Η ΠΤΗΣΗ σήμερα ανοίγει νέο κεφάλαιο στη “Φρεγατιάδα“, καθώς θεωρούμε επιβεβλημένο να ενημερώσουμε τους αναγνώστες μας σχετικά με το τι συμβαίνει με το πρόγραμμα των φρεγατών, και το “που βρισκόμαστε” μετά τη “σιγή ασυρμάτου” που είχαμε εδώ και σχεδόν ένα μήνα. Διαφορετικά, κυκλοφορούν διάφοροι βολικοί “μύθοι”, που φυσικά, μιας και δεν βρίσκεται κανείς να πει κάτι διαφορετικό, “γιγαντώνονται”.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ NAVAL GROUP για την FDI: H πρόταση για το Πολεμικό μας Ναυτικό
Καταρχάς, δεν υπάρχει καμία σκέψη για αναβολή, καθυστέρηση ή ακύρωση. Όσα διακινούνται, είναι στη φαντασία κάποιων, που για τους δικούς τους λόγους δεν θέλουν να προχωρήσει το πρόγραμμα. Το πρόγραμμα θα προχωρήσει κανονικά, και η Κυβέρνηση θέλει όχι απλά την υλοποίησή του στο ακέραιο, αλλά και το σχεδιασμό της “επόμενης μέρας”. Δηλαδή, δεν σταματάμε στις +4 φρεγάτες.
Επίσης, δεν έχει παρθεί καμία απόφαση. Ούτε οι Αμερικανοί έχουν επιλεγεί, ούτε οι Ολλανδοί έχουν αρχίσει να γράφουν τα συμβόλαια, ούτε φυσικά πάμε στους Γάλλους. Αυτό που έχει γίνει είναι η παρουσίαση των προτάσεων στο Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο, με στόχο της διάχυσης της πληροφορίας σε όλα τα ανώτατα επίπεδα διοίκησης. Οι φάκελοι των προτάσεων, που παραμένουν ΑΠΟΡΡΗΤΟΙ, έχουν παρουσιαστεί σε κλειστές συνεδριάσεις. Η ανάλυση συνεχίζεται, καθώς το ΠΝ δεν θα αφήσει τίποτα στην τύχη.
Το ΠΝ με τη συνεργασία της ΓΔΑΕΕ, έχει καταφέρει να “ομογενοποιήσει” τις προτάσεις, με βάση ένα εκτεταμένο ερωτηματολόγιο που συμπλήρωσαν οι υποψήφιοι. Έτσι οι προτάσεις μπορούν να συγκριθούν με κοινούς παρονομαστές. Θα δώσουμε ένα παράδειγμα. Στην πρότασή του υποψήφιος είχε μέσα Follow On Support, εκπαίδευση, ανάλυση κόστους, μέχρι επιπέδου ροδέλας βίδας, στα περίπου 700 εκ. ευρώ. Άλλος ανάδοχος, είχε “πετάξει” ένα “ξερό” 80 εκ. ευρώ, άνευ ανάλυσης, με ερωτηματικό για το αν το κόστος θα είναι αυτό τελικά(!). Αυτές οι δυο προτάσεις δεν είναι συγκρίσιμες. Γνωστοί-άγνωστοι διέρρευσαν τις τιμές, και λογικά η μια πρόταση ήταν με Follow On Support, η άλλη ήταν με Κοροϊδία-Support. Το ΠΝ βρήκε τρόπο και τα έκανε όλα συγκρίσιμα.
Ο εκσυγχρονισμός των τουρκικών MEKO 200 έρχεται ένα βήμα πιο κοντά!
Άλλη πρόταση, είχε ακριβώς τι θα πάρουν οι Έλληνες συνεργάτες, τις επενδύσεις που θα πρέπει να γίνουν σε ελληνικό έδαφος, τη βιομηχανική και στρατιωτική συνεργασία. Μιλάμε για την ελληνική προστιθέμενη αξία, και το ΠΝ επίσης εξετάζει το θέμα. Ούτε εδώ είχαμε ομοιομορφία, μια πρόταση είχε πλήρη ανάλυση του έργου και των επενδύσεων σε ελληνικό έδαφος, με κατανομή ποσοστού και συμπαραγωγής, δεύτερη πρόταση, δεν είχε τίποτα, τρίτη πρόταση είχε λίστα συνεργατών που ΑΝ “βολέψει”, θα τους δώσουν έργο και πάει λέγοντας. Αυτά όλοι οι ανάδοχοι έπρεπε να τα διευκρινίσουν, και τα διευκρίνισαν, και έτσι μπορεί να προχωρήσει η διαδικασία. Τώρα εξετάζονται όλες οι επιμέρους απαντήσεις που δόθηκαν. Κάποιοι αξιωματικοί ξενυχτούν πάνω από τους φακέλους…
Φυσικά, κομβικό ρόλο παίζει ο τρόπος της χρηματοδότησης. Η Ελλάδα δανείζεται με αρνητικά επιτόκια, συνεπώς οι ευρωπαϊκές τράπεζες κάνουν “ουρά” να χρηματοδοτήσουν το πρόγραμμα. Το θέμα είναι, οι εκταμιεύσεις προς τα ναυπηγεία. Αν για παράδειγμα, ένα Ναυπηγείο ζητά 80% μπροστά, αλλά τα λεφτά τα δίνει μια Τράπεζα της Χώρας του Ναυπηγείου (συνεπώς εμείς θα πάρουμε και θα δώσουμε αυτό το 80% με μια “υπογραφούλα”), αυτό σημαίνει πως σε περίπτωση που το ΠΝ δεν μείνει ευχαριστημένο από το αποτέλεσμα, δεν μπορεί να καθυστερήσει τις εκταμιεύσεις. Κοινώς, το “πουλάκι” θα έχει πετάξει, και θα πρέπει να ξαναζήσουμε την ιστορία με τα 214ΗΝ.
Το ΠΝ θα στραφεί σε κορβέτες μετά τις φρεγάτες, πιστεύει η Israel Shipyards
Τώρα, ασχέτως τα όσα κυκλοφορούν κατά καιρούς, είναι απολύτως σαφές πως οι Ολλανδοί έχουν την καλύτερη πρόταση. Από όλες τις απόψεις, το ΠΝ έχει εντυπωσιαστεί από τον τρόπο με τον οποίο η Damen έχει προσεγγίσει το θέμα, και δεν υπάρχει αμφιβολία πως η 11515ΗΝ είναι ένα πλοίο κομμένο και ραμμένο στα μέτρα του ΠΝ. Αν λοιπόν υπάρχει μια σαφής προτίμηση από το ΠΝ, τότε αυτή είναι η ολλανδική πρόταση. Οτιδήποτε άλλο γράφετε ή ακούγεται, είναι ανοησίες.
ΑΠΟΨΗ: Ιταλία και FREMM-IT, έχει τελικά ελπίδες η Bergamini να είναι η νέα φρεγάτα του ΠΝ;
Πάλι, προς διασκέδαση διαφόρων ψεμάτων, η αμερικανική HF2 είναι η φθηνότερη πρόταση (είναι φθηνότερη τελικά κι από την βρετανική) και η αναλυτικότερα κοστολογημένη, ενώ παραμένει κοντά στην “κορυφή” της διαδικασίας. Ο οπλισμός της μπορεί να μην ικανοποιεί κάποιους από τους φίλους μας αναγνώστες, αλλά το ΠΝ δεν ζητά αυτή τη στιγμή κάτι περισσότερο από αυτά που προτείνει το USN. Δεν αποκλείεται, στο τέλος της όλης συζήτησης να προστεθούν άλλα 3 SCL, φτάνοντας στα κελιά στα 14. Τεχνολογικά το πλοίο θεωρείται προηγμένο και πλήρες, έχει την εγγύηση του USN, ενώ η LM έχει κάνει τις ήσσονος σημασίας αλλαγές που ζήτησε το ΠΝ (σύστημα αποβλήτων, ενδιαιτήσεις κα).
Φρεγάτα HF2: Έχει ελπίδες, κι αν ναι, πως θα μπορούσαμε να τις δούμε στο ΠΝ;
Η FDI παραμένει εκτός των φαβορί, καθώς η τιμή της εκτός από υψηλή, παραμένει στο “περίπου”. Η γαλλική πλευρά αφήνει για το μέλλον τη δυνατότητα ενσωμάτωσης κάποιου συστήματος EW, ενώ η μόνη ουσιαστική βελτίωση που έχει φτάσει στο ΠΝ είναι η ενσωμάτωση του RAM, καθώς και του MICA VL. Αυτό που επίσης είναι σαφές είναι η αδυναμία του SETIS να συνεργαστεί με το MH-60R, καθώς δεν υπάρχει περίπτωση συνεργασίας Naval Group/Sikorsky για το “πάντρεμα” των συστημάτων. Τέλος, αλγεινή εντύπωση εξακολουθεί να κάνει η πολύ υψηλή τιμή που είχαν προσφέρει οι Γάλλο στην πρώτη φάση της διαδικασίας, όταν “έπαιζαν” μόνοι τους, και η τιμή που προσφέρουν τώρα.
ΑΠΟΨΗ: Ας (ξανα)μιλήσουμε για επιθέσεις κορεσμού στις φρεγάτες του ΠΝ και την καταύγαση στόχων
Η ΑΗ140ΗΝ είχε ξεκινήσει αρκετά “δυνατά”, υπoστηριζόμενη πλήρως από το Royal Navy, με την παραχώρηση αριθμού Type 23 (έναντι φυσικά ανταλλάγματος). Οι Type 23 όμως δεν είναι απολύτως σαφές ποιες θα είναι, πως θα έρθουν, τι θα προσφέρουν και για πόσο. Επίσης, η εταιρεία δεν έχει ξεκαθαρίσει το τελικό κόστος μετατροπής της αγγλικής έκδοσης Type 31 σε AH140HN. Είναι προφανές πως τα δυο πλοία είναι η μέρα με τη νύχτα συνεπώς το κόστος πρέπει να είναι ξεκαθαρισμένο. Προφανώς και η Babcock μπορεί να το κάνει, αλλά πιθανόν, το πότε, το πόσο και το για πόσα, δεν είναι σαφές.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Η βελτιωμένη πρόταση της Damen για το πρόγραμμα των νέων φρεγατών του ΠΝ!
Οι Ιταλοί είναι το μεγάλο άγνωστο Χ του διαγωνισμού. Πετώντας κάτω από τα ραντάρ, έφτασαν να προσφέρουν ένα εξαιρετικό πλοίο, μια Ενισχυμένη Bergamini General Purpose, δηλαδή την έκδοση GP με επιπλέον CAPTAS-4. Το θέμα είναι πως δεν έχουν καταφέρει να πείσουν τους Αμερικανούς να προσφέρουν κρίσιμα υποσυστήματα, όπως το COMBATSS-21, τους Mk41 κα, κάνοντας έτσι υποχρεωτική την προσφορά ενός αμιγώς ιταλικού πλοίου με ιταλικά υποσυστήματα. Επίσης, είναι τελείως ασαφές το όποιο κόστος της πρότασης. Είναι στα 750 εκ. ευρώ το πλοίο, όπως ξέραμε, ή είναι 600 εκ. ευρώ, που πουλήθηκαν τα πλοία στην Αίγυπτο; Στο ΠΝ το ξέρουν, ενώ εμείς αν πρέπει να κάνουμε μια πρόβλεψη, θα πηγαίναμε πως τα 600 εκ. το πλοίο. Ναι, αυτό το φέρνει ίσως στο ίδιο κόστος με μια SIGMA 11515HN!
Αυτή είναι πάνω κάτω η κατάσταση, έτσι όπως έχουμε καταφέρει να τη μάθουμε μέσα από τις πηγές μας. Ουσιαστικά, ξαναλέμε, πως σε αυτή τη φάση είναι εμφανές πως όχι μόνο καλύτερο πλοίο, αλλά και καλύτερη λύση, είναι η ολλανδική 11515ΗΝ. Οι Ολλανδοί έχουν φέρει μια πολύ ισορροπημένη και τεχνολογικά προηγμένη πρόταση, ενώ η Ενδιάμεση Πρόταση/Λύση, για 2 10514 είναι η πλέον “λογική”. Φυσικά ξεχωρίζει στο συνδυασμό SM400/APAR2/SM-2. Ναι, οι Ολλανδοί προσφέρουν αεράμυνα περιοχής, και ναι, ο SM-2 είναι διαθέσιμος για τη χώρα μας.
Ακολουθεί η αμερικανική HF2 η οποία, χωρίς να ξεχωρίζει πουθενά (εκτός ίσως του ανθυποβρυχιακού πολέμου που μάλλον κοντράρει τις “ηλεκτρικές” 11515ΗΝ και Bergamini στα ίσια με τα waterjets, αλλά και στην υψηλότερη ταχύτητα που μπορεί να επιτύχει), είναι μια ισορροπημένη λύση, έχει την εγγύηση του USN, έρχεται με FMS, ενώ αν τελικά δοθούν μαζί τα Ticonderoga, τότε δύσκολα χάνει. Πάντως όλα όσα λέγονται/γράφονται ή υπονοούνται περί προεπιλογής, είναι τελείως ψευδή (ήρεμα το λέμε).
Θεωρούμε πως στο παιχνίδι έχουν μπει δυναμικά οι Ιταλοί. Αν η τιμή είναι στα 600 εκ. ανά πλοίο, έχουν ένα δυνατό χρηματοδοτικό πρόγραμμα όπως μαθαίνουμε πως έχουν, και ένα απόλυτα ώριμο, δοκιμασμένο πλοίο όπως η Bergamini Plus, τότε, καθώς είναι και ευρωπαϊκή λύση, έχει ανέβει πολύ γρήγορα στη σκάλα της εκτίμησης του ΠΝ! Σύντομα θα επανέλθουμε στους Ιταλούς με νεότερο άρθρο μας.
Η FDI είναι το πλοίο που αν δεν επιλεγεί, θα έχει χάσει δυο φορές στο ίδιο πολεμικό ναυτικό στην ιστορία, σε χρονικό διάστημα λιγότερο των 3 ετών. Δυστυχώς, το πλοίο ήταν ακριβό από την αρχή, και τα κόστη για τη μετατροπή του σε κάτι που θα είχε αξία για το ΠΝ, είναι ακόμη υψηλότερα. Ο συνδυασμός SeaFire/ASTER30 ξεχωρίζει, αλλά δεν είναι αρκετός για να πείσει το ΠΝ να δώσει τόσα πολλά χρήματα για κάτι ελλιπές, ενώ και η χρηματοδότηση των Γάλλων παραμένει προβληματική. Βέβαια δεν ξεγράφουμε τους Γάλλους, και ελπίζουμε να δείξουν τελευταία στιγμή την ευελιξία της Dassault.
H AH140HN δυστυχώς δείχνει να πέφτει στις προτιμήσεις, καθώς το καλό και χαμηλού κόστους πλοίου παραμένει μεν καλό, αλλά άγνωστου κόστους για να γίνει μια φρεγάτα πρώτης γραμμής για το ΠΝ. Οι αλλαγές από την Iver Huitfeld (σχέδιο 20 ετίας πια) στην Type 31 ήταν πολύ μεγάλες, και δεν είναι σίγουρο πως μπορεί να γίνει μια ισχυρή ΑΗ140ΗΝ χωρίς ριζική επανασχεδίαση.
Για να είμαστε δίκαιοι, οι Γερμανοί θεωρητικά παραμένουν στο παιχνίδι, και ελπίζουμε να μην έχουν “αυτοαποκλειστεί”. Το ΠΝ επιθυμεί τη συμμετοχή τους, καθώς και μόνο η σκέψη “Οι Γερμανοί ξανάρχονται”, θα αναγκάσει ακόμη και τους “δυνατούς” Ολλανδούς σε παραχωρήσεις της τελευταίας στιγμής.
Κλείνοντας, τονίζουμε, το πλοίο που οδηγεί την κούρσα είναι η ολλανδική SIGMA 11515ΗΝ, κι όχι άδικα. Σημειώνουμε πως το πλοίο ικανοποιεί το ΠΝ ακόμη και στη “βασική” έκδοση, με το NS110/APAR2 αλλά τελικά θα έρθει με SM400/APAR2. Ακολουθεί η αμερικανική HF2, που χάνει βέβαια από την SIGMA 11515ΗΝ στη σύγκριση, αλλά έχουμε την υποψία πως το ΠΝ ίσως δέχεται πιθανές “ανεπάρκειες” ελέω της υποσχεθείσας συμμετοχής στο πρόγραμμα των FFG-62 Constellation. Σε περίπτωση μάλιστα που το ΠΝ καταφέρει και “αποσπάσει” τελικά καταδρομικά Ticonderoga σαν Ενδιάμεση Λύση, τότε μιλάμε για ένα Νέο Πολεμικό Ναυτικό. Αν δεν υπάρξουν “αλλαγές” της τελευταία στιγμής, τότε η τελική επιλογή θα γίνει μεταξύ αυτών των δυο προτάσεων, SIGMA 11515HN & HF2.
Από τους Γάλλους, Ιταλούς και Βρετανούς, πόντους δείχνουν να κερδίζουν οι Ιταλοί, ΑΝ, ξαναλέμε, ΑΝ, επαναλαμβάνουμε, ΑΝ το πλοίο κοστίζει κοντά στα 600 εκ. ευρώ, και το χρηματοδοτικό σχήμα είναι τέτοιο που θυμίζει τους εξαιρετικούς ναυπηγούς και πωλητές, Ιταλούς. Οι Βρετανοί έχουν αρκετό Homework, οι Γάλλοι θα πρέπει να κάνουν το θαύμα (ένα -20% στην τιμή και ένα σύστημα σοβαρό σύστημα EW είναι υποχρεωτικά) για να λέμε πως θα είναι στην τελική συζήτηση.