18.2 C
Athens
Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024
ΑρχικήΕκσυγχρονισμός του ΣτόλουΑΠΟΨΗ: Πόσοι Mk41 μπορούν να μπουν σε μια "αλουμινότρατα" HF2;

ΑΠΟΨΗ: Πόσοι Mk41 μπορούν να μπουν σε μια “αλουμινότρατα” HF2;

 

Η HF2 (έτσι όπως ονομάζεται πλέον η πρόταση νέας φρεγάτας από το USN, αυτή είναι η επίσημη ενημέρωση που έχουμε από την κατασκευάστρια εταιρεία), έτσι όπως εμφανίζεται σε render του seaforcesmag, έχει “μόνο” έναν Mk41 και 3 SCL, ή σύνολο 11 κελιά. Δεν χρειάζονται γνώσεις προηγμένων μαθηματικών για να καταλάβουμε πως το 11 είναι μικρότερος αριθμός από το 16 ή το 32. Φυσικά σε κάθε “κελί” Mk41, μπορούν να μπουν 4 πύραυλοι, άρα 32 σε κάθε 8άδα Mk41.

Νέες φρεγάτες: Όχι υποχρεωτικά «πακέτο» με την ενδιάμεση λύση δηλώνει ο ΥΕΘΑ

Τώρα, γράψαμε κάτι απλό. Πως η επιλογή του USN να βάλει μόνο 11 κελιά, έχει να κάνει με τη μείωση του κόστους. Φυσικά, όλοι όσοι μας ειρωνεύονται καθημερινά για το θέμα του ότι τολμάμε να θεωρούμε ακόμη τις  HF2 πλοία και δη φρεγάτες, και δεν τις έχουμε υποβιβάσει σε στόχους, τράτες, συρόμενες λάντζες από ρυμουλκά κι άλλα τέτοια (άντε, κορβέτες). Λογικό είναι, σύσσωμος σχεδόν ο ηλεκτρονικός τύπος στην Ελλάδα, αλλά και το forbes.com και το ενίοτε το defencenews.com, έχουν συνεισφέρει τα μέγιστα στην ελλιπή παρουσίαση των στοιχείων της σχεδίασης. Μας θυμίζει η άποψη που υπάρχει στην Κοινή Γνώμη, πολύ την έτερη “αποτυχία” της LM, το F-35, που για πολλά έτη ήταν “κουβάς”. Αν θυμούνται κάποιοι, και το F-35 δεχόταν, και δέχεται πυρά από ΜΜΕ. Αλλά σήμερα “λιγουρευόμαστε” να το αγοράσουμε (εντάξει, αυτό μάλλον από δύσκολο ως αδύνατο για την HF2)

ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ: Αυτή είναι η υποψήφια φρεγάτα της Lockheed Martin, HF2 (πρώην MMSC-HN), πύραυλοι NSM, CAMM-ER και VL-ASROC

Έτσι λοιπόν, βρεθήκαμε να “αμυνόμαστε” πολλές φορές, όχι υπέρ της HF2, αλλά γιατί τολμάμε να κάνουμε τη δουλειά μας και να ενημερώνουμε για τις LCS. Κατηγορούμαστε πως έχουμε γράψει δεκάδες άρθρα για την LCS/MMSC/HF2, αλλά σε πολλούς διαφεύγει ένας πολύ απλός λόγος. Η HF2, είναι, μαζί με την Belh@rra, η παλιότερη πρόταση που έχει το ΠΝ για πλοίο.  Έτσι για ενημέρωση, θα συνεχίσουμε να κάνουμε τη δουλειά μας, να εξετάζουμε όλες τις προτάσεις για το ΠΝ, όσο κι αν κάποιοι, με μερικές εμπνευσμένες “ατάκες” θεωρούν πως πρέπει να σταματήσουμε. Και φυσικά, όσο βλέπουμε πως υπάρχει παραπληροφόρηση για τις HF2, θα συνεχίζουμε να γράφουμε μέχρι όλες οι προτάσεις να έxουν την ίδια αντιμετώπιση.

Φρεγάτες για το ΠΝ: SIGMA 11515HN/Karel Doorman, Arrowhead140/Type23, F110/Santa Maria διαμορφώνουν το “παιχνίδι” για τους υπολοίπους

Είμαστε η μόνη ιστοσελίδα και το μόνο περιοδικό που έχουμε παρουσιάσει ΟΛΑ τα πλοία, έχουμε πάρει συνεντεύξεις από όσους μας έχουν δώσει, και δεν έχουμε τολμήσει να υμνήσουμε τη μια και μοναδική πρόταση που μας έδωσε διαφήμιση. Ούτε φυσικά να θάψουμε τον κύριο ανταγωνιστή της μοναδικής διαφημιζόμενης πρότασης. Αυτό λέγεται αμερόληπτη ενημέρωση. Πάμε πάλι στις “τράτες”. Κι αυτό γιατί κάποιοι τόλμησαν να μας μιλήσουν για ανακολουθία των όσων γράφουμε στο παρελθόν με σήμερα.

Φρεγάτες για το ΠΝ; Τι “πακέτο” προσφέρουν οι υποψήφιοι ανάδοχοι, τι θα θέλαμε εμείς;

Εδώ και αρκετούς μήνες, γράψαμε πως η MMSC ή μάλλον, η LCS, μπορεί να πάρει 3 ή 4 Mk41. Αργότερα γράψαμε πως το πλοίο, έτσι όπως είναι τώρα, μπορεί να πάρει 2. Σήμερα έρχεται, όπως πάλι πρώτοι γράψαμε, με 1,5 εκτοξευτές. Τι μας κρύβουν εκεί στην ΠΤΗΣΗ; (κούνημα δάκτυλου). Γιατί γράφουν συνέχεια για το πλοίο; (αυτό είναι εύκολο, γιατί όπως γράψαμε είμαστε οι μόνοι που γράφουμε για ΟΛΑ τα πλοία, ακόμη και τις ελληνικές ALS). Γιατί δεν μας δίνουν πολλούς Mk41;

ΑΠΟΨΗ: Νέες φρεγάτες αλά γκρέκα, ή όταν μετράμε “κελιά” αντί για λύσεις!

Πάμε πάλι στην αρχή. Πόσους Mk41 μπορεί να πάρει η HF2/LCS; H LCS Freedom είναι πολύ ελαφρά οπλισμένη, έχει μερικούς Hellfire λες και θα κάνει αρματομαχίες στο Κουρσκ (μπορούμε κι εμείς να γράφουμε ατάκες, ίσως όχι τόσο πετυχημένες όσο το τσαπαρί και τα δίχτυα για τράτες που επαναλαμβάνουν κάποιοι). Άντε, έχει και μερικούς RAM, για μια επιθεσούλα κορεσμού. Αλλά μετά τι γίνεται; αφού το πλοίο φτιάχτηκε για παράκτιο πόλεμο, είναι για το Λιμενικό, την Ακτοφυλακή, για κρουαζιέρες, τι σχέση έχουν τα Mk41;

LCS Freedom & LCS Independence φτιάχτηκαν με τη λογική των modules. Δεν θα το θυμούνται οι νέοι αναγνώστες μας, αλλά οι πρώτοι που είχαν αυτή τη λογική, ήταν οι Γερμανοί με τις ΜΕΚΟ. Θεωρητικά, το πλοίο φτιάχνονταν κανονικά, και ο κάθε πελάτης έβαζε το/τα module/s που ταίριαζε στις αποστολές του. Η ελληνική MEKO200HN έχει τα modules που επέλεξε τότε το ΠΝ, αλλά φυσικά δεν αλλάζουν. Modular σχεδίαση, την κορυφαία μάλλον, έχει η DAMEN στα πλοία της. Από εκεί δανείστηκαν στοιχεία και οι Δανοί, αλλά προσπάθησαν και σχετικά τα κατάφεραν και οι Fincantieri/AUSTAL για τα LCS.

ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ: Με CAMM-ER η πρόταση της Lockheed Martin για τις HF2/MMSC-HN

Τα LCS παίρνουν αυτό που λέμε, mission modules. To USN ήθελε αυτά να είναι συνεχώς προσθαφαιρούμενα Mission Modules, δηλαδή πριν φύγει για αποστολή το πλοίο, να φορτώσει τα modules που χρειάζεται. Ήθελε δηλαδή να πάει σε μια λογική που τελικά κανένα ναυτικό δεν υιοθέτησε. Τα Mission Modules θα ήταν για Πόλεμο Επιφανείας, για Ανθυποβρυχιακό Πόλεμο, και για Ναρκοθηρία. Ναι, τα LCS με προηγμένα μέσα, ειδικά τα αλουμινένια LCS Independence, είναι ιδανικά για ναρκοθηρία (όχι λόγω αλουμινίου, αλλά λόγω του τεράστιου ωφέλιμου φορτίου).

Mission Modules πάνω σε LCS Independence Class

Πάμε στα “αγαπημένα” μας LCS Freedom. Το πλοίο έχει μια αλουμινένια υπερκατασκευή που έχει θέσεις για 3 (τρεις) Mk41. Είναι οι αντίστοιχες θέσεις των mission modules. Ακούγεται περίεργο, αλλά έτσι είναι. Το πλοίο είναι μεγαλύτερο πχ της SIGMA 11515HN, και όμοιο σε μέγεθος με τη Belh@rra. Δεν είναι ποτέ δυνατόν να μιλάμε για ελλείψεις σε χώρους. H παρακάτω φωτογραφία, που προέρχεται από το seaforces.org είναι χαρακτηριστική.

Αν κάτι θυμίζει αυτό, είναι ένα μοντέλο της LCS με το Lethality Package. Εκεί που υπάρχουν τα πυροβόλα, μπορούν να μπουν 2 MK41. Στη θέση του “κοντού” εκτοξευτή των Hellfire, μπορούν να μπουν με τη σειρά τους, άλλος ένα 8πλός εκτοξευτής. Θεωρητικά πάντα. Δείτε την παρακάτω εικόνα. Φυσικά μην περιμένει κάποιος Strike Length Mk41, αλλά Standard. Άλλωστε, για κρούση με πυραύλους Tomahawk δεν στέλνεις φρεγάτες με 3000 ή 4000 τόνους, αλλά καταδρομική ή αντιτορπιλλικά.

To LCS Freedom με 8πλό εκτοξευτή Mk41 στη θέση του ενός Bushmaster II

Τώρα, από τη διαμόρφωση της σαουδαραβικής MMSC, γνωρίζουμε πως άλλος ένας εκτοξευτής μπορεί να τοποθετηθεί στην πλώρη. Ας δούμε λίγο προσεκτικά πως έχει γίνει αυτό. Έχει τραβηχτεί το πυροβόλο προς τα μπροστά, και πίσω έχει τοποθετηθεί ένας εκτοξευτής Mk41.

H MMSC με το πυροβόλο “τραβηγμένο” μπροστά, και στη θέση του έχει μπει ένας Mk41.

Τα όρια της σχεδίασης όμως δεν είναι εκεί, προφανώς έχει κι άλλα περιθώρια. Η “ελληνική” HF2 έχει τρεις ακόμη SCL ανάμεσα στον Mk41 και το STRALES. Από το αποτύπωμα στην παραπάνω φωτογραφία του Mk41, βλέπουμε πως η πλώρη έχει αρκετό χώρο, συνεπώς, η τοποθέτηση περισσότερων SCL δεν είναι αδύνατη. Μπορεί να πάρει για παράδειγμα άλλους 3 SCL (σύνολο 6 μονούς εκτοξευτές); Άγνωστο, δεν έχουμε απάντηση.

Η ελληνική HF2, ή όπως την ξέραμε μέχρι και πρόσφατα, MMSC-HN. To πλοίο είναι αρκετά διαφορετικό από τις MMSC.

Και τώρα στο προκείμενο. Γιατί η Lockheed Martin και το USN δεν φέρουν περισσότερους εκτοξευτές Mk41; Αν η ΠΤΗΣΗ λέει ότι μπορεί, γιατί δεν προσφέρεται το πλοίο με πολύ περισσότερους εκτοξευτές, έτσι να ευχαριστηθούν και όσοι δεν την αγαπούν και τόσο;

Η τοποθέτηση περισσότερων εκτοξευτών, δεν είναι μόνο θέμα χώρου. Υπάρχουν τρεις παράγοντες:

  1. Χώρος (θεωρητικά)
  2. Ηλεκτρική Ισχύς
  3. Ευστάθεια πλοίου
  4. Ανάγκες επανασχεδίασης. Το “χώσαμε” έναν εκτοξευτή κάπου και χωράει, δεν σημαίνει πως δεν θέλει επανασχεδίαση όλο το πλοίο από την αρχή. Η μεταφορά κάποιων καλωδιώσεων, δομικών στοιχείων κοκ είναι απαραίτητη.

Εμείς παραπάνω αποδείξαμε, πέραν κάθε αμφιβολίας ελπίζουμε, πως η HF2 μπορεί να πάρει μέχρι και 4 Mk41, αν φυσικά θέλουμε 4. Βέβαια πρέπει να ξέρουμε πως μετά δεν θα έχει χώρο για τίποτε άλλο, πλην ενός RAM κι ενός πυροβόλου. Αλλά, ΘΕΩΡΗΤΙΚΑ ΠΑΝΤΑ, μπορεί να γίνει. Πάμε τώρα στην ηλεκτρική ισχύ.

Το πλοίο έχει ηλεκτρογεννήτριες ισχύος 3,2 MW. Συνεπώς, θεωρητικά, μπορεί να καλύψει αποτελεσματικά τις ανάγκες των συστημάτων, αλλά και να παρέχει ισχύ στους εκτοξευτές. Άρα, δεν υπάρχει πρόβλημα και με το θέμα του ηλεκτρισμού. Πάμε λοιπόν στην ευστάθεια, για την οποία έχουν ειπωθεί τόσα πολλά.

ΕΞΕΛΙΞΗ: Αναβάθμιση των LCS στο Αμερικανικό Ναυτικό, πύραυλοι NSM, νέοι ρόλοι και σε “επικίνδυνες” αποστολές

Το πλοίο έχει διαφορετική σχεδίαση σε σχέση με τα “κλασικά” πολεμικά, αλλά δεν έχουν γίνει εκπτώσεις στην ευστάθεια. Η σχεδίαση έχει γίνει από την Fincantieri (όχι από τη Lockheed Martin όπως πολλοί αρέσκονται να λένε), και δεν μπορούμε να θεωρήσουμε πως η εταιρεία δεν ξέρει να κατασκευάζει πλοία. Δηλαδή, κατασκευάζει επιτυχίες σαν τη FREMM, που έγινε και FFG-62, αλλά δεν μπορεί να φτιάξει ένα πλοίο 4.000 τόνων (που σαν HF θα φτάσει τους 4.400 τουλάχιστον).

 

Επίσης, η μετατροπή της LCS στη σαουδαραβική MMSC, έγινε από την Gibbs & Cox. Δηλαδή, η εταιρεία είναι καλή για να φτιάχνει Arleigh Burke (σχεδιάζει), αλλά στην MMSC θα έβαλε τους αναπληρωματικούς της; Ας ρίξουν μια ματιά οι αγαπητοί μας φίλοι στο βιογραφικό της εταιρείας. Θα καταλάβουν πως καλό είναι να είμαστε προσεκτικοί, ειδικά αν δεν έχουμε ειδικές γνώσεις πάνω στο θέμα. Υπερπλοίο το ΑΒ, αλουμινότρατα η HF2, Game Changer η FREMM-IT, αποτυχία η MMSC/LCS, απλά δεν γίνεται.

Η Gibbs & Cox θα σχεδιάσει τις σαουδο-αραβικές φρεγάτες MMSC

Στην MMSC, η Gibbs & Cox που το μελέτησε, έκρινε πως μπορούσε να μεταφερθεί το πυροβόλο μπροστά, και να μπει εκεί ένας πλήρης Mk41. Δηλαδή, άλλαξαν κέντρα βάρους σημαντικά, χωρίς να πειραχτεί τίποτα στη σχεδίαση. Αυτό σημαίνει πως η σχεδίαση, αυτή η πεπλατυσμένη κύτους σχεδίαση μπορεί να πάρει αρκετές τροποποιήσεις χωρίς πρόβλημα. Μπορεί όμως να πάρει 3 Mk41 πίσω από τη “τσιμινιέρα”; Λογικά μπορεί να πάρει, αλλά δεν υπάρχει τέτοια περίπτωση, προφανώς για λόγους ευστάθειας. Θα θυμίσουμε τις τουρκικές MEKO200TN TrackIIB, που ναι μεν έχουν 2 Mk41, αλλά δεν έχουν καταφέρει να τους γεμίσουν ποτέ!

Θεωρούμε πως μπορούν να μπουν μέχρι δυο Mk41 στη θέση των πυροβόλων Bushmaster, αλλά όχι τρίτος. Αυτό θα εκτόξευε το βάρος. Η θέση του 3rd Mision Module είναι καλύτερα για ένα μελλοντικό laser. Σε περίπτωση που μια LCS πάρει στην υπερ-κατασκευή 2 Mk41, θα ζοριστεί αρκετά η τοποθέτηση αντι-πλοϊκών πυραύλων, και αυτοί θα έρθουν μπροστά από τη γέφυρα, και πίσω από το πυροβόλο.

Γιατί τα λέμε όλα αυτά; τι θέλουμε να πούμε; πως είναι το καλύτερο πλοίο η HF2; Προφανώς και δεν είναι! Υπάρχουν στο διαγωνισμό σχεδιάσεις που είναι προφανώς ανώτερες. Ποιος μπορεί να πει κουβέντα για την F110; Μπορεί κάποια σχεδίαση, υπαρκτή, να την ανταγωνιστεί; επίσης, ποιος μπορεί να θεωρήσει πως δεν είναι εξαιρετικό πλοίο η Arrowhead 140, που έχει επιλεγεί από το Royal Navy, είναι πάμφθηνη, έρχεται με Διακρατική Συμφωνία κοκ; Ποιος μπορεί να πει κουβέντα για την τεχνική αρτιότητα της SIGMA 11515HN;

Τα συστήματα CIWS των υποψηφίων φρεγατών του Πολεμικού μας Ναυτικού, RAM vs Millenium vs STRALES vs … τίποτα!

Όλα είναι καλά πλοία, είναι εξαιρετικές προτάσεις. Και βλέπουμε τι έχει κάνει ο ανταγωνισμός (δεν θα βαρεθούμε να το λέμε). Θα έρχονταν οι Βρετανοί με Διακρατική Συμφωνία, αν δεν φοβόντουσαν τα αμερικανικά FMS; Θα έριχναν τις τιμές οι Γάλλοι (τώρα πια προσφέρουν 4 πλοία στην τιμή των 2), αν δεν ήταν ήδη εδώ οι Αμερικανοί με τις MMSC από το 2018 και το 2/5 του κόστους των Belh@rra (του τότε κόστος); Θα σχεδίαζαν πλοίο οι Ολλανδοί, ειδικά για Ελλάδα, αν δεν υπήρχε ανταγωνισμός;

Εκεί κάπου έγινε και η επιλογή των 8+3=11 κελιών για την HF2. Το πλοίο, πρέπει να μπορεί να χτυπήσει στην τιμή προτάσεις όπως η value for money SIGMA 11515HN, ή η κορυφαία value for money Arrowhead 140. Πιστεύουμε πως οι Αμερικανοί είχαν στο μυαλό τους πως αντίπαλος θα ήταν η ΜΕΚΟ Α200, και θεωρούσαν πως θα κατάφερναν να προσφέρουν ένα πλοίο αρκετά φθηνότερο από τη ΜΕΚΟ. Δεν υπήρχε περίπτωση να περίμεναν την ολλανδική τρίπλα ή τη βρετανική επέλαση. Συνεπώς, πρέπει να μάζεψαν τις απαιτήσεις του ΠΝ, και να προσέφεραν ένα πλοίο στα “όρια” του κόστους, αλλιώς Ολλανδία και Βρετανία θα τους “πατούσαν” κάτω. Αν λοιπόν, οι απαιτήσεις βγαίνουν με 11 κελιά, 11 κελιά it is. Άλλωστε, και οι περισσότερες σχεδιάσεις, για να πάνε στους 4 εκτοξευτές, θέλουν επανασχεδίαση. Και συνήθως, προτείνουν 2 εκτοξευτές Mk41.

Οι νέες φρεγάτες και ο κίνδυνος των τουρκικών UAV/UCAV (Αντιναύαρχοι Κονιδάρης και Καβουλάκος στο NavalDefence Innovation Forum 2021)

Αν το παιχνίδι “παιχτεί” στο κόστος, και τότε οι ΗΠΑ, έρθουν με υψηλό κόστος, θα χάσουν το πλεονέκτημα της Διακρατικής που έχουν απέναντι στους Ολλανδούς. Ακόμη όμως κι έτσι, οι Βρετανοί δείχνουν να υπερέχουν, προσφέροντας “περισσότερο” πλοίο, για λιγότερα χρήματα. Το θέμα είναι πως δεν είναι δυνατόν να ζητάμε να εξαφανιστεί μια πρόταση, γιατί, κατά την άποψη κάποιων, δεν είναι καλή η πρόταση. Ειδικά όταν η παρουσία της στη διαδικασία, ρίχνει τις τιμές.

Προτείνουμε, αν υπάρχει ενδιαφέρον, στα σχόλια οι αναγνώστες να μας πουν τι βλέπουν αρνητικό στις HF2 για να το ξεκαθαρίσουμε ή να το επιβεβαιώσουμε. Ήδη ένας φίλος μας έχει ζητήσει να γράψουμε άρθρο για το πως θα εντοπίζει μια HF2 μια εισερχόμενη τορπίλη, ενώ βρίσκεται σε επιχειρήσεις, αλλά δεν έχει ανεπτυγμένο το ρυμουλκούμενο sonar. Πέρα από αυτό, ετοιμάζουμε ένα γενικό για το πως κατευθύνονται πύραυλοι με UpLink χωρίς FCR. Για οτιδήποτε άλλο, που ίσως μπορούμε να βοηθήσουμε, παρακαλούμε γράψτε το στα σχόλια, θα μεταφερθεί στη συντακτική ομάδα από τους moderators.

 

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Ανάγκη για νέα υποβρύχια για το Πολεμικό Ναυτικό, γαλλικά, γερμανικά, σουηδικά, οτιδήποτε!

Η ιδέα για το σημερινό μας άρθρο προέκυψε μετά την είδηση πως η Ολλανδία θα αγοράσει νέα υποβρύχια από τη Γαλλία, από τη Naval...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

MH-60R «Romeo»: Θα γίνουν κυνηγοί των τουρκικών υποβρυχίων 214TN

Ο Ανθυποβρυχιακός Πόλεμος-ASW (Anti Submarine Warfare) είναι μια κρίσιμης σημασίας ικανότητα που εκπληρώνεται από πολλαπλά μέσα της Ναυτικής Αεροπορίας. Στις ΗΠΑ αλλά και σε...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -