του Μάριου Δημητρίου
Έφτασε η στιγμή να γράψουμε, χωρίς φόβο και χωρίς πάθος, για το πλοίο που επιθυμούμε σε προσωπικό επίπεδο, για το πρόγραμμα νέων φρεγατών του Πολεμικού μας Ναυτικού. Το πρόβλημα βέβαια εδώ δεν είναι απλά το “τι μας αρέσει”, αλλά και το τι μπορούμε να αντέξουμε οικονομικά ως κράτος. Κάποτε αγοράσαμε 20 υπερσύγχρονα ελικόπτερα ΝΗ90, για να μην τα έχουμε παραλάβει καν, και να μην τολμούμε και να τα χρησιμοποιήσουμε. Είναι ένα πάθημα που πρέπει να γίνει μάθημα.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: Η τελική διαμόρφωση της SIGMA 11515HN και της SIGMA 10514 που προτείνει η Damen στο ΠΝ
Ήδη βέβαια έχουμε διαπιστώσει πως το κοινό αναζητά ένα… θωρηκτό Yamato για το ΠΝ. Ένα υπερπλοίο, που θα βγει στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, και θα καταστρέψει ότι βρει μπροστά του. Που θα κουβαλά ατελείωτους πυραύλους, με δυνατότητες αεράμυνας περιοχής, χώρας, ηπείρου, και ημισφαιρίου. Που θα βρει απέναντί τους εξωγήινους του Battleship, και θα τους στείλει στο βυθό. Δεν είναι απίθανο να υπάρχει τέτοιο πλοίο κάπου (λέγεται Arleigh Burke, αυτό νίκησε και στο BattleShip ή μάλλον το DDG-53 John Paul Jones), αλλά ας είμαστε ρεαλιστές.
Τι θα προτιμούσα προσωπικά; Χωρίς περιστροφές, το ιδανικό πλοίο για το ΠΝ είναι η σχεδίαση 11515ΗΝ της Damen. Είναι ένα πλοίο που έχει όλα όσα θέλει το Ναυτικό μας, και συμφέρει. Για πολλούς λόγους, που θα τους δούμε παρακάτω. Αλλά αν επέλεγα πλοίο, θα ήταν το ολλανδικό. Ποιο έκδοση του όμως; Όχι αυτό που έχει “σπάσει” τα ταμεία και τις καρδιές μας, με 4 οκταπλούς Mk41 και διπλό ραντάρ APAR2/SM400. Αλλά ένα 11515HN Basic (όπως θα το αποκαλούσα), με 2 “μόνο” Mk41 (που σημαίνει μέχρι 64 πυραύλους ESSM), και με ένα μόνο ραντάρ, όχι με APAR2, αλλά είτε το NS110/200, είτε το SM400. Μέχρι εκεί.
ΑΠΟΨΗ: Η SIGMA 11515HN είναι ένα ώριμο σχέδιο, τα περί paper project είναι fake news
Ένα τέτοιο πλοίο καταρχάς έχει πολύ μικρό ρίσκο εξέλιξης. Δεν έχει ούτε το ανύπαρκτο σήμερα APAR2, ούτε “βαραίνει” με 4 οκταπλούς εκτοξευτές. Μια μετρημένη σχεδίαση, με κόστος 550 εκ. ευρώ έκαστο. Κάποια στιγμή πρέπει να συνειδητοποιήσουμε, πως οι υπερβολές για “πλοία αεράμυνα περιοχής” έχουν κάνει κακό, το ΠΝ χρειάζεται πλοία γενικής χρήσης. Και η 11515ΗΝ είναι ίσως το τιμιότερο πλοίο.
ΑΠΟΨΗ: Ολλανδική SIGMA 11515HN vs γαλλικής FDI-HN, ποια υπερέχει;
Το σύστημα πρόωσης το έχουμε δει σε 10514 και Holland Class. Συνεπώς, δεν έχουμε να δούμε κάτι παραπάνω. Στα υποψήφια ραντάρ, NS110, NS200, SM400, επίσης δεν έχουμε ρίσκο εξέλιξης. Το δε SM400 υπηρετεί ήδη. Ενώ τo σύστημα μάχης TACTICOS ήδη υπάρχει στο 70% των μονάδων επιφανείας του ΠΝ. Συνεπώς, το πλοίο, θα είναι μια πολύ καλή λύση. Λογικό μέγεθος, ισορροπημένες ικανότητες.
Αποκάλυψη τώρα: Φρεγάτα SIGMA 11515 Hellenic Navy, η ολλανδική πρόταση στο ΠΝ!
Το 11515ΗΝ είναι αναμφίβολα η συνέχεια της κλάσης Kortenaer. Πλοία που έχουν υπηρετήσει το ΠΝ καλύτερα, και πιο πιστά, από κάθε άλλη κλάση πολεμικών που έφεραν την ελληνική σημαία. Τα βλέπουμε σήμερα, 40+ χρόνια μετά την ένταξή τους σε υπηρεσία, να εκτελούν αποστολές και καταλαβαίνουμε πως έχουν το ολλανδικό DNA.
Πόσο κοστίζει η κάθε Belh@rra, MMSC, Sigma 11515 για το Πολεμικό Ναυτικό; Οι πραγματικές τιμές
H THALES δε, είναι μια εταιρεία με μεγάλη παράδοση και σχέσεις με το Πολεμικό Ναυτικό. Έχει παρουσία στην Ελλάδα, έχει μια τεράστια γκάμα προϊόντων. Τα συστήματα που προσφέρει, είναι ίσως τα πλέον δοκιμασμένα, και θα τοποθετηθούν, ή έχουν τοποθετηθεί, σε πολλά ναυτικά και σίγουρα και στο ολλανδικό πλοίο.
O KyrNG γράφει για τις φρεγάτες: Πρόγραμμα αναβάθμισης Πολεμικού Ναυτικού ή καινοτομία vs ρίσκο
Με λίγα λόγια, οι Ολλανδοί, ειδικά αν ισχύουν οι φήμες για “πακέτο” , που περιλαμβάνει Alkmaar ναρκοθηρευτικά, πυροβόλα PzH2000, τεθωρακισμένα YPR-765, και άλλα “περισσευούμενα”, τότε δύσκολα μπορούν να χάσουν. Σε ότι αφορά την Ενδιάμεση Λύση, έχουν από την αρχή προσφέρει την καλύτερη. Κι η καλύτερη δεν είναι οι παλαιότερες φρεγάτες M Class, αλλά οι νέες φρεγάτες 10514, που μπορούν να βρίσκονται στην Ελλάδα σε 36 μήνες από σήμερα.
ΑΙΡΕΤΙΚΗ ΑΠΟΨΗ: Ενδιάμεση Λύση, ας “ξεχάσουμε” τις Karel Doorman, ας ζητήσουμε 2 Holland Class OPV
Αν ξεφύγουμε λοιπόν από διάφορες “φαραωνικές” αντιλήψεις, αν ξεχάσουμε τη λογική του “υπερπλοίου” και θέλουμε απλά το καλύτερο για το ΠΝ και τα πληρώματά του, τότε η επιλογή της 11515ΗΝ είναι μονόδρομος. Θα τολμήσω να πω πως έχει το μικρότερο ρίσκο από όλους τους ανταγωνιστές, εκτός ίσως από τους Ιταλούς και την τεραστίων διαστάσεων και ακριβή Bergamini Class. Κι ας σταματήσουμε να “φοβόμαστε” το ανύπαρκτο τουρκικό TF-2000. Οι MILGEM είναι υπαρκτές (ADA Class), ενώ η I Class έχει ξεκινήσει να κατασκευάζεται. Εκεί υπάρχει το πρόβλημα.