Σήμερα θα αναλύσουμε μια αίσθηση που έχουμε, πάντα με βάση τη λογική, ότι δηλαδή η αγορά μιας 4ης FDI δεν είναι «μακρινή» υπόθεση. Ας δούμε όμως το γιατί.
Όπως έχουμε γράψει, η γαλλική προσφορά για φρεγάτες FDI, δεν ήταν για 3 πλοία, αλλά για 4. Το Πολεμικό Ναυτικό, την τελευταία στιγμή, βλέποντας που έχει φτάσει το συνολικό «κουστούμι», αλλά και θέλοντας να αποκτήσει περισσότερες «πλώρες», σκέφτηκε πως μια φρεγάτα FDI HN θα μπορούσε υπό προϋποθέσεις να ήταν 3 κορβέτες. Έτσι, το αρχικό σχέδιο για 4 φρεγάτες μετατράπηκε σε 3 φρεγάτες+3 κορβέτες ή ιδανικά 3+4, αν υπήρχε λίγη βοήθεια από το υπουργείο Οικονομικών.
Βέβαια, δεν ξέρουμε ποιος σχεδίασε/έγραψε το συμβόλαιο των ελληνικών FDI (καλά, μπορεί να έχουμε μια ιδέα, αλλά ήταν και συλλογική δουλειά), αλλά πολύ σωστά μπήκε πρόβλεψη για 4η φρεγάτα. Το πως ακριβώς έγινε αυτό δεν γνωρίζουμε. Απλά, θεωρούμε πως οι Γάλλοι έδωσαν τιμή για 4 πλοία, εμείς ως αγοραστές ζητήσαμε να πληρώσουμε τα 3/4 της αρχικής προσφοράς για 3, και πολύ λογικά, οι Γάλλοι θα ήθελαν ένα ποσό μεγαλύτερο διότι άλλο να αγοράζεις 3, άλλο να αγοράζεις 4. Εκεί φάνηκε και η σωστή ελληνική διαπραγμάτευση. Όσα πρόσθεσαν οι Γάλλοι στο ποσό για τις 3, τόσα αφαίρεσαν οι Έλληνες από την 4η FDI!
Έτσι, η τιμή της option για το 4ο πλοίο -που εφόσον παραγγελθεί θα είναι Standard 2, δηλαδή πλήρες- είναι χαμηλότερη από την τιμή που πληρώνουμε ανά σκάφος για τα πρώτα 3. Με λίγα λόγια, η τιμή που έχει κλειδώσει το ΠΝ για το 4ο πλοίο είναι εξαιρετική. Αυτή με βάση τη σύμβαση είναι -χωρίς πυραύλους όμως, υποστήριξη κ.λπ. – 719,6 εκατ. ευρώ. Κάπου εδώ να πούμε πως υπάρχει μια μεγάλη παγίδα, όχι για το ΠΝ, αλλά για την κατασκευάστρια εταιρεία!
Όταν υπογράψαμε τη σύμβαση που περιλαμβάνει και την option, δεν υπήρχε ρωσική εισβολή, αύξηση κόστους πρώτων υλών, αύξηση κόστους ενέργειας και μεγάλος πληθωρισμός. Με λίγα λόγια, η Naval Group δέχτηκε μια τιμή, χωρίς να μπορεί να ξέρει πως λίγους μήνες μετά η κατασκευή θα στοιχίζε πολύ περισσότερο. Έτσι αν πάμε σήμερα να συμφωνήσουμε την 4η FDI HN, χωρίς κλειδωμένη τιμή, τότε δύσκολα θα γλυτώσουμε ένα «καπέλο» 100 εκατομμυρίων ευρώ, κι αυτό είναι μια πολύ μετριοπαθής προσέγγιση. Με λίγα λόγια, η Naval Group, σε περίπτωση εξάσκησης της προαίρεσης για 4η FDI HN, έχει σοβαρές πιθανότητες «να μπει μέσα»!
ThinkOutOfTheBox: Τετραγωνίζουμε τον κύκλο για να αγοραστεί η 4η FDI!
Έτσι ότι και να λέμε για νέες κορβέτες, όσες ιδέες κι αν έχουμε γράψει για κάποιο LHD Mistral ή 2 ΡΡΑ, η εξάσκηση της option της 4ης FDI αυτή τη στιγμή είναι μια πολύ ελκυστική επιλογή για την ελληνική κυβέρνηση. Ασχέτως των υπολοίπων προγραμμάτων, το να βλέπουμε 719 εκατ. ευρώ για μια φρεγάτα επιπέδου FDI HN (με τον επιπλέον ελληνικό εξοπλισμό δηλαδή), είναι κάτι που δεν μπορούμε να ξεπεράσουμε.
ΑΠΟΨΗ: Άμεση παραλαβή των 2 ιταλικών PPA Light, ή παραγγελία της 4ης φρεγάτας FDI;
Όπως πρώτη είχε γράψει η σελίδα μας, ένα συνολικό «πακέτο» με όπλα για την 4η φρεγάτα, δεν θα ξεπερνούσε τα 900 εκατ., ή κάπου εκεί. Και πράγματι η κλειδωμένη συνολική τιμή είναι η εξής: 719,6 εκατ. για το πλοίο, 19,4 εκατ. για αρχικές υπηρεσίες υποστήριξης, κάποια εργαλεία, 4 τορπίλες και 8 αντίμετρα CANTO και άλλα 200 εκατ. για τον οπλικό φόρτο των αντιαεροπορικών πυραύλων Aster 30 και των αντιπλοικών πυραύλων Exocet MM40. Σύνολο 939 εκατομμύρια ευρώ. Να πούμε εδώ πως επίσης στην έτερη σύμβαση για τα όπλα (που υπογράψαμε με την κατασκευάστρια MBDA), τα 200 εκατομμύρια κόστος για τον οπλικό φόρτο της 4ης FDI είναι και αυτό “κλειδωμένο” σε σταθερή τιμή. Όμως μέχρι πότε μπορούμε να εξασκήσουμε την προαίρεση (για πλοίο και όπλα);
Μέχρι τις 30 Ιουνίου του 2023, δηλαδή σε πολύ λιγότερο από ένα χρόνο από σήμερα. Αν βέβαια το κάνουμε, η Naval Group δεσμεύεται να παραδώσει το 4ο πλοίο μέχρι τις 31/12/2017, δηλαδή 14 μήνες μετά την παράδοση της 3ης φρεγάτας. Κρίνοντας από τη μέχρι τώρα ταχύτητα κατασκευής, δεν θα της είναι δύσκολο. Δύσκολο θα της είναι να το κατασκευάσει χωρίς οικονομική ζημιά για την ίδια.
ThinkOutOfTheBox: Αντί για 4η φρεγάτα FDI HN ας αγοράσουμε ένα LHD Mistral 140
Βέβαια, από το Σεπτέμβριο του 2021, έχει γίνει αντιληπτό πως η τύχη της 4ης FDI εξαρτάται από τα υπόλοιπα πρότζεκτ του ΠΝ. Αν το Ναυτικό δαπανήσει 2 δις για 4 κορβέτες, και άλλα 500+ εκατ. για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ, τότε πολύ δύσκολα θα βρεθούν ακόμη 900 εκατ. ευρώ για την 4η FDI HN. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως το ΠΝ θα χρειαστεί ακόμη αρκετά εκατομμύρια για την αγορά πυραύλων RAM για τις φρεγάτες και τις κορβέτες, όπως επίσης, και περίπου 200 εκατ. για το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου των FDI. Συνεπώς, μιας και είμαστε η Ελλάδα κι όχι η Σαουδική Αραβία, ας μην ονειροβατούμε…
Το πρόβλημα είναι πως το διαθέσιμο ποσό που έχει στη διάθεση του πλέον το ΠΝ, δεν είναι τόσο μεγάλο. Αν υποθέσουμε πως το Ναυτικό έχει ως βάση τα 5 δις (κι όχι τα 5,5), τότε το ποσό που απομένει είναι περίπου 1,5 δις (καθώς λαμβάνουμε υπόψη πως οι 3 πρώτες FDI με τις νόμιμες επιβαρύνσεις, συν το φόρτο των πυραύλων RAM συν κάποιες εργασίες προσαρμογής των 2 πρώτων σκαφών, θα φθάσουν κάπου τα 3,4 δις). Άρα, αν χρειαστούμε και γύρω στα 500 εκατομμύρια ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, κάτι απαραίτητο κατά τη γνώμη μας, τότε για τις κορβέτες απομένει μόλις 1 δις (προσεγγιστικά πάντα). Ας είμαστε ρεαλιστές, με 1 ή 1,1 δις ούτε καν 3 κορβέτες μπορούμε να πάρουμε, πόσο μάλλον 4, και να ξεκινήσουμε εγχώριο ναυπηγικό πρόγραμμα.
La Tribune: «Η Ελλάδα διστάζει μεταξύ κορβετών ή 4ης φρεγάτας» ή μήπως όχι;
Δεν θα πούμε πως από την αρχή το είχαμε επισημαίνει: ότι ίσως το ΠΝ να έπρεπε να πάει σε φθηνότερα πλοία, και να τα αγοράσει σε μεγάλους αριθμούς. Αλλά από τη στιγμή που έχουμε υπογράψει για τις 3 FDI HN, θα πρέπει να πορευτούμε με αυτά τα δεδομένα. Έχουμε 3 πλοία, και έχουμε κι ένα ποσό κάπου στο 1 δις, με το 4ο να κοστίζει 939 εκατ. πλήρες. Μήπως λοιπόν το πιο σωστό σενάριο είναι να το πάρουμε και να “ζορίσουμε” τους Γάλλους για σύστημα ECM;
Αν έχουμε διαβάσει καλά τις εξελίξεις, αυτό είναι το πιο λογικό. Η 4η φρεγάτα, που θα υπηρετήσει για τα επόμενα 40 χρόνια, είναι μια πολύ καλή επένδυση για το Πολεμικό μας Ναυτικό. Δυστυχώς για την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία, θα πρέπει να κατασκευαστεί κι αυτή στη Γαλλία, αλλά τα εγχώρια ναυπηγεία θα μπορέσουν να πάρουν τα επόμενα προγράμματα του ΠΝ, κορβέτες, πυραυλακάτους, υποβρύχια, πλοία υποστήριξης, όταν βρεθούν τα κονδύλια (συν τα όποια προγράμματα αναβάθμισης, επισκευών κ.λπ.). Αρκεί να εγγυηθούν πως δεν θα έχουμε πάλι το σήριαλ των Super Vita.
ΑΠΟΨΗ: Οι Ολλανδοί ήρθαν με “λάθος” πλοίο. Αντί για 4 SIGMA 11515HN, καλύτερα 10 SIGMA 10514!
Πριν αρχίσουν να υπερθεματίζουν κάποιοι, θα πρέπει να τονίσουμε το εξής που δεν επιτρέπει πανηγυρισμούς. Αν υλοποιηθεί το σενάριο όπως το περιγράφουμε, το ΠΝ στο άμεσο μέλλον, σταδιακά θα περιοριστεί σε κάπου 8 λειτουργικά κύρια πλοία επιφανείας (μιας και οι φρεγάτες S θα αποσύρονται λόγω ηλικίας). Και αυτό, αν τελικά κάνουμε εκσυγχρονισμό στις ΜΕΚΟ200ΗΝ. Και ΠΝ με μόλις 8 φρεγάτες, είναι η σκιά του εαυτού του.
Μπορεί να αρχίσουν κάποιοι να ελπίζουν σε ευρωκορβέτες (EPC), ή σε άλλες λύσεις, αλλά δεν είμαστε σίγουροι για κανένα από αυτά τα σενάρια. Το ΠΝ, εφόσον βρει κάποια επιπλέον χρήματα πρέπει να εκσυγχρονίσει τις πυραυλακάτους Ρουσσέν και τα υποβρύχια 214ΗΝ. Ενώ αν βρεθούν “σοβαρά” κονδύλια είναι απολύτως αναγκαίο να αγοράσει περισσότερα υποβρύχια. Γιατί και εκεί θα μείνουμε με τα 4 Type 214 και το αναβαθμισμένο “Ωκεανός”. Οπότε όχι Ανατολική Μεσόγειο δεν θα δούμε, αλλά και το Αιγαίο θα μείνει ακάλυπτο.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Η Fincantieri έφερε «δυνατή» πρόταση για κορβέτες στο ΠΝ, η FCX-30 φθηνότερη όλων!
Υπάρχει εναλλακτική σε μεταχειρισμένα πλοία; Σε επίπεδο φρεγάτας, πλέον μάλλον όχι. Το ΠΝ έχασε το «τραίνο» των βρετανικών Type 23, ενώ δύσκολα θα βρεθούν άλλα πλοία, εκτός ίσως από τις Βέλγο/ολλανδικές Μ, αλλά σε ημερομηνίες που δεν θα μας ενδιαφέρουν.
Όταν λοιπόν γράφαμε άρθρα για τον κίνδυνο ενός «μικρού Ναυτικού», πολλοί θεωρούσαν πως στρεφόμασταν κατά του ΠΝ, ενώ ουσιαστικά είμαστε αυτοί που το στηρίζουμε. Βέβαια είμαστε υπέρ ενός ΠΝ όπως το ξέρουμε και το αγαπήσαμε, όχι υπέρ μιας διευρυμένης “Ακτοφυλακής”. Καλό είναι να τα ξεκαθαρίζουμε αυτά, καθώς τα άρθρα μας τα διαμορφώνουν όσα γνωρίζουμε και πιστεύουμε, όπως και οι ανησυχίες που μοιραζόμαστε με τους αναγνώστες μας, και “χρωστούμενα” δεν έχουμε σε κανένα.
ΑΠΟΨΗ: Το 29 ετών καταδρομικό USS Vella Gulf είναι διαθέσιμο, θα το «αγνοήσει» το ΠΝ;
Με λίγα λόγια. Το ΠΝ όπως εμείς διαβάζουμε τα δεδομένα, δεν έχει άλλη επιλογή από το να αγοράσει μια 4η FDI HN, για να «σώσει ότι σώζεται». Αλλά αυτή δεν θα είναι κίνηση υπεροχής, αλλά κίνηση ανάγκης, με απαραίτητη τη νέα χρηματοδότηση και βέβαια ένα σοβάρο μακροπρόθεσμο σχεδιασμό για το μέλλον του.