16.6 C
Athens
Παρασκευή, 15 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΑΠΟΨΕΙΣMultilayered Air Defence στις ελληνικές FDI HN. Υπάρχει τελικά μειονέκτημα στην κορυφαία...

Multilayered Air Defence στις ελληνικές FDI HN. Υπάρχει τελικά μειονέκτημα στην κορυφαία μελλοντική φρεγάτα μας;

 

Η αγορά των FDI HN είναι όπως έχουμε γράψει, η είδηση της χρονιάς. Θα λέγαμε πως είναι της δεκαετίας, αλλά τελικά έτσι όπως πάμε θα δούμε κι άλλες μεγάλες αγορές οπλικών συστημάτων που θα ενισχύουν τις Ένοπλες Δυνάμεις. Και στην τελική, για μας εδώ στην ΠΤΗΣΗ, η αγορά των 18+6 Rafale μαζί με Meteor κοντράρει σε σπουδαιότητα την αγορά των 3 FDI HN. Ας σκεφτούμε, πως η Ινδία αγόρασε “μόλις” 36 Rafale για την αντιμετώπιση της… Κίνας (απέναντι στα J-20 της τελευταίας, φυσικά και διαθέτει Su-30, Mirage 2000-5Mk3 κοκ)

Επιτυχής βολή ASTER-30 από τη φρεγάτα “Normandie” (βίντεο)

Οι φίλοι της σελίδας μας χάρηκαν για την επιλογή. Οι “γαλλόφιλοι” ακόμη δεν μπορούν να το πιστέψουν! Οι υπόλοιποι φυσικά και χαίρονται, καθώς επιτέλους το ΠΝ ενισχύεται, ενώ δεν υπάρχει και μεγάλη περίπτωση να δούμε ακραίες αντιδράσεις για τα γαλλικά πλοία, όπως σίγουρα θα βλέπαμε πχ. για τα αμερικανικά ή τα γερμανικά (αν τα επιλέγαμε).

Περί ASTER 30, MICA VL-NG, ESSM, και CAMM-ER/CAMM-EER, απαντάμε στα σχόλια, ενώ η MBDA προσφέρει ελληνική συμπαραγωγή στους CAMM!

Μερικοί όμως από τους αναγνώστες μας, εξέφρασαν τις αμφιβολίες τους σε ότι αφορά το αντιαεροπορικό σύστημα της FDI HN. Μας έκανε εντύπωση αυτό το γεγονός, αφού η ξεκάθαρη υπεροχή της FDI είναι το οπλοσύστημα ASTER 30/SeaFire, που δίνει δυνατότητες αεράμυνας περιοχής, καθώς και η βελτιστοποιημένη σχεδίαση για μειωμένη πρόνευση και διατοιχισμό. Χωρίς να είναι φρεγάτα αεράμυνας περιοχής, δεν έχει πολλά να ζηλέψει από μια φρεγάτα αεράμυνας περιοχής. Κι ας έχει μόνο 4500 τόνους εκτόπισμα.

“Απαίτηση για κατ’ ελάχιστο 30% εγχώριας βιομηχανικής συμμετοχής επί της αξίας του προγράμματος των φρεγατών” (Εισηγήσεις NavalDefence Forum, Τρουλινός, CEO Intracom DefenceSA)

Οι Γάλλοι, σε κάποια φάση, πρότειναν τον εξοπλισμό του πλοίου με 16 MICA VL, στη θέση των ASTER 15. Λογικά, ένα πλοίο με 32 πυραύλους, θα “φορτωθεί” με 16 ASTER 30 και 16 ASTER 15. Οι Γάλλοι πρότειναν τους φθηνότερους MICA VL-NG. Αλλά με αυτό τον τρόπο, ο φόρτος βλημάτων μεγάλου βεληνεκούς θα ήταν μόνο 16 ASTER 30. Αν είχαμε δεχτεί τον εξοπλισμό με 16 ASTER 15, δεν θα είχαμε να κερδίσουμε τίποτα, αφού η διαφορά τιμής ASTER 15 & 30 είναι πολύ μικρή, ενώ η παραγωγή του ASTER 15 έχει λήξει (δεν λαμβάνονται παραγγελίες).

SIPRI: Με πυραύλους Aster 15 οι ιταλικές FREMM της Αιγύπτου

Με 32 όμως πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς ASTER 30, και 21 RAM RIM-116 για CIWS, το πλοίο στερείται ενός οπλικού συστήματος μέσου βεληνεκούς. Σωστά; Αυτό είναι ένα ερώτημα για πολλούς αναγνώστες μας, που θεωρούν πως η νέα ελληνική φρεγάτα, θα έχει ένα μειονέκτημα από την αρχή. Ισχύει όμως αυτό; για να δούμε.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Δυνατότητα εκσυγχρονισμού 4 φρεγατών του ΠΝ κλάσης S, με τοποθέτηση 4 ετοιμοπαράδοτων refurbished RAM των 21 πυραύλων

Καταρχάς, ο ASTER 30 μπορεί να εμπλέξει στόχους σε όλο το εύρος εμπλοκής του ASTER 15. Και πως να μην το κάνει άλλωστε, τη στιγμή που ο ASTER 30 είναι ο ASTER 15 με έναν επιπλόν booster. Συνεπώς, δεχόμαστε πως αν χρειαστεί, το πλοίο μπορεί να εμπλέξει με τους ASTER 30 στόχους που θα εμφανιστούν ξαφνικά στο ραντάρ, πετώντας πολύ χαμηλά, ή εμφανιζόμενοι πίσω από ένα νησί.

Τα συστήματα CIWS των υποψηφίων φρεγατών του Πολεμικού μας Ναυτικού, RAM vs Millenium vs STRALES vs … τίποτα!

Πριν συνεχίσουμε, να πούμε και το εξής. Η FDI HN είναι ένα απόλυτα προηγμένο πλοίο, και ο συνδυασμός ASTER 30/SeaFire θα είναι δικτυωμένος στο σύστημα αεράμυνας μέσω Link 16, ενώ εικόνα θα μεταφέρεται και μέσω του αντικαταστάτη του Link 11, Link 22. Συνεπώς, δεν θα μας έκανε εντύπωση αν το ΠΝ δημιουργήσει σενάρια όπου στόχοι που πλησιάζουν πίσω από ένα νησί ή πετώντας πολύ χαμηλά, εμπλακούν από τους ASTER 30 με δεδομένα από άλλα πλοία, ή από κάποιο ιπτάμενο ραντάρ (ακόμη κι από κάποιο Rafale ή F-16V). Συνεπώς, δύσκολα θα “αιφνιδιαστεί” μια FDI HN.

Πύραυλοι RAM Block 2 για την Ιαπωνία, «έλεγχος τιμών»

Ας υποθέσουμε όμως που αιφνιδιάζεται, και οι στόχοι είναι πολύ χαμηλά, ελίσσονται μέσα από νησιά και βραχονησίδες, και εξαπολύουν τα όπλα τους, πριν η φρεγάτα εκτοξεύσει τα όπλα της, και εν προκειμένω τους ASTER 30. Βέβαια, για να γίνει αυτό η FDI HN θα πρέπει να έχει μπει είτε μέσα στο Ακσάζ είτε στα Δαρδανέλια, αλλά για τη χαρά της συζήτησης ας το δεχτούμε. Ή, πλέοντας μεταξύ Καστελλόριζου και Κύπρου, δέχεται πολλαπλές επιθέσεις, από όλα τα ύψη. Τι κάνει; εξαντλεί τους ASTER 30;

ΑΠΟΨΗ: To ΠΝ γράφει εκ νέου Ιστορία με τους SPIKE NLOS στις κανονιοφόρους του

Καταρχάς, ευτυχώς που το ΠΝ έχει την κρίση, και επέλεξε να έχει 8 επιπλέον ASTER 30 στη θέση 8 SCALP NAVAL. Κατά δεύτερον, ακόμη κι αν το πλοίο κινείται χωρίς την κάλυψη της Πολεμικής Αεροπορίας, χωρίς δηλαδή κάποια Rafale με Meteor, ή κάποια F-16V με ΑΙΜ-120C7, πάλι, δύσκολα να είναι μόνο του, χωρίς κάποια ΜΕΚΟ200ΗΝ ή Gowind HN. Έτσι, θα έχει δίπλα της άλλους 16 MICA VL ή ESSM Block 1.

Η Naval Group και το ΠΝ τα βρήκαν! Έρχεται αγορά 3 FDI που συνδυάζεται -επιτέλους- με Gowind;

Δυστυχώς, από την εποχή της “φρεγατιάδας”, η FDI HN κατάφερε να τραβήξει την “προσοχή” χάρη στους ASTER 30. Λίγοι είναι αυτοί που κατάλαβαν πως το ΠΝ, από την εποχή της πρώτης διαπραγμάτευσης για τις Belh@rra, επέμενε στο θέμα του RAM. Και μάλιστα όχι την αμερικάνικη έκδοσή του, το C-RAM με 13 πυραύλους, αλλά τον “γερμανικό” εκτοξευτή, με τους 21 πυραύλους.

ΑΠΟΨΗ: Ας (ξανα)μιλήσουμε για επιθέσεις κορεσμού στις φρεγάτες του ΠΝ και την καταύγαση στόχων

Καταρχάς να πούμε πως ο “γερμανικός” εκτοξευτής εκτός από τους περισσότερους πυραύλους, έχει κι ένα ακόμη πλεονέκτημα. Μπορεί να γυρίσει κάθετα, και να εκτοξεύσει πυραύλους ακόμη και σε “τυφλές” γωνίες, ενώ το ΠΝ έχει επεξεργαστεί και πλήθος σεναρίων άμυνας και επίθεσης για το όπλο. Η εμπειρία από τις Ρουσσέν ήταν καταλυτικής σημασίας για την επιλογή των RAM.

Άσκηση Αντικειμενικότητας: Ένας Belhaρίτης υπερασπίζεται τις… FDI-HN

Τώρα, οι Super Vita φέρουν τους RIM-116A Block 1, ενώ οι FDI HN θα φέρουν τους Block2b. Οι τελευταίοι, εκτός από ανώτερα ηλεκτρονικά, με δυνατότητα πλήγματος ακόμη και σε στόχους επιφανείας ή ξηράς. Επίσης, έχουν τη δυνατότητα, όταν βάλλονται σε ομοβροντίες, να επικοινωνούν μεταξύ τους (οι πύραυλοι). Έτσι σε περίπτωση που ο πρώτος πύραυλος, αποτύχει να χτυπήσει τον πρώτο στόχο, θα δώσει οδηγία στον επόμενο, να χτυπήσει αυτός τον στόχο. Οι πύραυλοι έχουν τη δυνατότητα να ξέρουν αν “προσπέρασαν” το στόχο. Επίσης, αν υπάρχει πρόσκρουση, ο επόμενος RAM που ακολουθεί κινείται προς το δεύτερο στόχο, ή αυτοκαταστρέφεται.

ΑΠΟΨΗ: Το μοναδικό κριτήριο με το οποίο θα επιλέξει το Πολεμικό Ναυτικό τις νέες του φρεγάτες

Το ενδιαφέρον όμως δεν είναι οι δυνατότητες του πυραύλου σε ΑΙ, αλλά η εντυπωσιακή εμβέλεια του Block 2b. Έτσι, ενώ το Block 1 είχε επίσημα εμβέλεια 10 χιλιομέτρων, ο Block 2b έχει, χάρη στον ισχυρότερο και πολύ πιο εξελιγμένο κινητήρα, εμβέλεια που ξεπερνά τα 25(!) χιλιόμετρα. Έτσι, ο RIM-116 αποκτά δυνατότητες που ξεφεύγουν από την έννοια του CIWS (Close in weapon system) και φτάνουν σε επίπεδο CAMM ή ESSM Block 1. Επίσης η εμβέλειά του είναι συγκρίσιμη με τον παλιότερο MICA VL (όχι τον NG).

Νέες ναυπηγήσεις ή αναβαθμίσεις πλοίων; Το Γερμανικό παράδειγμα

O Block2b είναι μια λύση που δόθηκε από τους Γερμανούς για την αντιαεροπορική άμυνα πλοίων που τους λείπει κάποιος άλλος mid range πύραυλος. Έτσι, και οι κορβέτες Κ130, και οι φρεγάτες F126 θα αποκτήσουν έναν πύραυλο που θα μπορεί να χτυπά στόχους σε αποστάσεις ESSM ή CAMM. Πιθανολογούμε πως και οι Αμερικανοί θα “φορέσουν” τον πύραυλο στα LCS Freedom και Independence, που στερούνται κάποιου εκτοξευτή Mk41 και των ESSM. O RAM Block 2b είναι ουσιαστικά ανταγωνιστικός του CAMM, ενώ υπό συνθήκες και τους ESSM Block2.

ΑΠΟΨΗ: MICA NG σε συσκευασία Gowind, μια προσιτή λύση για το ΠΝ;

Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που το ΠΝ απέρριψε όλες τις προτάσεις για μη τοποθέτηση του RAM στις Belh@rra. Οι “πιέσεις” και παραινέσεις για υιοθέτηση της γαλλικής έκδοσης, έστω με μερικούς ASTER 30 δεν έπιασαν, και κάθε έκδοσης της FDI για την Ελλάδα. To RAM συμπεριλαμβάνεται στο πλοίο, και μάλιστα, οι Γάλλοι σε συνεργασία με την RAMSYS θα το ενσωματώσουν πλήρως στο SETIS λύνοντας τα όποια θέματα υπάρχουν με το TEWA (Threat Evaluation and Weapons Assignment).

ΑΝΑΛΥΣΗ: Οι φρεγάτες LaFayette ως Ενδιάμεση Λύση για την αγορά των FDI!

Προφανώς και ένας MRSAM όπως ο CAMM-ER ή ο VL-MICA NG θα ήταν χρήσιμος σε ένα πλοίο αεράμυνας περιοχής. Αλλά, όπως “φωνάζουμε” από την αρχή, η FDI HN είναι ένα πλοίο με εκτόπισμα 4400 τόνων, συνεπώς, θα πρέπει να είμαστε λιγότερο αισιόδοξοι για το τι μπορεί να “κουβαλήσει”. Η τοποθέτηση 32 πυραύλων ASTER 30, δηλαδή η ύπαρξη σε περίοδο κρίσεων 96 πυραύλων μεγάλου βεληνεκούς στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, αλλάζει πολλά από τα δεδομένα. Άλλωστε, θα επιμείνουμε, πως για το ΠΝ βασικές και σημαντικότερες είναι οι ανθυποβρυχιακές δυνατότητες του πλοίο (με το CAPTAS-4 να μπαίνει πλέον ενεργά στο “παιχνίδι”).

Ανθυποβρυχιακός Πόλεμος – Παθητικός Εντοπισμός: SE=SL–AN–PL+DI

Με τους RIM-116 Block2b οι ελληνικές FDI HN, αποκτά το short to medium range πύραυλο που δεν έχουν, συμπληρώνοντας λοιπόν το Layer των ASTER 30, με ένα ακόμη Layer με τους RAM Block2b. Και τέλος, θα υπάρχει και το Super Rapido των 76 χιλιοστών, το οποίο όπως έχουμε γράψει μπορεί να γίνει STRALES αν το επιλέξει το ΠΝ. Γράφουμε το “ΑΝ” διότι το πλοίο με ASTER 30, RAM Block 2b και το Super Rapido (συν STIR), υπό τις “οδηγίες” του SeaFire/SETIS, είναι ένα από καλύτερα οπλισμένα πλοία του μεγέθους του, αν όχι το καλύτερα οπλισμένο πλοίο σε Α/Α αγώνα, κάτω από τους 5.000 τόνους. Και το επίτευγμα του ΠΝ είναι πως 3 τέτοια πλοία, με φόρτους και FOS 3 ετών για κάθε πλοίο, τα αγοράζει 3 δις ευρώ!

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Αιγαίο χωρίς πλοία του Πολεμικού μας Ναυτικού, γίνεται;

Εντύπωση προξένησαν οι δηλώσεις του υπουργού Άμυνας, Νίκου Δένδια, στην Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά, στις 6 Νοεμβρίου, όπου είπε τα εξής, μιλώντας -και- για το...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

Ναυτικό ισοζύγιο στο Αιγαίο: πως οι Τούρκοι εκσυγχρονίζουν τις δικές τους MEKO 200TN – Μέρος B΄

Του Βασίλη Παπακώστα. Πρώτη δημοσίευση «Πτήση» 47, Απρίλιος 2024 Στο πρώτο μέρος του άρθρου εξετάσαμε  το πρόγραμμα ΕΜΖ (Εκσυγχρονισμού Μέσου Ζωής) των τουρκικών φρεγατών MEKO...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -