Ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ φαίνεται να οδεύει προς αίσιο τέλος με μια προσφοράςπου καλύπτει πλήρως το Πολεμικό Ναυτικό. Μια «περιπέτεια», που ξεκίνησε το… 2009 (!), θα κλείσει όπως όλα δείχνουν εντός του 2022, με τη σύμβαση να υπογράφεται το 2023 και έναρξη εργασιών, αν όλα πάνε καλά, το 2024.
Καταρχάς, η τελική φάση της αξιολόγησης των προσφορών, που έγινε το καλοκαίρι, έδειξε ότι προηγούνται οι Γερμανοί της ThyssenKrupp (TKMS), που συνεργάζονται με τη Thales Netherlands. Ο συνδυασμός δεν πρέπει να ξεχνάμε πως είναι εκείνος που κατασκεύασε το πλοίο πίσω στο μακρινό 1988, με τη γερμανική εταιρεία να ονομάζεται τότε Blohm & Voss, ενώ η Thales Netherlands λεγόταν Signaal.
Προχωρά ο εκσυγχρονισμός των τουρκικών ΜΕΚΟ200ΤΝ, οι ελληνικές … «χαλαρά» και «θα δούμε»
Για την ιστορία να πούμε πως στην τελική φάση της διαπραγμάτευσης, συμμετείχε η βρετανική Babcock και η Lockheed Martin (μέσω αμερικανικού Ναυτικού). Η γαλλική Naval Group είχε διακριτικά αποχωρήσει, ενώ οι Ιταλοί της Fincantieri δεν είχαν τον χρόνο να προτείνουν κάποιο εκσυγχρονισμό. Η ολλανδική Damen μάλλον δεν κατέθεσε τελική προσφορά, συνεπώς δεν είχε ελπίδα να πετύχει κάτι.
Η πρώτη τιμή της TKMS ήταν 550 εκατ. ευρώ, τα οποία αν συγκριθούν με τις άλλες δυο εταιρείες, μοιάζουν λίγα. Η αρχική όμως γερμανική προσφορά βασίστηκε σε άλλο, πολύ πιο περιορισμένο πλάνο αναβάθμισης (scope of work). Έτσι, με το πλήρες “scope of work”, η TKMS έκανε προσφορά κοντά στα 780 εκατ. ευρώ, ενώ οι Babcock και Lockheed Martin ήταν στα 800 εκατ. Βέβαια η Babcock είχε αναφέρει και μια λύση κοντά στα 650 εκατομμύρια, με αναβάθμιση/συντήρηση συστημάτων αντί για αντικατάσταση, αλλά δεν γνωρίζουμε αν αυτή η πρόταση κατατέθηκε επίσημα.
Το Πολεμικό Ναυτικό από τις αρχές του καλοκαιριού είχε διαπιστώσει πως η γερμανική πρόταση φαινόταν να το καλύπτει περισσότερο, ενώ είχε και τις περισσότερες δυνατότητες συμπίεσης της τιμής. Οι Γερμανοί, μετά την αποτυχία τους στο πρόγραμμα των φρεγατών αλλά και των κορβετών, έδειξαν πως ενδιαφέρονται να πάρουν την αναβάθμιση, ακόμη κι αν έκαναν τεράστιες εκπτώσεις. Τυχόν αποτυχία τους θα σήμαινε πως το ΠΝ θα πάψει να είναι «γερμανικό» (δεν πρέπει να ξεχνάμε πως τα τρέχοντα νέας κατασκευής μεγάλη σκάφη επιφανείας και υποβρύχια του ΠΝ, είναι Made in Germany ή σχεδιασμένα εκεί).
Βέβαια, όπως πολλές φορές έχουμε γράψει, το ΠΝ είχε ένα αρχικό προυπολογισμό 5,5 δις και έπρεπε με αυτά να αγοράσει νέες φρεγάτες, να εκσυγχρονίσει τις ΜΕΚΟ200ΗΝ, αλλά και να αποκτήσει την περίφημη «Ενδιάμεση «Λύση». Όπως γνωρίζουμε, η αγορά των 3 FDI HN έχει ένα συνολικό κόστος περίπου 3,3 δις, άρα, τα διαθέσιμα κονδύλια είναι 2,2 δις. Με αυτά το Ναυτικό θέλει να εκσυγχρονίσει τις ΜΕΚΟ200ΗΝ και να αγοράσει 4 κορβέτες.
Έτσι «χτίστηκαν» οι ΜΕΚΟ200ΗΝ, του Αρχιπλοιάρχου ε.α. Ευστάθιου Νικολάου Π.Ν.
Έτσι, ο προϋπολογισμός για τον εκσυγχρονισμό είχε περιοριστεί στα 500 εκατομμύρια, ή 125 για κάθε πλοίο. Ο περιορισμός ήταν αυστηρός, καθώς περισσότερα κονδύλια θα μείωναν τα διαθέσιμα για το πρόγραμμα των κορβετών. Ο εκσυγχρονισμός ως σχέδιο επανεμφανίστηκε δυναμικά στον προγραμματισμό του ΠΝ όταν διαπιστώθηκε πως οι ολλανδικές Μ δεν θα ήταν άμεσα διαθέσιμες. Ενώ και η ανώτατη πολιτική και στρατιωτική ηγεσία, προϊστάμενη του ΓΕΝ, απαίτησε να προχωρήσει η αναβάθμιση. Άλλωστε η μη υλοποίηση της, θα σήμαινε πως το ΠΝ θα στερούνταν 4 πολύτιμες πλώρες.
Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των Γερμανών και του ΠΝ συνεχίστηκαν με εντατικούς ρυθμούς, αν κι όπως έχουμε πει και γράψει αρκετές φορές, υπήρχαν και υπάρχουν, απόψεις εντός ΠΝ να μην προχωρήσει ο εκσυγχρονισμός. Να εξηγήσουμε εδώ πως αυτό το πρόγραμμα με αξία στα 500 (τουλάχιστον) εκατομμύρια ακόμη δεν έχει περάσει από το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο (ΑΝΣ) (το 2018 είχε συζητηθεί ένα πολύ χαμηλότερης αξίας, των 140 εκατ.). Από όσο γνωρίζουμε την επόμενη εβδομάδα θα συνεδριάσει το ΑΝΣ για το θέμα αυτό, καθώς μετά έχουμε ΣΑΓΕ, ΚΥΣΕΑ και Βουλή. Θυμίζουμε πως μέσα στο 2022 είχαμε και αποφάσεις ΑΝΣ με μειοψηφούντες συμμετέχοντες.
Οι Γερμανοί έφεραν όμως, μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις, την τελευταία και βελτιωμένη πρότασή τους, στα 600 περίπου εκατομύρια, που καλύπτει τις ανάγκες του ΠΝ, το οποίο φαίνεται έτοιμο να υιοθετήσει. Η συνδυασμένη πρόταση των Γερμανών βασίζεται στις λύσεις της Thales, με σύστημα διαχείρισης μάχης TACTICOS (το οποίο μάλιστα υποστηρίζεται στην Ελλάδα από τη Signaal Hellas) και το προηγμένο ραντάρ NS-110. Από όσο γνωρίζουμε, δεν θα υπάρξει κάποια ριζική αλλαγή στον οπλισμό σε αυτή τη φάση, εκτός φυσικά της δυνατότητας βολής του αντιαεροπορικού πυραύλου ESSM Block 2, χάρη στο προηγμένο TACTICOS που θα τοποθετηθεί. Αυτό βέβαια αν αποφασίσει το Ναυτικό να επενδύσει στον νέο πύραυλο.
Ο εκσυγχρονισμός των τουρκικών MEKO 200 έρχεται ένα βήμα πιο κοντά!
Το ΠΝ εξετάζει πάντως το ενδεχόμενο της αντικατάστασης του πρυμναίου Phalanx με εκτοξευτή RAM, με παράλληλη διατήρηση του πρωραίου Phalanx. Δυστυχώς, τα 4 μεταχειρισμένα RAM που υπήρχαν στη Γερμανία από πέρυσι, το ΠΝ δεν φρόντισε να τα δεσμεύσει, με αποτέλεσμα να τα αγοράσει εκ νέου το Γερμανικό Ναυτικό (αφού είχαν ανακατασκευαστεί και αναβαθμιστεί σε επίπεδο Block 2b RAM).
ΑΠΟΨΗ: Εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ200ΗΝ, απόλυτα αναγκαία η τοποθέτηση εκτοξευτή RAM
Το πρωραίο πυροβόλο των 5 ιντσών Mk45 θα αναβαθμιστεί σε επίπεδο Mk45 Mod2A, που θεωρείται πολύ σημαντική εξέλιξη από πλευράς μαχητικής ισχύος. Περισσότερες λεπτομέρειες δεν έχουμε, όπως για παράδειγμα ποια ακριβώς σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου θα εγκατασταθεί σε αντικατάσταση των υπαρχόντων ESM/ECM συστημάτων. Ελπίζουμε το ΠΝ να μην αφαιρέσει το σύστημα ECM από την τελική διαμόρφωση του εκσυγχρονισμού, καθώς όπως γνωρίζουμε, στις προδιαγραφές για τις νέες φρεγάτες και κορβέτες, αυτό δεν προβλεπόταν ως υποχρεωτικό!
ΑΝΑΛΥΣΗ: Οι αντιαεροπορικές και αντιπυραυλικές δυνατότητες των MEKO200HN του ΠΝ
To ενδιαφέρον είναι πως οι Γερμανοί έχουν δεσμευτεί να εκτελέσουν όλο το έργο στην Ελλάδα και υπάρχουν συνομιλίες με ναυπηγεία, ανάμεσα σε αυτά και εκείνο της Spanopoulos Group κοντά στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας. Σε κάθε περίπτωση, την ευθύνη της ολοκλήρωσης των συστημάτων και της επιτυχίας του εκσυγχρονισμού την έχει η TKMS.
Πριν βιαστούμε να πανηγυρίσουμε, θα πούμε πως πρέπει να γίνουν πολλές ακόμη διοικητικές πράξεις, πριν φθάσουμε στην υπογραφή της σύμβασης. Θυμίζουμε πως η υπογραφή της αντίστοιχης για τις φρεγάτες FDI HN χρειάστηκε σχεδόν 6 μήνες, με στελέχη του ΠΝ και της ΓΔΑΕΕ να μην έχουν κοιμηθεί για εβδομάδες προκειμένου να προλάβουν. Το πιθανότερο είναι να έχουμε κάποια ανακοίνωση για το θέμα εντός του έτους όπως έχουμε πει, με τη ΓΔΑΕΕ να παραλαμβάνει το φάκελο για συμβασιοποίηση άμεσα.
Αλλά το θετικό της είδησης είναι πως επιτέλους, έχουμε λευκό καπνό από την «Εκσυγχρονιάδα» των ΜΕΚΟ200ΗΝ. Θέλουμε να πιστεύουμε πως οι «διαφωνούντες» (που ήθελαν μια ακόμη κορβέτα αντί για 4 εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ) έχουν πλέον κάνει στην άκρη, και υπάρχει πλέον πλήρης και τεκμηριωμένη προσφορά, που έχει δουλευτεί πάρα πολύ από την αρμόδια επιτροπή του Πολεμικού Ναυτικού.