Τις μέρες της Φρεγατιάδας “γκρινιάζαμε” (σχεδόν όλοι μας στη χώρα), καθώς η επιλογή νέου πλοίου από το ΠΝ είχε αναδειχτεί σε Ελληνικό Πρωτάθλημα! Ο καθένας υποστήριξε τη δική του ομάδα, άντε είχε και κάποιες συμπάθειες σε κάποια άλλη. Μέχρι εκεί όμως. Όλα τα άλλα, θύμιζαν οπαδισμό, με σκληρές εκφράσεις υπέρ και κατά πλοίων, και κατά των “οπαδών” ανταγωνιστικής πρότασης. Όπως δεν καταλαβαίνουμε γιατί κάποιοι πρέπει να υποστηρίζουν φανατικά μια Ανώνυμη Εταιρεία (όπως μια ΠΑΕ), δεν καταλαβαίναμε και το φνατισμό για ένα ξένο ναυπηγείο. Αλλά εδώ μαλώνουμε για το είναι καλά τα iPhone ή τα Android, δεν θα “πλακωθούμε” για τις FDI ή τις SIGMA;
ΕΚΤΑΚΤΟ: Η διαμόρφωση των ελληνικών FDI HN, θα έχουμε φρεγάτες Standard I & II
Βέβαια, όπως δεκάδες φορές έχουμε γράψει, το ΠΝ δεν υποστηρίζει ομάδες, υποστηρίζει τη Σημαία που κυματίζει πάνω στα πλοία. Κι ένα ΠΝ που δεν έχει ποτέ του ηττηθεί στο πεδίο της μάχης, που όσο λιγότερα ή παλιότερα πλοία να έχει από τον αντίπαλο πάντα κερδίζει, όπως άλλωστε νίκησε και το 2020, δεν θα πάει με τη λογική οπαδισμού να αγοράσει και πλοία. Πήρε αυτό που ήθελε, βλέποντας τη μεγάλη εικόνα. Αυτή που δεν ξέρει κανείς άλλος εκτός από κάποιους ανώτερους κι ανώτατους αξιωματικούς. Το ΠΝ δεν μιλάει, όχι γιατί είναι άλαλο, αλλά διότι έχει πολύ σκληρή πολιτική στη διάχυση της πληροφορίας.
FDI HN: Μύθοι κι αλήθειες για την πρώτη φρεγάτα που αγοράζει το Ναυτικό εδώ και 33 χρόνια
Το ΠΝ λοιπόν αγόρασε 3 FDI HN. Είτε αν άρεσε σε κάποιους, είτε όχι, το ΠΝ επέλεξε αυτό το πλοίο, για τους δικούς του λόγους. Κάποιοι είναι γνωστοί (SeaFire, ASTER 30, CAPTAS-4, ομοιοτυπία και τη Γαλλία, ευρωπαϊκή επιλογή), κάποιοι άγνωστοι (διασύνδεση με Rafale για παράδειγμα). Συνεπώς, ας μην ψάχνουμε το τι και το πως, ας μείνουμε εστιασμένοι στο πως τα πλοία θα αποδώσουν την επένδυση για τα επόμενα 40 χρόνια. Ας τα παρατήσουμε όπως τις ΜΕΚΟ200ΗΝ, μακάρι να είμαστε καλά και να λέμε σε 30 χρόνια … “Εκσυγχρονισμός FDI HN, στο ίδιο έργο θεατές…” ή θα έχουμε άρθρα το 2045 “20 χρόνια FDI χωρίς σύστημα αυτοπροστασίας”. Εμείς εδώ θα είμαστε ελπίζουμε, και θα στηρίζουμε συνεχώς το ΠΝ στην προσπάθειά του να διατηρήσει την απόλυτη κυριαρχία.
Οι FDI HN ήρθαν στη Βουλή, τι συμβαίνει με το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου και το STRALES;
Το θέμα μας όμως είναι ευρύτερο, καθώς οι FDI HN είναι απλά ένα κομμάτι του παζλ, που λέγεται Πολεμικό Ναυτικό του 2030. Δεν μιλάμε για πιο μετά, καθώς όπως είδαμε, οι κοινοί θνητοί είναι ανίκανοι να προβλέψουν το τι θα συμβεί. Για παράδειγμα, ένας ολοκληρωτικός πόλεμος στην Ευρώπη, ήταν απίθανο να συμβεί. Κι όμως, λαμβάνει χώρα ενώ γράφονται αυτές οι γραμμές. Και μάλιστα ένας πόλεμος που πριν λίγες ώρες στοίχισε σε μια από τις υπερδυνάμεις του πλανήτη, ένα καταδρομικό κλάσης Slava.
ThinkOutOfTheBox: Αντί για 6 επιπλέον Rafale, ας αγοράσουμε μία ακόμη FDI HN
Δεν μας ενδιαφέρει μόνο τι θα έχουμε στο Στόλο σαν κύρια πλοία το 2030, αλλά και το τι θα έχουμε το 2023, 2025, 2027, 2029 κοκ. Η αμφισβήτηση της εθνικής μας κυριαρχίας μπορεί να λάβει χώρα ανά πάσα στιγμή, όταν ο αντίπαλος πιστέψει πως μπορεί να κάνει κίνηση ατιμώρητος. Το αν θα είναι σωστός ή λάθος δεν ενδιαφέρει. Και η Ρωσία έκανε λάθος υπολογισμούς στην Ουκρανία, αυτό όμως δεν σημαίνει πως η Ουκρανία δεν ισοπεδώθηκε σε μεγάλο μέρος της. Η Άμυνα είναι Αποτροπή, αν σου επιτεθεί ο αντίπαλος θα συμβεί διότι εσύ ο ίδιος το επέτρεψες.
ThinkOutOfTheBox: Αντί για 6 επιπλέον Rafale, ας αγοράσουμε μία ακόμη FDI HN
Καταρχάς, για να ξεκαθαρίζουμε μερικά σοβαρά θέματα. Η ηγεσία του ΠΝ επιθυμεί ένα Ισχυρό Ναυτικό, με δυνατότητες επιβολής όχι μόνο στο Αιγαίο, αλλά και στην Ανατολική Μεσόγειο. Αυτό είναι φανερό από την αγορά των FDI HN. Κανένα ναυτικό δεν θα έδινε 3,3 δις για 3 πλοία, για να τα έχει μεταξύ Σύρου-Τήνου-Μυκόνου. Οι FDI HN θα διαπρέψουν στην Ανατολική Μεσόγειο.
Βέβαια, 3 πλοία δεν φτάνουν ούτε για “αστείο”. Όταν ο Ναύαρχος Κονιδάρης μιλάει για πολλές “πλώρες”, δεν μιλάει για τον εαυτό του, αλλά εκφράζει το ΠΝ και την ηγεσία του. Ο ΑΓΕΝ έχει ξεκάθαρο σχεδιασμό σε ότι αφορά το μέλλον του ΠΝ, καθώς εκφράζει τη διαχρονική κουλτούρα του Ναυτικού μας. Το ΠΝ έχει έναν “μπούσουλα”, κι αυτό ονομάζεται “Δομή Δυνάμεων”. Η Δομή Δυνάμεων είναι ξεκάθαρη. Το ΠΝ θα έχει 12 φρεγάτες, 6 κορβέτες και 18 ελικόπτερα( για αυτά τα 18 κύρια πλοία).
Οι όποιες φωνές που ζητούσαν ένα μικρό κι “ευέλικτο” ΠΝ έχουν απομονωθεί, και ο ΑΓΕΝ ενορχηστρώνει, σε αγαστή συνεργασία με όσους πρέπει (ΥΠΕΘΑ, ΑΓΕΕΘΑ, ΓΕΝ κ.ο.κ.), με τη μέγιστη προσοχή και αίσθηση καθήκοντος, όσο απαιτούνται προκειμένου να λάβει χώρα το σχέδιο ενίσχυσης κι ανανέωσης του Στόλου. Μακάρι να είμασταν η Σαουδική Αραβία και να είχαμε να ξοδέψουμε 20 δις, αλλά… Συνεπώς, το ΓΕΝ θα πρέπει να κάνει κάποιο θαύμα, ανάλογο με αυτό του Γάμου της Κανά, και να δημιουργήσει ένα Στόλο με 18 πλοία, με 5 δις.
Μετά τη “βάση” ή τα “θεμέλια” του Στόλου, που θα είναι οι 3 FDI HN, το ΠΝ πρέπει να κάνει “δουλειά” με τα υπόλοιπα περίπου 2 δις. Το έχουμε ξαναγράψει. Όποιο ναυπηγείο φέρει πρόταση εκσυγχρονισμού των 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ και κατασκευή 4 κορβετών/φρεγατών/αντιτορπιλικών/καταδρομικών/θωρηκτών εντός του budget των 2 δις, έχει πάρει τη “δουλειά” αύριο. Ας αφήσουμε τους οπαδισμούς, κι ας επιτρέψουμε στο ΠΝ να διαπραγματευτεί όπως ξέρει. Θυμίζουμε, πως πήρε για 3 δις 3 πλοία, αντί για 3,4 δις τα 2 πλοία (θα γίνονταν 3,6-3,7 με τις προσαυξήσεις). Ξέρουμε τις ελλείψεις τους, πρώτοι τις έχουμε γράψει, αλλά και πάλι, πήραμε 3 πλοία, τα κορυφαία στο είδος τους.
Για αρχή, ξεκαθαρίζουμε πως με συνεργασία όλων, ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ θα προχωρήσει, αποδίδοντας άλλες 4 φρεγάτες πολλαπλού ρόλου στο Στόλο. Μέχρι τώρα δηλαδή, μιλάμε για 3 FDI & 4 MEKO200HN-Adv = 7 φρεγάτες. Κάτι λείπει μέχρι τις 12, σωστά; Εκεί λοιπόν, θα είμαστε σαφείς.
ThinkOutOfTheBox: Αντί για 4η φρεγάτα FDI HN ας αγοράσουμε ένα LHD Mistral 140
Το ΠΝ σκοπεύει να κρατήσει κάποιες από τις Kortenaer σε υπηρεσία. Δεν είναι ανόητοι στο ΓΕΝ, γνωρίζουν πολύ καλά και περισσότερο από τον καθένα μας, πως τα πλοία έχουν μειωμένη μαχητική αξία. Αλλά… Ας δούμε λίγο τα “αλλά” που βλέπουν οι Αξιωματικοί του ΠΝ στις Kortenaer. Και πριν τα αναλύσουμε, να εξηγήσουμε πως όλοι οι Αξιωματικοί έχουν περάσει λίγο ή πολύ από κάποια Kortenaer. Συνεπώς ξέρουν. Όχι απλά “είδαν”, ή “έχουν ακούσει”, αλλά ξέρουν.
Amiral Louzeau και Amiral Castex: Θα είναι αυτές οι πρώτες ελληνικές FDI HN;
Καταρχάς, οι 6 από τις S είναι εκσυγχρονισμένες, άρα έχουν βελτιωμένη “συντηρησιμότητα”. Δηλαδή, δεν χρειάζονται πολλές “πατέντες” από τους εξαίρετους μηχανικούς τους, για να τις διατηρήσουν σε υπηρεσία, καθώς με κάποιο τρόπο, συντηρούν τα συστήματά τους χάρη στη διαθεσιμότητα ανταλλακτικών. Επίσης, το ΠΝ έχει κάνει επιπλέον διάφορες “ενέσεις” στα πλοία, με ανταλλακτικά από τα ΗΑΕ, ή με τις δωρεές του Ιδρύματος Λασκαρίδη (νέες ηλεκτρομηχανές). Επίσης, υπάρχουν και 3 μη εκσυγχρονισμένες φρεγάτες τύπου S.
EXOCET MM40 BLOCK 3c: Το έτερο υπερόπλο των FDI HN και οι μοναδικές δυνατότητες που προσφέρει στο ΠΝ
Θεωρούμε πως η πρώτη μη εκσυγχρονισμένη S θα μας αφήσει “χρόνους” κάπου φέτος ή το 2023. Τα στελέχη της θα “μοιραστούν” στο Στόλο, και από την ανακατανομή, θα προκύψουν οι πρώτοι/ες που θα εκπαιδευτούν στη Γαλλία. Κάπου το 2024 και το 2025 θα δουν την έξοδο και οι άλλες δυο μη εκσυγχρονισμένες Kortenaer, καθώς το ΠΝ θα βρίσκεται σε μια φρενίτιδα παραλαβής των 3 FDI HN. Οι Γάλλοι μας έκαναν τη χάρη να μας δώσουν όλα τα πλοία το 2025-2026, το ΠΝ όμως πρέπει να κάνει το άλμα, να τα παραλάβει και να τα βάλει σε υπηρεσία.
Gowind HN: Eίναι τα πλοία που θα αντικαταστήσουν τις Kortenaer στο ΠΝ;
Έτσι με 3 FDI και 4 MEKO μας μένουν άλλα 5 πλοία για να συμπληρωθεί ο αριθμός των 12. Θεωρούμε πως οι περισσότερες από τις εκσυγχρονισμένες S Θα παραμείνουν σε υπηρεσία, για αρκετά ακόμη χρόνια και για πολλούς λόγους. Καταρχάς, σχεδόν όλοι οι αξιωματικοί και υπαξιωματικοί του ΠΝ, γνωρίζουν τα πλοία και μπορούν να τα υπηρετούν με μικρά ή και μηδενικά διαστήματα προσαρμογής. Επίσης, τα συστήματά τους είτε “αντέχουν”, είτε θα αντέξουν χάρη στον κανιβαλισμό των αποσυρυρόμενων. Λογικά, κάποια στιγμή, θα αποσυρθούν και οι πρώτες εκσυγχρονισμένες S, προσθέτοντας ακόμη περισσότερα ανταλλακτικά στο απόθεμα του ΠΝ.
Την ίδια στιγμή, θα μπαίνουν σε υπηρεσία και οι εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ βελτιώνοντας τις διαθεσιμότητες των πλοίων εντυπωσιακά. Εντωμεταξύ, τα νέα πλοία, και οι FDI HN και οι ΜΕΚΟ200ΗΝ-Adv θα έχουν μειωμένες ανάγκες σε πλήρωμα, βελτιώνοντας την επάνδρωση των πλοίων (αυτή τη στιγμή, υπάρχουν περιπτώσεις που τα στελέχη κάνουν ταχυδακτυλουργικά για να έχουν τα πλοία εν πλω).
Σε ότι αφορά τις κορβέτες, ας δούμε καταρχάς τι θα αποφασίσει το ΠΝ. Για παράδειγμα, αν αγοράσουμε Gowind HN, SIGMA 10514HN, Type 31HN, FCX-30, τότε με 1,5 δις ευρώ παίρνουμε 3 πλοία. Αν πάρουμε μια Type 31HN Basic ή μια Sa’ar 6HN ίσως και να “χωρέσει” στο budget και 4ο πλοίο (πολύ ζορισμένα όμως, με πολλές παραχωρήσεις). Όλα θα τα καθορίσει το εύρος και το κόστος του εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ. Επίσης, το ΥΠΟΙΚ οφείλει να βοηθήσει το ΠΝ και το ΥΠΕΘΑ, δίνοντας επιπλέον 200 με 300 εκ. ευρώ, προκειμένου να “χωρέσει” και 4ο πλοίο. Δηλαδή, δεν είναι καλύτερο να δώσουμε λίγα χρήματα τώρα, μεγιστοποιώντας τα όποια οφέλη;
Τι θα έχουμε λοιπόν το 2030; Θεωρούμε πως θα έχουμε παραλάβει τις 3 FDI HN και τις 4 εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ, άρα σύνολο 7 φρεγάτες. Την ίδια στιγμή, θα έχουμε και έναν μικρό αριθμό Kortenaer σε υπηρεσία, σίγουρα τα F450 & F451 και ίσως και κάποιο/α ακόμη. Δηλαδή, το ΠΝ το 2030 θα παρατάσσει 10 με 11 φρεγάτες, αν και οι 3 ή 4 θα είναι μειωμένης μαχητικής αξίας. Μετά το 2030, τι θα γίνει με τις 50χρονες τότε Kortenaer; Έτσι όπως το βλέπουμε εμείς, θα το λύσει το ΠΝ κάπου το 2026-2027.
ΕΞΕΛΙΞΗ: Οι Αμερικανοί επιστρέφουν, προσφέρουν εκσυγχρονισμό MEKO200HN, LCS και νέες HF2
Την ίδια στιγμή, θα έχουν μπει σε υπηρεσία τουλάχιστον 2 ή 3 από τις νέες κορβέτες, και θα αναμένει την παραλαβή 1 ή 2 ακόμη. Οι κορβέτες, μόνο αν κατασκευαστούν στο εξωτερικό μπορούν να έρθουν σε σταθερό και σίγουρο χρονοδιάγραμμα. Αλλά είναι ειλημμένη η απόφαση για την κατασκευή όλων ή των περισσότερων πλοίων στην Ελλάδα. Συνεπώς, δεν μπορούμε ούτε καν να εικάσουμε περισσότερα για το θέμα των νέων κορβετών και για το χρονοδιάγραμμα παράδοσής τους.
Θα πούμε και κάτι, που ίσως ακουστεί παράταιρο. Δεν θα πρέπει να εκπλαγούμε, αν το ΠΝ δει πως δεν επιτυγχάνει αυτά που θέλει με τις 3 FDI HN, να πάμε και σε ενεργοποίηση της option για την 4η FDI. Αν δεν βγαίνουν τα “νούμερα” αλλά αν δεν μας βγαίνουν και τα χρήματα, δεν θα εκπλαγούμε αν το ΠΝ κάνει τον ελιγμό της αποδοχής κάποιου Ticonderoga (για να “βγει” η επόμενη δύσκολη 10ετία), ή εξετάσει κάποιο άλλο πλοίο αεράμυνας στο μέλλον, αν γίνει διαθέσιμο. Αλλά να λέμε πως τα Ticonderoga “τελείωσαν”, ή για το “Τάδε” δεν “υπάρχει περίπτωση”, είναι σίγουρα κοντόφθαλμο. Αν πριν 2 χρόνια λέγαμε πως το ΠΝ θα πάρει SPIKE NLOS, θα το πίστευε κανείς;
Η Naval Group ενδιαφέρεται για τον εκσυγχρονισμό των MEKO200HN, επίσκεψη σε φρεγάτα
Συνεπώς, το 2030 το ΠΝ θα έχει 11 περίπου φρεγάτες και 2 ή 3 κορβέτες/φρεγάτες. Σύνολο δηλαδή 13 με 14 κύρια πλοία, αλλά με πολλαπλάσιες δυνατότητες σε σχέση με τον σημερινό Στόλο. Βέβαια, η Ελλάδα θα πρέπει να πολεμήσει και στην Ανατολική Μεσόγειο, κάτι που αποτελεί το κύριο μέλημα του ΑΓΕΝ, που στηρίζει τη “δύσκολη” απόφαση για 18 πλοία (12+6). Θα ήταν πολύ ευκολότερο να δεχτεί εισηγήσεις για “μικρό” Στόλο, κάτι όμως που δεν έκανε και δεν θα κάνει.
Την ίδια στιγμή, δεν πρέπει να ξεχνάμε και τα εναέρια μέσα. Εκτελώντας τις οδηγίες του ΓΕΕΘΑ για υψηλή διαθεσιμότητα μέσω, ο ΑΓΕΝ έχει διατάξει την άμεση ενεργοποίηση όσο το δυνατόν περισσότερων S-70B/B6, καθώς τα ελικόπτερα είναι το βασικό όπλο στον ανθυποβρυχιακό αγώνα. Από το Στόλο των 11 ελικοπτέρων, καλύτερα να μην αναφέρουμε ανοιχτά πόσα είχαν μείνει διαθέσιμα πριν το ΓΕΝ αναθέσει FOS στην κατασκευάστρια εταιρεία με σφικτά χρονοδιαγράμματα και σκληρούς όρους. Του “βγήκε” όμως, και έτσι, στην πρόσφατη πυρκαγιά στο πλοίο στο Ιόνιο, η ΠΑ είχε μόνο ένα Super Puma, και το ΠΝ… πολλά. Ευτυχώς που έχουμε δηλαδή και το ΠΝ, αλλιώς τα Μέσα Έρευνας και Διάσωσης θα ήταν λειψά (και λίγα λέμε).
Απαντάμε στους μύθους για την Type 31HN, τη βρετανική πρόταση για το Πολεμικό Ναυτικό
Ο Στόλος των 11 Bravo (S-70B/B6) είχε εγκαταλειφθεί για πολλά χρόνια από τις προηγούμενες ηγεσίες, αλλά οι προσπάθειες είναι συνεχείς. Θυμίζουμε πως τα ελικόπτερα θα εκσυγχρονιστούν παράλληλα με την επόμενη ετήσια συντήρησή τους (όπου θα βαφτούν εκ νέου), και θα υπηρετούν για πολλά χρόνια ακόμη. Εδώ να πούμε πως το ΠΝ είχε το θάρρος και την εξυπνάδα να στείλει κινητήρες Τ700 στο Ισραήλ για ανακατασκευή (κάτι που έκανε copy paste κι ο ΕΣ με κάποιους κινητήρες από ΑΗ-64), και τώρα τους παραλαμβάνει επισκευασμένους.
Ολοκλήρωση εγκατάστασης και δοκιμών συστημάτων στην δεύτερη φρεγάτα SIGMA της Ινδονησίας
Ξέρετε, μπορεί όλα αυτά να φαίνονται απλά, αλλά δεν είναι. Θέλει θάρρος γνώμης και υπογραφής, για να μην ακούσεις “Μέσα” που φωνάζουν να πάνε τα S-70B στην … ΕΑΒ. Αν πάνε εκεί, θα κάνουν παρέα στα Super Puma που έχει στείλει εδώ και χρόνια η ΠΑ. Η ΕΑΒ εκσυγχρονίζει τα Ρ-3Β, τα F-16V, δεν έχει ανάγκη επιπλέον εργασίας. Αλλά στο ΠΝ δεν είναι ούτε “λαϊκιστές”, ούτε ακούν τους λαϊκιστές. Επίσης απορρίφθηκαν σαν απαράδεκτες εισηγήσεις για πρόσληψη… ιδιωτών εργαζομένων (όχι εταιρειών) στο ΠΝ για τα ελικόπτερα (τι στιγμή που και δεν επιτρέπεται, και δεν υπάρχει κατάλληλο προσωπικό, αφού η συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα προχωρά περίφημα. Το ΠΝ ουσιαστικά έχει δείξει σε ΕΣ και ΠΑ πως ανακτάς πολύτιμα εναέρια μέσα με ελάχιστο κόστος και αμεσότητα.
2ο ελικόπτερο S-70B6 μπήκε για συντήρηση, προς απόλυτη αποκατάσταση διαθεσιμοτήτων
Θα μείνουμε λίγο στο θέμα της συνεργασίας του ΠΝ με τον ιδιωτικό τομέα. Το ΠΝ προτίμησε να έχει τους λίγους πια μηχανικούς ελικοπτέρων στο Στόλο, πάνω στις φρεγάτες, εκεί που θα πολεμήσουν τα πλοία, και να συνεργαστεί με ιδιώτες στις συντηρήσεις. Ο ιδιωτικός φορέας (Aeroservices) παραδίδει το πέμπτο ελικόπτερο από βαριά συντήρηση πριν κλείσει έτος. Είναι κεντρική επιλογή του ΑΓΕΕΘΑ για συνεργασία με ιδιώτες (ελληνικές εταιρείες) να προχωρήσουν οι Ένοπλες Δυνάμεις σε outsourcing προκειμένου να πετύχουν τον στόχο τους, δηλαδή περισσότερα μέσα και μεγαλύτερες διαθεσιμότητες.
Την επιλογή αυτή, πρώτος ο νυν ΑΓΕΝ εκμεταλλεύτηκε με τον καλύτερο τρόπο (μην ακούτε γελοίες φήμες πως δεν συνεργάζονται τα Επιτελεία μεταξύ τους, το αντίθετο, όλοι προσπαθούν για την Ελλάδα). Τα κουρασμένα ελικόπτερα του ΠΝ ανέκτησαν δυνάμεις, και πετούν συνεχώς. Το ΠΝ έχει μεγάλη εμπειρία και υπάρχει μακρά κι αγαστή συνεργασία ΠΝ – ιδιωτικών φορέων. Θυμίζουμε την ολοκλήρωση προγράμματος εκπαίδευσης πιλότων από ιδιωτικό φορέα in budget και πάντα in tìme! Ας μην πούμε τώρα για τις διαθεσιμότητες των Super Puma της ΠΑ και των CH-47D του ΕΣ, γιατί μπορεί να βάλουμε τα κλάματα όλοι μας.
Απόδοση πρώτου ελικοπτέρου Aegean Hawk από εγχώριο επισκευαστικό φορέα
Ξέρετε, δεν είμαστε ανόητοι εδώ στην ΠΤΗΣΗ που πολλές φορές “αποθεώνουμε” τις επιλογές του ΠΝ. Αλλά όταν βλέπουμε να πετάνε μόνο τα ελικόπτερα του Ναυτικού, τι θέλετε να κάνουμε; Λαϊκισμό; Να μην αναδείξουμε τα επιτεύγματα του ΠΝ; Να μην πούμε ένα μπράβο στους ανθρώπους που πήραν το “ρίσκο”; Αν η ιδιωτική εταιρεία αποδεικνυόταν μια “πατάτα”, μια “αποτυχία”, ποιος θα το χρεωνόταν; Το ΠΝ, το ΓΕΝ, ο ΑΓΕΝ και πάει λέγοντας. Κάπου εδώ βέβαια θα “πεταχτεί” κάποιος να πει για τα Ρ-3Β, αλλά δεν είναι τωρινή επιλογή, είναι μια επιλογή πριν 7 χρόνια. Αλλά και πάλι…
2ο ελικόπτερο S-70B6 μπήκε για συντήρηση, προς απόλυτη αποκατάσταση διαθεσιμοτήτων
Σε ότι αφορά τα Ρ-3Β, μπορεί το πρόγραμμα να είναι καθυστερημένο με ευθύνη κατά κύριο λόγο της ΕΑΒ, αλλά το ΠΝ έχει προχωρήσει τις μελέτες που απαιτούνται για την επιχειρησιακή αξιοποίηση των αεροσκαφών. Ακόμη κι εκ των υστέρων, το ΠΝ έχει επιβεβαιώσει πως η λύση των Ρ-3 είναι ανώτερη επιχειρησιακά μιας λύσης με ATR-72 όπως της Τουρκίας, καθώς το μέσο έχει πολύ μεγαλύτερες δυνατότητες από την ιταλική πλατφόρμα.
Γιατί ήταν σήμερα ο Πάιατ, ο Α/ΓΕΕΘΑ, ο Α/ΓΕΝ σε μια “απλή” παράδοση ενός συντηρημένου ελικοπτέρου;
Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως τα ελληνικά Ρ-3Β θα επιχειρούν κάπου πολύ μακριά από ελληνικές βάσεις, και χρειάζονται και πολλούς κινητήρες, και μεγάλη αυτονομία. Σαν μέσο, το μόνο που ανταγωνίζεται το Ρ-3 είναι μόνο το Ρ-8Α (απαγορευμένος καρπός για το ΠΝ). Το ΠΝ έχει εκπαιδεύσει πολλά άξια στελέχη σαν πιλότους στα αεροσκάφη, και μάλιστα οι αξιωματικοί του ΠΝ αρίστευσαν σε Ελλάδα και ΗΠΑ. Το πρόβλημα είναι ο περίεργα υψηλός πήχης που έχει θέσει η ΠΑ για να ονομάσει τους συγκυβερνήτες εκ ΠΝ προερχόμενους, κυβερνήτες (σε ώρες πτήσης). Ένα θέμα που αναμένεται να λυθεί το συντομότερο δυνατό (με παρέμβαση και πάλι ΓΕΝ και ΓΕΕΘΑ).
Πως έχασε η SIGMA 11515HN από την FDI HN; Πως τα κατάφεραν οι Γάλλοι έστω και την τελευταία στιγμή;
Μην πιστέψει κανείς πως το ΓΕΝ δεν κοιτά περισσότερες λύσεις όπως για παράδειγμα τα ναυτικά UAV (Sea Guardian) ή μεταχειρισμένα που πιέζει να πάρει (πχ M Class). Θα επανέλθουμε με νεότερο άρθρο μας για το θέμα των πυραυλακάτων, των υποβρυχίων, των πλοίων υποστήριξης, αλλά και των αποβατικών πλοίων. Είναι λάθος να πιστεύουμε πως το ΠΝ μένει μόνο στα πλοία “βιτρίνας” όπως οι FDI HN, αλλά κοιτά σφαιρικά την ενίσχυσή του.