Βαθιές αναμένονται οι περικοπές και στους τρεις κλάδους των Γαλλικών Ενόπλων Δυνάμεων, σύμφωνα με τις αποκαλύψεις που έφερε στο φως σημερινό άρθρο της La Tribune. Έτσι σύμφωνα με το άρθρο, κατ’ απαίτηση του υπουργείου Ενόπλων Δυνάμεων, η Γαλλική Διεύθυνση Εξοπλισμών (DGA) μαζί με τα Επιτελεία ψάχνουν τρόπους να εξοικονομήσουν κονδύλια.
Αυτό γίνεται, καθώς προετοιμάζεται o νόμος περί στρατιωτικού προγραμματισμού (Military Programming Law – LPM) για την περίοδο 2024-2030, βάσει του οποίου θα κινηθούν όλες οι σχετικές δαπάνες, χωρίς να υπάρχει περιθώριο για αποκλίσεις. Μένει ουσιαστικά να αποφασιστεί από το Γάλλο Πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν, το ύψος αυτών των δαπανών που θα προβλέπει ο LPM κατόπιν εισηγήσεως των υπουργείων Οικονομικών, Άμυνας και του Γενικού Επιτελείου, με το απαισιόδοξο σενάριο να μιλά για 377 δις ευρώ, το αισιόδοξο 430 δις ερώ και το ρεαλιστικό να προσεγγίζει μια ενδιάμεση λύση τα 410 δις.
ΕΞΕΛΙΞΗ: H Φ/Γ ΚΙΜΩΝ (πρώτη ελληνική FDI HN) μπήκε στο dry dock!
Οι πληροφορίες φέρουν τον Γάλλο Πρόεδρο να τείνει στη έγκριση της πρότασης των 410 δις, που στηρίζει και το υπουργείο Αμύνης ως την πλέον ορθολογική, η οποία όμως σίγουρα δεν επιτρέπει την υλοποίηση του στρατηγικού σχεδιασμού υπό την επωνυμία ‘’ARMIES 2030’’. Κατόπιν αυτού, περισσότερα από διακόσια προγράμματα έχουν ελεγχθεί διεξοδικά με στόχο την εξοικονόμηση 30 δις ευρώ.
Όλη αυτή η διαδικασία έρχεται σε αντίθεση με τις διακηρύξεις του Προέδρου Μακρόν, ο οποίος από το 2017 ανέλαβε και σε προσωπικό επίπεδο τη στήριξη της εξοπλιστικής προσπάθειας. Όμως σύμφωνα με τη La Tribune, η διαφορά μεταξύ των επίσημων πολιτικών διακηρύξεων και της πραγματικότητας, μπορεί να είναι χαώδης.
Τα βαριά ονόματα των περικοπών
Στο Στρατό Ξηράς αναμένεται η αναβολή για δύο χρόνια του προγράμματος Νέου Άρματος Μάχης (Main Ground Combat System-MGCS) που αναπτύσσεται από κοινού με τη Γερμανία, η εγκατάλειψη του προτύπου Mk3 για το επιθετικό ελικόπτερο Tigre, η καθυστέρηση στις παραδόσεις των οχημάτων μάχης του προγράμματος Scorpion (Jaguar, Griffon, Serval) και η μείωση της χρηματοδότησης για τον εκσυγχρονισμό των αρμάτων μάχης Leclerc κατά 20-25%.
Naval Group achieved a major milestone in the FDI HN program for the Hellenic Navy
Στην Πολεμική Αεροπορία αναμένεται αναβολή του νέου μαχητικού FCAS (Future Combat Air System), που αναπτύσσεται από κοινού με Γερμανία και Ισπανία, μείωση των συστημάτων Eurodrone από έξι σε τέσσερα και παράδοση το 2030 αντί του 2025, καθυστέρηση στην ανάπτυξη των προτύπων F4 και F5 του αεροσκάφους Rafale, όπως και καθυστέρηση στην παραγωγή της Tranche 4 παρτίδας του μαχητικού και αναβολή της παραγγελίας για 46 H160M ελικόπτερα της Airbus.
Στο Πολεμικό Ναυτικό προτείνεται η ακύρωση κατασκευής του τέταρτου πλοίου ανεφοδιασμού του Στόλου FSV (Force Supply Vessel), η αναβολή του προγράμματος αντικατάστασης του αεροσκάφους ναυτικής συνεργασίας Atlantique κατά ένα χρόνο και η καθυστέρηση της παράδοσης της 4ης και 5ης φρεγάτας FDI για το 2031 και 2032 όταν αναμενόταν για το 2028 και 2029 αντίστοιχα.
Η είδηση με το ελληνικό ενδιαφέρον για προβληματισμό
Δεν θα μπορούσε να είναι άλλη από την μετάθεση παραδόσεων των γαλλικών φρεγατών FDI, η οποία συνοδεύεται και από την εκτίμηση – πραγματικότητα ότι η έκβαση αυτή είναι πολύ αρνητική για τη Naval Group, καθώς θα πρέπει να βρει και να βασιστεί σε εξαγωγές για να διατηρήσει σε λειτουργία το ναυπηγείο στο Lorient. Επιπλέον τίθεται εν αμφιβόλω ο σχεδιασμός του Γαλλικού Ναυτικού για 15 κύριες μονάδες και ο ορίζοντας ολοκλήρωσής του, ειδικά δε αν συνδυαστεί με το γεγονός ότι η 4η και 5η FDI δεν έχουν δρομολογηθεί επισήμως.
ΑΠΟΨΗ: Tουρκικό loitering KARGI, το “έρεβος” των FDI HN και του Στόλου στην Ανατολική Μεσόγειο;
Σε όλα αυτά θα πρέπει να συνυπολογισθεί το γεγονός ότι η παραγγελία της 2ης και 3ης γαλλικής FDI στις 29 Μαρτίου 2021 ουσιαστικά έγινε με σκοπό το πρόγραμμα να αποκτήσει δυναμική έτσι ώστε να μπορέσει να διεκδικήσει με αξιώσεις το ελληνικό πρόγραμμα φρεγατών. Άλλωστε αυτές οι δύο φρεγάτες γαλλικής διαμόρφωσης προτάθηκαν για το ΠΝ και αποκτήθηκαν με το πλεονέκτημα της ταχείας παράδοσης, ενώ ο εκσυγχρονισμός τους στο πρότυπο HN Standard 2 θα γίνει μετέπειτα. Χωρίς να έχει γίνει επαρκώς κατανοητό γιατί έστω δεν τοποθετούνται εξαρχής οι δύο επιπλέον εκτοξευτές Sylver A50, μιας και οι όποιες τροποποιήσεις αφορούν κατά βάση κατασκευαστικές παρεμβάσεις, εκτός και αν αυτές αναμένεται να είναι χρονοβόρες.
Στο πλαίσιο αυτό εγκαταλείφθηκε η αρχική ελληνική πρόθεση για επιλογή σχήματος με ναυπήγηση τεσσάρων φρεγατών, απόκτηση πλοίων ενδιάμεσης λύσης και εκσυγχρονισμό των φρεγατών MEKO, κάτι που θα απέδιδε και περισσότερα σκάφη στο ΠΝ. Αντ’ αυτού η νέα ναυπήγηση έγινε και ενδιάμεση λύση ταυτόχρονα.
Αρχηγός Ναυτικού: Στη Γαλλία για Euronaval και πρώτη FDI (Εικόνες, Βίντεο)
Προκαλεί ανησυχία επίσης το γεγονός ότι αν και η παραγγελία της 2ης και 3ης γαλλικής FDI είναι επίσημη, εντούτοις έπειτα από την αγορά τους από το ΠΝ, δεν έχει δει το φως της δημοσιότητας καμία δήλωση σχετική έστω και τυπική, από κάποιο εκπρόσωπο της Naval Group, που να αναφέρει την αντικατάστασή τους από δύο νέες. Εδώ αξίζει να θυμηθούμε πως όταν το ΠΝ αγόρασε τις φρεγάτες “Έλλη” και “Λήμνος” κατευθείαν από τη ναυπηγική κλίνη, το Ολλανδικό Ναυτικό δεν προέβη σε αντικατάστασή τους, απλά έδωσε το αρχικό όνομα της “Έλλη”, Peter Florisz, στην τελευταία και 10η της κλάσης που ήταν να ονομαστεί Willem Van Der Zaan.
Ένα δεύτερο σημείο ανησυχίας είναι η εδώ και κάποιο διάστημα, διακινούμενη πληροφορία ότι η βελτιωμένη πρόταση της Γαλλίας στο πρόγραμμα των κορβετών θα μπορούσε να περιλαμβάνει μία φρεγάτα FDI και 2 κορβέτες Gowind με ναυπήγηση στο Lorient. Εφόσον γίνει αποδεκτή μια τέτοια πρόταση, πάλι θα προβληθεί ως πλεονέκτημα η ταχεία παράδοση, ενώ παράλληλα το ναυπηγείο στο Lorient θα εξασφαλίσει εργασία, ώστε να παραμείνει βιώσιμο, όπως αναφέρει το άρθρο της La Tribune.
Σε μια τέτοια έκβαση χάνεται πάλι η δυνατότητα ναυπήγησης στην Ελλάδα και κατ’ επέκταση η ανάπτυξη της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας, ενώ γενικόλογες υποσχέσεις για ανάθεση έργου σε μελλοντικές επιπλέον αγορές, κρίνονται εκ του πονηρού.
Βέβαια o πραγματικός κίνδυνος δεν προκύπτει από τη μη ναυπήγηση των πλοίων στην Ελλάδα, όσο από το γεγονός η Ελλάδα να καταστεί ο μοναδικός χρήστης της FDI. Δεν είναι απίθανο στο παραπάνω σενάριο, η πρόταση για την 4η ελληνική FDI να αφορά την 1η γαλλική. Κάτι που θα επέτρεπε στη Γαλλία να απεμπλακεί από ένα πρόγραμμα που είχε ως στόχο να αποδώσει ένα οικονομικό πλοίο για αποστολές επίδειξης σημαίας σε περιοχές χαμηλής έντασης με σκοπό να αντικατασταθούν οι φρεγάτες κλάσης La Fayette, στην πράξη όμως το τελικό προϊόν έφτασε να κοστίζει ακριβότερα από μια φρεγάτα κλάσης FREMM/Bergamini.
ΑΝΑΛΥΣΗ: Πάμε «καρφί» για την 4η FDI; Ας μην βιαστούμε να πανηγυρίσουμε…
Έτσι το Γαλλικό Ναυτικό θα μπορούσε να στραφεί σε ένα πλοίο οικονομικότερο γι’ αυτή τη δουλειά και να επαναπροσδιορίσει τις ανάγκες του. Δεδομένου του ότι ο στόχος των 15 κύριων μονάδων επιφανείας είναι αμφίβολος έπειτα από τις περικοπές των 30 δις και αυτές εφόσον ο LPM κινηθεί στα 410 δις ευρώ για την περίοδο 2024 – 2030 και δεν πάει στα 377 δις.
Μια τέτοια εξέλιξη στη Γαλλία θα ήταν καταστροφική για το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, καθώς θα έμενε ο μοναδικός χρήστης μιας ολιγάριθμης κλάσης πλοίων, με σειρά χαρακτηριστικών που δεν απαντώνται αλλού, πράγμα που θα μπορούσε να εκτινάξει το κόστος μελλοντικής υποστήριξης τους. Εδώ δεν πρέπει να ξεχνάμε πως ένας από τους όρους του ΠΝ ήταν το πλοίο που θα επιλεγεί ως νέα φρεγάτα, να βρίσκεται σε υπηρεσία με άλλο ναυτικό.
MAST Med 2022 στην Αθήνα: Τι είδαμε στο διεθνές ναυτικό συνέδριο, νέα και για τις FDI
Κατ’ επέκταση η όποια επιθυμία για αλλαγή στον υφιστάμενο εξοπλισμό, τροποποίηση ή πιστοποίηση ενός νέου συστήματος, θα είχε σχέση με μόλις τέσσερα παγκοσμίως πλοία σε υπηρεσία, κάτι που ανεξαρτήτως καλών προθέσεων δεν συμφέρει οικονομικά.
Εδώ να προσθέσουμε πως ήδη παρατηρείται μια δυσκολία στην ενσωμάτωση οπλισμού και εξοπλισμού πλην γαλλικού, κάτι που είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε και στο πρόσφατο ναυτικό συνέδριο MAST Med 2022, από την μη ένταξη του RAM στο ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης οπλισμού (MMFU – ITR), καθώς η σχετική διαφάνεια της παρουσίασης αφορούσε αποκλειστικά και μόνο γαλλικά όπλα διασυνδεδεμένα με τη μονάδα διεπαφής simbox και μάλιστα και αυτά λίγα σε ποικιλία.