12.4 C
Athens
Πέμπτη, 12 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΑΠΟΨΕΙΣΠοιος είναι οι τρέχουσες επιλογές για Νέες Φρεγάτες στο ΠΝ, οι εισηγήσεις...

Ποιος είναι οι τρέχουσες επιλογές για Νέες Φρεγάτες στο ΠΝ, οι εισηγήσεις του Δ. Μητσόπουλου και Χ.Κτενά στο NavalDefence Innovation Forum 2021

Με συντονιστή τον Χρήστο Κτενά, και τις παρουσιάσεις του Δημήτρη Μητσόπουλου, το Naval Defence Innovation Forum  μπήκε στο 3ο και τελευταίο κομμάτι…

Κτενάς Χρήστος: Βασίλη σε ευχαριστώ πολύ. Καλησπέρα και από εμένα… Χρήστος Κτενάς. Εγώ θα συντονίσω το τρίτο πάνελ της βραδιάς, το οποίο θα είναι αφιερωμένο στο επιχειρησιακό κομμάτι του προγράμματος της αγοράς των νέων φρεγατών και βεβαίως όλων των συμπαραμαρτούντων, δηλαδή και της αναβάθμισης των φρεγατών ΜΕΚΟ και πιθανά την προμήθεια της ενδιάμεσης λύσης, δηλαδή καραβιών τα οποία θα μας παραχωρηθούν από κάποια χώρα. Μαζί μου βρίσκονται ο κος Δημήτρης Καβουλάκος, ο κος Σπύρος Κονιδάρης και ο κος Δημήτρης Μιτσόπουλος. Οι δύο πρώτοι είναι αντιναύαρχοι του πολεμικού ναυτικού.

ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ για τις φρεγάτες του ΠΝ, τα μέχρι σήμερα δεδομένα

Θέλω μόνο να τονίσω το ιδιαίτερο της ημέρας ότι εμείς στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή, έχουμε την πολυτέλεια ή μάλλον, το αυτονόητο όχι την πολυτέλεια, να μιλάμε με ναυάρχους απόστρατους του πολεμικού μας ναυτικού οι οποίοι να εκφέρουν τη γνώμη τους χωρίς κανένα πρόβλημα και στη γειτονική Τουρκία, συλλαμβάνονται σήμερα απόστρατοι ναύαρχοι γιατί τόλμησαν να πουν ότι η χώρα τους πρέπει να τηρεί τις διεθνείς συνθήκες που έχει υπογράψει. Και για αυτό ήδη σύρονται στα κρατητήρια και κάποιοι από αυτούς έχουν τεθεί σε κατ΄οίκον περιορισμό. Αυτές είναι ιδιορρυθμίες της γειτονικής χώρας την οποία βεβαβίως πρέπει να έχουμε πάντα στο μυαλό μας όταν προσπαθούμε να την αντιμετωπίσουμε.

Για να παρουσιάσω τους καλεσμένους μας θα ξεκινήσω ηλικιακά, να μου το επιτρέψουν αυτό. Δεν χρειάζεται βέβαια κανείς να αποδείξει ότι είναι ειδικοί. Ο κος Σπύρος Κονιδάρης, αντιναύαρχος, είμαστε μάλιστα και πατριώτες από τη Λευκάδα, έχει ο ίδιος κυρερνήσει τη φρεγάτα «Σπέτσαι», οπότε έχει άμεση εικόνα τι σημαίνει φρεγάτα στο Αιγαίο. Υπήρξε κλαδάρχης του ναυτικού επιτελείου, διευθυντής επιχειρησιακής εκπαίδευσης, Αρχηγός του Στόλου, έχει master μηχανολόγου-μηχανικού, έχει μεγάλη εμπειρία στην αξιολόγηση νέων σκαφών, διότι ήταν μέλος της επιτροπής που αξιολόγησε τις τορπιλακάτους τύπου Russell τις Super Vita, από την αρχή μέχρι την παραλαβή και την ολοκλήρωση των οπλικών συστημάτων, ήταν διευθυντής οπλικών συστημάτων στη διεύθυνση εξοπλισμών του ΓΕΝ που έκανε την παραλαβή των ΜΕΚΟ και τα τελευταία χρόνια πριν ολοκληρώσει την προσφορά του ήταν στρατιωτικός αντιπρόσωπος της Ελλάδος στο Ανώτατο Νατοϊκό Στρατηγείο Ευρώπης.

Φρεγάτες για το Πολεμικό Ναυτικό, που βρισκόμαστε, τι προσφέρουν οι ενδιαφερόμενοι; τα τελευταία “νέα”

   Με τη σειρά του ο κος Καβουλάκος, επίσης έχει υπηρετήσει και έχει κυβερνήσει τη φρεγάτα «Σπέτσαι», οπότε έχετε ένα πολύ στενό κοινό σημείο μεταξύ σας. Ο ίδιος έχει διατελέσει διοιηκητής της Α’ μοίρας φρεγατών, έχει ανάμεσα σε άλλα στην καριέρα του, υπηρετήσει ως διευθυντής αμυντικού σχεδιασμού στο ΓΕΕΘΑ, ήταν αντιπρόσωπος στην Ανώτατη Επιτροπή Τυποποίησης του ΝΑΤΟ, διετέλεσε διευθυντής του κλάδου πολιτικής στρατηγικής και αμυντικού σχεδιασμού ΓΕΕΘΑ. Ήταν από τους συντελεστές της συμφωνίας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας Ελλάδος-ΗΠΑ της γνωστής MDCA και πρόσφατα ήταν διοικητής Ανωτάτης Διακλαδικής Σχολής Πολέμου του ΓΕΕΘΑ.

Τέλος, ο Δημήτρης Μητσόπουλος είναι αναλυτής δομικών ναυτικών θεμάτων και εξοπλισμών και ο ίδιος είναι υπεύθυνος του ιστοτόπου navalanalysis.com. Ένας ιστότοπος που έχει πολύ μεγάλο πλούτο πληροφοριών, ο οποίος ανανεώνεται συνεχώς και πραγματικά αποτελεί για όλους μας ένα σημείο αναφοράς σε σχτικά θέματα. Θα μου επιτρέψετε να ξεκινήσω από τον Δημήτρη Μητσόπουλο, ο οποίος θα μας κάνει μια σύντομη παρουσία, το τι υποψηφιότητες υπάρχουν αυτή τη στιγμή για το ελληνικό ναυτικό σε ότι αφορά τις νέες φρεγάτες.

ΑΠΟΨΗ: Τι σημαίνει η Arrowhead 140 για το ΠΝ, και τι σημαίνει η πρόθεση “μίσθωσης” Type 23; Μια πρώτη απόπειρα “μετάφρασης” του βρετανικού “χτυπήματος

   Μητσόπουλος Δημήτρης: Γεια σας, καλησπέρα. Πρώτα απ΄όλα θα ήθελα να μιλήσω, μιλάμε για καινοτόμες σε δυνατότητες, το session μας είναι για καινοτόμες δυνατότητες και σύγχρονες δυνατότητες των φρεγατών όπως λέμε, των μελλοντικών μας πλοίων που μιλάμε για τις φρεγάτες. Για να αναφερθούμε πρώτα σε αυτό, θα ήθελα να μιλήσω πρώτα για την παρούσα κατάσταση, να αντιληφθούμε περίπου τι ζητάμε. Στην παρούσα κατάσταση λοιπόν, έχουμε έναν μεγάλο στόλο, μια μεγάλη δύναμη φρεγατών. Έχουμε δεκατρείς φρεγάτες. Είναι σε ένα σύνολο δεκατρείς φρεγάτες, είναι από τις μεγαλύτερες δυνάμεις στην Ευρώπη, πάραυτα ο στόλος μας είναι πάρα πολύ παλαιός.

Είναι πλοία μεγάλης ηλικίας, η λεγόμενη κλάση Έλλη  είναι πλοία σαράντα τριών ετών, έχουν ξεπεράσει κατά πολύ την ευδόκιμη υπηρεσία τους, παρόλα αυτά υπηρετούν στην πρώτη γραμμή και μας έβγαλαν ασπροπρόσωπους μάλιστα στην τελευταία κρίση. Έχουν δεχτεί έναν εκσυγχρονισμό, όμως δεν άγγιξε τα οπλικά τους συστήματα, αντίστοιχα έχουμε τη κλάση Ύδρα, στις οποίες γίνανε, πλην της προσθήκης του ESSM ενός σύγχρονου πυραύλου αέρος-αέρος, επιφανείας αέρος είχαμε κάποιες μικρές προσθήκες, ηλεκτρο-οπτικά και ναυτιλίας και δορυφορικές επικοινωνίες. Παρατηρούμε λοιπόν ότι έχουμε ένα στόλο παλαιό που χρίζει, ένα μεγάλο μέρος χρίζει αντικατάσταση και ένα μεγάλο μέρος χρίζει εκσυγχρονισμό.

Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των MEKO200HN θα κοστίσει 400 εκ. ευρώ, η ραχοκοκαλιά του ΠΝ αναβαθμίζεται σοβαρά πλέον…

Το ναυτικό μας σήμερα δυστυχώς δεν διαθέτει ένα πλοίο αντίστοιχων δυνατοτήτων, όπως έχουν τα μεγάλα ευρωπαϊκά ναυτικά, δηλαδή να καλύπτει αντιαεροπορική προστασία μεγάλης εμβέλειας, δεν είπαμε να είναι ακριβώς ένα πλοίο καθ’ αυτού μια πλατφόρμα αντιαεροπορικής προστασίας μόνο, αλλά να έχει μια ενισχυμένη δυνατότητα ας το πούμε όπως έχουν άλλα ναυτικά. Εν γένει τα συστήματα μας είναι είτε ξεπερασμένα, είτε παλαιά, όπως θα μπορούσαμε να πούμε τους αισθητήρες, τα συστήματα ηλεκτρονικών παρεμβολών, ηλεκτρονικού πολέμου, όχι τόσο τα αυτοπροστασίας, ηλεκτρονικές παρεμβολές υπάρχουν πλοία που δεν έχουν, υπάρχουν φρεγάτες στο στόλο μας που δεν έχουν συστήματα ηλεκτρονικών παρεμβολών.

Κανένα πλοίο μας δεν φέρει τηλεχειριζόμενο πυργίσκο οπλισμού, όταν όλα τα ναυτικά, τα σύγχρονα ευρωπαϊκά ναυτικά αντίστοιχων δυνατοτήτων των δικών μας σε μέγεθος και σε παρουσία τοποθετούν τέτοια συστήματα. Έχουμε οπλικά συστήματα που χρίζουν αντικατάστασης, πυροβόλα, αντιπυραυλικά συστήματα, πυραύλους που χρίζουν αναβάθμισης. Όπως είναι τα Phalanx, τα πυροβόλα μας τα Mk45 ας πούμε των Ύδρα. Οι πύραυλοι επιφανείας επιφανείας, οι αντιαεροπορικοί πύραυλοι. Το 70% των φρεγατών μας σήμερα διαθέτει περιστρεφόμενο εκτοξευτή αντιαεροπορικών πυραύλων, που τα περισσότερα ναυτικά το έχουν ήδη αποσύρει αυτό –άντε να ‘χουν ένα δύο πλοία που βαίνουν προς αντικατάσταση.

Ο εκσυγχρονισμός των τουρκικών MEKO 200 έρχεται ένα βήμα πιο κοντά!

Και παρατηρούμε λοιπόν ότι ενώ συζητάμε τα τελευταία, συζητάμε μάλλον όπως είπε και ο κος Νέδος πριν, συζητάμε πάρα πολλά χρόνια για τη προσωρινή κατάσταση των πλοίων αυτών και για εκσυγχρονισμό των Υδρα, εδώ και είκοσι χρόνια, ας το πούμε, δεν έχει γίνει τίποτα.

Ερχόμαστε λοιπόν στη σημερινή, στο σημερινό έτος, όπου έπειτα από δεκαετίες απραξίας προχωρούμε σε ένα μεγάλο πρόγραμμα, προχωρούμε σε ένα πρόγραμμα απόκτησης τεσσάρων φρεγατών πολλαπλού ρόλου και εκσυγχρονισμού των τεσσάρων Ύδρα, των ικανότερων πλοίων που έχουμε στο στόλο σήμερα για να αποκτήσουν όσο το δυνατόν κοινά συστήματα με την κύρια προμήθεια. Επίσης, μέσα σε όλο αυτό πακέτο, ας το πούμε, βρίσκεται και η ενδιάμεση λύση. Ενδιάμεση λύση όπως την ερμηνεύουμε εμείς τουλάχιστον και όπως επιθυμούμε να είναι. Επιθυμούμε να είναι πλοία πρώτης γραμμής. Δηλαδή πλοία που θα αντικαταστήσουν αυτά που είτε θα εξαμενιστούν για να εκσυγχρονιστούν, ή τα πλοία που βαίνουν πως απόσυρση.

Είναι λοιπόν μια ευκαιρία, αυτή που μας δίνεται, αυτό το πρόγραμμα, όχι μόνον να καλύψουμε το χάσμα που χωρίζει, ας το πούμε από τον αιώνιο εχθρό μας, την Τουρκία, που έχουμε μεγάλες διαφορές τόσα χρόνια. Όχι μόνο να καλύψουμε το χάσμα αυτό, αλλά να κάνουμε και το λεγόμενο άλμα πρς τα εμπρός. Δηλαδή να αποκτήσουμε την τεχνολογική υπεροχή. Και θα δούμε λοιπόν πως… μάλλον οι ναύαρχοι κυρίως θα καλύψουν αυτό το κομμάτι. Είμαστε λοιπόν σε έναν άτυπο διαγωνισμό, εφτά χώρες έχουν υποβάλλει τις προτάσεις τους, έχουμε εφτα με οχτώ υποψηφιότητες, μία χώρα δηλαδή φαίνεται να έχει δύο υποψηφιότητες προς το πρόγραμμα αυτό. Οι υποψηφιότητες αυτές είναι από τις πιο σύγχρονες του δυτικού κόσμου. Συγκεντρώνουν δηλαδή συστήματα, τόσο όπλα όσο και αισθητήρες τεχνολογίας αιχμής.

ΑΠΟΨΗ: Ποια μπορεί να είναι η άγνωστη μέχρι χθες MEKO A300;

Να αναφέρω έτσι επιγραμματικά τους τύπους των πλοίων, σχεδιάσεις που προτείνονται. Από την μικρότερη προς την μεγαλύτερη θα το πούμε για να είναι πιο εύκολο να το κατανοήσουμε, να κάνουμε ένα διαχωρισμό πιο εύκολα. Ξεκινάμε από την MMSC την αμερικανική, μια αμερικανική σχεδίαση της Lockheed Martin. Βασίζεται στην κλάση Freedom του προγράμματος LCS, δηλαδή του πλοίου παράκτιου πολέμου, υπηρετεί με το αμερικανικό ναυτικό σε σύνολο, θα φτάσει σε σύνολο τα 16 πλοία, ενώ έχει παραγγελθεί από τη Σαουδική Αραβία με 4 πλοία παραγγελία. Είναι μια εξέλιξη μιας ήδη υπάρχουσας σχεδίασης. Ακολουθεί μετά η Sigma11515 της oλλανδικής Damen. Είναι το μεγαλύτερο και το νεότερο μέλος της οικογένειας πολεμικών σκαφών τύπου Sigma που ξεκινάει από περιπολικά, κορβέτες, τις ελαφρές φρεγάτες και φτάνει μέχρι και αυτή τη φρεγάτα που όμως δεν έχει αγοραστεί από άλλο ναυτικό μέχρι σήμερα. Είναι μια νέα σχεδίαση που βασίζεται στο modularity που παρέχει ο κατασκευαστής για να φτιαχτούν πλοία διαφόρων μεγεθών και ικανοτήτων. Είναι λοιπόν μια νέα σχεδίαση που βασίζεται σε οικογένεια πλοίων.

Ακολουθεί η γερμανική MEKΟ A200 της TKMS, είναι ο δίαδοχος των ΜΕΚΟ 200 μιας πολύ πετυχημένης σχεδίασης, υπηρετούν σήμερα 25 πλοία από αυτή τη σχεδίαση, σε πέντε ναυτικά, μεταξύ αυτών της Τουρκίας με 8 πλοία, της Ελλάδος είναι οι γνωστές μας φρεγάτες Ύδρα, τα ικανότερα πλοία μας, της Αυστραλίας 8 πλοία, της Πορτογαλίας 3 πλοία και της Νέας Ζηλανδίας 2 πλοία που αναβαθμίζονται τώρα. Οι Γερμανοί λοιπόν προτείνουν την Α200 διάδοχο που είναι μια νέα σχεδίαση που βασίζεται και αυτή σε μια οικογένεια, την οικογένεια ΜΕΚΟ. Η συγκεκριμένη σχεδίαση υπηρετεί με το ναυτικό της Αλγερίας σε 2 πλοία. Από τις αρχές του 2000, την πρώτη δεκαετία του 2000 με το ναυτικό της Νότιας Αφρικής σε 4 πλοία και βρίσκονται υπό κατασκευή 4 πλοία τουλάχιστον για το Αιγυπτιακό ναυτικό.

ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟ: TRS-4D, το ραντάρ των υποψήφιων ελληνικών MMSC και των MEKO200HN, vs Artisan 997 vs NS-100

Καταλήγουμε στο μεγαλύτερο, μάλλον στο κοντινό πλοίο, δηλαδή ξεκινήσαμε από τα 118 μέτρα της αμερικανικής και καταλήγουμε στο μεγαλύτερο των μικρότερων πλοίων που είναι γαλλική FTI του ναυπηγικού γκρουπ Navagroup. Είναι μια φρεγάτα πολλαπλού ρόλου της Γαλλίας που βρίσκεται υπό κατασκευή και θα φτιαχτούν 5 πλοία προς αντικατάσταση παλαιών. Ειναι μια εντελώς νέα σχεδίαση το συγκεκριμένο πλοίο.

Υποθέτουμε, τουλάχιστον από αυτά που έχουν διαρρεύσει στον τύπο ότι υπάρχει και μια άλλη σχεδίαση, γερμανική, είναι η ΜΕΚΟ Α300, μέχρι στιγμής δεν γνωρίζουμε ακριβείς διαστάσεις. Υποθέτουμε ότι είναι ένα ενδιάμεσο μεταξύ των μεγάλων πλοίων που θα αναφέρω αργότερα και των μικρών. Δηλαδή ένα πλοίο κοντά στα 130 μέτρα. Τουλάχιστον από αυτό υποθέτουμε με βάση την κωδικοποίηση του από τις σχεδίασεις.

Ακολουθεί η Arrowhead 140 της Βρετανικής Babcock είναι ένα πλοίο που βασίζεται εξ΄ολοκλήρου σε δανέζικη σχεδίαση, στις αντιαεροπορικές φρεγάτες κλάσης Iver Huitfeld που υπηρετούν ήδη 3 πλοία. Οι Άγγλοι έχουν παραγγείλει 5 Arrowhead 140 ως Type 31 ενώ όπως φαίνεται θα υπάρξει και ένας διάδοχος των Type 31, ο Type 32 που όπως λέγεται θα βασίζεται πάλι σε αυτό το πολύ πετυχημένο σχέδιο. Δηλαδή σε σύνολο 10 πλοίων. Είναι ένα πλοίο που είναι στα 138 μέτρα, δηλαδή φτάνουμε πλέον στις μεγάλες φρεγάτες για τα δικά μας δεδομένα.

ΕΞΕΛΙΞΗ: Εγχώρια ναυπήγηση και στρατηγική αποφυγής καθυστερήσεων προσφέρουν στο ΠΝ οι Βρετανοί

Ακολουθεί η γνωστή μας η Fremm που είναι η κλάση Bergamini της ιταλικής Fincantieri, με την Ιταλία να έχει 8 πλοία, το έννατο και το δέκατο να το έχει δώσει στην Αίγυπτο και να κατασκευάζει άλλα 2. Είναι σύνολο 12 πλοία. Τουλάχιστον με τα σημερινά δεδομένα. Και φτάνουμε στο μεγαλύτερο πλοίο, στην μεγαλύτερη υποψηφιότητα, στο πλοίο με τις μεγαλύτερες διαστάσεις από τις υποψηφιότητες είναι η ισπανική F110. Με την Ισπανία να έχει παραγγείλει 5 πλοία για κατασκευή. Είναι μια εντελώς νέα σχεδίαση επίσης.

Βλέπουμε λοιπόν ότι όπως γνωρίζουμε τουλάχιστον από τον τύπο και από αυτά που προσκομίζουν οι εταιρίες, ότι είναι πολύ σύγχρονα πλοία, πολύ σύγχρονες σχεδιάσεις που προσφέρουν αυτά που δεν έχουμε μέχρι στιγμής, δηλαδή προσφέρουν υπερσύγχρονα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου, προσφέρουν πολλαπλούς κάθετους εκτοξευτές βλημάτων επιφανείας-αέρος, που μέχρι στιγμής περιοριζόμαστε μόνο σε τέσσερα. Στις φρεγάτες Ύδρα και σε απόθεμα, και σε φόρτο πυραύλων μόνο 16, υπάρχουν σχεδιάσεις που έχουν 1 μέχρι και 2 πυροβόλα με κατευθυνόμενα πυρομαχικά.

Υπάρχουν σχεδιάσεις συγκεκριμένες που προσφέρουν πυράυλους επιφανείας επιφανείας σύγχρονους και ενδεχομένως και μεγαλύτερης εμβέλειας από αυτούς που έχουμε, εξελιγμένα συστήματα πρόωσης, τηλεχειριζόμενους πυργίσκους οπλισμού που δεν έχουμε ούτε ένα σκάφος μέχρι στιγμής στο ναυτικό μας που να το έχει. Μέχρι και το λιμενικό έφτασε να βάλει τηλεχειριζόμενους πυργίσκους οπλισμού, αλλά το ναυτικό μας δεν το έχει καταφέρει μέχρι στιγμής. Υπάρχουν υποδομές στα νέα πλοία, στην πλειονότητα των σχεδιάσεων να φέρνουν πυραύλους μεγάλης εμβέλειας, αντιαεροπορικούς πυραύλους μεγάλης εμβέλειας. Υπάρχουν σχεδιάσεις που έχουν τις υποδομές για πυραύλους Cruise, η πλειονότητα αυτών υποστηρίζει UAV, η πλειονότητα πάλι των πλοίων έχουν ραντάρ σταθερής διάταξης φάσης και άλλα έχουν πολλαπλού ρόλου περιστρεφόμενα, ανθυποβρυχιακό εξοπλισμό αιχμής, σουίτες ηλεκτρονικών τόσο για την κάλυψη και την επιτήρηση όσο και την υποβριχιακή άμυνα και αυτοπροστασία και λοιπούς αισθητήρες.

“Αλουμινότρατες”, “υπερπλοία” και λάσπη. Ποια φρεγάτα είναι τελικά η καλύτερη για το ΠΝ;

Εγώ όπως τα βλέπω τουλάχιστον, για να επιλέξει κάποιος από αυτά τα πλοία είναι μια αρκετά δύσκολη επιλογή, δεν είναι κάτι το εύκολο. Να γίνει σύγκριση με πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Η κάθε σχεδίαση έχει κάποια πλεονεκτήματα και κάποια μειονεκτήματα. Μπαίνουν και άλλοι παράγοντες όπως βλέπουμε μέσα, δεν είναι μόνο επιχειριακή αξιολόγιση, μπαίνουν και άλλοι παράγοντες, όπως είναι ο παράγοντας των ναυπηγείων, δηλαδή η διαχείρηση των ναυπηγείων και το ποιος θα καταφέρει να κάνει αυτή τη αναζωογόνηση που απαιτεί τουλάχιστον η πολιτική ηγεσία για να μπορούν να φτιαχτούν τα πλοία στην Ελλάδα και να δωθεί εργασία στον κόσμο και να συνεχιστεί η ναυτική παράδοση στην Ελλάδα με τα συν και τα πλην της, αλλά αυτό δεν είναι της παρούσας στιγμής.

Υπάρχει η ενδιάμεση λύση όπως προανέφερα που θα καλύψει τις ανάγκες του στόλου, τις άμεσες ανάγκες και φυσικά η τιμή αγοράς. Δηλαδή υπάρχουν πλοία που είναι φτηνά, που μπορεί να παρέχουν λιγότερα από τα άλλα, αλλά είναι φτηνά, υπάρχουν και άλλα που είναι πολύ πιο ακριβά και παρέχουν ακόμη περισσότερα.

Είναι λοιπόν διάφορες, πολλές και άγνωστες παράμετροι για την επίλυση μιας πολύ δύσκολης εξίσωσης και με πολλά δεδομένα. Το πλέον σίγουρο είναι ότι χρειαζόμαστε νέες φρεγάτες, υψηλών επιχειρησιακών ικανοτήτων. Η συγκυρία όμως είναι ευνοϊκή, κατ’ εμέ, αφού δηλώνουμε ότι διαθέτουμε τα οικονομικά για κάτι τέτοιο. Ήδη «τρέχει» αυτός ο άτυπος διαγωνισμός και βλέπουμε προσφορές από πολλές χώρες και από τις καλύτερες εταιρίες στη Ευρώπη, οι γείτονες έχουν τα δικά τους προβλήματα, είτε με το εμπάργκο από διάφορες χώρες, είτε με την οικονομική τους κατάσταση, είτε με τη διαχείρηση του Covid. Πλοία τους αργούν να εισέλθουν σε υπηρεσία…

Κατά τη γνώμη μου λοιπόν πρέπει να πάρουμε το καλύτερο πλοίο χωρίς περιορισμούς γιατί σε οποιαδήποτε κρίση, σε οποιοδήποτε επεισόδιο συμβεί, αυτό που θα είναι δίπλα μας, το πρώτο που θα είναι δίπλα μας είναι τα όπλα, οι πύραυλοι, τα ραντάρ και όλα αυτά που θα διαθέτει ένα πλοίο. Και ασχέτως αν λέμε, λέμε για πλοία πολλαπλού ρόλου, ένα πλοίο πολλαπλού ρόλου μπορεί να μην είναι ένα πλοίο αντιαεροπορικής άμυνας ή να καλύπτει ή να είναι το πλέον καλύτερο στον ανθυποβρυχιακό αγώνα, καλό είναι να μπορεί να διαθέτει ικανότητες σε όλους για όλες τις αποστολές.

Δηλαδή το να αγοράσουμε ένα μικρό φόρτο αντιαεροπορικών βλημάτων μεγάλης εμβέλειας εγώ θα το θεωρούσα ως επιτέλους το ένα επόμενο βήμα που θα έπρεπε να κάνουμε. Ένα μικρό φόρτο, δηλαδή να μπορέσουμε να καλύψουμε το κάθε πλοίο με οχτώ αντιαεροπορικούς πυραύλους μεγάλης εμβέλειας. Όχι δεκαέξι, ούτε τριάντα δύο, ούτε σαράντα οχτώ. Αλλά να κάνουμε αυτό το ένα βήμα παραπάνω. Και δηλώνω ξανά ότι είναι ευκαιρία και δεν πρέπει να διστάσουμε να συμβιβαστούμε και να δώσουμε στο ναυτικό μας όλα τα εργαλεία για να ασκεί αποτελεσματικά αυτό το σπουδαίο ρόλο που έχει και να συνεχίσει την παράδοση του ναυτικού μας έθνους με μεγάλες αξιώσεις.

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Εκσυγχρονισμός MEKO200HN, πάμε σε λύση “αυτεπιστασίας” από ένα Ναυτικό που χάνει στελέχη;

Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των φρεγατών κλάσης MEKO200HN του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ) έχει υπάρξει αντικείμενο έντονων συζητήσεων και αλλαγών πορείας τα τελευταία χρόνια. Και...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Σχεδιάζεται να μείνει το Πολεμικό Ναυτικό με μόλις 8 φρεγάτες;

Πληροφορίες της σελίδας μας αναφέρουν πως ο νέος σχεδιασμός των Ενόπλων Δυνάμεων προβλέπει τη μείωση των "οροφών" της Δομής Δυνάμεων όχι μόνο στην Πολεμική...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -