27.9 C
Athens
Σάββατο, 27 Ιουλίου, 2024
ΑρχικήΕκσυγχρονισμός του ΣτόλουΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Κορβέτες, ιταλική υπεροχή με εγχώρια κατασκευή, αλλά και πολύ βελτιωμένο το...

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Κορβέτες, ιταλική υπεροχή με εγχώρια κατασκευή, αλλά και πολύ βελτιωμένο το πακέτο των Gowind HN

Την εβδομάδα που μας πέρασε, το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού και η Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) δέχτηκαν τις επισκέψεις πολυμελών ομάδων των ναυπηγείων της ιταλικής Fincantieri και της γαλλικής Naval Group. Όπως έχουμε γράψει ήδη σε άρθρα μας, η ελληνική πλευρά δεν είχε μείνει καθόλου ευχαριστημένοι από τις τελικές προσφορές και των δυο εταιρειών που κατατέθησαν το Δεκέμβριο. Για να συνοψίσουμε, ενώ η ιταλική πρόταση αφορά ένα σχετικά ανώτερο σε ισχύ και δυνατότητες πλοίο από τη γαλλική, εντούτοις είναι φανερό ότι οι Ιταλοί είχαν λιγότερο ώριμη πρόταση. Κι όπως έχουμε εξηγήσει, αυτό είναι αναμενόμενο, καθώς οι Γάλλοι μιλούν με το ΠΝ από το… 2017, ενώ οι Ιταλοί εμφανίστηκαν “σοβαρά” μόλις το 2022!

Εξελίξεις στην “Κορβετιάδα”: Κάτι δεν πάει καλά!

Αυτή τη φορά όμως και οι δυο εταιρείες προσήλθαν με πολύ πιο λεπτομερείς προσφορές (Ιταλοί) ή τροποποιήσεις (Γάλλοι). Από γαλλικής πλευράς μάλιστα την προσφορά έφερε ο CEO της Naval Group, Pierre Éric Pommellet μαζί με τον πρέσβη της Γαλλίας, δείχνοντας πόσο σοβαρά διεκδικούν το ελληνικό συμβόλαιο. Άλλωστε, αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κάτι άλλο στον “ορίζοντα” για το γαλλικό ναυπηγείο, και μια ελληνική παραγγελία είναι ότι χρειάζεται προκειμένου να παραμείνει σε τροχιά κατασκευών, μέχρι την επανέναρξη των παραγγελιών του γαλλικού ναυτικού.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πραγματικοί λόγοι που οι κορβέτες θα αποφασιστούν από το Νέο Έτος

Η γαλλική πρόταση δεν άλλαξε σε ότι αφορά τις προδιαγραφές των πλοίων, γιαυτό και δεν πρέπει οι αναγνώστες μας να αναμένουν κάτι περισσότερο από όσα ήδη γνωρίζουμε. Το βασικό αντιαεροπορικό οπλικό σύστημα της Gowind HN παραμένει ο πύραυλος MICA VL, όχι ο MICA VL NG, άρα τα πλοία έχουν δυνατότητα αντιμετώπισης απειλών σε αποστάσεις μέχρι 20 χιλιόμετρα (καμία βελτίωση σε σχέση με τον ESSM Blk 1). H MBDA όμως, προκειμένου να βοηθήσει στη διεκδίκηση, έχει προσφέρει πολύ καλή τιμή για τους MICA VL, με αποτέλεσμα το κόστος ανά πύραυλο να έχει πέσει εμφανώς, και να πλησιάζει τα επίπεδα τιμής του CAMM-ER ή του IRIS-T SLM.

Το πλεονέκτημα που παρουσιάζουν οι Γάλλοι για το MICA VL είναι το γεγονός ότι μπορεί να τοποθετηθεί στο πλοίο -πέρα από εκείνον με τον ενεργό ερευνητή- και ο έκδοσης IR, με υπέρυθρη καθοδήγηση, και ακόμη χαμηλότερο κόστος. Έχει αποδειχτεί πως η ταυτόχρονη εκτόξευση κατά ενός στόχου, δύο πυραύλων με διαφορετικές κεφαλές (ενεργού ραντάρ και IR), φέρει την πιθανότητα πλήγματος (Propability Kill) κοντά στο 100%.

ΣΥΖΗΤΗΣΗ: ESSM Blk1/2 vs CAMM/CAMM-ER vs MICA VL NG

Καθώς η Ελλάδα θα αργήσει να μπει στο βιβλίο παραγγελιών για τον MICA VL NG, το ΠΝ έχει ζητήσει από τους Γάλλους να βρεθεί λύση. Αυτό που προτείνεται είναι να γίνει εξοπλισμός των πλοίων αρχικά με MICA VL NT (New Technology, μια βελτιωμένη έκδοση τους), και αργότερα να γίνει “ανταλλαγή” των βλημάτων αυτών με MICA VL NG. O NG είναι αποδεσμεύσιμος για την Ελλάδα (δεν θα είναι για όλους τους πελάτες της MBDA, αλλά για την Ελλάδα φυσικά είναι), αλλά το νωρίτερο που θα έχουμε πυραύλους του τύπου είναι το 2028 με 2029. Συνεπώς, αν επιλέξουμε Gowind HN, τότε θα έρθουν εξοπλισμένες με MICA VL NT, και θα έχουμε τη δυνατότητα να τους αλλάξουμε στο μέλλον.

Περί ASTER 30, MICA VL-NG, ESSM, και CAMM-ER/CAMM-EER, απαντάμε στα σχόλια, ενώ η MBDA προσφέρει ελληνική συμπαραγωγή στους CAMM!

H είδηση όμως είναι πως για πρώτη φορά οι Γάλλοι αποφάσισαν να συζητήσουν το ενδεχόμενη της τοποθέτησης CAMM-ER στις Gowind HN! Αν και ο πύραυλος δεν έχει πιστοποιηθεί στο Setis, εντούτοις η Naval Group κοιτά το ενδεχόμενο, καθώς ο CAMM-ER συγκεντρώνει πολλές προτιμήσεις από πλευράς αξιολόγησης του ΠΝ. Ενώ είναι και νωρίτερα διαθέσιμος, καθώς οι παραγγελίες της γραμμής παραγωγής του στην MBDA είναι αυτή τη στιγμή λιγότερες από του MICA. Το ΠΝ εξετάζει τη δυνατότητα, αν και δεν υπάρχει σαφές κόστος και χρονοδιάγραμμα πιστοποίησης του πυραύλου στο Setis.

ΑΠΟΨΗ: Θέλουμε FCΧ-30HN; Τότε με πυραύλους ESSM Blk2 ή CAMM-ER, οι MICA μόνο με Gowind HN

Ακόμη οι Γάλλοι προτείνουν στις Gowind HN την τοποθέτηση του μηχανισμού Strales στο κύριο πυροβόλο, ισοφαρίζοντας την ιταλική πρόταση στον τομέα. Η επιλογή δεν περιλαμβάνεται στην βασική προσφορά, είναι προαίρεση, αλλά το ΠΝ έχει ήδη αποφασίσει να την ενεργοποιήσει, σε περίπτωση που επιλεγεί το γαλλικό πλοίο. Πυροβόλο Strales εντοπίστηκε και πάνω στην Gowind των Αραβικών Εμιράτων, που αυτή τη στιγμή προετοιμάζεται στο Λοριάν.

Μήπως αντί για 3 κορβέτες να πάμε σε 3 ακόμη FDI με σοβαρή ελληνική συμμετοχή;

Επίσης στη Gowind HN έχει προστεθεί σύστημα ECM, ξεφεύγοντας από τις παλαιότερες προδιαγραφές που είχαν ζητηθεί από το ΠΝ. Οπότε η  Naval Group κάνει ρελάνς στους Ιταλούς, προσφέροντας και παρεμβολείς Digital Shark της ισραηλινής Rafael, που είναι επιλογή για τοποθέτηση στην EPC! To σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου είναι νέας γενιάς και οι Γάλλοι υπόσχονται πως θα το κάνουν να συνεργαστεί αποδοτικά με το Setis και το ραντάρ NS100. Digital Shark μπαίνουν και στις βαριά οπλισμένες κορβέτες Sa’ar 6 του Ισραηλινού Ναυτικού.

Κορβέτες ή φρεγάτες; Ανάγκη για ομοιοτυπία και πολλά νέα πλοία για το Πολεμικό Ναυτικό

Αυτή τη στιγμή, οι Γάλλοι έχουν προσκομίσει πολύ αναλυτικές περιγραφές στις αλλαγές της τελικής προσφοράς, προσπαθώντας να ικανοποιήσουν τις ελληνικές απαιτήσεις. Το πλοίο τους συνεχίζει να είναι το λογικά επικρατέστερο, καθώς έχει το ίδιο σύστημα διαχείρισης μάχης (CMS) με τις FDI HN. Επίσης, οι Γάλλοι έχουν προτείνει ένα σχήμα συνεργασίας με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, και στη νέα πρόταση υπάρχουν σημαντικές διευκρινήσεις για το θέμα, οπότε το ΠΝ εξετάζει ενδελεχώς τη νέα τους πρόταση.

Ιταλοί, κατασκευή μέχρι και 2,5 πλοίων στην Ελλάδα!

Όπως έχουμε γράψει, το ιταλικό πλοίο είναι ανώτερο από πλευράς μαχητικής ισχύος σε σχέση με το γαλλικό. Η ύπαρξη από την αρχή των προσφορών, μηχανισμού Strales στο κύριο πυροβόλο, πυραύλων CAMM-ER αλλά και ικανού ECM (μέρος μιας, επίσης πολύ ικανής, σουίτας ηλεκτρονικού πολέμου), σημαίνει πως το πλοίο είναι όχι μόνο μεγαλύτερο, αλλά και ίσως ισχυρότερο της Gowind HN, με μόνη υστέρηση το σύστημα πρόωσης: εκεί η η Gowind έχει ηλεκτρική πρόωση, ενώ το FCx-30 έχει diesel. Μηχανές diesel όμως είναι και το σύστημα πρόωσης της FDI HN, κι έτσι οι Γάλλοι δεν μπορούν εύκολα να “ποντάρουν” εναντίον ενός συστήματος πρόωσης που μας έχουν ήδη πείσει να αγοράσουμε!

ThinkOutOfTheBox: Αγορά 2 επιπλέον φρεγατών FDI συν 3 La Fayette, αντί για 3 κορβέτες

Το πρόβλημα της ιταλικής πρότασης ήταν, και παραμένει μέχρι κάποιο σημείο, οι ασάφειές της. Θυμίζουμε πως οι Ιταλοί έχουν επιλέξει σαν βιομηχανικό εταίρο την ΟΝΕΧ Shipyard, η οποία έχει αναλάβει τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Τα τελευταία έχουν αρχίσει να επαναδραστηριοποιούνται, και ήδη έχουν φτάσει εκεί τέσσερα πλοία για επισκευές. Προφανώς η ΟΝΕΧ εφαρμόζει στα Ναυπηγεία Ελευσίνας ένα μοντέλο ανάκαμψης που δοκίμασε στα Ναυπηγεία Σύρου, και έχει αποδώσει.

ThinkOutOfTheBox: Κορβέτες για το ΠΝ όχι με MICA VL, ESSM Blk2 ή CAMM-ER, αλλά με… IRIS-T!

Αρχικά όμως, στην ιταλική προσφορά η συνεργασία με την ΟΝΕΧ αναφερόταν μεν, δεν ήταν απολύτως δεσμευτική δε. Και η ελληνική πλευρά, μετά το “στρίβειν άνευ αρραβώνος” των Γάλλων στις FDI HN στο θέμα της σοβαρής ελληνικής βιομηχανικής συμμετοχής (υπαρκτή μεν αλλά για μικρού μεγέθους έργο μπροστά στο σύνολο της σύμβασης, το οποίο έργο όμως υπερπροβάλλεται σε social media και σε κάποια δημοσιεύματα, ιδιαίτερα φιλικών στην εταιρεία, μέσων), έχει γίνει εξαιρετικά επιφυλακτική στις διάφορες υποσχέσεις. Αυτή τη φορά όμως οι Ιταλοί ήταν πολύ σαφείς, προσφέρουν εγγυημένα την κατασκευή 2 πλοίων FCx-30 στην Ελλάδα, και συγκεκριμένα στα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Αυτό θα έρθει λίαν συντόμως κι εγγράφως στο ΠΝ (προκειμένου να μην έχουμε πισωγυρίσματα).

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ο πύραυλος RAM του Ναυτικού δεν είναι μόνο CIWS, αλλά και αντιαεροπορικός!

Αλλά πήγαν ακόμη πιο πέρα, μετά από εξέταση των δυνατοτήτων που έχουν τα συγκεκριμένα ναυπηγεία. Έτσι προτείνουν, ακόμη και την κατασκευή τμημάτων του πρώτου πλοίου στην Ελλάδα, με αποστολή τους στην Ιταλία για τελική συναρμολόγηση, ή το αντίστροφο αν αυτό γίνει δυνατό! Ο λόγος είναι πως διαβλέπουν πολύ γρήγορη ανάκαμψη της εγχώριας υποδομής, ενώ ούτως ή άλλως σχεδιάζουν να επενδύσουν σημαντικά ποσά σε εξοπλισμό. Αυτός θα θα είναι άμεσης απόδοσης, ενώ το προσωπικό θεωρείται  εκπαιδευμένο και ικανό. Συνεπώς, δεν θα διστάσουν στο θέμα της ελληνικής προστιθέμενης αξίας.

Όπως έχουμε τονίσει, η Fincantieri έχει όλα της τα ναυπηγεία “κλεισμένα” για τα επόμενα χρόνια. Η Fincantieri Marinette, παραμένει ο μοναδικός κατασκευαστής των νέων φρεγατών του Αμερικανικού Ναυτικού, των FFG-62, ενώ οι παραγγελίες της ιταλικής μητρικής εταιρείας αυξάνονται συνεχώς (και από τον πολιτικό τομέα). Οπότε, η ελληνική απαίτηση για υψηλή ελληνική κατασκευαστική συμμετοχή είναι… λύση για τους Ιταλούς, όχι πρόβλημα.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Επιστρέφουν Φεβρουάριο οι Γάλλοι με βελτιωμένη πρόταση για τις Gowind

Αντίθετα, οι Γάλλοι έχουν να λύσουν αρκετά προβλήματα για τη διατήρηση της κατασκευαστικής τους ικανότητας, ενώ ποτέ δεν έκρυψαν το πόσο σωτήρια ήταν για τους εργαζομένους στο Λοριάν η ελληνική παραγγελία των 3 φρεγατών. Γι’αυτό και θεωρούμε πως θα πιέσουν έντονα, ώστε να πάρουν τη δεύτερη ελληνική παραγγελία έστω και την ύστατη στιγμή. Και δεν θα πρέπει να μας εκπλήξει κάποια “υπεράνω” επέμβαση, όπως αυτή που έγινε λόγω συμφωνίας AUKUS. Και αν κρίνουμε από όσα έχουν γίνει γνωστά, δύσκολα θα χάσουν το συμβόλαιο.

Αυτό που πρέπει να τονιστεί είναι πως η έντονη ελληνική δυσαρέσκεια και προς τους δυο ενδιαφερόμενους, για τις είτε ελλιπείς είτε απαράδεκτες προτάσεις τους, που εκφράστηκε τους προηγούμενους μήνες, δείχνει να φέρνει αποτελέσματα. Και οι δυο επέστρεψαν, και πλέον η “μπάλα είναι στην ελληνική ομάδα” που πρέπει να αποκωδικοποιήσει τις νέες λεπτομέρειες, και να βγάλει τα τελικά συμπεράσματα ανά κατηγορία. Το σίγουρο είναι πως κανείς στο ΠΝ ή τη ΓΔΑΕΕ δεν επηρεάζεται από “αυθόρμητες” δημόσιες εκδηλώσεις (με άρθρα και “σχόλια”) υπέρ κάποιας εκ των δυο προτάσεων. Κλείνοντας, τα “κακά” μαντάτα είναι πως το κόστος των προτάσεων, με κατασκευή των δυο πλοίων στην Ελλάδα, έχει φτάσει ήδη τα 1,7 δις ευρώ…

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Κλάση Constellation για το ΠΝ: 5+1 κρίσιμα στοιχεία που ίσως δεν γνωρίζετε

Η κλάση φρεγατών του Αμερικανικού Ναυτικού Constellation, είναι ίσως το πιο χιλιοειπωμένο θέμα στο χώρο της Άμυνας στην Ελλάδα, από την εποχή της διαβόητης...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Μπορούμε να πάμε τώρα σε Ευρωκορβέτες αντί για Gowind/FCX-30!

Όταν έγινε η αγορά των 3 φρεγατών FDI HN στο Πολεμικό Ναυτικό (αντί 4 συν "ενδιάμεση λύση" μεταχειρισμένων σκαφών συν τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -