28.7 C
Athens
Παρασκευή, 26 Ιουλίου, 2024
ΑρχικήΕκσυγχρονισμός του ΣτόλουΑΠΟΨΗ: Νέες φρεγάτες αλά γκρέκα, ή όταν μετράμε "κελιά" αντί για λύσεις!

ΑΠΟΨΗ: Νέες φρεγάτες αλά γκρέκα, ή όταν μετράμε “κελιά” αντί για λύσεις!

 

Η ειδησιογραφία και η αρθρογραφία των τελευταίων μηνών, αν όχι ετών, για τις νέες φρεγάτες του ΠΝ είναι πλέον εκ των ων ουκ άνευ όχι μόνο για κάθε αμυντική ιστοσελίδα, αλλά για κάθε ιστοσελίδα! Με έκπληξη διαπιστώνουμε πως πολλές ιστοσελίδες ποικίλης ύλης, ανοίγουν συζητήσεις και γράφουν άρθρα για φρεγάτες. Καθώς όμως απαιτούνται εξειδικευμένες γνώσεις, δύσκολα αυτά τα άρθρα παίρνονται στα σοβαρά.

Naval Group: Για ποιους λόγους η FDI HN θα είναι η πιο σύγχρονη φρεγάτα της κατηγορίας της

Εμείς έχουμε προσπαθήσει να ξεφύγουμε από το “πόσα κελιά έχει μάστορα το βαπόρι;” και το “πόσο μακρυά βλέπει το ραντάρ του”, την στιγμή που η Γη είναι στρογγυλή (αν και φήμες την φέρουν επίπεδη). Έχουμε προσπαθήσει να δείξουμε πως στην επιλογή ενός τόσο περίπλοκου οπλικού συστήματος όσο ένα πολεμικό πλοίο, ξεφεύγει κατά πολύ από τις όποιες διαδικασίες επιλογής ενός μαχητικού, ενός ελικοπτέρου, άρματος μάχης, πυροβόλου. Το πλοίο είναι ένα υπερσύνολο συστημάτων, που κάθε ένα από αυτά απαιτεί ξεχωριστή μελέτη και επιλογή, αθροίσματα συστημάτων χρήζουν πιστοποίησης, και το τελικό “άθροισμα” επίσης πρέπει να είναι λειτουργικό.

ΑΠΟΨΗ: Το μοναδικό κριτήριο με το οποίο θα επιλέξει το Πολεμικό Ναυτικό τις νέες του φρεγάτες

Το πόσο λειτουργικό ένα πλοίο, δεν σημαίνει ότι έπεσε στη θάλασσα, και πήγε ένα ταξιδάκι μέχρι πχ Κέρκυρα. Σημαίνει ότι πρέπει να διατηρεί διαθέσιμα για μάχη το 100% των συστημάτων που έχει, κάθε ραντάρ, όπλο, σύστημα επικοινωνιών κοκ. Αν σας πούμε πως μια φρεγάτα βγει χωρίς να λειτουργεί το βασικό ραντάρ αεράμυνας, γιατί πχ έλειπε μια πλακέτα αξίας 100 ευρώ, που όμως δεν υπάρχει στην αγορά, πως θα αισθανθεί κάποιος που θεωρεί πως έχει το “απόλυτο” πλοίο και το έχει χρυσοπληρώσει;

Αγορά νέων φρεγατών: Όποιος βιάζεται σκοντάφτει. Και άσχημα

Ελάτε στη θέση του κυβερνήτη ενός πολεμικού πλοίου, που είναι κάπου ανάμεσα Κύπρου και Καστελλόριζου, νύχτα. Ξέρει ότι μπρος πίσω δεξιά ή αριστερά βρίσκονται άλλα πλοία του ΠΝ. Αλλά όχι μόνο. Υπάρχουν υπέρτερες σε αριθμό εχθρικές δυνάμεις, σκορπισμένες στην περιοχή, ενώ σίγουρα η σκοτεινή θάλασσα κρύβει και υποβρύχια. Αυτό λοιπόν που επιθυμεί εκείνη τη στιγμή, είναι να έχει το 100% των συστημάτων του λειτουργικά. Κι όλα να δουλεύουν όπως έχουν σχεδιαστεί να δουλεύουν. Τα υπόλοιπα τα αφήνουμε πάνω του και στο πλήρωμα. Εκείνη τη στιγμή, σημασία δεν έχουν τα κελιά. Σημασία έχει η αξιοπιστία των συστημάτων. Και η συντηρησιμότητά τους.

Ποιος είναι οι τρέχουσες επιλογές για Νέες Φρεγάτες στο ΠΝ, οι εισηγήσεις του Δ. Μητσόπουλου και Χ.Κτενά στο NavalDefence Innovation Forum 2021

Βέβαια η Ελλάδα έχει ποντάρει λίγα χρήματα, για να κερδίσει πολλά. Θέλει να κερδίσει για παράδειγμα την αναγέννηση της ναυπηγικής της βιομηχανίας. Εμείς θα είμασταν ευχαριστημένοι με την αναγέννηση έστω της αμυντικής βιομηχανίας. Κάτι που κακώς δεν αναφέρεται, είναι πως το κόστος του ραντάρ και του CMS κάνει περισσότερο από όλη την κατασκευή. Αν μπορούσαμε να επιλέξουμε δε, ποιο κομμάτι θα κατασκευάζαμε, θα επιλέγαμε το προωστήριο σκεύος. Έχουν καταλάβει οι περισσότεροι, πως όλα τα πλοία έχουν κινητήρες από δυο εταιρείες (αεριοστροβίλους) ή 4-5 (όταν μιλάμε για diesel); Έχουν καταλάβει πως το 90% της αγοράς συστημάτων μετάδοσης το έχει η RENK AG (και από αυτή αγόρασαν και οι Αμερικανοί για τις LCS, και το έχουν μετανιώσει);

«Παγώνει» τις παραλαβές των LCS Freedom το Αμερικανικό Ναυτικό, δομικό πρόβλημα στο κιβώτιο μετάδοσης

Θα ρωτήσει κάποιος, “δηλαδή να μην φτιάξουμε τα πλοία στην Ελλάδα, αυτό λέει η ΠΤΗΣΗ;” Όχι, δεν λέει αυτό η ΠΤΗΣΗ, το αντίθετο λέει. Απλά η ΠΤΗΣΗ λέει πως αξίζει να δούμε κι άλλα κομμάτια υψηλής προστιθέμενης αξίας από ελληνικές εταιρείες. Θα μιλήσουμε με ονόματα και διευθύνσεις. Η SCYTALIS φτιάχνει τον υπολογιστή του Ρ-3, κορυφαίας τεχνολογίας. Γιατί να μην φτιάξει το CMS; Η MILTECH έχει τοποθετήσει ηλεκτρο-οπτικά συστήματα σε όλες τις φρεγάτες του ΠΝ, τις έχει ενσωματώσει στο ΚΠΜ, και οι επιδόσεις τους είναι ΑΠΙΣΤΕΥΤΕΣ. Γιατί για παράδειγμα, η Naval Group ή η Lockheed Martin ή η Babcock, δεν προσφέρει ηλεκτρο-οπτικό της MILTECH και προσφέρουν THALES; Να ένας ωραίος τρόπος να πέσει και η τιμή των πλοίων, δεν συγκρίνονται οι τιμές MILTECH ή THEON με ξένων εταιρειών. Κι αν χαλάσει κάτι, οι τεχνικοί είναι στο Κορωπί, δεν είναι στην Τουλώνη, στις Βρυξέλλες ή το Τέξας.

Σημαντική αναβάθμιση δυνατοτήτων του ΠΝ με εγκατάσταση νέων ηλεκτροπτικών αισθητήρων σε πλοία

Η MBDA μόλις πήρε ένα τεράστιο συμβόλαιο από την Ελλάδα, SCALP EG, Meteor, Exocet και πάει λέγοντας. Θέλει, μαζί με την NG να πουλήσει ASTER 15/30 στη χώρα μας. Έχει δε πείσει τους περισσότερους πως οι πύραυλοι είναι κορυφαίοι. Ναι, είναι. Έχει όμως έρθει εδώ να μιλήσει με της Intracom Defence; Έχει μιλήσει με τη MILTECH; Η τελευταία κατασκευάζει ESSM, πιστεύει κανείς πως δεν μπορεί να φτιάξει ASTER. Μίλησε με την MILTECH; Η εταιρεία έχει εμπλακεί παλαιότερα στην κατασκευή MICA αλλά και ASTER! Γιατί να μην έρθει με κάποια πρόταση στο πακέτο της; Η THALES, που αν εξαιρέσουμε την αμερικανική λύση, θα πουλήσει τα ραντάρ της νέας ελληνικής φρεγάτας, έχει τουλάχιστον κάποια τοπική εταιρεία. Επίσης, τα πλοία θα φέρουν Link 16/22. Υπάρχουν τουλάχιστον 2 ελληνικές εταιρείες που κατασκευάζουν τέτοια συστήματα. Θα τα προσφέρουν αυτές;

Χρειάζονται τα ελικόπτερα MH-60R σύστημα Link 16; Έχουν ή δεν έχουν τελικά;

Όταν κατασκευάζεις τέτοια υποσυστήματα, το κέρδος δεν είναι μόνο στην ελληνική προστιθέμενη αξία. Είναι στις θέσεις εργασίας υψηλών προσόντων. Έλληνες Μηχανικοί, που δεν θα φύγουν να πάνε στην Ευρώπη για 10 ή 15.000 μηνιαίως, αλλά θα μείνουν εδώ στην Ελλάδα, για πολύ λιγότερα, αλλά όχι ψίχουλα. Και το βασικότερο. Αν χαλάσει ένα σύστημα, σε πλοίο, το λύνουν και το φέρνουν στην εταιρεία σε ώρες, και σε ώρες είναι πίσω. Αν χαλάσει ένα ηλεκτρονικό σύστημα σε πλοίο, θα πρέπει να φύγει να πάει Παρίσι, Άμστερνταμ, Καλιφόρνια, για να επισκευαστεί.

“Αλουμινότρατες”, “υπερπλοία” και λάσπη. Ποια φρεγάτα είναι τελικά η καλύτερη για το ΠΝ;

Αν έχουμε πάλι καταστάσεις Καλοκαιριού 2020, και έχουμε βλάβη σε πλοίο, τι είναι καλύτερο; να μην μπορούμε να βάλουμε “χέρι” στα ηλεκτρονικά, ή ένα S-70, να παραλάβει έναν πολίτη, να τον πάει σε φρεγάτα και να το επισκευάσει επιτόπου; πιστεύετε πως υπάρχει κάποιος εργαζόμενος σε εταιρεία αμυντικής βιομηχανίας στην Ελλάδα που ΔΕΝ θα το έκανε; Αυτός είναι ο λόγος που βασικές δυνατότητες πρέπει να τις έχουμε διαθέσιμες εδώ στη χώρα μας. Αυτός είναι και ο λόγος που κάναμε τέτοια παρουσίαση στο πόσο σοβαρό είναι να μπορούμε να συντηρούμε τα ελικόπτερα S-70 στην Ελλάδα, κι όχι κάπου στο εξωτερικό. Παίζει ρόλο αν τη δουλειά την κάνει ιδιώτης;

Γιατί ήταν σήμερα ο Πάιατ, ο Α/ΓΕΕΘΑ, ο Α/ΓΕΝ σε μια “απλή” παράδοση ενός συντηρημένου ελικοπτέρου;

Υπάρχουν λοιπόν κι άλλα που πρέπει να ληφθούν υπόψη, και δεν είναι και τόσο “φανερά”. Πολλοί αναγνώστες μας έχουν πει, κι ορθώς, “τι να το κάνουμε που η MMSC πάει με 35 κόμβους, όταν χαλάει συνέχεια”. Όπως και “τι να κάνουμε τα 120 χιλιόμετρα του ASTER 30, όταν η FDI δεν έχει ECM”. Αλλά υπάρχουν κι άλλα, που δίνουμε τη λάθος σημασία. Για παράδειγμα, η F110 στην ισπανική έκδοση έχει “μόνο” δυο Mk41 (αν και μπορούν να μπουν “άνετα” 4), αλλά γιατί να είναι πρόβλημα αν οπλιστεί με ESSM; Μας “χαλάνε” μέχρι 64 ESSM; Θέλουμε μια φρεγάτα να νικήσει μόνη της την τουρκική αεροπορία;

2ο ελικόπτερο S-70B6 μπήκε για συντήρηση, προς απόλυτη αποκατάσταση διαθεσιμοτήτων

Κάτι που έχουμε διαπιστώσει πως δεν ενδιαφέρει και τόσο, πέρα από τη συντηρισιμότητα, είναι η ισορροπημένη λύση. Δηλαδή, μας ενδιαφέρουν για παράδειγμα να έχει 64 πυραύλους, κι ένα ραντάρ AESA μεν, rotator δε, ή να έχει ένα υπερσύγχρονο ραντάρ, με 16 πυραύλους; Να φέρει VL-ASROC αλλά να μην έχει για παράδειγμα διασύνδεση με το MH-60R.

ΑΠΟΨΗ: Πως τα πηγαίνουν οι υποψήφιες φρεγάτες του ΠΝ στο “κυνήγι του Κόκκινου Οκτώβρη”, ASW επιχειρήσεις εναντίον των 214ΤΝ

Με την ευκαιρία του άρθρου αυτού, ας απαντήσουμε σε μερικά σχόλια για το άρθρο μας για τις HF2. Οκ, είμαστε λίγο “προβοκάτορες“, γράψαμε πως το πλοίο είναι μια ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ λύση. Και όπως καταλαβαίνουν όλοι, άνοιξαν οι “πύλες της Κολάσεως” μετά (καλά, δεν είχαν και τόσο άδικο πολλοί φίλοι μας). Η LCS/MMSC/HF2 or whatever, έχει φάει τη λάσπη που δεν έχει φάει ποτέ πολεμικό πλοίο στη χώρα μας, από σχεδόν το σύνολο του αμυντικού “τύπου”. Σε αυτό βοηθούν και δημοσιεύματα αμερικανικών ιστοσελίδων φυσικά, αλλά και δηλώσεις αμερικανικών ΚΡΑΤΙΚΩΝ αξιωματούχων. Γιατί η ΠΤΗΣΗ έγραψε τότε “ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ” λύση; (βαθύς αναστεναγμός).

ΑΠΟΨΗ: Επιθέσεις κορεσμού και οι ελληνικές υποψήφιες φρεγάτες για το ΠΝ (Μέρος 2ο)

Πάμε στις δυνατότητες. Οι περισσότεροι συνέκριναν το πλοίο με το σχέδιο (το θεωρητικό σχέδιο) της Gibbs&Cox. Έχουν σκεφτεί, έχουν υπολογίσει πόσο κάνει αυτό το πλοίο; Αν είναι να πάμε εκεί, γιατί δεν κοιτάμε την F110, ή ακόμη καλύτερα, γιατί δεν πάμε απευθείας στην FFG-62 Constellation; Είναι σαν να συγκρίνουμε Golf, Astra, Focus, και να έρχεται ο γείτονας και να ρωτάει “μα καλά, την είδες την νέα GLC;”. Άρα, Golf θέλουμε να πάρουμε, όχι υπερπολυτελές SUV. H HF2 συγκρίνεται σε τιμή ΜΟΝΟ με SIGMA 11515HN και Arrowhead 140. Ίσως, υπό προϋποθέσεις να συγκρίνεται και με την ΜΕΚΟ Α200. Αυτά είναι τα πλοία στα 450 με 600 εκ ευρώ. Προφανώς και παίζουν και τα Arleigh Burke, αλλά εκεί πάμε στα 2,5 δις ευρώ. Ας σοβαρευτούμε. Ναι, η ΑΗ140 είναι μεγάλη, χωράει 4 Mk41, και μάλλον είναι φθηνή. Και ναι, υπερέχει. Αλλά ας μην συγκρίνουμε ότι μας συμφέρει.

Πόσο κοστίζει η κάθε Belh@rra, MMSC, Sigma 11515 για το Πολεμικό Ναυτικό; Οι πραγματικές τιμές

Επίσης, πολύ συνέκριναν τον όρο “ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ” με τις κατατάξεις της FDI (οι καλοί μας φίλοι που προτιμούν τη γαλλική λύση) σε διάφορες αναλύσεις. Θα πούμε το εξής, και το έχουμε γράψει πρώτοι εδώ και καιρό. Η FDI θα ήταν κορυφή, αν αντί για Sylver είχε Mk41, και κάτι νέο, αν αντί για SETIS είχε TACTICOS. Σκεφτείτε μια FDI με 2 Mk41, SeaFire, και μέχρι 64 CAMM-ER. Ναι, εκεί θα λέγαμε το ίδιο. Αλλά με 32 ASTER 15/30, και κόστος κοντά στα 850 εκ (μάλλον παραπάνω), τι να πούμε;

ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ: Αυτή είναι η υποψήφια φρεγάτα της Lockheed Martin, HF2 (πρώην MMSC-HN), πύραυλοι NSM, CAMM-ER και VL-ASROC

Συνεπώς, όλα είναι σχετικά. Ένα πλοίο σαν την ΑΗ140, με 1 (ΜΟΝΟ) Mk41, με 3 SCL, με ραντάρ NS110 ή TRS-4D, θα ήταν ή δεν θα ήταν εξαιρετική λύση; Προφανώς, όχι, αν είχε την ίδια τιμή με την FDI. Αν όμως, με το κόστος μιας FDI μπορούμε να αγοράσουμε 2 ΑΗ140, ή 1,6 SIGMA 11515HN ή 1,8 HF2; Τότε; τι κάνουμε; Ναι, μια SIGMA 11515HN Basic, Arrowhead 140 ή HF2, θα μπορούσαν να είναι εξαιρετικά πλοία, με συγκεκριμένες δυνατότητες σε ΧΑΜΗΛΟ κόστος. Για μας είναι ξεκάθαρο. Το ότι κάποιοι θα σκέφτονται πάλι “σαπάκια, αλουμινότρατες κοκ” δεν μπορούμε να βοηθήσουμε. Θα έκανε ίσως καλό στην επισκεψιμότητά μας αν γράφαμε, όπως οι περισσότεροι, κατά των LCS, αλλά αφού δεν το πιστεύουμε, πως να το γράψουμε;

“Αλουμινότρατες”, “υπερπλοία” και λάσπη. Ποια φρεγάτα είναι τελικά η καλύτερη για το ΠΝ;

Πολλοί έμειναν στο θέμα της αξιοπιστίας των MMSC/LCS. Θέλουμε κι εμείς να κάνουμε ειδική μνεία στο θέμα. Καταρχάς, για πολλά χρόνια, το μόνα LCS που επιχειρούσαν ήταν τα LCS 1 & 3. Και τα δυο έχουν χαρακτηριστεί σαν πρωτότυπα, και το USN τελικά θα αποσύρει το LCS 1 (το οποίο ΔΕΝ πρέπει να πάρουμε ούτε για πλάκα). Το LCS-3, μαζί με το -4, μάλλον γλυτώνουν την απόσυρση. Αλλά τα πλοία, η κλάση, θα επιχειρεί για άλλα 25 χρόνια. Συνεπώς, σχόλια “οι Αμερικανοί τα αποσύρουν”, “δεν τα παραλαμβάνουν” κλπ δεν ισχύουν. Εκεί είναι, και θα συνεχίσουν να επιχειρούν. Γιατί το λέμε αυτό; για να προωθήσουμε τις “αλουμινότρατες” (που είπε γνωστή περσόνα, και αναπαράγεται αδιακρίτως, ενώ το πλοίο είναι από χάλυβα) ή για άλλο λόγο; για άλλο λόγο.

Αλουμίνιο – Ναυπηγήσεις και Μύθοι

Οι LCS, F110, FDI, Arrowhead 140 θα υπηρετούν με πολλά ναυτικά, αλλά το κυριότερο, με τα ναυτικά των χωρών που τις κατασκευάζουν. Αυτό σημαίνει πως τα πλοία αυτά, εκτός από ΥΠΑΡΚΤΑ, θα υπηρετούν για πολλές δεκαετίες στο μέλλον. Άρα, αυτό σημαίνει πως θα υπάρχει μια γραμμή υποστήριξης για τα πλοία αυτά, για πολλές δεκαετίες στο μέλλον. Ποσώς μας ενδιαφέρει το πρόβλημα με το σύστημα πρόωσης της MMSC. Το ίδιο το USN θα εγγυηθεί για το πλοίο και τη λειτουργία του. Επίσης, αν είχαν διαβάσει όλο το άρθρο κάποιοι (που πρώτοι εμείς δημοσιεύσαμε, χωρίς φόβο), το USN έχει αναθέσει σε ιδιώτες τη συντήρηση και θα επιστρέψει στα πληρώματα. Το ΠΝ θα κάνει το ίδιο τη συντήρηση. Γιαυτό και η HF2 όπως και η MMSC θα έχει 100-110 άτομα πλήρωμα αντί για 50.

Δεν λέγονται LCS οι φρεγάτες, αλλά MMSC, δεν είναι από αλουμίνιο αλλά από χάλυβα

Αλλά το βασικότερο είναι πως θα υπάρχει γραμμή υποστήριξης, από σοβαρά και αξιόπιστα ναυτικά, για τα πλοία που γράψαμε. Εκεί η LCS έχει μια μικρή υπεροχή, καθώς με τα -πιθανά- ελληνικά πλοία θα υπηρετούν 24 LCS/MMSC/HF2, αντί για 9 F110, 9 FDI, ή 13 Arrowhead 140. Κι αυτός είναι ένας παράγοντας που θα συνεκτιμηθεί. Πολλοί φίλοι γράφουν για τους εκτοξευτές και τα κελιά των HF2, και των υπολοίπων πλοίων. Τώρα ειλικρινά, ένα πλοίο 4200 με 4400 τόνους, δεν μπορεί να φέρει 16 κελιά; τι έπαθαν οι Αμερικανοί και το κάνουν να τελειώνουμε;

Φρεγάτες για το ΠΝ; Τι “πακέτο” προσφέρουν οι υποψήφιοι ανάδοχοι, τι θα θέλαμε εμείς;

Λέγεται “περιορισμός κόστους”, κι έχει να κάνει με τον ανταγωνισμό. Όταν μέσα στο γήπεδο παίζουν λύσεις όπως η Arrowhead 140 στους 6000 τόνους και κόστος κάτω των 500 εκ. ευρώ, ή η SIGMA 11515HN με κόστος 550 εκ. ευρώ, τότε και CAPTAS-2 θα βάλεις, και όσο το δυνατόν λιγότερο κελιά για να περιορίσεις το κόστος. Αν το ΠΝ κρίνει ότι χρειάζεται παραπάνω, τότε δεν υπάρχει ουδεμία αμφιβολία πως η HF2 θα έρθει με 16 ή 24 κελιά. Και CAPTAS-4 ή CAPTAS-8.

Φρεγάτες για το ΠΝ: SIGMA 11515HN/Karel Doorman, Arrowhead140/Type23, F110/Santa Maria διαμορφώνουν το “παιχνίδι” για τους υπολοίπους

Φτάνουμε προς το τέλος του άρθρου. Αυτό που θέλουμε να πούμε δεν είναι πως καλή είναι η HF2 και κακή η FDI, ή καλή είναι η ΑΗ140 και κακή η SIGMA 11515HN. Όλοι έχουν φέρει πολύ καλά πλοία, που αξίζουν την προσοχή του ΠΝ. Συνεπώς, δεν αξίζει αποκλεισμοί ή αφορισμοί, σε κανένα πλοίο. Άλλωστε, όπως όλα δείχνουν, η επιλογή είναι πολυπαραμετρική, συνυπολογίζοντας την Ενδιάμεση Λύση, τα Ναυπηγεία και τον Εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ.

Αποκάλυψη τώρα: Φρεγάτα SIGMA 11515 Hellenic Navy, η ολλανδική πρόταση στο ΠΝ!

Μέχρι οι ΗΠΑ να προσφέρουν κάτι “χειροπιαστό” σε ότι αφορά την Ενδιάμεση Λύση, μέχρι τότε, προηγούνται, όπως πολλάκις έχουμε πει, η Ολλανδία και η Μεγάλη Βρετανία. Η Ισπανία, λογικά έρχεται από κοντά (αν ισχύει τελικά η πρόταση για εκσυγχρονισμένες Santa Maria ή/και F100), ενώ αναμένεται αντεπίθεση από τη Γερμανία και Ιταλία. Οι Αμερικανοί λογικά θα πρέπει τις επόμενες μέρες να παρουσιάσουν το “νέο” πλοίο στο ΠΝ, και φυσικά να δώσουν απαντήσεις για κάποια αξιοπρεπή Ενδιάμεση Λύση. Αν δεν γίνει τίποτα από όλα αυτά, τότε μάλλον τα επόμενα πλοία του ΠΝ θα είναι ολλανδικά, ή βρετανικά, για μας είναι αρκετά ξεκάθαρο.

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Κλάση Constellation για το ΠΝ: 5+1 κρίσιμα στοιχεία που ίσως δεν γνωρίζετε

Η κλάση φρεγατών του Αμερικανικού Ναυτικού Constellation, είναι ίσως το πιο χιλιοειπωμένο θέμα στο χώρο της Άμυνας στην Ελλάδα, από την εποχή της διαβόητης...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Μπορούμε να πάμε τώρα σε Ευρωκορβέτες αντί για Gowind/FCX-30!

Όταν έγινε η αγορά των 3 φρεγατών FDI HN στο Πολεμικό Ναυτικό (αντί 4 συν "ενδιάμεση λύση" μεταχειρισμένων σκαφών συν τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -