Η Navantia συμμετέχει δυναμικά στη διαδικασία επιλογής του ΠΝ για νέες φρεγάτες, με ένα πανίσχυρο πλοίο, ίσως το καλύτερο του διαγωνισμού. Όπως επίσης μας έχει τονιστεί ουκ ολίγες φορές από ισπανικής πλευράς, το κόστος για 4 πλοία είναι εντός του ελληνικού budget. Συνεπώς, είναι ναι μεν ακριβότερο σαν πλοίο, αλλά την ίδια στιγμή είναι φθηνότερο από την πολύ μικρότερη σε εκτόπισμα και δυνατότητες FDI από τη Γαλλία, ή τις προτάσεις της Gibbs & Cox. Δεν γνωρίζουμε αν είναι και φθηνότερο το πλοίο από τις ιταλικές Bergamini, καθώς οι Ιταλοί δεν κατέθεσαν BAFO για τα πλοία τους.
H Navantia έτοιμη να συνεργαστεί με την ελληνική αμυντική βιομηχανία για τις ελληνικές F110
Την ίδια στιγμή, το πλοίο εκτός από ηλεκτρική πρόωση έχει το πανίσχυρο ραντάρ SPY-7 της Lockheed Martin, ενώ το CMS CADIZ θεωρείται σαν προερχόμενο από το AEGIS. Σε κάθε περίπτωση, η εταιρεία μπορεί χωρίς καμία αλλαγή να προσθέσει 2 Mk41 στους 2 υπάρχοντες (Σύνολο 32 κελιά), αλλά και κάποιο CIWS, όπως το RAM ή το Millenium. Την ίδια στιγμή, το SPY-7 μπορεί να κατευθύνει όσους ESSM/SM-2 μπορεί το πλοίο να εκτοξεύσει. Και φυσικά, διαθέτει ηλεκτρική πρόωση, που σημαίνει πως είναι κορυφαίο σε αποστολές ASW (ανθυποβρυχιακού πολέμου).
Σε ότι αφορά την Ενδιάμεση Λύση, η Navantia προτείνει την κατασκευή δυο ελαφριών φρεγατών κλάσης ALFA 3000, που θα μπορούσαν να παραδοθούν με εγγύηση εντός 24 μηνών από την ημέρα της υπογραφής. Η Α3000 έχει αγοραστεί από την Σαουδική Αραβία, μαζί με τις αμερικανικές MMSC. Οι πληροφορίες μας λένε πως οι Σαουδάραβες θα αγοράσουν άλλες 4 Α3000, ενώ την ίδια στιγμή είναι άγνωστο αν θα προχωρήσουν και στην αγορά 4 επιπλέον MMSC. Η Α3000 έχει ουσιαστικά τον ίδιο εξοπλισμό με την MMSC.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Φρεγάτα Navantia A3000, η ισπανική “Ενδιάμεση Λύση” για το ΠΝ, αν επιλέξουμε τις F110
Πάντως, οι Ισπανοί είναι “ανοιχτοί” και στο ενδεχόμενο να παραχωρήσουν, σε συνεργασία με το Ισπανικό Ναυτικό, και δυο φρεγάτες κλάσης Santa Maria (O.H.Perry), με ηλικία ανάλογη με τις ελληνικές ΜΕΚΟ200ΗΝ. Οι Santa Maria είναι νεότερες σε σχέση με τις αμερικανικές Perry, κοντά σε ηλικία με τις Adelaide, έχουν υποστεί εκσυγχρονισμό, ενώ ο εκτοξευτής Mk13 μπορεί να αναβαθμιστεί να φέρει πυραύλους SM-2.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Παρουσίαση της ισπανικής φρεγάτας F110 της Navantia που έχει προταθεί στο ΠΝ
Τώρα, οι Ισπανοί, προκειμένου να μπουν ακόμη πιο δυναμικά στο παιχνίδι, έχουν προτείνει τη δημιουργία της Navantia Hellas, (στα πρότυπα πχ της Navantia Australia), με παράλληλη επένδυση σε κάποιο ελληνικό ναυπηγείο. Έτσι, θα κατασκευάσουν και τις 4 F110 στην Ελλάδα, με ότι σημαίνει αυτό για τη χώρα μας. Επίσης, θα εφαρμόσουν το ίδιο επιτυχημένο μοντέλο που έχουν εφαρμόσει και στα δικά τους ναυπηγεία, με μεταφορά έργου κατασκευής πολιτικών σχεδιάσεων. Για παράδειγμα, η Navantia είναι από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές παγκοσμίως Off Shore Wind Turbines, έχοντας ασφυκτικά πολλές παραγγελίες για αιολικά του είδους.
Η Navantia καθέλκυσε την τρίτη κορβέτα για τη Σαουδική Αραβία
Θα πρέπει να σημειώσουμε, πως η χώρα μας παραμένει ουραγός στα υπεράκτια αιολικά πάρκα, καθώς το θεσμικό μας πλαίσιο δεν επιτρέπει ακόμη τη δημιουργία τους, και την εκμετάλλευση του ατελείωτου αιολικού δυναμικού του Αιγαίου και του Ιονίου. Σε κάθε περίπτωση, η Navantia θα εξασφαλίσει τη βιωσιμότητα των μονάδων ναυπήγησης που θα εμπλακεί, μέσω της μεταφοράς κατασκευαστικού έργου.
Οι Ισπανοί έρχονται με εκσυγχρονισμένες Santa Maria σαν εναλλακτική Ενδιάμεση Λύση για το ΠΝ;
Η εξασφάλιση της παράδοσης στους χρόνους που θα συμφωνηθεί με το ΠΝ, έχει να κάνει με τις μονάδες της MTU, MAN, RENK που βρίσκονται στην Ισπανία και η Navantia έχει συμμετοχή. Συνεπώς, η παράδοση κρίσιμων εξαρτημάτων είναι ουσιαστικά “εσωτερική υπόθεση” για τους Ισπανούς, που εκμεταλλεύονται τη μεγάλη βιομηχανική βάση της χώρας τους (δεν είναι κακό να ζηλεύουμε).
Φρεγάτες για το ΠΝ; Τι “πακέτο” προσφέρουν οι υποψήφιοι ανάδοχοι, τι θα θέλαμε εμείς;
Η αξιολόγηση των προτάσεων από το Πολεμικό Ναυτικό συνεχίζεται ασταμάτητα, με τις προτάσεις για τις 4 νέες φρεγάτες να αξιολογούνται σε απίστευτο βάθος, ενώ φυσικά συνυπολογίζονται και άλλες παράμετροι, όπως ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ, η συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας, αλλά και φυσικά, η οικονομική διάσταση.