27.9 C
Athens
Σάββατο, 27 Ιουλίου, 2024
ΑρχικήΕκσυγχρονισμός του ΣτόλουΦρεγάτες για το Πολεμικό μας Ναυτικό. Ποιοι προηγούνται, ποιοι είναι εκτός;

Φρεγάτες για το Πολεμικό μας Ναυτικό. Ποιοι προηγούνται, ποιοι είναι εκτός;

Το προπερασμένο Σάββατο, στο Μέγαρο Μαξίμου έλαβε χώρα μια διευρυμένη σύσκεψη όπου συμμετείχε η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, ο ΥΕΘΑ Ν. Παναγιωτόπουλος, ο ΥΦΕΘΑ Α.Στεφανής, ενώ μαζί τους ήταν οι ΑΓΕΕΘΑ Κ.Φλώρος, ο ΑΓΕΝ Σ.Πετράκης, καθώς και άλλα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, όπως φυσικά και ο ΓΔ της ΓΔΑΕΕ Α.Αλεξόπουλος. Συμμετείχαν φυσικά και μέλη της κυβέρνησης.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Η βελτιωμένη πρόταση της Damen για το πρόγραμμα των νέων φρεγατών του ΠΝ!

Ο ΑΓΕΝ κατά κύριο λόγο, μαζί με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ, αλλά και τη συνδρομή του ΑΓΕΕΘΑ, παρουσίασαν όλες τις φρεγάτες που έχουν αξιολογήσει οι αρμόδιες επιτροπές του ΓΕΝ, τις λύσεις για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, αλλά και τις προτάσεις για την περίφημη Ενδιάμεση Λύση.

Το κύριο βάρος δόθηκε στο κατά πόσο οι προτεινόμενες νέες φρεγάτες,καλύπτουν τις ανάγκες του Πολεμικού μας Ναυτικού, ενώ στη παρουσίαση δεν υπήρχε εμπλοκή άλλων παράπλευρων παραγόντων, όπως για παράδειγμα αν οι προτάσεις σχετίζονται με τη γεωστρατηγική σημασία των χωρών από τις οποίες εκπορεύονται.

ΕΞΕΛΙΞΗ: Νέα γαλλική πρόταση για τις φρεγάτες, ενσωμάτωση και των MICA NG

Οι προτάσεις, από πλευράς ΥΠΕΘΑ, χωρίστηκαν όπως το αντιληφθληκαμε εμείς, σε τρεις κατηγορίες. Η πρώτη, είναι αυτές που “περνούν” τη βάση του ΠΝ, σε βασικές παραμέτρους, όπως η ωριμότητα, η εφικτότητα, η κάλυψη επιχειρησιακών αναγκών, αλλά, και αυτές που βάσει των προτάσεων, “χωράνε” στο budget. Η δεύτερη είναι προτάσεις που το ΠΝ έχει ζητήσει να γίνουν βελτιώσεις, προκειμένου να καλύψουν τις απαιτήσεις, ενώ η τρίτη κατηγορία είναι αυτή, που βρίσκεται εκτός διαγωνισμού πάλι για διάφορους λόγους, όπως για παράδειγμα το πολύ υψηλό κόστος, ή η ανωριμότητα του σχεδιασμού.

Ποια πρόταση ωφελεί τυχόν “σπάσιμο” της Ενδιάμεσης Λύσης και της αγοράς φρεγατών; Γάλλοι, Ιταλοί και Ισπανοί οι κερδισμένοι

Σύμφωνα πάντα με τις δημοσιογραφικές πληροφορίες που συγκεντρώσαμε, η πρώτη κατηγορία, δηλαδή οι φρεγάτες που περνούν στο -θεωρητικό- δεύτερο γύρο, είναι ως εξής:

  1. SIGMA 11515HN (new offer)
  2. FDI HN (με MICA VL)
  3. FREMM-IT

H δεύτερη κατηγορία, που περνούν, αλλά το ΠΝ έχει παρατηρήσεις, είναι οι εξής προτάσεις:

  1. HF2 (new offer, CAMM-ER, LFATS)
  2. Arrowhead 140
  3. MEKO A200

H τρίτη κατηγορία, που περιλαμβάνει τις προτάσεις που δεν θα προχωρήσουν, είναι:

  1. F110
  2. MEKO A300
  3. Gibbs & Cox proposal

Προφανώς, το ΠΝ και το ΥΠΕΘΑ έχει στα χέρια του πολύ περισσότερα στοιχεία από αυτά που έχουν κυκλοφορήσει κατά καιρούς. Για παράδειγμα, οι Ιταλοί αν και πέρασαν κάτω από τα δημοσιογραφικά ραντάρ (για να είμαστε δίκαιοι, ο μόνος που εντόπισε τους Ιταλούς ήταν ο Β.Νέδος από την Κ), είναι στη διαδικασία με τη FREMM-IT. Προφανώς, δεν είχαν πολλά να πουν, έστειλαν το πλοίο τους, as is στο ΠΝ. Αυτό και μόνο έφτασε για να περάσει στον επόμενο γύρο. Θυμίζουμε πως το “σπάσιμο” της Ενδιάμεσης Λύσης από την Τελική, έχουμε ήδη γράψει πως ευνοεί κατά κύριο λόγο τους Ιταλούς και τους Γάλλους.

ΕΞΕΛΙΞΗ: Νέα γαλλική πρόταση για τις φρεγάτες, ενσωμάτωση και των MICA NG

Η FDI, παρά τις ελλείψεις σε STRALES και κάποιο σύστημα ECM (είναι το μόνο πλοίο στη διαδικασία χωρίς σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου), βρίσκεται στον επόμενο γύρο, χωρίς να “κολλήσει” κάπου, ίσως το αποτέλεσμα της καλής σχέσης που έχει το ΠΝ με τη Naval Group. Το ότι η SIGMA 11515HN πέρασε επίσης, χωρίς πρόβλημα, είμαι μάλλον αναμενόμενο, αφού οι Ολλανδοί μέχρι σήμερα, έχουν προσφέρει μακράν το καλύτερο “πακέτο”, και παραμένουν το φαβορί για τον “τίτλο”.

Νέες φρεγάτες: Όχι υποχρεωτικά «πακέτο» με την ενδιάμεση λύση δηλώνει ο ΥΕΘΑ

Τώρα, στη 2η κατηγορία, έκπληξη είναι η Arrowhead 140, που πρέπει να ομολογήσουμε πως την περιμέναμε στην πρώτη κατηγορία. Οι Βρετανοί έχουν φέρει ένα πολύ καλά οπλισμένο πλοίο, σε ανταγωνιστική τιμή, και με λύσεις σε Ενδιάμεση Λύση, Εκσυγχρονισμό ΜΕΚΟ200ΗΝ και Ναυπηγεία. Προφανώς όμως το ΠΝ βρήκε ψεγάδια και έχει ζητήσει βελτιώσεις. Φυσικά αυτό δεν έχει να κάνει με την ύπαρξη ή όχι fixed panel radar ή πυραύλων SM-2, αλλά με άλλα θέματα. Αυτά για όσους νομίζουν ότι όλα είναι συγκρίσεις με διαφημιστικά φυλλάδια.

ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ: Αυτή είναι η υποψήφια φρεγάτα της Lockheed Martin, HF2 (πρώην MMSC-HN), πύραυλοι NSM, CAMM-ER και VL-ASROC

Η HF2 βρέθηκε κι αυτή στη δεύτερη κατηγορία, καθώς το ΠΝ έχει εντοπίσει αρκετά προβλήματα λειτουργικότητας, που οι Αμερικανοί έχουν σπεύσει να λύσουν. Το μοντέλο επιχειρήσεων του ΠΝ είναι διαφορετικό από αυτό του USN, συνεπώς ζητούνται περισσότερες και στοχευμένες λύσεις σε θέματα λειτουργικότητας (όχι μαχητικότητας). Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως το USN είναι αρκετά “λιτό” στις ενδιαιτήσεις, παρά το γεγονός ότι στέλνει τα πλοία σε μακροχρόνιες αποστολές.

Η ΜΕΚΟ Α200, παρά τα χρονάκια της, και την αναιμική προώθησή της από την κατασκευάστρια εταιρεία, φαίνεται ότι κατάφερε να κερδίσει την παραμονή της και να προκριθεί παρακάτω. Είναι πάντως διάχυτη η άποψη πως οι Γερμανοί δεν ενδιαφέρονται να πάρουν το διαγωνισμό, σε ένα Ναυτικό που κυριαρχούν σε αυτό τα τελευταία 30 χρόνια. Το έχουμε γράψει πολλές φορές, με λίγη στήριξη από τη Γερμανική Κυβέρνηση, τις 5 κορβέτες Κ130 και μερικές F123, η “κούπα” θα ήταν πάλι στο Βερολίνο.

Gibbs & Cox, η 8η πρόταση φρεγατών στο Πολεμικό Ναυτικό

Τώρα, πάμε στους “χαμένους”. Η ΜΕΚΟ Α300 ήταν ούτε καν σχέδιο, αλλά μια ιδέα, για την οποία οι Γερμανοί δεν έδειξαν τίποτε στο ΠΝ (εντάξει, είπαν το κατά προσέγγιση εκτόπισμα)! Συνεπώς, η αρμόδια επιτροπή την απέρριψε σαν να μην υπήρχε. Επίσης, όπως έχουμε γράψει, αντίστοιχα απορρίφθηκε και η προσφορά της Gibbs & Cox, για ένα πλοίο που δεν υπήρχε, κυριολεκτικά όμως. Το ρίσκο είτε για την Α300 είτε για την αμερικανική πρόταση ήταν μεγάλο για να το πάρει το ΠΝ, που θέλει πλοία άμεσα, και με τους λιγότερους κινδύνους.

ΑΠΟΨΗ: Φρεγάτες, γιατί απορρίφθηκε η Ισπανία και η F110;

Για την απόρριψη της ισπανικής πρότασης έχουμε γράψει, αν και κυκλοφορεί πως το κόστος ήταν ο κύριος λόγος της απόρριψης για τους Ισπανούς, καθώς μόνο τα πλοία, χωρίς όπλα ή υποστήριξη, ήταν κοντά στην εξάντληση του διαθέσιμου προϋπολογισμού. Δηλαδή, μπορεί η F110 να είναι φθηνότερη της υποδεέστερης FDI, αλλά ο συνδυασμός με την Ενδιάμεση Λύση και τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ έφτασε την τιμή πολύ ψηλά.

Όταν την «πατάει» η Αυστραλία στο πρόγραμμα των υποβρυχίων (αλλά ίσως και των φρεγατών), εμείς, πως θα τη γλυτώσουμε;

Κάτι άλλο που έγινε σαφές, είναι το “σπάσιμο” τελικά της Ενδιάμεσης Λύσης από την Τελική, τον Εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ αλλά και τα Ναυπηγεία. Δηλαδή, πλέον η απόφαση μπορεί να περιλαμβάνει διαφορετικό ανάδοχο για τα νέα πλοία, διαφορετικό για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, αγορά από τρίτη χώρα της Ενδιάμεσης Λύσης, και φυσικά, απεμπλοκή των εταιρειών από το θέμα των Ναυπηγείων. Το σπάσιμο αυτό, όπως έχουμε ήδη γράψει, βοηθά κυρίως τους Γάλλους (με την αστεία Ενδιάμεση Λύση) αλλά κυρίως τους Ιταλούς (που πλέον δεν έχουν καν Maestrale, τις παραχωρούν στους Ινδονήσιους).

Φρεγάτες για το ΠΝ: SIGMA 11515HN/Karel Doorman, Arrowhead140/Type23, F110/Santa Maria διαμορφώνουν το “παιχνίδι” για τους υπολοίπους

Κάποια στιγμή, σε ανύποπτο χρόνο, είχαμε γράψει πως η αποστολή του Letter of Request προς τις ΗΠΑ καθυστερεί άνευ φανερής αιτίας. Είναι γνωστό πως οι ΗΠΑ χρειάζονται τουλάχιστον 6 μήνες για να απαντήσουν σε ένα τόσο περίπλοκο LoR, ειδικά όταν εμπλέκονται και μεταχειρισμένα πλοία μέσω EDA. Ενώ λοιπόν η επιστολή ήταν έτοιμη από το Νοέμβρη, εστάλη το Μάρτη, με αποτέλεσμα το Μάιο να μην υπάρχει πλήρης αμερικανική απάντηση. Έτσι, υπάρχει η σκέψη να αναμένεται η τελική LoA των Αμερικανών, που θα περιλαμβάνει λύσεις σε μεταχειρισμένα πλοία. Αυτή όμως μπορεί να έρθει και το Σεπτέμβρη.

Συνεπώς, τυχόν επιλογή νωρίτερα βγάζει τους Αμερικανούς εκτός, ενώ τυχόν αναμονή, τους κρατάει στο “παιχνίδι”. Μην βιαστούν κάποιοι “γνώστες” συνομωσιολόγοι να πουν ότι καθυστερούμε για να αγοραστούν οι HF2, απλά από τη στιγμή που ζητήσαμε από τους Αμερικανούς κάτι, πρέπει να περιμένουμε να μας το δώσουν. Έχουμε ξαναγράψει, η ευθύνη είναι δική μας, που κρατήσαμε τη LoR κλειδωμένη σε ένα συρτάρι άνευ λόγου. Τώρα θα είχαμε πλήρη απάντηση, και θα μπορούσαμε να κρίνουμε.

Φρεγάτες για το ΠΝ; Τι “πακέτο” προσφέρουν οι υποψήφιοι ανάδοχοι, τι θα θέλαμε εμείς;

Μέχρι τότε, δεν αποκλείεται να αγοραστούν με διαδικασίες εξπρές οι δυο διαθέσιμες Karel Doorman από την Ολλανδία, μαζί με κάποια Alkmaar. Βέβαια, είναι άγνωστο αν οι Ολλανδοί θα πουλήσουν τα πλοία τους προκειμένου να … διευκολύνουν τους Γάλλους ή τους Ιταλούς να πουλήσουν τα δικά τους. Η ολλανδική Ενδιάμεση Λύση, είναι σίγουρα λύση, αν πάει “πακέτο” με τις SIGMA 11515. Aν όμως αγοράσουμε τις Μ χωρίς να πάρουμε και τις 11515ΗΝ, δεν ξέρουμε πόσο χαρούμενοι θα είναι οι Ολλανδοί…

ΕΞΕΛΙΞΗ: Κλιμάκιο του ΠΝ σε Ολλανδία και Βέλγιο για να δει τις φρεγάτες κλάσης M, θα εξετάσουν και τα ναρκοθηρευτικά Alkmaar, οι Ολλανδοί μπαίνουν δυναμικά!

Έκπληξη είναι η αποσύνδεση του εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ από τις νέες φρεγάτες. Τυχόν επιλογή δεύτερου αναδόχου, θα δημιουργούσε πολλά προβλήματα στη μελλοντική υποστήριξη των πλοίων, αλλά και στη διαλειτουργικότητά τους με τις νέες φρεγάτες. Δεν γνωρίζουμε το πως προσεγγίζει το θέμα το ΠΝ, αλλά προφανώς θέλουν να βοηθήσουν κάποιες προτάσεις που δεν έχουν καλή πρόταση για εκσυγχρονισμό (Γάλλοι), ή δεν έχουν καθόλου πρόταση (Ιταλοί). Άλλωστε προτεραιότητα έχουν τα νέα πλοία.

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Κλάση Constellation για το ΠΝ: 5+1 κρίσιμα στοιχεία που ίσως δεν γνωρίζετε

Η κλάση φρεγατών του Αμερικανικού Ναυτικού Constellation, είναι ίσως το πιο χιλιοειπωμένο θέμα στο χώρο της Άμυνας στην Ελλάδα, από την εποχή της διαβόητης...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Μπορούμε να πάμε τώρα σε Ευρωκορβέτες αντί για Gowind/FCX-30!

Όταν έγινε η αγορά των 3 φρεγατών FDI HN στο Πολεμικό Ναυτικό (αντί 4 συν "ενδιάμεση λύση" μεταχειρισμένων σκαφών συν τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -