H ΠΤΗΣΗ συνεχίζει την προσπάθεια ενημέρωσης των αναγνωστών της σχετικά το μεγαλύτερο αμυντικό πρόγραμμα της νεότερης ιστορίας της Ελλάδας. Καθώς υπήρχαν πολλά αναπάντητα ερωτήματα σχετικά με την αμερικανική πρόταση της HF2, ζητήσαμε νέα συνέντευξη από τη Lockheed Martin RMS, σχετικά με το πλοίο και την τελική του διαμόρφωση. Την συνέντευξη μας την παραχώρησε Δρ. Γρηγόριος Κουτσογιάννης, διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης – Μέση Ανατολή & Ελλάδα της Lockheed Martin, Rotary & Mission Systems.
- Υπάρχει μια μεγάλη ανησυχία για το πρόγραμμα των LCS και φυσικά την αξιοπιστία της προτεινόμενης φρεγάτας HF2 στο Πολεμικό Ναυτικό. Μπορείτε να μας πείτε τι ακριβώς συμβαίνει με το πρόγραμμα και τι έχει γίνει με το USN;
Όλες οι νέες κατηγορίες πολεμικών πλοίων αντιμετώπισαν προκλήσεις και, είμασταν πάντα ειλικρινείς και ανοιχτοί ότι τα πλοία της κατηγορίας LCS Freedom δεν αποτελούν εξαίρεση. Ωστόσο, με την HF2, το ΠΝ θα επωφεληθεί από όλα τα διδάγματα που έχουν αντληθεί, με τις βελτιώσεις και αλλαγές σχεδιασμού που έχουν ήδη ενσωματωθεί από το Αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό (USN). Για παράδειγμα, η αλλαγή σχεδιασμού στον μειωτήρα της RENK έχει ολοκληρώσει τις εργοστασιακές δοκιμές και εγκαθίσταται στην LCS.
Θα ήθελα επιπρόσθετα να τονίσω ότι η κλάση LCS Freedom είναι μια υπαρκτή κλάση πλοίων. Η LCS έχει δοκιμαστεί εκτενώς και έχει περάσει όλα τα πρότυπα του USN, συμπεριλαμβανομένης μιας πλήρους δοκιμής πλοίου (full shock test trial) το Σεπτέμβριο του 2016. Το USN είναι το μόνο Ναυτικό διεθνώς που υποβάλλει τα πλοία του σε τέτοιες δοκιμές. Το ΠΝ θα επωφεληθεί από την εμπειρία του USN.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Η HF2/MMSC-HN θα έρθει με σόναρ L3Harris LFATS κι όχι CAPTAS-2 ή CAPTAS-4
Τα ελληνικά πλοία, όπως και οι MMSC του Βασιλείου της Σαουδικής Αραβίας, θα έχουν όλες τις μηχανικές βελτιώσεις των αμερικανικών πλοίων. Το πρόγραμμα συνεχίζεται κανονικά και μέσα στον Ιούνιο του 2021, τοποθετήθηκε η τρόπιδα του LCS31, το μελλοντικό USS Cleveland. Επίσης τα LCS Freedom είναι συνεχώς σε αποστολές.
Θεωρούμε πως η πρόταση του USN και της HF2 έχει το μικρότερο τεχνολογικό ρίσκο για το ΠΝ, καθώς τα πλοία έχουν ξεπεράσει τα 600.000 ναυτικά μίλια σε αποστολές. Τα όποια προβλήματα έχουν διορθωθεί, και θα βγει και επίσημη ανακοίνωση του USN μέσα στο έτος.
ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ: Με CAMM-ER η πρόταση της Lockheed Martin για τις HF2/MMSC-HN
- Γιατί τότε το USN βγάζει εκτός υπηρεσίας τόσα πολλά LCS Freedom; Φεύγουν τα LCS 3,5 και 9.
Υπάρχει μια ευρύτερη συζήτηση – χωρίς αποφάσεις – μεταξύ του USN και του USG για τον καλύτερο τρόπο δομής του στόλου τους επιφανείας για το μέλλον, αλλά αυτή είναι μια συζήτηση μεταξύ αυτών των δύο. Το σημαντικό που πρέπει να σημειωθεί εδώ είναι ότι οι καθελκύσεις των LCS συνεχίζονται και σε κάθε αποστολή αποδεικνύουν την αξία και τις δυνατότητές τους.
- Διαβάσαμε πρόσφατα για ετήσιο κόστος λειτουργίας των LCS Freedom ύψους 70 εκ. δολαρίων. Καταλαβαίνετε πως κάτι τέτοιο θα ήταν καταστροφικό για το ΠΝ!
Ο τρόπος που υπολογίζει το κάθε ναυτικό τα ετήσια κόστη ενός πλοίου διαφέρει από χώρα σε χώρα ανάλογα με τον τρόπο υπολογισμού, τα λογιστικά συστήματα και τα σημεία που περιλαμβάνονται. Επίσης, άλλο είναι το μοντέλο συντήρησης και λειτουργίας του USN, άλλο θα είναι αυτό του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.
Με την ευκαιρία όμως να σας πω, πως η πρόταση του USN για τις HF2 στο ΠΝ και τον εκσυχρονισμό των ΜΕΚΟ είναι ίσως η πιο ολοκληρωμένη, καθώς δεν έχει κρυμμένα κόστη. Το USN εγγυάται πως το ΠΝ θα έχει ανταλλακτικά, και τα συστήματα θα είναι διαθέσιμα σε βάθος χρόνου χρήσης των πλοίων.
Φρεγάτα HF2: Έχει ελπίδες, κι αν ναι, πως θα μπορούσαμε να τις δούμε στο ΠΝ;
Επίσης, το USN προσφέρει αυτό που λέμε Total Package Approach, το οποίο καλύπτει ένα φάσμα αντικειμένων, όπως ανταλλακτικά, εκπαίδευση κλπ. Σε ό,τι αφορά το κόστος, το USN έχει προσφέρει αναλυτικά τα κόστη που ζήτησε το ΠΝ. Και τα στοιχεία που έχουν δώσει βασίζονται σε πραγματικά δεδομένα. Το κόστος της συντήρησης φέρει τις εγγυήσεις του USN καθώς αυτό είναι ο αντισυμβαλλόμενος στο πρόγραμμα. Κανείς άλλος δεν μπορεί να προσφέρει κάτι παρόμοιο.
Όπως ίσως ήδη γνωρίζετε, οι ΗΠΑ έχουν εκτελέσει περισσότερα από 1.800 προγράμματα FMS με την Ελλάδα κατά τη διάρκεια των τελευταίων 50 ετών και μερικές από τις καλύτερες διαθεσιμότητες και δυνατότητες των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων προέρχονται από πλατφόρμες που αποκτήθηκαν μέσω FMS. Υπήρξαν ποτέ σημαντικά προβλήματα ετοιμότητας ή διαθεσιμότητας υλικών;
Σκεφτείτε τα F-16 και τα S-70B της Lockheed Martin, που ακόμη και τη δύσκολη δεκαετία που μας πέρασε, είχαν πάντα από τις καλύτερες διαθεσιμότητες. Ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία της ολοκληρωμένης προσφοράς που έχει κατατεθεί είναι και η διακρατική συμφωνία μέσω του πλαισίου FMS, που επιτρέπει στο ΠΝ να έχει πλήρη εικόνα ως προς τις οικονομικές και τεχνικές λεπτομέρειές του.
Στην ουσία το ΠΝ έχει σχεδιάσει ένα ολοκληρωμένο ναυτικό πρόγραμμα για καινούργιες μονάδες καθώς και εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ με όσο το δυνατόν περισσότερα κοινά στοιχεία. Το FMS θα επιτρέψει τη γρήγορη συμβασιοποίηση του προγράμματος, επωφελούμενο και από την ύπαρξη ανοιχτής γραμμής παραγωγής.
ΑΠΟΨΗ: Πόσοι Mk41 μπορούν να μπουν σε μια “αλουμινότρατα” HF2;
- Ποιες είναι οι διαφορές μεταξύ της LCS Freedom και της HF2; Μήπως πρόκειται για άλλο πλοίο;
Η διαμόρφωση HF2 είναι προσαρμοσμένη ώστε να πληροί τις απαιτήσεις του ΠΝ. Προέρχεται από τη δοκιμασμένη και λειτουργική παραλλαγή της LCS Freedom, η οποία διαθέτει 40% ελεύθερου χώρου προς αξιοποίηση. Η ελληνική HF2 αλλά και MMSC της Σαουδικής Αραβίας, έχουν μόνιμες δυνατότητες για να είναι πραγματικά φρεγάτες πολλαπλών ρόλων. Οι διαφορές είναι μικρές στον εξοπλισμό και στην υπερκατασκευή. Η ελληνική HF2 θα είναι το κορυφαίο πλοίο της σειράς, μια εξαιρετική φρεγάτα, που διαμορφώθηκε από το USN κατόπιν συζητήσεων με το ΠΝ, το οποίο ταυτόχρονα επωφελείται από τις επενδύσεις του USN.
- Γιατί άλλαξε το sonar από CAPTAS-2 σε LFATS;
Βάσει συζητήσεων μεταξύ του ΠΝ και του USN, έγινε λεπτομερή ανάλυση για το πώς κάθε σύστημα καλύπτει τις ανάγκες του ΠΝ – μια πλήρης μελέτη που είναι προσαρμοσμένη στο χώρο του τελικού χρήστη. Το πλοίο είναι μελετημένο μέχρι και την τελευταία “βίδα” και ίσως είναι και η μοναδική προσφορά που μέσα από στοιχεία, δεδομένα και σενάρια παρέχει εξηγήσεις για τις επιλογές της.
Το USN έχει κάνει μια τεχνικο-οικονομική και επιχειρησιακή ανάλυση καθώς και SWAP analysis για κάθε σύστημα (Space, Weight and Power), και ό,τι βλέπετε επάνω στο πλοίο είναι βασισμένο σε στοιχεία, απαιτήσεις και την επιθυμία του ΠΝ να αποφύγει σημαντικά NRE (non-recurring engineering) cost. Οι επιτελείς του USN, με την εμπειρία τους, έχουν επιλέξει τι μπορεί να τοποθετηθεί επάνω στην HF2. Και το αποτέλεσμα το εγγυάται το USN. Έτσι και στην περίπτωση του VDS έχουν δοθεί οι δύο επιλογές στο ΠΝ ώστε να επιλέξει τελικά το βέλτιστο σύστημα.
- Εξηγήστε μας λίγο τη σημασία του COMBATSS-21 και του AEGIS για το ΠΝ. Ποιος ο λόγος να “πάμε” σε μια λύση όπως το AEGIS;
Το COMBATSS-21 βασίζεται στο AEGIS CMS, που είναι το CMS και των 251 πλοίων επιφανείας του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ και ακόμα 57 διεθνών πλοίων εδώ και 50 χρόνια. Σκεφτείτε το COMBATSS-21 σαν ένα smartphone και το AEGIS σαν το AppStore. Ένα προηγμένο CMS, που κάθε του ανάγκη ο πελάτης μπορεί να την βρει στην τεράστια βιβλιοθήκη (Common Source Library) του AEGIS. O χρήστης δεν χρειάζεται να αλλάζει τη συσκευή για να καλύψει κάθε μία ανάγκη του, γιατί υπάρχει σίγουρα μια ρουτίνα/ εφαρμογή, από αυτές που έχει αναπτύξει το USN, που θα καλύψει επακριβώς τις ανάγκες του.
Δεν μπορώ να ποσοτικοποιήσω το όφελος, αλλά είναι πολύ μεγάλο και δεν είναι είναι μόνο οικονομικό. Τα οφέλη εκτείνονται στη μείωση του ρίσκου, του χρόνου παράδοσης καθώς και στη συντήρηση και περαιτέρω ανάπτυξη στο μέλλον. Όταν φτιάχνεται ένα πλοίο πρέπει να πληρώνει ο χρήστης τα περίφημα NRΕ -Non Recurring Engineering Costs. Στην περίπτωση της HF2 το ΠΝ επωφελείται από την επένδυση του USΝ τόσο στην πλατφόρμα όσο και στο CMS και στα επιμέρους οπλικά συστήματα.
Lockheed Martin: Έχει λυθεί το θέμα του κιβωτίου των LCS, τα πλοία είναι σε δοκιμές
Επίσης θα ήθελα να τονίσω πως το USN επέλεξε να βάλει το COMBATSS-21 της οικογένειας AEGIS και στην πρόταση για τις ΜΕΚΟ200ΗΝ. Το ΠΝ πολύ σωστά επιθυμεί τη μέγιστη ομοιότητα μεταξύ των συστημάτων για να επιτύχει επιχειρησιακά και οικονομικά οφέλη. Έτσι μιλάμε πλέον για άλλα δεδομένα, πέραν της τυπικής διαλειτουργικότητας (Interoperability), και πάμε στο Distributed Lethality. Οι HF2/MEKO200HN θα δρουν ολοκληρωμένα και συνεργατικά, θα μοιράζονται δεδομένα και απειλές, θα δημιουργούν ένα δίκτυο αισθητήρων και όπλων. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό.
Τα MH-60R που αγόρασε το ΠΝ σαν τα κορυφαία ελικόπτερα ΑSW, ολοκληρώνονται πλήρως με το CMS, και γίνονται πλέον, όχι μόνο μέσω software αλλά και hardware (HAWKLINK TCDL) αναπόσπαστο κομμάτι του πλοίου. H HF2 και η ΜΕΚΟ θα διαθέτουν τον ίδιο AEGIS ASW controller, που χρησιμoποιείται στις μεγάλες μονάδες επιφανείας του USN για ανθυποβρυχιακό πόλεμο και την ολοκλήρωση του ελικοπτέρου και των συστημάτων (συμπεριλαμβανομένων των sonobuoys) στο πλοίο για μεταφορά και επεξεργασία δεδομένων σε πραγματικό χρόνο.
- Οι περισσότερες προτάσεις για τη Νέα Φρεγάτα του ΠΝ διαθέτουν 2 εκτοξευτές Mk41. Γιατί η HF2 διαθέτει μόνο έναν;
Ο Mk41 είναι ο κορυφαίος εκτοξευτής πυραύλων στον κόσμο, με πάνω από 1.700 να έχουν κατασκευαστεί και έχει στο ενεργητικό του περισσότερες από 4.300 επιτυχημένες εκτοξεύσεις πυραύλων. Η HF2, ως φρεγάτα πολλαπλών ρόλων, έρχεται με έναν Mk41 και έχουν προστεθεί ακόμη 3 μονοί εκτοξευτές. Αν χρειαστεί, μπορούν να προστεθούν και περισσότεροι. Ένα από τα σημαντικά πλεονεκτήματα του Μk 41 είναι η δυνατότητα να φέρει διαφορετικά φορτία, κάνοντάς το έτσι το πιο πολυχρηστικό σύστημα κάθετης εκτόξευσης.
Αλλά ο Mk41, ή τα επιπλέον κελιά, έχουν να κάνουν με τον Α/Α πόλεμο, σωστά; Η HF2 και το COMBATSS-21 έχουν σχεδιαστεί με βάση το Multi-Layered defence, με δυνατότητα βολής διαφορετικών πυραύλων, εκτοξευτή με 21 πυραύλους RAM, πυροβόλο STRALES, ειδικά αναλώσιμα και decoys, αλλά και το βασικότερο, μια πλήρη ολοκληρωμένη σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου, που συνεργάζεται αρμονικά με όλα τα συστήματα, ώστε να μεγιστοποιείται η αποτελεσματικότητα της αντίδρασης του πλοίου αναλόγως της κατάστασης. Θα πρέπει να βλέπουμε τις δυνατότητες ενός πλοίου ολιστικά και ολοκληρωμένα, όχι μεμονωμένα συστήματα, γιατί θα πρέπει να μπορεί να εκτελεί πολλαπλές αποστολές παράλληλα.
- Κε Κουτσογιάννη, ευχαριστούμε. Θα θέλαμε όμως να ζητήσουμε να απαντήσετε live τις ερωτήσεις αναγνωστών μας. Θα το κάνατε;
Φυσικά! Θα μπορούσε να γίνει ίσως την επόμενη εβδομάδα στη DEFEA, όπου ναι, θα χαιρόμουν να απαντήσω σε ακόμη περισσότερες ερωτήσεις!