23.2 C
Athens
Τετάρτη, 2 Ιουνίου, 2021
Αρχική ΑΠΟΨΕΙΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Συνέντευξη με τον Ιωάννη Τζαγκαράκη της ALS Naval Ship Designs, μας...

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Συνέντευξη με τον Ιωάννη Τζαγκαράκη της ALS Naval Ship Designs, μας μιλά για την ALS, τη ναυπηγική βιομηχανία, τις προσπάθειές του, χωρίς φόβο και με πολύ πάθος!

  1. Κε Τζαγκαράκη, πείτε μας σας παρακαλούμε λίγα περισσότερα για την ιστορία της σχεδιαστικής σας προσπάθειας. Ποια είναι η ALS; Τι έχει κάνει, και πως στελεχώνεται;

O Ιωάννης Τζαγκαράκης, ο άνθρωπος πίσω από τις προσπάθειες για τη δημιουργία ενός Εθνικού Πλοίου

Πρώτα απ’ όλα θα ήθελα να ευχαριστήσω την Πτήση για την τιμή που μου κάνατε να παρουσιάσετε αυτήν τη συνέντευξη και την ευκαιρία που μου δώσατε να απαντήσω όσο πιο απλοϊκά μπορώ στις ερωτήσεις που μου θέσατε.

Η Als Naval Ship Designs (Als NSD) σε συνεργασία με την Ελληνική εταιρεία Veritas International με ίδιους πόρους, και με όραμα την αύξηση της αποτρεπτικής ικανότητος των Ενόπλων Δυνάμεων και την μείωση της εξάρτησης της χώρας μας από το εξωτερικό, έχει ξεκινήσει εδώ και περίπου 11 χρόνια μια εθνική προσπάθεια για τον σχεδιασμό μιας “οικογένειας” πολεμικών πλοίων για την κάλυψη των δυναμικά εξελισσόμενων αναγκών του Πολεμικού μας Ναυτικού, και όχι μόνο.

ALS 90

Η οικογένεια αυτή συμπεριλαμβάνει σύγχρονα σκάφη μελετημένα και σχεδιασμένα από Έλληνες με βάση τις ιδιαιτερότητες του Αιγιακού Αρχιπελάγους αλλά και των θαλασσών της Ανατολικής Μεσογείου και είναι εξοπλισμένα με τα πλέον σύγχρονα συστήματα, όπλα και αισθητήρες. Για λόγους δε κόστους και ομοιοτυπίας, είναι βασισμένη σε μια πλατφόρμα με κοινά υδροδυναμικά χαρακτηριστικά και συμπεριλαμβάνει πολεμικά σκάφη διαφόρων τύπων, από απλό περιπολικό των 65 μέτρων μέχρι και μεγάλη φρεγάτα Αεράμυνας Περιοχής των 140 μέτρων ως ακολούθως:

  • Als® Class 65 Coast Guard/OPV/Littoral Attack Craft
  • Als® Class 75 Fast Attack Craft
  • Als® Class 80 Light Corvette
  • Als® Class 90 Corvette
  • Als® Class 100 Littoral Combat Ship (CODAG or CODAD)
  • Als® Class 115 Surface Combat Ship (CODAG or CODAD)
  • Als® Class 125 Air Defence Frigate (CODAG)
  • Als® Class 140 Air Defence Frigate (CODAG)
  • Als® Class 140 Air Defence Frigate (CODOG)

Η αρχή έγινε το 2009 με τον σχεδιασμό της κορβέτας Als Class®100, ενός πλοίου μήκους 105 περίπου μέτρων και εκτοπίσματος στους 2.850 τόνους και η οικογένεια συμπληρώθηκε στα επόμενα χρόνια με την προσθήκη των υπολοίπων σκαφών.

Στην προσπάθειά μας συμμετέχουν  Έλληνες καθηγητές Πανεπιστημίων/Πολυτεχνείων και της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, πρώην αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού με εξαίρετους τίτλους σπουδών και εμπειρία στην κατασκευή και παραλαβή νέων μονάδων, ναυπηγοί και μηχανολόγοι μηχανικοί με βιομηχανική εμπειρία, στελέχη νηογνωμόνων κλπ.

Η Als Naval Ship Designs (Als NSD) παρακολουθεί συστηματικά τις δυναμικά εξελισσόμενες ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού, σχεδιάζει με βάση τις ιδιαιτερότητες του Αιγιακού Αρχιπελάγους αλλά και των θαλασσών της Ανατολικής Μεσογείου, προσαρμόζεται στις τεχνολογικές εξελίξεις, ενσωματώνει καινοτομικές εφαρμογές, παρατηρεί και καταγράφει την κινητικότητα στο ρευστό γεωπολιτικό περιβάλλον, και συνεχώς αναβαθμίζει, επικαιροποιεί και βελτιώνει τις σχεδιάσεις και τις μελέτες της.

Η Als NSD δημιουργήθηκε με αποκλειστικό μέλημα την μελέτη και τον σχεδιασμό πολεμικών πλοίων για το Πολεμικό μας Ναυτικό. Σε αυτό το γεγονός οφείλεται κύρια, η απουσία Ιστοσελίδας δραστηριοτήτων της.

  1. Πως ξεκίνησε η προσπάθειά σας για σχεδίαση αυτής της σειράς πλοίων; πως προέκυψε η ανάγκη;

Η αλήθεια είναι κανείς δεν μας ζήτησε να προχωρήσουμε στην μελέτη και στον σχεδιασμό αυτής της οικογένειας πολεμικών σκαφών. Απλά διαβλέποντας (από το 2009) τις μελλοντικές ανάγκες του Στόλου μας, σε ότι αφορά αντικατάσταση γηρασμένων μονάδων και συμπλήρωσή του με τύπους πλοίων ενδιαμέσου εκτοπίσματος (Κορβέτες), και όχι μόνο, θεωρήσαμε σκόπιμο να προχωρήσουμε σε αυτή την πρωτοβουλία και να παραμείνουμε δεσμευμένοι μέχρι και σήμερα.

ThinkOutOfTheBox: Συμμετοχή της Ελλάδας στην EPC με τη ελληνική σχεδίαση Als Class 100

  1. Ρωτάμε και εκ μέρους των αναγνωστών μας. Εξηγήστε μας, πως μπορεί μια σχεδιαστική ομάδα από την Ελλάδα, να προσφέρει ένα πλοίο αντίστοιχης σχεδιαστικής “ποιότητας” με ένα πλοίο σχεδιαστικού οίκου του εξωτερικού;

Είναι αλήθεια ότι η σχεδίαση ενός σύγχρονου πολεμικού πλοίου αποτελεί ένα σύνθετο, πολύπλοκο εγχείρημα, το οποίο ενέχει ιδιαίτερα υψηλό τεχνολογικό ρίσκο, ακόμα και για χώρες με ιδιαίτερα πλούσια εμπειρία και παράδοση στον χώρο. Αυτό όμως δεν μπορεί να αποτελέσει άλλοθι για την αδράνεια που επιδεικνύουμε, όταν χώρες μικρότερου μεγέθους ή ασύγκριτα μικρότερης ναυτικής παράδοσης το τολμούν.

Είναι γνωστό ότι στην χώρα μας έχουν μελετηθεί, σχεδιαστεί και κατασκευαστεί  στο παρελθόν εκτός των εμπορικών και σύγχρονα πολεμικά πλοία και μάλιστα με μεγάλη επιτυχία. Στον σχεδιασμό και την κατασκευή αυτών των σκαφών είχα την ευκαιρία και τη τύχη να συμμετέχω προσωπικά. Εκτός των άλλων, τα σκάφη αυτά ήταν οι Κ/Φ τύπου Ναυμάχος (2 πλοία) και οι Κ/Φ τύπου Μαχητής (4 πλοία).

Τι τελικά είναι ένα πολεμικό πλοίο και σε τι διαφέρει από ένα εμπορικό και για ποιο λόγο μας φοβίζει η μελέτη και η κατασκευή ενός πολεμικού σκάφους;

  1. Τα πολεμικά όπως και τα εμπορικά σκάφη σήμερα στην ουσία δεν μελετώνται αποκλειστικά από τα Ναυπηγεία, τα οποία στις περισσότερες των περιπτώσεων έχουν συντονιστικό λόγο. Οι προμηθευτές των συστημάτων πλατφόρμας, όπλων και αισθητήρων, συστημάτων διαχείρισης μάχης, συστημάτων ναυσιπλοΐας, επικοινωνιών κλπ. είναι επίσης συμμέτοχοι στην μελέτη του σκάφους. Οι προμηθευτές, πέραν της, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα κατασκευής των πλοίων, παράδοσης των συστημάτων τους πλήρως λειτουργικών και ελεγμένων (μετά από εκτεταμένες δοκιμές – Factory Acceptance Tests), είναι υπεύθυνοι για την έγκαιρη παροχή όλων εκείνων των λεπτομερών στοιχείων, προδιαγραφών και πληροφοριών τεράστιου όγκου και μεγάλης ακρίβειας, που απαιτούνται να συνεξετασθούν και να ενσωματωθούν στην σχεδίαση του σκάφους, για την γρήγορη εγκατάσταση και φυσική διασύνδεσή τους καθώς επίσης και για την σωστή ολοκλήρωση (integration) των συστημάτων τους με τα υπόλοιπα συστήματα του σκάφους. Ο μελετητής καλείται να ενσωματώσει όλα αυτά τα στοιχεία και τις πληροφορίες στην μελέτη του.
  2. Ένα πολεμικό σκάφος έχει ιδιομορφίες ανεξαρτήτως μεγέθους. Είναι μεγάλο λάθος να θεωρούμε ότι μία Κ/Φ ή μία μικρή κορβέτα είναι ευκολότερη στην κατασκευή της σε σύγκριση με μία μικρή ή μία μεγάλη φρεγάτα. Από προσωπική εμπειρία θα έλεγα ότι συμβαίνει το εντελώς αντίθετο. Ένα μικρό πολεμικό σκάφος είναι δυσκολότερο στην κατασκευή του από ένα πολύ μεγαλύτερο λόγω της μεγάλης «πυκνότητας» συστημάτων, καλωδιώσεων, σωληνώσεων κλπ., έλλειψη χώρων και ελάχιστης ευελιξίας για αντιμετώπιση κάποιου απρόβλεπτου παράγοντα που έχει να κάνει με το βάρος, την ευστάθεια του σκάφους, κλπ.
  3. Οι γενικές αρχές της ναυπηγικής οι οποίες διέπουν και τους δύο τύπους πλοίων είναι κοινοί.
  4. Το προωστήριο σύστημα καθώς επίσης και τα συστήματα πλατφόρμας είναι στις περισσότερες των περιπτώσεων πανομοιότυπα.
  5. Οι εγκρίσεις του βασικού σχεδιασμού καθώς επίσης και της λεπτομερούς σχεδίασης (κατασκευαστικά σχέδια) πραγματοποιούνται από τον εκάστοτε επιλεγέντα Νηογνώμονα και για τους δύο τύπους.
  6. Οι διαφορές τους έγκειται στις αποστολές που καλείται κάθε τύπος πλοίου να εκτελέσει, στους ακολουθούμενους κανονισμούς, στο σύστημα ελέγχου ποιότητας κατά τη διάρκεια της κατασκευής, καθώς επίσης και στα οπλικά συστήματα και αισθητήρες των πολεμικών πλοίων. Φυσικά ένα πολεμικό πλοίο καλείται να είναι σε θέση να ανταπεξέλθει πλήγμα σε μάχη και πρέπει να φέρει αντίστοιχες δυνατότητες, ενώ το κόστος των Η/Ν και Οπλικών του συστημάτων αντιστοιχεί σε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό απ’ ότι ένα εμπορικό. Εξ αιτίας των μεγαλύτερων χρόνων παράδοσης των συστημάτων αυτών, ο χρόνος κατασκευής του είναι, ακόμη και για μικρό πολεμικό, άνω των 3 ετών.

Επιγραμματικά θα ήθελα να τονίσω ότι δεν συντρέχει κανένας λόγος ανησυχίας εάν και κατά πόσο η χώρα μας έχει τη δυνατότητα να προσφέρει ένα πλοίο αντίστοιχης σχεδιαστικής “ποιότητας” με ένα πλοίο σχεδιαστικού οίκου του εξωτερικού. Εάν μιλάγαμε για πριν 15 ή 20 χρόνια τότε η ύπαρξη μιας τέτοιας συζήτησης θα είχε κάποια έννοια.

Πεποίθησή μας είναι ότι το συνολικό κόστος για ένα πολεμικό πλοίο σχεδιασμένο και κατασκευασμένο στην χώρα μας σε σύγκριση με ένα πλοίο προμήθειας του εξωτερικού, αντιστοίχων χαρακτηριστικών και δυνατοτήτων θα είναι μικρότερο τουλάχιστον κατά 20%. Η διαφορά αυτή δικαιολογεί και την ανάληψη σχετικού ρίσκου.

  1. Το ΠΝ αυτή τη στιγμή σχεδιάζει να αγοράσει 4 φρεγάτες πολλαπλών ρόλων. Θα μπορούσαν αυτές να είναι ελληνικής σχεδίασης;

Αυτή είναι μια θεωρητική ερώτηση, μιας και η διαδικασία επιλογής των νέων φρεγατών έχει ήδη δρομολογηθεί. Είναι γεγονός ότι η ανάγκη ενίσχυσης και εκσυγχρονισμού του Πολεμικού μας Ναυτικού γίνεται επιτακτική καθώς η Τουρκία αφού έχει ξεκινήσει γραμμή κατασκευής Κορβετών δικής της σχεδίασης από 15ετίας, προχωράει στην κατασκευή των δικών της φρεγατών (1η παράδοση το 2023), ενώ όπως όλα δείχνουν θα παραλάβει πολύ σύντομα και 6 γερμανικά υποβρύχια κλάσης 214, πέρα από το λοιπό εξοπλιστικό της πρόγραμμα σε στεριά, θάλασσα, αέρα και διάστημα και τις αναβαθμίσεις της σε συστήματα Επιτήρησης, Διοίκησης και Ελέγχου.

Η ελληνική ALS 115 Surface Combat Ship, εξοπλισμένη, με κόστος κάτω από 650 εκ. ευρώ!

Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι οι 9 φρεγάτες μας τύπου «S» είναι ηλικίας πλέον 42-43 ετών και πρέπει να ξεκινήσει άμεσα πρόγραμμα αντικατάστασης τους, όχι ότι δεν είναι πλέον αξιόπλοες αλλά γιατί έχουν ξεπεραστεί σοβαρά από την τεχνολογία και την απειλή.

Πολλές χώρες έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για την προώθηση των δικών τους φρεγατών, με προεξάρχουσες τη Γαλλία και τις ΗΠΑ, προσφέροντας τις FTI/[email protected] και τις MMSC αντίστοιχα. Στον χορό όμως συμμετέχουν και αρκετές άλλες χώρες με αξιόλογες προτάσεις.

Κάθε πρόταση έχει τα υπέρ και τα κατά της.

Στην πραγματικότητα όμως τα προσφερόμενα πλοία δεν έχουν σχεδιαστεί για να καλύπτουν τις ειδικότερες επιχειρησιακές ανάγκες του Πολεμικού μας Ναυτικού. Αυτή είναι μία δύσκολη εξίσωση στην οποία καλείται το Π.Ν. να βρει τη βέλτιστη λύση. Βλέποντας όμως κανείς όλες αυτές τις προτάσεις, προκύπτει το εύλογο ερώτημα εάν θα μπορούσε η χώρα μας να σχεδιάσει και να ναυπηγήσει ένα δικό της πολεμικό πλοίο αυτού του μεγέθους κομμένο και ραμμένο στις δικές της ανάγκες; Υπάρχει γνώση και τεχνογνωσία; Υπάρχουν ανάλογα εγχειρήματα;

ALS 90

Η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα είναι σίγουρα καταφατική. Όχι γιατί θα πει κάποιος ότι μας συμφέρει, αλλά γιατί αυτή είναι η πραγματικότητα. Το γεγονός ότι το 2014/2015 το ΓΕΝ και το ΥΠΕΘΑ μας ζήτησε να μελετήσουμε και να σχεδιάσουμε το Εθνικό Πλοίο Als® Class 125 (Area Defense Frigate) δείχνει σε ένα μεγάλο βαθμό και την εμπιστοσύνη τους για την ικανότητά μας να φέρουμε σε πέρας ένα τέτοιο πολύπλοκο έργο.

Σειρά πολεμικών πλοίων ALS, το Ελληνικό Εθνικό Πλοίο για τον 21ο αιώνα

Το πρόγραμμα εξελισσόταν αδαπάνως για το ΥΠΕΘΑ, φθάνοντας έως του σημείου της κατάθεσης συγκεκριμένης οικονομοτεχνικής πρότασης για την ολοκλήρωση της σχεδίασης της Als® Class 125, μέχρι του επιπέδου του Βασικού Σχεδιασμού. Η πρότασή μας στη συνέχεια δεν έτυχε της αναμενόμενης ανταπόκρισης από τους καθ’ ύλην αρμοδίους και επί της ουσίας το πρόγραμμα τελμάτωσε.

Επρόκειτο για μια σύγχρονη φρεγάτα περιοχής μήκους 128 μέτρων και εκτοπίσματος 5.000 τόνων, εξοπλισμένη με σύγχρονα οπλικά συστήματα, σχεδιασμένο για τις ανάγκες του Αιγαίου και της ΝΑ Μεσογείου.

  1. Μήπως θα ήταν καλύτερο να ξεκινήσουμε με ένα πλοίο μεγαλύτερο από τις Super Vita, αλλά μικρότερο από τις ΜΕΚΟ200ΗΝ; Δεν υπάρχουν ανάγκες για ένα τέτοιο πλοίο;

Κατά την άποψή μας η προμήθεια των νέων φρεγατών, εάν και όποτε αυτές παραδοθούν, δεν πρόκειται να λύσουν το πρόβλημα του στόλου μας. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει και ο Ναύαρχος Ε.Α. Κοσμάς Χρηστίδης σε πρόσφατο άρθρο του και με την οποία συμφωνώ απόλυτα, εντός δεκαετίας το Πολεμικό Ναυτικό θέλει δεν θέλει θα πρέπει να παροπλίσει το 70% του στόλου μας.

Σε αυτά τα σκάφη συμπεριλαμβάνονται, 9 φρεγάτες τύπου S, 5 Υ/Β, 12 ΤΠΚ, 4 Κανονιοφόροι, Παράκτια Περιπολικά, κλπ.

Οι σχεδιάσεις μας περιλαμβάνουν πολεμικά σκάφη διαφόρων μεγεθών για την κάλυψη του υπάρχοντος κενού μεταξύ των πυραυλακάτων και των φρεγατών και όχι μόνο. Μία ρεαλιστική και ταυτόχρονα οικονομική πρόταση, συμπληρωματική και όχι ανταγωνιστική της διαφαινόμενης απόφασης για προμήθεια φρεγατών από το εξωτερικό. Η χώρα μας έχοντας εξαντλήσει όλα της τα χρονικά περιθώρια, οφείλει να προχωρήσει άμεσα στην μελέτη και κατασκευή των δικών της σκαφών Ελληνικής σχεδίασης και κατασκευής.

Τακτικοί βαλλιστικοί πύραυλοι LORA πάνω σε μετασκευασμένες Kortenaer ή ελληνικής κατασκευής φρεγάτες ALS, μια διαφορετική λύση αντί για SCALP Naval;

Λαμβανομένης επιπλέον υπόψη της στενότητας οικονομικών πόρων για μεγάλο χρονικό διάστημα στο μέλλον, προκύπτει η αναγκαιότητα για στροφή σε εγχώριες λύσεις χαμηλού κόστους και άμεση επανέναρξη του προγράμματος σχεδίασης και κατασκευής του Εθνικού Πλοίου εκμεταλλευόμενοι το εγχώριο δυναμικό και τις δεξιότητες και ικανότητες των Ελλήνων.

6.Αν ναι, ποιο πλοίο είναι αυτό που προτείνει η Ομάδα σας;

Η Als Naval Ship Designs (Als NSD) εκτός των άλλων έχει μελετήσει και σχεδιάσει 4 διαφορετικούς τύπους κορβετών. Όλες με μεγάλη ομοιοτυπία συστημάτων, όπλων και αισθητήρων μεταξύ τους αλλά και με τις σύγχρονες φρεγάτες Στόλων του ΝΑΤΟ. Με την μικρότερη Als Class® 75 στα 77,85 μέτρα και στους 1300 τόνους και την μεγαλύτερη Als® Class 100 στα 105,58 μέτρα και στους 2850 τόνους, με την τελευταία να πρόκειται στην ουσία για μία μικρή φρεγάτα με μεγάλη δύναμη πυρός.

Τα σκάφη διαθέτουν επιχειρησιακές δυνατότητες να ανταπεξέλθουν σε όλες τις μορφές πολέμου και είναι κατάλληλα εξοπλισμένα για επιχειρήσεις σε κορεσμένο και μικτό επιχειρησιακό περιβάλλον όπως το Αιγαίο (littoral). Επίσης είναι σχεδιασμένα να επιχειρούν σε ανοικτές και κλειστές θάλασσες, κάτω από δυσμενείς καιρικές συνθήκες με ασφάλεια, διαθέτοντας παράλληλα μεγάλη ικανότητα αυτοπροστασίας έναντι κάθε απειλής, με τα μεγαλύτερα από αυτά να έχουν και σημαντικές δυνατότητες τοπικής αεράμυνας.

ALS 100 (new design)

Σκάφη σχεδιασμένα για να καλύπτουν πλήρως τις επιχειρησιακές ανάγκες του Π.Ν. σε αντιδιαστολή με άλλες κατ’ ευφημισμό προτεινόμενες κορβέτες.

Το Πολεμικό Ναυτικό είναι αυτό το οποίο θα αποφασίσει ποιο από τα παραπάνω σκάφη είναι καταλληλότερο για να καλύψει τις ειδικότερες επιχειρησιακές του ανάγκες.

Πιστεύουμε ακράδαντα ότι η κατασκευή των κορβετών της Als NSD μπορεί και πρέπει να προχωρήσει άμεσα. Ιδανικά, η μελέτη και κατασκευή τους θα μπορούσε να συνδυαστεί με το πρόγραμμα προμήθειας των νέων φρεγατών, αλλά δεν είμαστε εμείς που αποφασίζουμε. Με απλά λόγια ο ανάδοχος να αναλάβει την υποχρέωση εκτός της προμήθειας των δικών του φρεγατών και τον εκσυγχρονισμό των MEKO 200 να στηρίξει και την ανάπτυξη των κορβετών Ελληνικής σχεδίασης με την συμμετοχή του στο πρόγραμμα. Με αυτόν τον τρόπο και αξιοποιώντας τα διαθέσιμα κονδύλια, η χώρα μας σε χρονικό ορίζοντα 7-8 ετών θα έχει στην κατοχή της όχι μόνο 4 νέα σύγχρονα σκάφη αλλά 8 και 4 εκσυγχρονισμένα. Γιατί τελικά έχουμε την εντύπωση ότι οι προτεινόμενες ενδιάμεσες λύσεις εκτός από κοστοβόρες (για δημιουργία υποδομών, εκπαίδευση, υποστήριξη και στελέχωση) είναι και μεσοβέζικες.

ALS 100

  1. Πείτε μας λίγα πράγματα για το πλοίο. Γιατί είναι το ιδανικό για τις ελληνικές ανάγκες;

Καταρχάς θα είναι το ιδανικό γιατί θα περιλαμβάνει όλες τις απαιτήσεις του Π.Ν. καθώς η ευελιξία που παρέχουν οι σχεδιάσεις μας το επιτρέπει αυτό. Χωρίς τα τεράστια κόστη «ανασχεδίασης» και αναπροσαρμογής των γραμμών παραγωγής τους που επικαλούνται οι ξένοι υποψήφιοι προμηθευτές των νέων Φ/Γ, που αν ισχύουν τα σχετικά δημοσιεύματα, ανέρχονται σε πολλές εκατοντάδες εκατομμύρια, ποσά αρκετά για την κατασκευή 2 η περισσοτέρων κορβετών της Οικογένειας “Als”.

Υπάρχουν μεταχειρισμένες Φρεγάτες Αεράμυνας Περιοχής διαθέσιμες; Ποιες είναι οι λύσεις εκτός των Arleigh Burke και Ticonderoga;

Όπως αναφέραμε παραπάνω το Πολεμικό Ναυτικό είναι αυτό το οποίο θα πρέπει να αποφασίσει. Η δικιά μας επιλογή θα ήταν η Als® Class 90 Corvette και εναλλακτικά το Als® Class 100 Littoral Combat Ship. Δυο πανίσχυρες κορβέτες ικανές σε κάθε μορφή πολέμου και κατάλληλες να αντικαταστήσουν, με πολύ περισσότερες δυνατότητες και λιγότερο προσωπικό τις γηραιότερες φρεγάτες τύπου «S».

Λόγοι της ανάπτυξης ενός πολεμικού σκάφους στην Ελλάδα:

  1. Αύξηση της αποτρεπτικής ικανότητος των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας μας.
  2. Μείωση της εξάρτησης της χώρας μας από το εξωτερικό και του κόστους των εξοπλιστικών προγραμμάτων.
  3. Αύξηση του ποσοστού κάλυψης των εξοπλιστικών αναγκών των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων από την εθνική αμυντική βιομηχανία, η οποία θα έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση του ΑΕΠ, την επανάκτηση θέσεων εργασίας που χάθηκαν στα χρόνια της κρίσης και την μεγιστοποίηση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας.
  4. Σχεδίαση σκαφών σύμφωνα με τις ειδικότερες επιχειρησιακές ανάγκες του Π.Ν.
  5. Αξιοποίηση της ήδη υπάρχουσας γνώσης και εμπειρίας στον χώρο της αμυντικής βιομηχανίας.
  6. Αντικατάσταση των παλαιών μονάδων του στόλου.
  7. Αξιοποίηση λειτουργικών όπλων και αισθητήρων από παλαιά και προς απόσυρση σκάφη.
  8. Δημιουργία προϋποθέσεων για σχεδίαση και κατασκευή σκαφών για εξαγωγή.

Θεωρούμε ότι είναι σκόπιμο και απολύτως αναγκαίο και ανεξάρτητα από την απόφαση της Κυβέρνησης για προμήθεια φρεγατών από το εξωτερικό, η χώρα μας να προχωρήσει στην κατασκευή των δικών της σκαφών ελληνικής σχεδίασης, το οποίο θα έχει σαν αποτέλεσμα την ανάσταση της εθνικής μας αμυντικής βιομηχανίας που τα τελευταία χρόνια «πνέει τα λοίσθια» σαν αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης και όχι μόνο.

Θα πρέπει κάποτε οι αμυντικές μας δαπάνες να είναι προς την κατεύθυνση να δίνουν δουλειά στα Ελληνικά χέρια και να αναπτύσσουν την ελληνική και όχι τις συμμαχικές οικονομίες.

ALS 100

  1. Ας υποθέσουμε πως υπάρχει η βούληση να προχωρήσει μια ελληνική σχεδίαση. Ποια είναι τα βήματα που πρέπει να γίνουν;

Το Πολεμικό Ναυτικό γνωρίζει της σχεδιάσεις μας

Η προεργασία της Als Naval Ship Designs (Als NSD) όλα αυτά τα χρόνια αξίας αρκετών εκ. ευρώ έχει ήδη γίνει χωρίς την παραμικρή δαπάνη από τον Εθνικό Προϋπολογισμό.

Αυτό το οποίο απαιτείται είναι η πρόσκλησή μας από το Π.Ν. με σκοπό να παρουσιάσουμε τις αναθεωρημένες προτάσεις μας σε μια επιτροπή εμπειρογνωμόνων η οποία θα να τις κρίνει και θα τις αξιολογήσει. Όταν το Πολεμικό Ναυτικό αποφασίσει για το ποιος τύπος πλοίου θεωρείται κατάλληλος για την κάλυψη των αναγκών θα προχωρήσουμε στην επικαιροποίηση της μελέτης του επιλεγέντος σκάφους.

  1. Θέλουμε να μας κάνετε μια όσο το δυνατόν ακριβή κοστολόγηση ενός τέτοιου πλοίου, αν είναι δυνατόν με οπλισμό και εξοπλισμό…

Θα ήθελα να τονίσω ότι κοστολογικά μοντέλα έχουν εκπονηθεί για όλα τα σκάφη και είναι δυνατή η άμεση ανακοστολόγησή τους αρκεί να είναι γνωστή η σύνθεση όπλων, αισθητήρων κλπ..

Η αναφορά συγκεκριμένης τιμής σ’ αυτή την φάση μπορεί  να είναι παραπλανητική γιατί δεν είναι γνωστός ο τύπος και το μέγεθος του πλοίου καθώς επίσης ο επιθυμητός από το ΠΝ συνδυασμός όπλων και αισθητήρων.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: Η νέα φρεγάτα FFG(X), Constellation Class, το όνειρο για πολλούς στην Ελλάδα και το ΠΝ

Μπορώ να σας διαβεβαιώσω όμως, ότι είναι πολύ χαμηλότερη ξένων προτάσεων αφού εκτός των άλλων θα επιτρέψει την αξιοποίηση οπλικών συστημάτων που ήδη κατέχονται και τα οποία σήμερα είναι λειτουργικά και αξιόπιστα απέναντι στις απειλές (όπως πυροβόλα, συστήματα Κ/Β Ε-Ε). Αυτή όπως γνωρίζετε είναι πρακτική που εφαρμόζουν ήδη ξένα Ναυτικά (Μ. Βρετανίας, Δανίας κλπ.). Η δυνατότητα αυτή μπορεί να υλοποιηθεί προφανώς μόνον μέσω «Εθνικής Σχεδίασης»

  1. Πείτε μας, μπορούν τα ελληνικά ναυπηγεία να “σηκώσουν” το βάρος μιας κατασκευής 4 σύγχρονων πολεμικών πλοίων;

Η Ελλάδα είναι μια κατεξοχήν ναυτική χώρα. Για προφανείς λόγους τα Ναυπηγεία της χώρας μας θα πρέπει να υποστηριχτούν και να διατηρηθούν ζωντανά και λειτουργικά με οποιοδήποτε κόστος.

Προσωπικά πιστεύω ακράδαντα ότι ολόκληρο το δυναμικό το οποίο απαιτείται για την κατασκευή πολεμικών πλοίων στην Ελλάδα υπάρχει στην χώρα, μαζί με την απαραίτητη γνώση και την εμπειρία.

ALS 100

Υπάρχουν βέβαια οι παρακάτω προϋποθέσεις:

  • Απαιτείται ανασυγκρότηση και αναδιάρθρωση του προσωπικού και εκσυγχρονισμός των εγκαταστάσεων των ναυπηγείων που θα εμπλακούν, ειδικά αν μιλάμε για τα μεγαλύτερα πλοία, όπως κορβέτες ή φρεγάτες.
  • Προσλήψεις εξειδικευμένου προσωπικού για νέες κατασκευές και εκπαίδευση του προσωπικού.
  • Θα πρέπει να λυθεί άμεσα το πρόβλημα του ιδιοκτησιακού καθεστώτος τους και να αναλάβει διοίκηση από ιδιώτες επενδυτές με όραμα, επιχειρηματικό πλάνο (για βιωσιμότητα με βάση προγράμματα με ιδιώτες και το εμπορικό ναυτικό) και δυνατότητες.
  • Το πρόγραμμα μπορεί να ανατεθεί όχι σε ένα αλλά τουλάχιστον σε δυο ναυπηγεία, όπως ακριβώς συμβαίνει και σε άλλα κράτη με παρόμοια προγράμματα. 

ΘΕΜΑ: Η ελληνικής σχεδίασης κορβέτα/φρεγάτα Als Class 100

Πως και δεν συμμετέχετε στο σχεδιασμό της EPC;

Η Χώρα μας ορθώς έχει δηλώσει συμμετοχή στο Πρόγραμμα αν και υπάρχει σκεπτικισμός για την τελική καταλληλότητα του σκάφους. Εξάλλου είμαστε από τους πρώτους αν όχι οι πρώτοι οι οποίοι αναπτύξαμε αυτού του είδους τα πλοία.

Το πρόγραμμα της Ευρώ – κορβέτας ξεκίνησε το 2019 και εγκρίθηκε το 2020, σχεδόν 10 χρόνια μετά την πρόταση της Als NSD για την μελέτη και κατασκευή της Ελληνικής κορβέτας Als® Class 100. Με λίγα λόγια, η ελληνική πλευρά έχει στα χέρια της μία πρόταση που καλύπτει τις ανάγκες του Πολεμικού μας Ναυτικού, αλλά σήμερα συζητά με άλλα κράτη, έτσι ώστε να δημιουργήσουν ένα πλοίο με δυνατότητες ενός περιπολικού ανοιχτής θαλάσσης, πολύ υποδεέστερες της Als® Class 100, 11 χρόνια μετά την αρχική μας σχεδίαση!

Θα ήθελα να σημειώσετε, ότι με Ναυπηγεία που συμμετέχουν στο Πρόγραμμα είχαμε στο παρελθόν συζητήσει την συν ανάπτυξη της κορβέτας Als® Class 100, χωρίς δυστυχώς αποτέλεσμα λόγω άλλων προτεραιοτήτων της Ελληνικής πλευράς.

Να αναφέρω πάντως, ότι υπάρχει διαδικαστική δυσκολία επειδή οι ξένοι φορείς που συμμετέχουν είναι αμιγώς κρατικοί.

EXCLUSIVE: Interview with @depietro_joe, Lockheed Martin Vice President for MMSC-HN proposal in Hellenic Navy

  1. Κάνοντας κατάχρηση του χρόνου σας, μπορείτε να μας μιλήσετε λίγο για τις διεθνείς “τάσεις” στη σχεδίαση πολεμικών πλοίων; Ποια είναι η άποψή σας για την ηλεκτρική πρόωση, για τα waterjets, για την ανεστραμμένη πλώρη, για το μικρό βύθισμα της LCS, για τα μεγάλα εκτοπίσματα κάποιων πλοίων;

Δεν θα μπορούσα να απαντήσω στην ερώτησή σας εάν δεν λάμβανα υπόψη τις παρακάτω παραμέτρους:

  • Την Γεωστρατηγική θέση της χώρας μας.
  • Την ιδιομορφία του Αιγιακού Αρχιπελάγους με την παρουσία εκατοντάδων νησιών, συμπλεγμάτων νησιών και βραχονησίδων.
  • Τις ιδιαίτερες συνθήκες οι οποίες επικρατούν στις θάλασσές μας.
  • Το γεγονός ότι ίσως είμαστε οι μοναδικοί στον κόσμο που διαθέτουμε το προνόμιο να έχουμε τόσο επιθετικούς και άτακτους γείτονες.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω θεωρώ ότι καλές είναι οι νέες τεχνολογίες αλλά εγώ προσωπικά προτιμώ στιβαρά και ευέλικτα πλοία με όσον το δυνατόν πιο απλά στον χειρισμό τους και αξιόπιστα συστήματα κατάλληλα και δοκιμασμένα για να ανταποκρίνονται με επιτυχία στις παραπάνω προκλήσεις.

Για παράδειγμα η εγκατάσταση ηλεκτροπρόωσης σε μια φρεγάτα των 6000 τόνων έχει σαν αποτέλεσμα εκτός της αύξησης του κόστους και την αύξηση του βάρους του σκάφος κατά περίπου 400 τόνους, καθώς τίποτα δεν είναι δωρεάν.

ΕΞΕΛΙΞΗ: Πρόταση για φρεγάτες Type 23 στο Πολεμικό μας Ναυτικό, ένα outsider που συγκεντρώνει πολλά πλεονεκτήματα!

  1. Συνεχίζοντας, πως κρίνεται τις σχεδιάσεις που προσφέρονται στο ΠΝ; Είστε ένας καταξιωμένος ναυπηγός, και έχετε άποψη, θα παίρνατε το ρίσκο της “κριτικής” στα σχέδια που έχουν υποβληθεί στο ΠΝ;

Εργαζόμουν στα Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά για περισσότερα από 40 χρόνια με τελευταία θέση αυτή του Διευθυντή Μελετών έρευνας και ανάπτυξης για εμπορικά και πολεμικά πλοία. Η ειδικότητά μου είναι αυτή του Μηχανικού και όχι του Ναυπηγού. Εκ της θέσεως μου ήμουν υπεύθυνος και για θέματα Ναυπηγικής, Ηλεκτρονικών, Οπλικών, εκτιμήσεων κόστους, παραγγελιών και συμβάσεων, κλπ. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2007 μετά από προσωπική μου πρόταση ο Όμιλος ThyssenKrupp Marine Systems με χρηματοδότησε για να αναπτύξω μια ελαφριά κορβέτα των 74 μέτρων. Μετά το πέρας των βασικών μελετών και την μελέτη της μεταλλικής κατασκευής και την επιτυχή δοκιμή του προτύπου σε πειραματική δεξαμενή στο Αμβούργο, το 2008 έγινε παρουσίασή της σε Διεθνές Συμπόσιο Νέων Τεχνολογιών (INEC).

Φρεγάτα μέσου ή μεγάλου εκτοπίσματος; πως θα αντιμετωπίσει το ΠΝ το δίλημμα μεταξύ δυο διαφορετικών κατηγοριών πλοίων;

Όπως έχουμε αναφέρει και παραπάνω κάθε μία από τις προτεινόμενες φρεγάτες έχει και πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Η δική μας θέση δεν είναι να προτείνουμε την μία ή την άλλη λύση. Ένας άλλος λόγος είναι ότι δεν έχουμε στη διάθεσή μας τα στοιχεία των προσφορών (τεχνικο-επιχειρησιακών, οικονομικών-χρηματοδότησης, μεταφοράς τεχνολογίας στην Ελλάδα, Ελληνική προστιθέμενη αξία, κ.α.) και οτιδήποτε και αν λέγαμε θα ήταν παρακινδυνευμένο.

Εκτός κριτικής η προσωπική μου άποψη είναι ότι ανεξάρτητα από την καταλληλότητα ή όχι των προσφερόμενων φρεγατών στην λήψη της απόφασης θα πρέπει να μπουν και άλλοι παράγοντες, όπως οικονομικά μεγέθη, θέματα χρηματοδότησης, μεταφορά τεχνολογίας, διάθεση ανταλλακτικών, κόστος κατευθυνόμενων βλημάτων και πυρομαχικών, κόστος λειτουργίας του σκάφους, ανάγκες για πλήρωμα, θέματα ομοιοτυπίας, εκπαίδευση πληρωμάτων, η ενδιάμεση λύση και προφανώς γεωστρατηγικοί παράγοντες.

Με απλά λόγια το καλύτερο από άποψη επιχειρησιακών δυνατοτήτων σκάφος μπορεί τελικά να μην είναι και το καλύτερο για την περίπτωσή μας. Γι’ αυτούς τους λόγους οποιαδήποτε επιλογή και εάν γίνει δεν θα με εκπλήξει.

  1. Κλείνοντας, θέλουμε να μιλήσετε για το τι πρέπει να γίνει για την αναγέννηση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας

Στην πραγματικότητα δεν μιλάμε για αναγέννηση της Ελληνικής Ναυπηγικής Βιομηχανίας αλλά θα έλεγα καλύτερα για νεκρανάσταση. Η κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι κύριες Ναυπηγικές Μονάδες της χώρας μας δεν αφήνουν και πολλά περιθώρια αισιοδοξίας. Ο κυριότερος λόγος ανησυχίας είναι το γεγονός ότι το ιδιοκτησιακό καθεστώς των 3 μεγαλύτερων Ναυπηγικών Μονάδων δεν έχει ξεκαθαρίσει ή βρίσκεται σε αμφισβήτηση. Η πολιτεία θα πρέπει έγκαιρα να βρει μία λύση στο πρόβλημα αυτό μιας και υπάρχει πρόβλεψη για κατασκευή μέρους ή του συνόλου των νέων φρεγατών σε Ελληνικά Ναυπηγεία.

Βέβαια θα πρέπει να λάβουμε επίσης υπόψη ότι η χώρα μας εκτός των 3 κύριων Ναυπηγείων διαθέτει και άλλα μικρότερης δυναμικότητας αλλά εξίσου ικανά για να αναλάβουν εξολοκλήρου την κατασκευή σκαφών μέχρι τα 100 μέτρα, ή να αναλάβουν την ευθύνη της κατασκευής τμημάτων μεγαλύτερων σκαφών σε συνεργασία με άλλο Ναυπηγείο.

Γιατί ναυάγησαν οι [email protected]; Ποιος θα έδινε 3 δις έτσι «εύκολα» σήμερα; Ποιες οι εναλλακτικές;

Όταν μιλάμε για αναγέννηση της Ναυπηγικής Βιομηχανίας δεν θα πρέπει να βγάζουμε από την εξίσωση την Ελληνική Αμυντική μας Βιομηχανία. Μια βιομηχανία η οποία τα τελευταία και όχι μόνο χρόνια έχει δείξει ότι έχει τις δυνατότητες για παραγωγή προϊόντων και υπηρεσιών υψηλής τεχνολογίας. Πιστεύω ακράδαντα ότι η Αμυντική μας Βιομηχανία και τα Πολυτεχνεία της χώρας μας έχουν τη γνώση και τη δυνατότητα να συμμετέχουν ενεργά και ουσιαστικά στο πρόγραμμα μελέτης και κατασκευής του Εθνικού μας Πλοίου αυξάνοντας κατά πολύ το ποσοστό της Ελληνικής προστιθέμενης αξίας στο έργο.

Κλείνοντας δεν θα μπορούσα να αγνοήσω αυτά τα οποία ανέφερε σε ομιλία του ο Τούρκος Αντιναύαρχος Cem Gürdeniz στα τουρκικά ΜΜΕ για τη ναυτική ισορροπία στο Αιγαίο και την Ελλάδα.

«Μπορούν βέβαια να παίρνουν ότι πλοία θέλουν, απλά θα γεμίζουν το “τσουβάλι” του Αμερικανού, του Γάλλου ή του Γερμανού. Το ελληνικό Ναυτικό δεν μπορεί να συγκριθεί με το τουρκικό και το πρόγραμμα ναυπηγήσεων που έχουμε. Επιτρέψτε μου να το πω ξεκάθαρα μία φορά. Το ελληνικό Ναυτικό δεν είναι εθνικό. Η ανεξαρτησία και τα εθνικά συμφέροντα δεν μπορούν να προστατευθούν με πλοία και όπλα που αγοράζονται από το εξωτερικό».

Η τοποθέτηση αυτή του Τούρκου Αντιναυάρχου θα πρέπει να μας προβληματίσει έντονα.

Νομίζω ότι είναι καιρός να βάλουμε στην άκρη όλους τους φόβους και ενδοιασμούς μας και να προχωρήσουμε κάνοντας πράξη τα αυτονόητα. Να γίνουμε οι Έλληνες που είμασταν. Πρώτοι στις επιστήμες, στις τέχνες και στις τεχνολογίες. Το κάναμε στο παρελθόν, ας το κάνουμε και σήμερα. Ας μην ξεχνάμε ότι δεν άλλαξε ξαφνικά και ως δια μαγείας το DNA των Ελλήνων.

Σας ευχαριστούμε πολύ για το χρόνο σας, και θα θέλαμε να επανέλθουμε στο μέλλον, με ερωτήσεις που θα κάνουν οι αναγνώστες μας.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
- Advertisment -

Most Popular