ΣΤΟΝ ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΗΤΣΟΠΟΥΛΟ
Συνέντευξη με τον Stephan Stout, Sales Manager Naval, East & South-East Europe της DAMEN SHIPYARDS για την ολλανδική πρόταση νέων φρεγατών προς το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Η βελτιωμένη πρόταση της Damen για το πρόγραμμα των νέων φρεγατών του ΠΝ!
«Πτήση»: Πείτε μας λίγα λόγια για την όμιλο Damen και τα πλοία του.
Stephan Stout: Η Damen είναι ένας οικογενειακός ολλανδικός ναυπηγίκος όμιλος με κύκλο εργασιών περίπου 2 δις ευρώ/έτος και περίπου 12.000 εργαζόμενους σε 53 ναυπηγεία και επισκευαστικά κέντρα παγκοσμίως, περιλαμβανομένων και όσων είναι συνεργαζόμενα για την κατασκευή πλοίων τοπικά, δηλαδή στη χώρα του πελάτη. Το χαρτοφυλάκιό μας αποτελείται από εμπορικά και στρατιωτικά σχέδια πλοίων. Από το 1969 ο όμιλος έχει κατασκευάσει περισσότερες από 6.500 μονάδες, μεταξύ των οποίων και τις φρεγάτες κλάσης ΕΛΛΗ που υπηρετούν σήμερα στο Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, εκ των οποίων περισσότερα από 1.000 έχουν κατασκευαστεί σε τοπικά ναυπηγεία που δεν ανήκουν στην Damen.
ΑΠΟΨΗ: Η SIGMA 11515HN είναι ένα ώριμο σχέδιο, τα περί paper project είναι fake news
Η εταιρία έχει ένα ξεχωριστό τμήμα, το Damen Technical Corporation (DTC), υπεύθυνο για τοπικές ναυπηγήσεις και την παροχή «πακέτων» υποστήριξης. Η DTC και η Damen Naval έχουν εκτεταμένο ιστορικό υλοποίησης σύνθετων έργων, τα οποία έχουν ολοκληρωθεί στην χώρα του πελάτη, εντός προϋπολογισμού και χρονοδιαγράμματος (within budget and on time) και που ικανοποίησαν πλήρως την ζητούμενη ποιότητα κατασκευής. Πέρυσι ανατέθηκε στην Damen Naval η σύμβαση για το πρόγραμμα κατασκευής 4 (+2 σε προαίρεση) νέων φρεγατών F126 του Γερμανικού Ομοσπονδιακού Ναυτικού, εκτοπίσματος 9.000 τόνων σε ένα πρόγραμμα αξίας €5,5 δις (για τις τέσσερις προϋπολογισμένες φρεγάτες).
Η DTC κατασκεύασε επίσης 10 κορβέτες και φρεγάτες SIGMA για διεθνείς πελάτες, όλες εντός προϋπολογισμού, εντός χρονοδιαγράμματός και βάσει των προδιαγραφών των συμβάσεων. Όπως προανέφερα, η Damen έχει κατασκευάσει πολλά από τα σχέδιά της σε τοπικά ναυπηγεία τρίτων και μάλιστα στις χώρες του Τελικού Χρήστη, επιδεικνύοντας την ίδια επιτυχία. Σε όλα αυτά τα προγράμματα η κατασκευή προχωρά πάντα παράλληλα με ένα αποτελεσματικό και αποδεδειγμένης αξίας πρόγραμμα μεταφοράς τεχνολογίας.
-Μπορείτε να μας αναφέρετε λεπτομέρειες για την βελτιωμένη πρότασή σας στο Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό και τι ακριβώς τη χαρακτηρίζει; Υπάρχει, για παράδειγμα χώρος για μεταγενέστερη προσθήκη συστημάτων ή οπλισμού, δηλαδή growth potential;
Κατόπιν αιτήματος του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού η Damen έχει αυξήσει τις δυνατότητες των αισθητήρων και του φόρτου της προτεινόμενης φρεγάτας. Το πιο σημαντικό είναι ότι το ραντάρ πολλαπλών εμπλοκών APAR Block 2 θα έχει τώρα τη δυνατότητα να υποστηρίζει τον αντιαεροπορικό πύραυλο (SAM) μέσης/μεγάλης εμβέλειας SM-2, σε συνδυασμό με το ραντάρ έρευνας όγκου NS200 και με την προαίρεση (option) της δυνατότητας αντικατάστασης του τελευταίου από το ακόμη ικανότερο ραντάρ Sea Master (SM) 400.
Πικρές αλήθειες για το πρόγραμμα των φρεγατών του Πολεμικού μας Ναυτικού
Έτσι η φρεγάτα SIGMA 11515ΗΝ έχει τώρα την ικανότητα παροχής αεράμυνας περιοχής. Είναι εξοπλισμένη με δυο (οκταπλά) συστήματα κάθετης εκτόξευσης (VLS) Mk41, δηλαδή συνολικά 16 κελιά (με δυνατότητα τοποθέτησης είτε ενός SM-2, είτε τεσσάρων ESSM ανά κελί), ενώ προσφέρονται προαιρετικά έως και δυο επιπλέον οκταπλά VLS Mk41 που θα διπλασιάσουν τα κελιά πυραύλων, εάν αυτό απαιτηθεί.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ακόμη και με την επέκταση των δυνατοτήτων σε αισθητήρες και όπλα, η SIGMA 11515 προσφέρεται σε πολύ ανταγωνιστική τιμή! Τονίζεται ότι οι προσαρμογές έγιναν κατόπιν απαίτησης του Πολεμικού Ναυτικού και ο επανασχεδιασμός εξακολουθεί να αφήνει σημαντικές προοπτικές επέκτασης (growth potential). Επισημαίνεται ότι η πρόταση εμπεριέχει εξοπλισμό που είτε βρίσκεται ήδη σε υπηρεσία, είτε θα είναι ίδια συστήματα με αυτά των μελλοντικών γερμανικών και βελγο-ολλανδικών φρεγατών, με προφανή πλεονεκτήματα ομοιοτυπίας και επιμερισμού κόστους ανάπτυξης σε περισσότερες μονάδες.
Ποια είναι η γενική διαμόρφωση του πλοίου και τα τεχνικά του χαρακτηριστικά όπως προσφέρεται στο Πολεμικό Ναυτικό;
Η φρεγάτα που προσφέρεται έχει μήκος που πλησιάζει τα 119 μέτρα, με (πλήρες) εκτόπισμα σχεδόν 4.400 τόνους. Το πλοίο παρέχει διαμονή για έως 144 άτομα, συμπεριλαμβανομένων επιτελών, του κλιμακίου του οργανικού ελικοπτέρου ή ομάδα ειδικών δυνάμεων. Τα αποθέματα και εφόδια προσφέρουν αυτονομία 30 ημερών για συνεχείς επιχειρήσεις. Η μέγιστη εμβέλεια ξεπερνά τα 5.000 ν.μ. με οικονομική ταχύτητα 14 κόμβων. Το σύστημα πρόωσης συνδυασμού ντιζελοκινητήρων για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και τη χρήση της σε ηλεκτροκινητήρες με εναλλακτικό αεριοστρόβιλο, δηλαδή διαμόρφωσης CODLOG (Combined Diesel-Electric Οr Gas) παρέχει στο πλοίο ταχύτητα που προσεγγίζει τους 28 κόμβους.
ΑΠΟΨΗ: Ολλανδική SIGMA 11515HN vs γαλλικής FDI-HN, ποια υπερέχει;
Ενσωματώνει προηγμένα χαρακτηριστικά απόκρυψης του ίχνους (stealth), θα κατασκευαστεί με χάλυβα υψηλής αντοχής, ενώ ειδική σχεδίαση προσφέρει εξαιρετική συμπεριφορά σε κυματισμό, πολύ χαμηλούς κραδασμούς ή εκπομπή θορύβου, καθώς και μικρότερη υδροδυναμική αντίσταση σε χαμηλές ταχύτητες (περιπολίας) απ’ ό,τι μια τυπική γάστρα. Για να ελαχιστοποιηθεί η ανιχνευσιμότητα πλοίου έχουν εφαρμοστεί διάφορες προβλέψεις στη σχεδίαση, την αρχιτεκτονική, τα υλικά, τα ηλεκτρονικά συστήματα και τον ηλεκτρολογικό εξοπλισμό, ώστε να μειωθούν οι «υπογραφές» που παρουσιάζει: διατομή ραντάρ, ίχνος υπέρυθρων, ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία, υποβρύχιος εκπεμπόμενος θόρυβος κ.ά. Ομοίως, το πλοίο είναι εφοδιασμένο με σύστημα απομαγνητισμού για την ελαχιστοποίηση της μαγνητικής «υπογραφής» του.
Αξίζει να αναφερθεί ότι η διαμερισματοποίηση, τα δομικά διαφράγματα και οι υδατοστεγείς θύρες που δημιουργούν στεγανά, η μόνωση, η τοποθέτηση μηχανολογικού εξοπλισμού σε ανθεκτικές βάσεις, η αντιβαλλιστική προστασία σε κρίσιμα διαμερίσματα αποστολής του πλοίου, το σύστημα αντιμετώπισης ΑΡΒΧΠ, η διάθεση πολλαπλών συστημάτων ζωτικής σημασίας, ο εξοπλισμός καταστολής πυρκαγιάς και ελέγχου ζημιών και η κατανομή της ισχύος παρέχουν υψηλό επίπεδο ικανότητας επιβίωσης σε περίπτωση εχθρικής προσβολής καλύπτοντας τις πιο αυστηρές απαιτήσεις για πολεμικά πλοία.
Αποκάλυψη τώρα: Φρεγάτα SIGMA 11515 Hellenic Navy, η ολλανδική πρόταση στο ΠΝ!
Η προτεινόμενη φρεγάτα είναι μέλος της οικογένειας SIGMA, αλλά ποιο είναι το ρίσκο στη ναυπήγησης της SIGMA 11515 HN όταν πρόκειται για ένα καινούργιο σχέδιο και δεν έχει υιοθετηθεί ακόμη από κανέναν άλλο πελάτη; Γιατί η Ολλανδία επέλεξε διαφορετική σχεδίαση φρεγατών για τις δικές της ανάγκες;
Όπως γνωρίζετε SIGMA είναι το ακρωνύμιο του Πλοίου Ολοκληρωμένης Γεωμετρικής Σπονδυλωτής Προσέγγισης (Ship Integrated Geometrical Modularity Approach). Η οικογένεια περιλαμβάνει μια σειρά μοντέλων κλιμακούμενων μεγεθών και εκτοπισμάτων, από πυραυλακάτους έως και φρεγάτες. Βασίζεται σε δοκιμασμένες σχεδιάσεις γάστρας, αλλά με μεγάλη ευελιξία στις διαμορφώσεις, αναφορικά με τις ενσωματωμένες υποδομές και τη διάταξη συστημάτων.
ΑΠΟΨΗ: Ας (ξανα)μιλήσουμε για επιθέσεις κορεσμού στις φρεγάτες του ΠΝ και την καταύγαση στόχων
Με τη σπονδυλωτή προσέγγιση που πρεσβεύει η οικογένεια SIGMA, επιλέγοντας ανάμεσα σε τυποποιημένα δομικά τμήματα (module), μπορεί να δημιουργηθεί μια μεγάλη ποικιλία πολεμικών πλοίων, προσαρμοσμένων απόλυτα στις ανάγκες ενός συγκεκριμένου πελάτη. Το κάθε τμήμα προκατασκευάζεται αυτόνομα και είναι έτσι σχεδιασμένο ώστε να απλοποιείται το στάδιο της τοποθέτησης του εξοπλισμού. Έχοντας τη σχεδίαση έτοιμη σε μεγάλη λεπτομέρεια, πριν ξεκινήσει η όποια κατασκευή, τα πλοία μπορούν να παραχθούν εντός χρονοδιαγράμματος και βάσει προκαθορισμένου προϋπολογισμού, επιτυγχάνοντας μείωση του κόστους ναυπήγησης και ελαχιστοποίησης του κινδύνου που συνεπάγεται η ανάπτυξη, σε σύγκριση με παραδοσιακές μεθόδους ναυπήγησης.
Η ολλανδική φιλοσοφία ναυπήγησης θεωρεί το πλοίο ως μια ευέλικτη πλατφόρμα σχεδιασμένη κατά τρόπο που να διευκολύνει την τοποθέτηση όλων των πιθανών συνδυασμών συστημάτων και όπλων, είτε βρίσκονται σήμερα σε υπηρεσία είτε προβλέπεται να αναπτυχθούν στο μέλλον, προσδίδοντας ευελιξία εκσυγχρονισμού και παράταση της επιχειρησιακής του ζωής.
Η φιλοσοφία του σχεδιασμού είναι ότι όλα τα μοντέλα (ανεξαρτήτως μήκους και εκτοπίσματος) συμπεριλαμβανομένου αυτού της SIGMA 11515ΗΝ έχουν δοκιμαστεί επιτυχώς, περιλαμβανομένων και όλων των υποδομών πλατφόρμας. Η SIGMA 11515ΗΝ είναι μακρύτερη περίπου κατά 12 μέτρα από την SIGMA 10514, που έχει ήδη κατασκευαστεί και χρησιμοποιείται με επιτυχία από δύο Ναυτικά. Μέσα στη φιλοσοφία σχεδιασμού SIGMA η Damen Naval επιτρέπει την πλήρη προσαρμογή των λειτουργικών πτυχών, διατηρώντας παράλληλα τυποποιημένα ορισμένα χαρακτηριστικά της πλατφόρμας.
Αυτό της επιτρέπει να προσφέρει σχέδια προσαρμοσμένα στις απαιτήσεις των πελατών και αποτελεί πάγια προσέγγισή της να μην τους περιορίζει ή να τους αναγκάζει σε υπάρχοντα σχέδια που δεν μπορούν να τροποποιηθούν, όπως άλλες προτάσεις. Αυτή η ιδέα έχει αποδειχθεί ότι οδηγεί σε πολύ χαμηλό τεχνικό ρίσκο και σε πλήρη κάλυψη των απαιτήσεων που έχει θέσει ο πελάτης.
Η Γαλλία επιταχύνει το πρόγραμμα FDI με το βλέμμα στην Ελλάδα
Αναφορικά με το Ολλανδικό Ναυτικό, αυτό σχεδιάζει από δεκαετίες τα δικά του πλοία σε στενή συνεργασία με τη Damen, την Thales Nederland και τα αρμόδια εθνικά ολλανδικά ινστιτούτα. Αυτά τα καινοτόμα σχέδια είναι απαραίτητα για να ξεπεραστούν οι σημερινές και μελλοντικές επιχειρησιακές προκλήσεις, αλλά και η ενσωματωμένη διαχείριση, όπως η λιτή επάνδρωση. Τα μαθήματα που αντλήθηκαν στη σχεδίαση μεταφέρονται στη συνέχεια και στο σχέδιο SIGMA.
Τα Υπουργεία Άμυνας Ολλανδίας και του Βελγίου συνεργάζονται αυτή τη στιγμή στην αρχική φάση για την επόμενη γενιά της ολλανδο-βελγικής φρεγάτας που ονομάζεται ASWF (Anti–Submarine Warfare Frigate), πρόγραμμα στο οποίο συμμετέχει η Damen και τα πλοία αναμένεται να εισέλθουν σε υπηρεσία στα τέλη της δεκαετίας. Είναι ένα πρόγραμμα το οποίο γνωρίζουν και μπορούν να συμμετάσχουν αν το επιθυμούν και άλλοι εταίροι στο ΝΑΤΟ, όπως το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.
Περι ναυτικών εξοπλισμών….ο πόλεμος με τη βλακεία συνεχίζεται
Ο λόγος που το ολλανδικό υπουργείο Άμυνας επέλεξε για τη δική του φρεγάτα τη σχεδίαση ASWF βασίζεται στις συγκεκριμένες απαιτήσεις (ανθυποβρυχιακού αγώνα) και τις κατανομές χώρων/υποδομών στο πλοίο από δύο διαφορετικούς χρήστες (το Ολλανδικό και το Βελγικό Ναυτικό), που συνεργάζονται παραδοσιακά στα ναυτικά προγράμματα (για παράδειγμα συγκεκριμένοι χώροι για φιλοξενία μεγάλων UAV). Από την άλλη δεν μπορεί να αμφισβητηθεί το γεγονός ότι η SIGMA 11515ΗΝ πληροί απολύτως τις απαιτήσεις του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, εντός ενός πολύ ανταγωνιστικού προϋπολογισμού, είναι διαθέσιμη άμεσα και προσφέρεται με πλήρη κατασκευή στην Ελλάδα, από Έλληνες συνεργάτες. Η Damen είναι έτοιμη να παραδώσει στον Πελάτη της αυτό που ζητά ακριβώς παρέχοντας πλήρη ευελιξία!
Σε τι επίπεδο ωριμότητας βρίσκεται η προτεινόμενη σχεδίαση;
Η SIGMA 11515ΗΝ έχει ήδη σχεδιαστεί και υφίσταται με πλήρη λεπτομέρεια, στο πλαίσιο της φιλοσοφίας που προαναφέρθηκε. Καθώς το ΠΝ έχει εκφράσει τις προσαρμοσμένες απαιτήσεις του, θα ήταν πλέον τεχνικά δυνατό να εισέλθουμε στη φάση λεπτομερών συζητήσεων.
Φρεγάτες για το Πολεμικό μας Ναυτικό. Ποιοι προηγούνται, ποιοι είναι εκτός;
Ποια πλεονεκτήματα θα λέγατε ότι έχει η σχεδίαση σας; Ποιο είναι το ατού σας έναντι των άλλων προτάσεων που έχουμε διαβάσει κατά καιρούς στα ΜΜΕ;
Η SIGMA είναι μια αποδεδειγμένης αξίας σχεδίαση, προσαρμοσμένη για να πληροί τις λειτουργικές και τεχνικές απαιτήσεις του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Ο ολοκληρωμένος σχεδιασμός, πιστός στην διεθνώς γνωστή ολλανδική ναυπηγική παράδοση, θα απομειώσει το ρίσκο της κατασκευής και την εφαρμογή της διαδικασίας. Το ΠΝ θα έχει εγγυημένα τέσσερις φρεγάτες πολλαπλού ρόλου (MMF), σύμφωνα με τις συμβασιακές προδιαγραφές, στο καθορισμένο χρονοδιάγραμμα.
Τα Ναυπηγεία Damen προσφέρουν μια λύση «με το κλειδί στο χέρι», που συμπεριλαμβάνει τις ευθύνες του σχεδιαστή, του κατασκευαστή και του «ολοκληρωτή» (integrator). Αυτός ο συνδυασμός είναι μια διαδικασία χαμηλού ρίσκου, όπως απέδειξε η Damen με την τοπική κατασκευή πολλών πλοίων, όπως οι φρεγάτες SIGMA στο Μεξικό και την Ινδονησία, πλοία που κατασκευάστηκαν όλα εγκαίρως, εντός προϋπολογισμού και εντός τεθέντων προδιαγραφών.
Η γαλλική FDI, η αμερικανική HF2, οι υπόλοιπες προτάσεις, και η ΠΤΗΣΗ
Οι φρεγάτες προσφέρονται σε πολύ ανταγωνιστικό επίπεδο τιμών, συμπεριλαμβανομένου χρηματοοικονομικού πακέτου και ολοκληρωμένου πακέτου τεχνικής υποστήριξης (ILS). Η δυνατότητα χρηματοδότησης ξεπέρνα το 80% του ύψους της δυνητικής σύμβασης και παρέχεται σε συνεργασία με τον Ολλανδικό Οργανισμό Εξαγωγικών Πιστώσεων, ο οποίος έχει μεγάλη πείρα στη διευθέτηση δανείων σε συνεργασία με εμπορικές τράπεζες.
Τα όπλα και οι αισθητήρες θα είναι ένας συνδυασμός συστημάτων ευρωπαϊκής και αμερικανικής προέλευσης και θα ενσωματωθούν/ολοκληρωθούν από την Thales Nederland, έναν αξιόπιστο συνεργάτη τόσο του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, όσο και της Damen. Το συγκρότημα AAW αποτελείται από τα πιο σύγχρονα συστήματα αισθητήρων και όπλων και πληροί με τον καλύτερο τρόπο τις ελληνικές απαιτήσεις για αεροπορική άμυνα περιοχής, για τις οποίες το APAR Block 2 σε συνδυασμό με το Thales NS200 (ή αν ασκηθεί η προαίρεση το SM400), παρέχει τη δυνατότητα καθοδήγησης και του SAM SM-2.
Το πακέτο ILS θα εγγυηθεί τη διαθεσιμότητα της SIGMA MMF για πολλά χρόνια, ενώ επίσης, προβλέπεται εκπαίδευση έως την πλήρη επιχειρησιακή κατάρτιση του προσωπικού.
Εν κατακλείδι, η Damen είναι πεπεισμένη ότι ο σχεδιασμός SIGMA 11515HN, o οποίος έχει ενσωματώσει όλα τα επιχειρησιακά και τεχνικά μαθήματα που αντλήθηκαν από τα ολλανδικά πολεμικά πλοία που κατασκευάστηκαν από την Damen όλα αυτά τα χρόνια, όπως η κλάση Kortenaer (S) (πλέον κλάση ΕΛΛΗ) και Karel Doorman (M), την ενσωμάτωση σύγχρονων αισθητήρων και όπλων όπως το APAR Block 2, την ευελιξία να φιλοξενεί mission module, τη χρήση μη επανδρωμένων οχημάτων (UAV, USV) και άλλες δυνατότητες προσαρμογής, είναι η βέλτιστη πρόταση για το ΠΝ.
Ποιες είναι οι ικανότητες του πλοίου στον ναυτικό αγώνα;
H SIGMA 11515ΗΝ είναι μια φρεγάτα πολλαπλών ρόλων που μεταφέρει ένα ελικόπτερο μεσαίου βάρους όπως και UAS/USV και καλύπτει πλήρως όλους τους τύπους αγώνα σε ναυτικό περιβάλλον, όπως Αντιαεροπορικού-AAW (Anti-Air Warfare), Ανθυποβρυχιακού-ASW (Anti-Submarine Warfare), Ηλεκτρονικού-EW (Electronic Warfare) και Πολέμου Επιφανείας-ASuW (Anti-Surface Warfare), Αποτροπής και Ναυτικής Απαγόρευσης, Συνοδείας/προστασίας άλλων μονάδων υψηλής αξίας και ναυτικών υποδομών, επιχειρήσεων κατά Ασύμμετρων Απειλών-AsyW (Asymmetric Warfare), υποστήριξης επιχειρήσεων Ειδικών Δυνάμεων, Επιτήρησης & Προστασίας Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (AOZ), Καταστολής παράνομων δραστηριοτήτων στην θάλασσα ή σε παράκτιες ζώνες (διακίνηση/εμπορία ανθρώπων, πειρατεία κ.ά.) και Έρευνα-Διάσωση-SAR (Search & Rescue). Επισημαίνεται ότι λόγω της επεκτεταμένης ικανότητας του ραντάρ APAR Block 2, το πλοίο μπορεί να ενεργεί και ως φρεγάτα αεράμυνας περιοχής, εντός μεγάλου Task Group, όπως είναι μια ομάδα μάχης αεροπλανοφόρου ή μια διεθνής αποστολή.
Υπάρχουν κάποιες Διαδικτυακές πηγές που υποστηρίζουν ότι το APAR Block 2 θα είναι σε υπηρεσία το 2028. Ισχύει κάτι τέτοιο και εάν ναι πως είναι δυνατόν να προτείνετε κάτι που θα είναι έτοιμο αργότερα σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα των ελληνικών φρεγατών;
Το σύστημα APAR Block II είναι ήδη σε ανάπτυξη εδώ και μερικά χρόνια, καθώς θα χρησιμοποιηθεί σε διάφορα προγράμματα φρεγατών, με πελάτες όπως το Γερμανικό Ναυτικό (πρόγραμμα F126, που έχει ήδη συμβληθεί), το Ναυτικό του Βελγίου (ASWF) και της Ολλανδίας (ASWF). Η διαδικασία και το χρονικό ορόσημο εισαγωγής σε υπηρεσία θα εξαρτηθεί επίσης από τυχόν νέους πελάτες που ενδιαφέρονται για αυτό το σύστημα, μεταξύ άλλων το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. Οπότε το χρονοδιάγραμμα του προγράμματος των ελληνικών φρεγατών και η αναμενόμενη ημερομηνία πραγματικής σύμβασης μεταξύ των δύο μερών, δηλαδή Ελλάδας και Damen, θα επηρεάσουν τον τελικό προγραμματισμό του συστήματος APAR Block II, δηλαδή την είσοδο του συστήματος σε υπηρεσία.
Αξίζει να επισημανθεί ότι ο τρέχων σχεδιασμός του αισθητήρα AAW διαθέτει αρθρωτή προσέγγιση που επιτρέπει παράλληλη κατασκευή με την ναυπήγηση πλοίων και ανεξάρτητη εγκατάσταση σε εξαιρετικά σύντομο χρονικό διάστημα στο τέλος της περιόδου ολοκλήρωσης των φρεγατών. Σε κάθε περίπτωση λοιπόν, αν επιλεγεί η ολλανδική πρόταση, η Ελλάδα να είναι σίγουρη ότι η φρεγάτα SIGMA θα εισέλθει σε υπηρεσία στην ακριβή της ώρα και με τον εξοπλισμό της πλήρη και έτοιμο για χρήση!
Η Ολλανδία εγκαταλείπει την πρώτη από τις δύο φρεγάτες Μ μέχρι νεωτέρας
Θα θέλατε να μας πείτε για την ενδιάμεση λύση, την SIGMA 10514 και τις Φ/Γ Κλάσης Μ.
H φρεγάτα SIGMA 10514, προσφέρεται ως εναλλακτική ενδιάμεση λύση και το κόστος για δύο τέτοιες, εξαιρετικά καλά εξοπλισμένες, φρεγάτες οι οποίες θα φέρουν κοινά συστήματα με τις SIGMA 11515ΗΝ στη πλειονότητα του εξοπλισμού τους συμπεριλαμβανομένων των αισθητήρων και των όπλων, εξακολουθεί να είναι εντός του γνωστού προϋπολογισμού. Οι φρεγάτες Karel Doorman, ως η πρώτη εναλλακτική ενδιάμεση λύση και η καλύτερη για το ΠΝ (αφού δύναται να αξιοποιηθούν ταχύτατα) συζητείται διμερώς μεταξύ των κυβερνήσεων.
Πείτε μας για τον προτεινόμενο από την Damen εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ 200HN (κλάση ΥΔΡΑ). Θα επιτευχθεί ομοιοτυπία μεταξύ αυτών και των νέων φρεγατών;
Ο Εκσυγχρονισμός Μέσου Ζωής (ΕΜΖ) των MEKO 200HN προτείνεται να πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με την Thales Nederland, ως συμβαλλόμενο μέρος. Η Damen είναι γνωστή για τα προγράμματα ΕΜΖ που πραγματοποιεί για πολεμικά πλοία διαφόρων Ναυτικών. Αυτή τη στιγμή προσφέρουμε ΕΜΖ για τις τρεις MEKO 200PN (κλάση Vasco da Gama) του Πορτογαλικού Ναυτικού. Η ομοιοτυπία με την πρόταση SIGMA 11515HN και τα παρόντα ελληνικά πολεμικά ήταν ένας από τους κινητήριους παράγοντες για αυτό τον ΕΜΖ.
Υπάρχει στήριξη από την ολλανδική κυβέρνηση; Πως περιγράφεται αυτή και σε τι οικονομικό πλαίσιο θα γίνει η προμήθεια;
Η ολλανδική κυβέρνηση υποστηρίζει πλήρως την προσφορά. Η Atradius, εκ μέρους της ολλανδικής κυβέρνησης, ενδιαφέρεται να παράσχει ασφάλιση εξαγωγικής πίστωσης για τη συμφωνία χρηματοδότησης. Επιπλέον η ολλανδική κυβέρνηση όπως γνωρίζετε προσφέρει, μεταξύ άλλων, δύο φρεγάτες κλάσης Karel Doorman (Μ class) ως ενδιάμεση λύση. Το ολλανδικό Υπουργείο Άμυνας υποστηρίζει περαιτέρω την προσφορά με επιχειρησιακή εκπαίδευση πληρώματος, αλλά είναι έτοιμο να παράσχει και άλλα προγράμματα επιμόρφωσης και ευκαιρίες σπουδών.
-Θεωρείτε ότι ένα τέτοιο πλοίο θα μπορέσει να ναυπηγηθεί χωρίς προβλήματα στην Ελλάδα, όπως είναι η επιθυμία της ελληνικής κυβέρνησης. Έχετε κάνει κάποια προκαταρκτική μελέτη για την κατάσταση των ελληνικών ναυπηγείων; Τι έχετε επισημάνει; Μπορείτε να το επιτύχετε;
Η τοπική κατασκευή είναι πάντα δύσκολη, δεδομένου ότι πρόκειται για προσαρμογή μεταξύ των δύο ναυπηγείων, του πελάτη και του προμηθευτή. Ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα της Damen είναι ότι καταλαβαίνουμε πόσο δύσκολο μπορεί να είναι αυτό και ποτέ δεν υποτιμούμε την προσπάθεια που απαιτείται για να πετύχουμε σε κάθε συνεργασία που αναλαμβάνουμε. Υπό αυτήν την έννοια μια καλή προετοιμασία είναι απαραίτητη.
Αυτό είναι που έχουμε κάνει σε πολλές χώρες, όπου αποδείξαμε το επιτυχές μοντέλο συνεργασίας, με πιο πρόσφατες την Ινδονησία και το Μεξικό, ανάμεσα όμως σε πολλές άλλες. Στην περίπτωση της Ελλάδας η Damen ξεκίνησε ήδη προετοιμασίες, μεταξύ των οποίων αυτοψίες στα ναυπηγεία όπως του Σκαραμαγκά και της Ελευσίνας και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι, κατ’ αρχήν η SIGMA θα μπορούσε να κατασκευαστεί τοπικά, αν και απαιτούνται επενδύσεις για τη βελτιστοποίηση της αποτελεσματικότητας του κάθε ναυπηγείου.
Παρουσίαση της ολλανδικής πρότασης για τις φρεγάτες στον ΥΕΘΑ
Υπάρχει πρόβλεψη για την εμπλοκή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας; Πως σχεδιάζετε να το επιτύχετε αυτό;
Όπως προαναφέρθηκε η Damen έχει ήδη κατασκευάσει περισσότερα από 1000 πλοία σε τοπικά ναυπηγεία, που δεν είναι ιδιοκτησίας Damen. Επομένως, η συμμετοχή της τοπικής βιομηχανίας δεν αποτελεί απλά υποχρέωση για εμάς, αλλά αποτελεί μέρος του επιχειρηματικού μας μοντέλου! Έχουμε ήδη ξεκινήσει διάλογο με την ελληνική αμυντική βιομηχανία και είμαστε σε επαφή με περισσότερες από 40 εταιρείες.
Επιπλέον, στις 2 Ιουλίου 2021, θα πραγματοποιηθεί μια Ημέρα Βιομηχανίας (Industry Day), που διοργανώνουν οι NIDV και ΓΔΑΕΕ, προς διευκόλυνση αντιστοίχισης Ολλανδών προμηθευτών Άμυνας με τους Έλληνες ομολόγους τους. Εκτός από τη συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας η τοπική ναυτιλιακή βιομηχανία θα είναι επίσης μέρος αυτού του έργου, καθώς οι φρεγάτες θα κατασκευαστούν σε ένα τοπικό ναυπηγείο και θα συμμετέχουν τοπικοί προμηθευτές στο ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα.
Πως μπορείτε να διαβεβαιώστε την ηγεσία του ΠΝ και του υπουργείου Εθνικής Άμυνας ότι τα πλοία που επιδιώκει να αποκτήσει θα παραδοθούν έγκαιρα και εντός προϋπολογισμού;
Νομίζω ότι έχει πει ήδη αρκετά επί του θέματος. Η Damen, υποστηριζόμενη από την ολλανδική κυβέρνηση, είναι γνωστή για τα χαμηλού ρίσκου ναυπηγικά προγράμματά της, όπως φαίνεται σε διάφορα σύνθετα κατασκευαστικά έργα για το Ολλανδικό και άλλα ναυτικά. Αυτό δεν είναι μια κενή υπόσχεση, αλλά τεκμηριώνεται από τα αποτελέσματα που μπορούμε να δείξουμε, ότι τα πλοία παραδόθηκαν εγκαίρως και εντός προϋπολογισμού, ακόμη και (μερικές φορές) σε δύσκολες περιπτώσεις των τοπικών κατασκευών.
ΑΠΟΨΗ: Επιθέσεις κορεσμού και οι ελληνικές υποψήφιες φρεγάτες για το ΠΝ (Μέρος 2ο)
Κάποιοι αναφέρουν την ύπαρξη ναυπηγείου της Damen στην Τουρκία και αναρωτιούνται αν θα κατασκευαστούν τμήματα των πλοίων εκεί ή θα υπάρξει κάποια σύνδεση του ελληνικού προγράμματος με τη δραστηριότητα στη γειτονική χώρα;
Η Damen έχει περισσότερα από 35 ναυπηγεία στον κόσμο και ένα από αυτά βρίσκεται πράγματι στην ελεύθερη οικονομική ζώνη της Αττάλειας, στην Τουρκία. Το πλήθος των ναυπηγείων μας και η επιτυχής λειτουργία τους ανά τον κόσμο αποδεικνύει έμπρακτα την εξαιρετική εμπειρία της εταιρίας και του αδιαμφισβήτητα επιτυχημένου μοντέλου λειτουργίας. Το ναυπηγείο στην Τουρκία είναι εξειδικευμένο και διαθέτει άδεια για την κατασκευή εμπορικών και μικρών σκαφών ακτοφυλακής. Είναι καταρτισμένο αποκλειστικά σε ένα χαρτοφυλάκιο προϊόντων που καλύπτει σκάφη αναψυχής, υποστήριξης γιοτ, μεταφοράς πληρωμάτων για τη βιομηχανία πετρελαίου, φυσικού αερίου και υπεράκτιας αιολικής ενέργειας, όπως και ταχυπλόων από σύνθετα υλικά. Δεν έχει καμία σχέση με πολεμικά πλοία και προφανώς δεν θα συμμετάσχει στο πρόγραμμα για το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.