28.7 C
Athens
Παρασκευή, 26 Ιουλίου, 2024
ΑρχικήThink Out Of The BoxΕλληνικές FDI: Μια μεγάλη έλλειψη που πέρασε... απαρατήρητη και πρέπει να διορθωθεί

Ελληνικές FDI: Μια μεγάλη έλλειψη που πέρασε… απαρατήρητη και πρέπει να διορθωθεί

Η σελίδα μας είναι η πρώτη που είπε πως η μελλοντική φρεγάτα FDI HN του Πολεμικού Ναυτικού, δεν θα διαθέτει σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου (ECM) καθώς και μηχανισμό STRALES στο κύριο πυροβόλο. Αυτές είναι δυο από τις πλέον χτυπητές ελλείψεις στο πλοίο, καθώς κάποιες άλλες εκτός αρχικής σύμβασης (π.χ. το Link 16, οι πύραυλοι RAM), θα καλυφθούν με συμπληρωματικές αγορές. Έχουμε εξηγήσει, πως αυτές οι ελλείψεις δεν οφείλονται σε ακούσια παράβλεψη, αλλά έναν συμβιβασμό εκ μέρους ΠΝ για να αποκτήσει τα πλοία όσο το δυνατόν γρηγορότερα.

ΑΠΟΨΗ: Tουρκικό loitering KARGI, το “έρεβος” των FDI HN και του Στόλου στην Ανατολική Μεσόγειο;

Για να μην υπάρχουν παρανοήσεις, το πλοίο είναι σύγχρονο σχεδιαστικά και έχει συστήματα υψηλής τεχνολογίας όπως το συνδυασμό συστήματος μάχης SETIS -ραντάρ SeaFire-πυραύλων ASTER30, όπως και το συρόμενο σόναρ CAPTAS 4. Θυμίζουμε επίσης πως είμαστε οι πρώτοι που το… μακρινό 2017, γράψαμε για την ανάγκη ενίσχυσης του ΠΝ, άρα χαιρόμαστε για την προμήθεια των FDI. Αλλά αυτό δεν μας δίνει το δικαίωμα να εθελοτυφλούμε μπροστά στις ελλείψεις τους. Το ότι κάποιοι βλέπουν το πλοίο “αψεγάδιαστο” μας ξεπερνά. Αν ήταν τέλειο εξαρχής, γιατί το ΠΝ πίεσε και πήρε 32 αντί για 16 ASTER 30, εκτοξευτή RAM, και chaffs; Διότι το σκάφος στη γαλλική του διαμόρφωση, δεν είναι μια φρεγάτα για σύγκρουση υψηλής έντασης. Και σε αυτό δεν φταίει ούτε το ΠΝ, ούτε η κατασκευάστρια Naval Group, αλλά το Γαλλικό Ναυτικό (Marine Nationale).

Δεν πρέπει να ξεχνάμε, όπως πολλές φορές έχουμε γράψει, ότι οι FDI σε γαλλική υπηρεσία θα έχουν δυο κύριες αποστολές. Η μια αποστολή της FDI (FR) είναι η επίδειξη σημαίας σε μεγάλες αποστάσεις από την ηπειρωτική Γαλλία (σε κτήσεις και βάσεις ανά τον πλανήτη), όπου σημαντικό ρόλο έχει η χαμηλή κατανάλωση καυσίμων και η δυνατότητα μακράς παραμονής, κι όχι η ταχύτητα και η ισχύς πυρός. Εκεί θα αντικαταστήσει τις παλαιές La Fayette που έχουν γράψει “άπειρα” μίλια σε ταξίδια σε Ατλαντικό και Ειρηνικό, σε υπερπόντιες αποστολές, με χαμηλή πιθανότητα σύγκρουσης υψηλής έντασης.

ΕΞΕΛΙΞΗ: H Φ/Γ ΚΙΜΩΝ (πρώτη ελληνική FDI HN) μπήκε στο dry dock!

Οι Γάλλοι θέλουν επίσης τις FDI ως προπομπούς στην ομάδα του αεροπλανοφόρου De Gaulle σε ανοικτές θάλασσες, όπου θα συνοδεύονται από βαρύτερες φρεγάτες FREDA, HORIZON, και φυσικά αεροσκάφη Rafale σε άμεση συνδρομή. Συνεπώς, οι FDI (FR) εκεί δεν κινδυνεύουν τόσο, ειδικά αν από πάνω τους πετούν και μερικά ζεύγη Rafale M. Είναι τελείως διαφορετικός ο τρόπος χρήσης των πλοίων από το Marine Nationale, από τη χρήση για τα οποία τα προορίζει το Πολεμικό μας Ναυτικό.

Εμείς τις FDI HN τις χρειαζόμαστε για καταρχήν επιβίωση και μετά εξασφάλιση θαλασσίου ελέγχου στο πιο “φορτωμένο” με απειλές θέατρο επιχειρήσεων που μπορεί να υπάρξει στις αεροναυτικές συγκρούσεις, όπως θα είναι το Αιγαίο σε περίπτωση σύγκρουσης. Και με δράση σε παράκτια ουσιαστικά ύδατα με συνεχή απειλή επιθέσεων κορεσμού, ακόμη και από αναλώσιμα UAVs, περιφερόμενα πυρομαχικά, USVs πιθανότατα και σε σμήνη. Το να συζητάμε αν χρειάζεται ECM και μάλιστα τελευταίας γενιάς, είναι απλώς τραγελαφικού χαρακτήρα υπόθεση, και αποδεικνύει αρκετά για τους όποιους παραδοξολόγους το παραβλέπουν.

Οι νέες φρεγάτες FDI HN απέκτησαν ονόματα μεγάλων ναυμάχων

Σήμερα θα εστιάσουμε σήμερα σε μια άλλη έλλειψη, που προέρχεται ακριβώς από τη γαλλική επιλογή να μην εξοπλίσει τις FDI για συγκρούσεις υψηλής έντασης. Έτσι, ενώ το πλοίο διαθέτει με ηλεκτροοπτικό σύστημα στοχοποίησης PASEO XLR, εντούτοις δεν έχει ενσωματωμένο IRST, δηλαδή σύστημα υπερύθρων για έρευνα και παρακολούθηση στόχων. Υπάρχει μια παρανόηση, και θεωρείται από πολλούς πως η FDI διαθέτει IRST. Εξηγούμε, όσο μπορούμε πιο αναλυτικά.

AΝΑΛΥΣΗ: H FDI HN και το σύστημα ECM

To Ιnfrared Search and Track (IRST) κάνει κατά κύριο λόγο έρευνα και παρακολούθηση στόχων μέσω υπερύθρων, αφού γίνει ο εντοπισμός. Είναι τελείως διαφορετικό από το κάθε ηλεκτροοπτικό, που δεν μπορεί να κάνει έρευνα, παρά μόνο παρακολούθηση, κι αυτό όχι αυτοματοποιημένα.

Μια κάμερα, που δίνει “εικόνα” στο σύστημα διαχείρισης μάχης του πλοίου (CMS), δεν σημαίνει πως είναι ενσωματωμένη (Integrated) σε αυτό. Ναι, σε μια οθόνη μπορούμε να δούμε “κάτι”, αλλά τα δεδομένα από αυτό το “κάτι” δεν μπορούν να διανεμηθούν μέσω CMS στα όπλα ή σε άλλους αισθητήρες. Επίσης, η PASEO XLR δεν μπορεί να κάνει έρευνα, δηλαδή δεν διαθέτει αλγόριθμο αναγνώρισης στόχου ή απειλής. Θα εντοπίσει το στόχο, με τη λογική του κυαλιού. Το είδαμε, το εντοπίσαμε, όχι το ανάποδο.

ThinkOutOfTheBox: Φρεγάτα FDI HN με 50 ή 60 ASTER 30 και 10 ή περισσότερους SCALP Naval; Κι όμως, γίνεται!

Βέβαια, το αναλυτικό εγχειρίδιο της PASEO XLR επισημαίνει πως γίνεται παροχή στοιχείων στόχου σε ένα από τα δυο πυροβόλα των 20 χιλιοστών. Προσοχή, σε ένα από τα δυο, δρώντας σαν σκοπευτικό. Το δεύτερο πυροβόλο, θα πρέπει να λάβει δεδομένα από αλλού, π.χ. το ραντάρ. Και κάπου εκεί τελειώνει η ολοκλήρωση του PASEO XLR στο CMS του πλοίου. Και τι περισσότερο χρειάζεται θα ρωτήσει κανείς; Χρειάζεται αυτό που έχουν τα σύγχρονα πλοία επιπέδου FDI (και πολλά μικρότερα). Ένα ολοκληρωμένο στο CMS IRST όπως για παράδειγμα το Safran VAMPIR NG.

Το Vampir NG σε πολεμικό σκάφος, κάτω από το ραντάρ ναυτιλίας

To συγκεκριμένο είναι πράγματι κι αυτό ένα ηλεκτρο-οπτικό σύστημα, με μια διαφορά. Η αποστολή του είναι να εκτελεί έρευνα. Δηλαδή, το πλοίο που έχει ένα VAMPIR NG μπορεί να εντοπίζει στόχους παθητικά. Το σύστημα περιστρέφεται συνεχώς, 60 φορές το λεπτό, δίνοντας μια σφαιρική εικόνα για το τι συμβαίνει τριγύρω. Έτσι το σκάφος μπορεί να μην έχει ηλεκτρομαγνητικές εκπομπές, και να συνεχίσει να μάχεται.

Φανταστείτε το VAMPIR σαν ένα παθητικό “ραντάρ” χωρίς εκπομπές που δίνει δεδομένα στο CMS. Έτσι μπορούν να τροφοδοτηθούν με αυτά τα πυροβόλα (όλα, και αυτό των 76 χιλιοστών) αλλά και οι πύραυλοι, ASTER 30 & RAM.

FDI HN: Μύθοι κι αλήθειες για την πρώτη φρεγάτα που αγοράζει το Ναυτικό εδώ και 33 χρόνια

Μόνο που δυστυχώς η FDI, σε γαλλική και ελληνική έκδοση, δεν διαθέτει κάτι ανάλογο με το IRST. Αυτό έχει πολλά μειονεκτήματα. Καταρχάς το πλοίο είναι υποχρεωμένο να πολεμά με το ραντάρ πάντα σε λειτουργία, προσελκύοντας κάθε είδους πύραυλο αντιραντάρ έχει ο αντίπαλος. Επίσης, δεν μπορεί να “κρυφτεί” από τα εχθρικά ESM, που εντοπίζουν τις ηλεκτρομαγνητικές εκπομπές. Μπορεί επίσης να παρεμβληθεί στις εκπομπές του. Τέλος, αν για κάποιο λόγο τεθεί εκτός λειτουργίας το SeaFire, η FDI HN θα πρέπει να επιστρέψει στο Ναύσταθμο, ενώ με ένα IRST θα μπορούσε να έχει μια μίνιμουμ δυνατότητα να συνεχίσει τις επιχειρήσεις, ή έστω να φροντίσει για την αυτοάμυνα της.

Οι FDI HN ήρθαν στη Βουλή, τι συμβαίνει με το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου και το STRALES;

Όλα τα παραπάνω τα αναφέρουμε ώστε το ΠΝ να δράσει προληπτικά για τις δικές του FDI HN, πριν τα πλοία βγουν από το ναυπηγείο. Η τοποθέτηση ενός τέτοιου συστήματος στο πλοίο σε αυτή τη φάση, θα κοστίσει πολύ λιγότερο αν αυτό γίνει μετά από κάποια χρόνια (κι αν γίνει ποτέ). Αν αντίθετα, το ΠΝ ελπίζει πως θα τοποθετήσει κάτι τέτοιο στο μέλλον, δεν θα γίνει ποτέ. Και το ξέρουμε όλοι μας.

ThinkOutOfTheBox: Αντί για 6 επιπλέον Rafale, ας αγοράσουμε μία ακόμη FDI HN

Πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσουν πως τα κόστη μετατροπής, αφού ένα πλοίο βγει από το ναυπηγείο είναι πολύ μεγαλύτερα, από το ότι αν οι όποιες αλλαγές γίνουν εκεί που κατασκευάζεται. Θεωρούμε πως ένα ολοκληρωμένο στο CMS IRST, είναι εκ των ων ουκ άνευ για ένα πλοίο σαν την FDI HN. Προκαλεί μάλιστα έκπληξη, καθώς τα ECM, STRALES, Link 16, RAM, και το IRST ήταν απαιτούμενα σε όλες τις υπόλοιπες προτάσεις, κι όλα τα πλοία που μετείχαν στον άτυπο διαγωνισμό τα είχαν. Με λίγα λόγια, είναι ευχή μας, οι ελληνικές FDI HN να αποκτήσουν ακόμη κάποια συστήματα απολύτως απαραίτητα για τη μαχητική τους ικανότητα.

Naval Group SETIS: To Combat Management System των φρεγατών FDI HN που θα “κυριαρχήσει” στο ΠΝ τις επόμενες δεκαετίες

Αν είναι σε φρεγάτες που κοστίζουν 1 δις να βάλουμε ένα απλό ηλεκτροοπτικό, ας προτιμήσουμε τότε το ελληνικό προϊόν MLT-TDR-10A της Miltech. Η κάμερα αυτή είναι ένα θερμικό σύστημα επιτήρησης μεγάλης εμβέλειας με ψυχόμενο αισθητήρα υψηλής ανάλυσης για βέλτιστη παρατήρηση και αποτελεσματική ανίχνευση στόχων. Με αποστασιόμετρο λέιζερ (LRF) εμβέλειας έως 30  χλιόμετρα, αποτελεί λύση για περιμετρική ασφάλεια και θαλάσσια επιτήρηση, ενώ το κόστος της σίγουρα θα είναι μικρότερο του PASEO XLR.

Αποκλειστικό: Η Miltech εξοπλίζει τα σκάφη του Λιμενικού με κάμερες μεγάλης εμβελείας

Αν όμως θέλουμε πράγματι εξοπλισμό ανάλογο της αξίας του πλοίου, μια λύση σαν την VAMPIR NG είναι μονόδρομος. Ελπίζουμε το ΠΝ να προσθέσει τη δυνατότητα αυτή με κάποιο τρόπο, πριν το πρώτο πλοίο φύγει από το Λοριέν. Καλές οι επισκέψεις σε κάθε νέα συγκόληση, καλό και το να πάρουμε το πλοίο εντός προγράμματος ή και νωρίτερα. Αλλά ας είναι και έτοιμο για σοβαρές συγκρούσεις.

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Κλάση Constellation για το ΠΝ: 5+1 κρίσιμα στοιχεία που ίσως δεν γνωρίζετε

Η κλάση φρεγατών του Αμερικανικού Ναυτικού Constellation, είναι ίσως το πιο χιλιοειπωμένο θέμα στο χώρο της Άμυνας στην Ελλάδα, από την εποχή της διαβόητης...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Μπορούμε να πάμε τώρα σε Ευρωκορβέτες αντί για Gowind/FCX-30!

Όταν έγινε η αγορά των 3 φρεγατών FDI HN στο Πολεμικό Ναυτικό (αντί 4 συν "ενδιάμεση λύση" μεταχειρισμένων σκαφών συν τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -