Μια σημαντική εξέλιξη, μάλλον αρνητική, μας έρχεται από το Βέλγιο. Το ΠΝ επιθυμεί να έχει μια ξεκάθαρη εικόνα για το πρόγραμμα των φρεγατών κλάσης Μ από την Ολλανδία, προκειμένου να σχεδιάσει προσεκτικά τα επόμενα βήματα που πρέπει να γίνουν. Έτσι, αφού η ΓΔΑΕΕ δέσμευσε τις Ολλανδικές, έστειλε αντίστοιχη επιστολή στο βελγικό ναυτικό προκειμένου να ξεκαθαριστεί επίσημα η θέση των Βέλγων για τα πλοία.
Οι Ολλανδοί δεν αποκλείεται να αποδεσμεύσουν τελικά το πρώτο πλοίο ακόμη και το 2024, κάτι εξαιρετικά ενδιαφέρον για το ΠΝ, και το επόμενο το 2027. Επίσης, το κλιμάκιο του ΠΝ που μετέβη στην Ολλανδία βρήκε τις ολλανδικές φρεγάτες σε εξαιρετική κατάσταση. Σίγουρα είναι καλύτερες των υπαρχόντων S, αλλά και των ΜΕΚΟ200ΗΝ. Ο εκσυγχρονισμός τους είναι ριζικός, με όλα τα υποσυστήματα απολύτως λειτουργικά.
Αυτό που ενδιαφέρει το ΠΝ πάρα πολύ, είναι πως υπάρχουν πολλά κοινά υποσυστήματα, με σημαντικότερο το CMS Guardion. To Guardion δεν διαφέρει από το CMS TACTICOS των φρεγατών μας, και ουσιαστικά τα πληρώματά μας θα μπορέσουν να μεταπέσουν στις Μ πολύ γρήγορα. Το SMART-Mk1 αν και παλαιότερο από το SMART-Mk2 του τουρκικού ναυτικού, εντούτοις είναι ικανότατο, και υποστηρίζεται πλήρως από τη THALES.
Επαγγελματίας επακουμβητής από σπίτι (φρεγάτα M Class, F930 Leopold I, @TheBelgianNavy)
Εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός πως τα πλοία φέρουν κινητήρες diesel παράλληλα με τους αεριοστροβίλους, κάτι που καθιστά πολύ οικονομικότερη της λειτουργίας τους σε σχέση με τις S. Το ΠΝ θέλει διακαώς τα πλοία, και οι Ολλανδοί έχουν όλη την καλή διάθεση να μας εξυπηρετήσουν, παρά το γεγονός ότι προτιμήσαμε τους Γάλλους για νέες φρεγάτες.
Κάτι που δεν γνωρίζουν πολλοί, είναι πως το ΠΝ και η ΓΔΑΕΕ κατάφεραν να προηγηθούν της Χιλής στο θέμα των Μ. Είναι η πρώτη φορά εδώ και μια 20ετία που η Ελλάδα καταφέρνει να πάρει κάτι πριν τη Χιλή. Η τελευταία έχει συγκεντρώσει τα καλύτερα μεταχειρισμένα του πλανήτη, σε εκπληκτικές τιμές. Και πρέπει να σημειώσουμε πως η οικονομία της αντέχει μια χαρά και την αγορά ολοκαίνουργιων πλοίων.
Τουρκικό αντιτορπιλικό TF-2000: Το 2022 τελειώνει η σχεδίαση, επόμενο στάδιο η παραγωγή
Για να μην μακρηγορούμε, η ΓΔΑΕΕ απέστειλε επιστολή και στο Βέλγιο ζητώντας τις δικές του φρεγάτες Μ, που θα αποσυρθούν με την είσοδο σε υπηρεσία των μελλοντικών ASWF. Το πρόβλημα είναι πως οι δυο φρεγάτες κλάσης Μ του Βελγίου, είναι το σύνολο των μάχιμων μονάδων του βελγικού ναυτικού. Ενώ δηλαδή η Ολλανδία βγάζοντας εκτός τις δικές της Μ, μένει με τις LCF και τα OPV Holland, το Βέλγιο μένει με… ναρκαλιευτικά!
Σύμφωνα λοιπόν με τις πληροφορίες μας, οι Βέλγοι δεν πρόκειται να αποσύρουν τα πλοία τους πριν το 2028 (το πρώτο). Τότε όμως, το ΠΝ θα έχει παραλάβει φρεγάτες και κορβέτες, ενώ θα έχει ωριμάσει και η EPC. Αυτή τη στιγμή στο ΠΝ υπάρχει μια συζήτηση για το πόσο θα διατηρηθούν παλιότερα πλοία σε υπηρεσία (οι Kortenaer ουσιαστικά) αλλά και το τι θα γίνει με τις ΜΕΚΟ200ΗΝ.
Φρεγάτες κλάσης “ΥΔΡΑ”: Οι απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού για το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού
Αν τελικά οι Βέλγοι δώσουν τα πλοία σταδιακά, μετά τα ολλανδικά, ίσως και να υπάρχει ελληνικό ενδιαφέρον. Αν όμως τα πλοία αργήσουν να έρθουν, θα υπάρξει κενό στο ΠΝ, κάτι που δεν το θέλουν με κανένα τρόπο στο ΓΕΝ. Πρέπει να τονίσουμε πως οι Μ, αν αγοραστούν, δεν θα είναι αντικαταστάτες των ΜΕΚΟ200ΗΝ, αλλά των παλαιότερων και κουρασμένων S.
MEKO200HN θα δούμε να αντικαθίστανται από ολοκαίνουργια πλοία, ίσως σε δεύτερη φάση. Η κίνηση του ΠΝ να αποσύρει το παλιότερο πλοίο (Φ/Γ ΥΔΡΑ) έχει να κάνει με οικονομοτεχνικούς λόγους. Το πλοίο είναι ήδη 30 ετών, και η απόσυρσή του θα επιτρέψει στα άλλα 3 να συνεχίσουν να επιχειρούν με ανταλλακτικά από τον κανιβαλισμό. Αυτό βέβαια δεν θα γίνει άμεσα, αλλά αφού δούμε νέα πλοία. Ας μην βιαστούν κάποιοι να ξεγράψουν τις ΜΕΚΟ200ΗΝ. Το ΠΝ το διοικούν τεχνοκράτες αξιωματικοί, δεν υπάρχει περίπτωση να μην έχουν σκεφτεί και τα πιο ακραία σενάρια.
Η Τρίτη ΜΕΚΟ200ΗΝ θα γίνει όπως έχουμε πει εκπαιδευτικό πλοίο. Το έχουμε ξαναπεί, δεν μπορεί να βασίζεσαι στις πέτρες στο Χατζηκυριάκειο για να φτιάξεις τους καλύτερους αξιωματικούς, θες και εκπαιδευτικά μέσα. Δεν αποκλείουμε στο μυαλό των Επιτελών να υπάρχει η σκέψη η ΜΕΚΟ200ΗΝ που θα γίνει εκπαιδευτική, να έχει διπλό ρόλο, όπως και το τουρκικό εκπαιδευτικό. Το τουρκικό ναυτικό, έφτιαξε ολοκαίνουργιο πλοίο για εκπαιδευτικό, αλλά και πλοίο υποκλοπών και ηλεκτρονικού πολέμου. Για πολλούς εδώ στην Ελλάδα, αυτά είναι ψιλά γράμματα. Στο ΠΝ όμως δεν είναι. Κοιτούν την ουσία.