15.4 C
Athens
Δευτέρα, 4 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΑΠΟΨΕΙΣΚορβέτες για το Πολεμικό Ναυτικό: Όλα είναι ανοιχτά, "παίζουν" 4 προτάσεις!

Κορβέτες για το Πολεμικό Ναυτικό: Όλα είναι ανοιχτά, “παίζουν” 4 προτάσεις!

Τον τελευταίο καιρό έχει υπάρξει μια έντονη παραφιλολογία σχετικά με την επιλογή των κορβετών από το Πολεμικό Ναυτικό. Όλοι, έχουν καταλάβει πως η επιλογή των γαλλικών φρεγατών FDI HN θα συμπαρασύρει και τις κορβέτες, με τη Gowind HN σαν την λογική αγορά. Βέβαια, σε πολλούς έχει διαφύγει το γεγονός ότι το Πολεμικό Ναυτικό δεν εγκλωβίζεται σε διλήμματα, και σε “μοναδικές” λύσεις. Άνθρωποι που έχουν μάθει να φέρνουν μια πυραυλάκατο σε απόσταση αναπνοής από τον εχθρό, ή έχουν φωτογραφίσει από το περισκόπιο τον ύπαρχο να καπνίζει στην τουρκική φρεγάτα, δεν γίνεται να εγκλωβιστούν σε “μια επιλογή”.

ΑΠΟΨΗ: Gowind HN, οι Γάλλοι προτείνουν την “απόλυτη” ανθυποβρυχιακή κορβέτα για το Ναυτικό μας

Έτσι, παρά το γεγονός ότι πράγματι, οι γαλλικές κορβέτες θα φέρουν μια ομοιοτυπία σε επίπεδο συστήματος διαχείρισης μάχης (CMS), εντούτοις, δεν θα υπάρξει κάποια άλλη. Μην ξεχνάμε πως FDI και Gowind είναι τελειώς διαφορετικά πλοία. Ναι, τα Κέντρα Μάχης και οι κονσόλες θα είναι σχεδόν ίδια, αν έχουμε επιλογή των γαλλικών κορβετών, αλλά αυτό δεν αρκεί για να αγοράσει το ΠΝ τις κορβέτες, στην τιμή που θα πουν οι Γάλλοι.

Ευρωκορβέτα: Νορβηγία και Δανία μπαίνουν στο πρόγραμμα, νέα δυναμική

Μερικοί οδύρονταν όταν το ΠΝ δεν αγόρασε δυο φρεγάτες για 3,4 δις ευρώ. Κάπου πρέπει να έχουμε τα screenshots με κρεμάλες και ναυτοδικεία που σήκωσαν “φίλοι του ΠΝ” στο twitter, γιατί δεν δώσαμε “επιτόπου” 1,7 δις ευρώ για ένα πλοίο 4.000 τόνων. Κανείς βέβαια δεν ζήτησε συγγνώμη από το ΠΝ, όταν τελικά, με 3 δις (3,048) ευρώ αγόρασε 3 φρεγάτες αντί για 2. Aς το αφήσουμε εδώ, κι ας μην πούμε περισσότερα. Έχουμε πει πως θα γράψουμε πολλά όταν τελειώσει αυτή η ιστορία.

Παραδόθηκε στο Ναυτικό του Κατάρ η πρώτη κορβέτα κλάσης Doha

Όπως είπαμε, κάποιοι θεωρούν πως οι Gowind HN είναι “τελειωμένη υπόθεση” ή αλλιώς, όπως λένε και στην ελληνική επαρχία “φε ακομπλί”. Έλα όμως που δεν είναι! Το ΠΝ έχει ένα συγκεκριμένο προϋπολογισμό για να πάρει 4 (που πρώτοι είχαμε γράψει) κορβέτες. Μετά θα γίνει κι ένα σουλούπωμα στις ΜΕΚΟ (σε δυο από αυτές), και θα αγοράσουμε και τις 2 Μ Class από Ολλανδία. Όμως ο προϋπολογισμός αυτός είναι ανελαστικός. Και δεν γίνεται να αυξηθεί κατά τις απαιτήσεις “διαφόρων”.

«Κορβετιάδα»: Το μεγάλο λάθος που δεν πρέπει να γίνει

Αν οι Γάλλοι, δεν “έρθουν” οικονομικά, εκεί που θέλει το ΠΝ, τότε υπάρχουν κι άλλες επιλογές. Μετά λόγου γνώσης γράφουμε πως όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά. Ποια είναι αυτά; Ναι, είναι 3 ακόμη οι ανταγωνιστές, σύνολο 4 σχήματα. Μπορεί αυτό να μην αρέσει σε κάποιους, αλλά έτσι επιτυγχάνεται ο ανταγωνισμός.

Πως φτάσαμε στις κορβέτες Gowind; Εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ200ΗΝ και Ενδιάμεση Λύση πυροδότησαν τις εξελίξεις

Πρώτη πρόταση, και μάλιστα εξαιρετική, σχεδόν φαβορί θα λέγαμε, είναι η ελαφριά φρεγάτα 10514 της ολλανδικής Damen. Το πλοίο, που όπως έχουμε γράψει είναι 3.000 τόνους σε εκτόπισμα. H 10514 είναι φθηνότερh από την Gowind HN, και μάλιστα με δοκιμασμένο σύστημα πρόωσης. Την ίδια στιγμή, μπορεί ναι μεν να οπλιστεί με τους MICA VL (για να είναι συγκρίσιμο με τη Gowind HN), αλλά το ΠΝ έχει εξετάσει και τη λύση των ESSM Block 2 αλλά και των NSM. Μην ξεχνάμε πως οι ESSM έχουν και ελληνική προστιθέμενη αξία, ενώ η MBDA έχει ακόμη τους Έλληνες υποκατασκευαστές στο “περίμενε”. Συνεπώς, αδιέξοδα δεν υπάρχουν.

La Tribune: «Η Ελλάδα διστάζει μεταξύ κορβετών ή 4ης φρεγάτας» ή μήπως όχι;

Την ίδια στιγμή, οι Ολλανδοί δίνουν ίδιους χρόνους κατασκευής με τους Γάλλους (ή και μικρότερους) ενώ είναι και πιο δεκτικοί στο θέμα της κατασκευής των πλοίων στην Ελλάδα. Το πλοίο είναι  ταχύτερο από το γαλλικό (μπορεί να πλησιάσει και τους 28 με 30 κόμβους), τη στιγμή που η Gowind HN χωρίς φορτίο πιάνει μόλις 25 κόμβους. Άλλωστε, και η FDI είναι και η ίδια αρκετά αργή, καθώς με μισό φορτίο το πλοίο επιτυγχάνει 26 κόμβους. Πρέπει όμως να έχουμε κατά νου πως κάποια από τα πλοία του ΠΝ έχουν ως αποστολή και τη συνοδεία ταχέων επιβατηγών, έμφορτων με Έλληνες στρατιώτες, προς τα νησιά ή την Κύπρο.

ΕΞΕΛΙΞΗ: Μόνο οι γαλλικές Gowind και οι ολλανδικές SIGMA 10514 στο “τραπέζι” για το ΠΝ, οι Ιταλοί δεν έχουν φέρει γραπτή πρόταση

Οι Ιταλοί τώρα με την Doha, έχουμε γράψει πως έχουν πρόταση ακριβότερη από τους Γάλλους και τους Ολλανδούς, αλλά ταυτόχρονα έχουν μερικά πλεονεκτήματα. Καταρχάς, έρχονται μαζί με την ΟΝΕΧ να προτείνουν λύση για τα Ναυπηγεία της Ελευσίνας. Κατά δεύτερο, το πλοίο τους είναι κατά πολύ ανώτερο των άλλων προτάσεων, με καλύτερο ραντάρ και δυνατότητα να φέρει ASTER 30 αν χρειαστεί, κάτι που σημαίνει πως το ΠΝ δεν θα πάει σε άλλο πύραυλο (MICA VL).

LCS Freedom, αποδεκτό το πρώτο “επισκευασμένο” κιβώτιο στo LCS-21, ξαναρχίζουν οι παραλαβές των πλοίων από το USN

Βέβαια προσφέρουν και γαλλικά όπλα (Exocet, MICA VL) αλλά σε περίπτωση που οι Γάλλοι δεν φερθούν “έξυπνα”, έχουν πλήρη γκάμα όπλων (CAMM, CAMM-ER, OTOMAT, κ.ο.κ.) για να καλύψουν τις ελληνικές ανάγκες με το παραπάνω. Και άλλωστε, μας έχει μείνει και μια μικρή “πίκρα” όταν δεν επιλέχθηκε η ιταλική Bergamini.

ΕΞΕΛΙΞΗ: Damen Strikes Back, οι Ολλανδοί έφεραν πρόταση για 3 ή 4 ελαφριές φρεγάτες SIGMA 10514

Πολλοί έσπευσαν να διαγράψουν και τους Αμερικανούς από το παιχνίδι, μετά τη γαλλική επιλογή. Όπως έχουμε γράψει, αποκλειστικά, το USN θα απαντήσει με LoA στην ελληνική LoR του περασμένου Μαρτίου. Εκεί μέσα, θα περιγράφεται πως το ΠΝ μπορεί με 1 δις να εκσυγχρονίσει τις 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ, αλλά και να πάρει 3 άμεσα, και 1 ακόμη στο μέλλον, Littoral Combat Ship (LCS) Freedom, δημιουργώντας με κάτω των δυο δις (με όπλα, ανταλλακτικά κ.λπ.) έναν στόλο 8 σκαφών επιφανείας. Την ίδια στιγμή, όπως επίσης έχουμε γράψει, η λύση Ticonderoga είναι πλέον υπαρκτή, και άνετα ένα πλοίο “χωράει” στο 1 δις. Είναι αστείο, αλλά μετά από μια 20ετία οι ΗΠΑ μας δίνουν Tico, αλλά εμείς δεν ενδιαφερόμαστε!

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: Η τελική διαμόρφωση της SIGMA 11515HN και της SIGMA 10514 που προτείνει η Damen στο ΠΝ

Συνεπώς, είναι πολύ πρόωρο να λέμε πως το παιχνίδι έχει “τελειώσει”. Μπορεί ίσως κάποιο να θέλουν να προδιαγράψουν τις εξελίξεις (για ευνόητους λόγους), αλλά τίποτα δεν ισχύει. Για την ακρίβεια, η διαδικασία έχει “παγώσει” μέχρι και τουλάχιστον τις 15 Ιανουαρίου, όπου αναμένεται νέο ολλανδικό “χτύπημα”. Επίσης, αναμένεται παράδοση της αμερικανικής LoA ενώ υπάρχει ήδη στα χέρια Ελλήνων αξιωματούχων περίληψη.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: 3+1 μεταχειρισμένες αμερικανικές LCS για το ΠΝ παράλληλα με εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ

Στο ΠΝ αναμένουν με ενδιαφέρον την τελική αμερικανική απάντηση, και σίγουρα δεν μένουν ασυγκίνητοι στα δωρεάν πλοία. Ενώ ακόμη και τα “προβληματικά” LCS, με την απαγόρευση να μην ξεπερνούν τους 35 κόμβους, παραμένουν γρηγορότερα από τις Gowind και από τις SIGMA. Με το επισκευασμένο κιβώτιο, μιλάμε για ακόμη μεγαλύτερη διαφορά. Καλό είναι λοιπόν να μην ξεγράφουμε κανέναν, και τίποτα. Και το λέμε πολύ προσεκτικά αυτό που διαβάζετε εδώ.

ThinkOutOfTheBOx: Φρεγάτες Type 31 αντί κορβετών για το Ναυτικό

Άλλωστε, τα όσα χρήματα περισσέψουν από το πρόγραμμα, αν περισσέψουν, θα πάνε και πάλι στο ΠΝ, που ετοιμάζεται για την αντικατάσταση των υποβρυχίων 209/1100. Το να προσπαθούν κάποιοι, να “κλείσουν” μια διαπραγμάτευση γιατί έτσι τους συμφέρει, δεν συμφέρει το ΠΝ. Ούτε την Ελλάδα, ούτε τον Έλληνα φορολογούμενο. Μην ξεχνάμε πως για τις φρεγάτες είχαν εμφανιστεί πολλοί ενδιαφερόμενοι. Λίγη υπομονή, μπορεί και να εκπλαγούμε…

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Η ανάστροφη πλώρη της FDI, οι Aster 30 και το “σύννεφο νερού”

Πριν λίγο καιρό, η Naval Group αλλά και το Marine Nationale (γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό) έδωσαν στη δημοσιότητα φωτογραφίες και βίντεο από τις πρώτες δοκιμές...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

Ναυτικό ισοζύγιο στο Αιγαίο: πως οι Τούρκοι εκσυγχρονίζουν τις δικές τους MEKO 200TN – Μέρος B΄

Του Βασίλη Παπακώστα. Πρώτη δημοσίευση «Πτήση» 47, Απρίλιος 2024 Στο πρώτο μέρος του άρθρου εξετάσαμε  το πρόγραμμα ΕΜΖ (Εκσυγχρονισμού Μέσου Ζωής) των τουρκικών φρεγατών MEKO...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -