράψει αυτό.
Αν λοιπόν το ΠΝ αποφασίσει να εκσυγχρονίσει τις φρεγάτες κλάσης ΜΕΚΟ200ΗΝ, πάλι δεν θα μπορούσε να έχει πλοία πριν το 2026. Κι αυτό το έχουμε εξηγήσει, πρέπει να γίνει μελέτη κατάστασης των MEKO, να τις “ανοίξουμε”, να δούμε τι ακριβώς συμβαίνει, και να προχωρήσουμε. Όλα αυτά βέβαια, εφόσον βρεθεί λύση με τα ναυπηγεία. Ο Σκαραμαγκάς έχει πλέον νέο ιδιοκτήτη, αλλά όπως μαθαίνουμε ήδη αντιμετωπίζει αγωγές από γειτονικό Δήμο που ζητά μια από τις προβλήτες…
Τώρα, ας σκεφτούμε λίγο υποθετικά. Πόσο θα μπορούσε να κοστίσει η αγορά των 2 ολλανδικών φρεγατών κλάσης Μ, καθώς και των δυο βελγικών; Μιλάμε για 4 πλοία, όμοιας διαμόρφωσης, εκσυγχρονισμένα σχετικά πρόσφατα (φέρουν και σύγχρονα CMS GUARDEON, ένα TACTICOS για το ολλανδικό ΠΝ ουσιαστικά), που μπορούν να προσφέρουν, χωρίς ιδιαίτερες αλλαγές, για τουλάχιστον άλλα 15 έτη.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: Φρεγάτες M ή Karel Doorman για Ενδιάμεση Λύση. Ας δούμε λίγο το πλοίο
Η ύπαρξη της ολλανδικής παραλλαγής του TACTICOS, σημαίνει πως τα πλοία έχουν κοινά σημεία με τις υπάρχουσες εκσυγχρονισμένες Kortenaer (σε επίπεδο CMS). Αυτό σημαίνει πως εκτός της κοινής εκπαίδευσης, μπορούν εύκολα να μπουν στο “δίκτυο” του ΠΝ. Βέβαια, έχουν διάφορα “μειονεκτήματα”, όπως για παράδειγμα τους πυραύλους NSSM (Sea Sparrow) αντί για ESSM που φέρουν οι MEKO200HN. Δεν μπορούμε όμως να αποκλείσουμε το ενδεχόμενο οι εκτοξευτές Mk48 των Karel Doorman να μπορούν να μετατραπούν για χρήση ESSM, αλλά δεν γνωρίζουμε το πιθανό κόστος.
ΑΙΡΕΤΙΚΗ ΑΠΟΨΗ: Ενδιάμεση Λύση, ας “ξεχάσουμε” τις Karel Doorman, ας ζητήσουμε 2 Holland Class OPV
Σε κάθε περίπτωση, εν έτει 2026, ή αν είμαστε τυχεροί, από το 2025, η τιμή για τις 4 φρεγάτες κλάσης Μ δεν θα ξεπεράσει τα 200 με 300 εκ. ευρώ, μαζί με τους απαραίτητους φόρτους ανταλλακτικών (που δεν θα έχουν πλέον αξία για τους Ολλανδούς και Βέλγους). Τα πλοία αυτά, μαζί με τις εκσυγχρονισμένες S (σίγουρα 4 από αυτές), θα μπορούν να προσφέρουν τα μέγιστα στο ΠΝ, καθώς είναι εξαιρετικά συντηρημένα από την τοπική THALES σε επίπεδο ηλεκτρονικών συστημάτων.
Επαγγελματίας επακουμβητής από σπίτι (φρεγάτα M Class, F930 Leopold I, @TheBelgianNavy)
Δεν θέλουμε να παρεξηγηθούμε, δεν μιλάμε για αγορά των ολλανδικών-βελγικών Μ και απόσυρση των ΜΕΚΟ200ΗΝ. Αλλά για κανιβαλισμό κάποιας/ων από τις τελευταίες, προκειμένου να παραμείνουν επιχειρησιακά κάποια από αυτά τα πλοία. Την ίδια στιγμή, οι 4 Μ θα συμπληρώσουν, έστω και προσωρινά (για 10 ή 15 έτη) και χωρίς μεγάλα έξοδα εισαγωγής σε υπηρεσία, τα κενά που θα έχει ο Στόλος. Τα πλοία θα είναι ανώτερα ή εφάμιλλα των τουρκικών εκσυγχρονισμένων ΜΕΚΟ200ΤΝ, ενώ το σύστημα εγγύς άμυνας Goalkeeper που διαθέτουν (αν δεν αφαιρεθεί) είναι ανώτερο του Phalanx.
Μπορεί οι φρεγάτες κλάσης Μ να είναι ίδιας ηλικίας με τις δικές μας ΜΕΚΟ200ΗΝ, αλλά το σημαντικότερο είναι πως είναι ήδη εκσυγχρονισμένες, άριστα συντηρημένες και με “λιγότερα μίλια” σε σχέση με τις ελληνικές. Επίσης δεν πρέπει να ξεχνάμε πως όλα τα ολλανδικά πλοία συντηρούνται και έχουν άμεση διαθεσιμότητα ανταλλακτικών, χάρη στην ολλανδική THALES. Αυτό είναι κάτι που δεν πρέπει να μας “ξεφύγει” τώρα που συζητάμε για την εμπλοκή των ελληνικών εταιρειών υψηλής τεχνολογίας (MILTECH, EFA, IDE κ.α.) σε πιθανά προγράμματα ηλεκτρονικών συστημάτων των ελληνικών FDI HN. Καλά τα πλοία, αλλά ας φτιάχνουμε εδώ στην Ελλάδα έστω τα ανταλλακτικά τους…